سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما
جمعه 92/8/10 ساعت 2:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در گفت‌وگو با فارس خبر داد
راه‌اندازی 5 مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما‌/ پیگیری اخذ مدرک از سازمان هواپیمایی

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما به خارج کشور، گفت: 5 مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم و در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی هستیم.

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی 5 مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما‌/ پیگیری اخذ مدرک از سازمان هواپیمایی

 

منوچهر منطقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در صنعت حمل و نقل هوایی و بخش‌های هواپیما، بالگرد و موتورها لازم است، برنامه‌ها و فعالیت‌‌های لازم‌الأجرا ‌مشخص شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم نیست که بحث ساخت یا نساختن هواپیما مطرح شود، بلکه باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کرده‌ایم.

* راه‌اندازی پنج مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما در دانشگاه‌ها/ اخذ مدرک طراحی از سازمان هواپیمایی

منطقی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه به خارج و برنامه‌ریزی برای افزایش آن، تأکید کرد: یکی از پر سودترین کارهایی که می‌توان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه ‌و توسعه آن است.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید ‌شبکه‌ای برای قطعه‌سازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعاً ما نمی‌توانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعه‌سازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتاً شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.

منطقی با اشاره به فراهم‌سازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعه‌سازی صنعت، اظهار داشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود 6 میلیون نفر‌ساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

* لزوم سامان‌دهی شبکه‌‌های قطعه‌سازی، مالی و طراحی در ساخت هواپیما

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید پتانسیل‌هایی ایجاد شده و مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعه‌ساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمک‌های محدود دولت در زیرساخت‌ها و استفاده از شبکه‌هایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانک‌ها امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: قطعاً توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد، اما به روش‌های جدید برای کاهش زمان ساخت نیاز داریم؛ در این راستا باید سه شبکه «مالی»، «شبکه قطعه‌سازی» و «شبکه طراحی» به درستی سامان‌دهی و مدیریت شود.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: البته از واحدی هم برای بازاریابی بین‌المللی درست کرده‌ایم که این واحد از بقیه فعال‌تر بوده و فعلاً مشتریان خوبی پیدا کرده است.

منطقی اضافه کرد: این فعالیت‌ها صرفاً در ساخت هواپیما نیست، بلکه روی قسمت چرخ‌بال و موتور هم است؛ در واقع همان طور که گفتم باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کرده‌ایم.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: دستاورد جدید

مقابله با تهدیدات
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 1:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برنامه‌ریزی پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات اقتصادی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به برنامه‌ریزی سال آینده سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تهدیدهای اقتصادی، سایبری، امنیتی و نظامی به ترتیب در اولویت سازمان است.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در دومین همایش ملی پدافند غیرعامل که امروز در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، به لزوم شناخت فناوری‌های روز اطلاعاتی و سایبری اشاره و تصریح کرد: توسعه بدون توجه به تهدیدها می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

جلالی افزود: مصون سازی و آمادگی برای دفاع و بازدارندگی از مقوله‌های مهم پدافند غیرعامل است، همچنین پرهیز از سطحی‌نگری، توجه به چالشهای احتمالی و افزایش نگاه‌های علمی از جمله عوامل موفقیت پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سال آینده سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: تهدیدهای اقتصادی، سایبری، امنیتی و نظامی به ترتیب در اولویت سازمان است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: 5 دانشگاه معین و 13 رشته دانشگاهی در حوزه پدافند غیر عامل درحال فعالیت هستند.

جلالی در پایان سخنانش اظهار داشت: درک متفاوت و جدید از عملکرد و فعالیت پدافند غیرعامل از شاخص‌های مهم موفقیت در ماموریت‌های پدافند غیر عامل است.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

جنگ سایبری
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 12:40 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

دهقان:جنگ سایبری جدی است

وزیر دفاع در همایش پدافند غیرعامل با تاکید بر اهمیت مفهوم مصون سازی در پدافند غیرعامل گفت: ضرورت مصون سازی و دشمن شناسی در اولویت پدافند غیرعامل قرار دارد و باید در زمان تهدید، امنیت را برقرار کرد.
به گزارش مشرق، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در همایش دهمین سالگرد پدافند غیرعامل گفت: مفهوم سازی و در پی آن نمادسازی، برای پایداری در تمام عرصه ها ضروری است.

وی با بیان اینکه دغدغه بشر همواره تامین امنیت است، افزود: پیامدهای جنگ به عنوان مخرب ترین دستاورد بشر، در تمام ابعاد زندگی است.

وزیر دفاع گفت: بشر، برای مصونیت از تهدیدها سلاح را ساخت، اما در طول تاریخ با تغییر زندگی بشری، نگاه به تهدید و تعریف امنیت تغییر کرده است.

وزیر دفاع با بیان این که امروز عرصه تهدید به تمام ابعاد کشیده شده است، گفت: در طول تاریخ جنگ از زمین به دریا، هوا و فضا کشیده شده و امروز دامنه آن به عرضه فضای مجازی و سایبری رسیده است.

سردار دهقان با بیان اینکه جنگ سایبری جدی است، افزود: امروز فن آوری اطلاعات در تمام دستگاه ها نهادینه شده است و دشمن در صورت کنترل آن، امکان تخریب دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به مفاهیم فرعی در پدافند غیرعامل توجه شود، گفت: اطمینان از ایمنی سازمان ها و دستگاه ها در سایه اقدامات پدافند غیرعامل یکی از مفاهیم فرعی است.

سردار دهقان تصریح کرد: ارتقاء پایداری و همچنین ارتقاء توان رویارویی برابر عناصر تهدیدکننده نیز از دیگر مفاهیم این حوزه است.

وزیر دفاع افزود: تداوم فعالیت های ضروری، مدیریت کشور در زمان تهدیدات و کاهش آسیب پذیری های موجود به عنوان مثال تمرکز زدایی نیز از جمله مفاهیم پدافند غیرعامل است.

سردار دهقان گفت: پدافند غیرعامل همچون دیگر طرح ها به راهبردهای مشخص نیاز دارد و باید بودجه و منابع قابل دسترسی اجرای آن فراهم شود.

وی افزود: اقدامات پدافند غیرعامل مصون سازی جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

سردار دهقان با بیان اینکه بین مفاهیم نظری و اقدامات ما فاصله زیادی است، افزود: مفهوم سازی باید به گونه ای باشد که هر فرد در سطح مفهوم موردنظر، پدافند غیرعامل را بر اساس نظر مدیریت برداشت کند.
منبع: مشرق نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سپاه
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 12:38 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

توضیحات سپاه آذربایجان درباره رزمایش

فرمانده سپاه عاشورا استان آذربایجان شرقی گفت: در پایان این هفته مردم برخی نقاط از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی صدای انفجار خواهند شنید که این صداها مربوط به رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر خواهد بود.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  سردار ابراهیم عسگر کریمیان در نشست هماهنگی رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر سازمان بسیج مستضعفین، هدف از اجرای این رزمایش را ارزیابی و تقویت آمادگی نظامی برای مواقع بحرانی دانست.

وی با تاکید بر لزوم صیانت از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی ایران در صورت تعدی به خاک کشور، با جواب دندان‌شکن روبرو می‌شوند.

فرمانده سپاه استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی رنگ دینی و فرهنگی دارد"، افزود: دین محصور در مرزهای جفرافیایی نیست و انقلاب اسلامی با الهام از اسلام ناب محمدی(ص) تشکیل شده است.

کریمیان ادامه داد: با توجه به جهانی بودن انقلاب اسلامی، جهانی می‌اندیشیم و باید توان مبارزه، مقاومت در همه حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، فناوری و دیگر عرصه‌ها را در رکاب امام زمان(عج) داشته باشیم.

وی در ادامه، «بسیج، ولایت و استقامت» را شعار این رزمایش عنوان کرد و گفت: رزمایش گردان‌های واکنش سریع بیت‌المقدس و کوثر با حضور 55 گردان، متشکل از خواهران و برادران و با رمز «لبیک یا رسول‌الله (ص)» در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

به گفته وی، رزمایش الی بیت‌المقدس روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته، بصورت همزمان در همه نواحی و شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود. 
مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

توافق ایران و روسیه
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 12:15 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

توافق ایران و روسیه برای تولید هواپیمای MS21+طرح

معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی از ایجاد کنسرسیومی با حضور کشورهای خارجی برای طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره خبر داد و گفت: زمان اجرای این پروژه 5 ساله است و امیدواریم تا سال 1396 اولین تست پروازی این هواپیما انجام بگیرد.
به گزارش مشرق به نقل از مهر،  دکتر محمد مهدی هادوی در همایش هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره با اشاره به انجام مطالعات امکان سنجی اجرای این طرح کلان افزود: بر اساس این مطالعات نیازهای آینده بر روی هواپیماهای پرسرعت 100 تا 150 نفره مسافربری متمرکز خواهد شد و از این رو اجرای این طرح را در دستور کار قرار دادیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی، با اشاره به سرانه هواپیماهای کشورهای مختلف اظهار داشت: سرانه هواپیما در کشور ما یک ششم به ازای هر یک میلیون نفر است که برای رسیدن به کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیاز به اجرای طرح‌هایی در این زمینه داریم.

وی با اشاره به تصویب طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره از سوی معاون اول رئیس جمهوری در سال 90، ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ورودبه بازار پر رونق قطعات و اقلام در سطح جهانی و استفاده از فناوری‌های مشترک در بخش نظامی و ارتقای اقتدار کشور است .

هادوی، اجرای این پروژه را 5 ساله دانست و یادآور شد: این پروژه از سال 90 با بودجه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان آغاز شد و پایان این طرح سال 96 تعیین شده است.

ایجاد پارک فناوری هوایی

وی با ابراز امیدواری از اینکه این هواپیماها در سال 96 اولین تست پروازی را داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این پروژه سعی بر است تا شرکت‌های دانش بنیان مشارکت داشته باشند از این رو اقدام به ایجاد پارک فناوری هوایی کردیم.

هادوی یادآور شد: به منظور ساماندهی شبکه همکار این طرح با حضور بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان در روز 22 آبان ماه جاری همایشی برگزار خواهد شد.

ایجاد کنسرسیومی با حضور کشورهای خارجی

معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی ایجاد کنسرسیومی با کشورهای خارجی را از دیگر اقدامات اجرای این پروژه نام برد و در این باره توضیح داد: دراین راستا تفاهم نامه‌هایی با کشورهای روسیه و چین برای اجرای این طرح به امضا رسیده است.



وی با اشاره به جزئیات این تعاملات یادآور شد: توافق اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS21 صورت گرفته ضمن آنکه با شرکت مسافربری ساترن سازنده موتور هواپیما نیز مذاکراتی انجام شده است.

به گفته هادوی، مداکرات اولیه نیز با شرکت‌های سازنده بال و بدنه اندونزی و مالزی انجام شده است.

کشورهای درگیر در طرح ملی هواپیمای مسافربری

معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به همکاری خوب دانشگاه‌های کشور در این طرح ملی گفت: در این پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری معرفی شده که بر روی بخش سازه هواپیما مشغول به فعالیت است و در کنار آن دانشگاه صنعتی شریف در بخس آیرودینامیک، دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش اویونیک، پارک علم و فناوری فارس در بخش طراحی بال و دانشگاه علم و صنعت در بخش موتور فعال هستند.     
منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: دستاورد جدید

هلاکت 4 خرابکار
سه شنبه 92/8/7 ساعت 8:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

4خرابکار در مرزهای شرق کشور به هلاکت رسیدند


معاون عملیات فرماندهی مرزبانی ناجا گفت: 4فرد شرور که قصد اقدامات خرابکارانه در داخل کشور را داشتند در نقطه صفر مرزی به هلاکت رسیدند.
سرهنگ حبیب اله مردان پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ضمن اشاره به هلاکت 4 خرابکار در مرزهای شرق کشور در تشریح جزئیات این حادثه اظهار داشت: در راستای جلوگیری از فعالیت گروهکهای تروریستی در مرزهای کشور عملیات فرماندهی مرزبانی اقدامات اطلاعاتی خود را بیشتر کرده است.

معاون عملیات فرماندهی مرزبانی ناجا ادامه داد : در این خصوص مرزبانان شرق کشورمان در منطقه میرجاوه عده ای از اشرار مسلح را که قصد ورود به خاک کشور و انجام عملیات‌های خرابکارانه را داشتند شناسایی و به محض ورود به منطقه امنیتی در مرز کشورمان با آنان درگیر شدند.

سرهنگ مردان پور افزود: ماموران با آتش پر حجم خود در این درگیری موفق شدند 4 نفر از افراد شرور مسلح را به هلاکت رسانده و 3 تن دیگر آنان را نیز زخمی کنند.

این مقام مسئول مرزبانی کشور خاطر نشان کرد: طرح‌های ویژه برخورد با اشرار و گروهک‌های تروریستی در مرزهای کشور افزایش خواهد یافت و مرزبانان همواره برای پاسداری از میهن اسلامی با تمام توان خود تلاش می‌کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

الجزیره و سردار سلیمانی
سه شنبه 92/8/7 ساعت 6:24 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
الجریده گزارش داد:

ما کجا و ایران کجا؟!/ ایران "سردار سلیمانی‌های بسیاری" دارد

روزنامه الجریده کویت با اذعان به قدرت بالای نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای عربی، به بررسی نقش فعال مسئولان ایرانی در منطقه جهت حفظ منافع ایران پرداخت و نوشت: امثال سردار سلیمانی ها حاضرند برای کشورشان جان بدهند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه امروز با انتشار مقاله ای به قلم  "حسن العیسی" با عنوان "ما کجا و ایران کجا؟" با اشاره به تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و ایران نوشت: مسئولان کشورهای خلیج فارس باید احساس ناراحتی کنند زیرا این تماس نشان دهنده ایجاد روابطی دو طرفه در آینده بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا خواهد بود، بنابراین هم اکنون نگرانی مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را فرا گرفته است زیرا نگهبانی همچون آمریکا از منافع کشورهای خلیج فارس از آنها روی گردان خواهد شد و برای اولویتهای این کشورها اهمیتی قائل نخواهد بود؛ البته در عقب نشینی از حمله نظامی به سوریه نیز این مسئله به خوبی نمایان شده است.

این روزنامه مدعی است: البته هنوز زود است که بگوییم کوههای یخ موجود بر سر راه روابط ایران و آمریکا در حال ذوب شدن است زیرا رژیم اسرائیل در این میان وجود دارد که مهمترین مسئله آن ایران است. البته مشکلات دیگری نیز بر سر راه ایجاد روابط بین تهران و واشنگتن وجود دارد و منافع ایران و آمریکا  را در تعارض قرار می دهد.

این روزنامه در ادامه به قدرت بالای اطلاعاتی و نظامی ایران پرداخته و بعنوان مثالی از قدرت بالای اطلاعاتی ایران به هوشیاری سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده و نوشته است: موارد بسیای از هوشیاری اطلاعاتی قاسم سلیمانی وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد. وی با عشق به کشورش این فعالیتها را به اجرا درمی آورد تا از ایران و منافع ملت خود دفاع کرده باشد. اما آنچه هم اکنون اهمیت دارد این است که باید بدانیم که ایران سردار سلیمانی های زیادی دارد، و مقامات ایران به رغم محاصره اقتصادی، هوشیاری و هوشمندی زیادی را در صحنه داشتند.

الجریده در پایان می نویسد: بنابراین ایران تلاش می کند رقیب سرسختی برای بزرگترین و قدرتمندترین کشور جهان باشد، در حالی که کشورهای خلیج فارس را می بینیم که سر در گریبان خود کرده اند و تحرکات محدودی در جهان عربی دارند و کودک این تحرکات را در گاهواره خود نگه داشته اند و رشد نداده اند و زرنگی ایران را ندارند. بنابراین ما کجا و آنها کجا؟!
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: شخصیت ها

تحلیل نیویورکر
سه شنبه 92/8/7 ساعت 6:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
فرمانده‌ای با کاریزمای پنهان؛

تحلیل نیویورکر از شخصیت "سردار قاسم سلیمانی"

نشریه نیویورکر در مقاله‌ای بلند به قلم دکستر فیلکینز، به بررسی نقش فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحولات خاورمیانه و نیز ویژگی‌های شخصی سردار قاسم سلیمانی از زبان مأمورین سیا و سایر مقامات کشورها پرداخته و وی را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های خاورمیانه معرفی می‌کند.

به گزارش حوزه دفاعی_ـ امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از دیپلماسی ایرانی، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران یکی از تاثیرگذارترین افراد در خاورمیانه و البته یکی از ناشناخته‌ترین آنهاست. این تاثیرگذاری باعث شده است تا رسانه‌های غربی همواره به دنبال خبرسازی و گمانه‌زنی درباره ابعاد شخصی و بین‌المللی ایشان باشند.

نشریه نیویورکر در مقاله‌ای بلند به قلم دکستر فیلکینز، به بررسی نقش فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحولات خاورمیانه و نیز ویژگی‌های شخصی وی از زبان مأمورین سیا و سایر مقامات کشورها پرداخته و وی را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های خاورمیانه معرفی می‌کند.


البته انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نبوده و صرفا برای آشنایی مخاطبان با نظرات رسانه‌های غربی در خصوص این شخصیت تاثیرگذار فراملی است. در زیر می‌توانید نخستین بخش از این مطلب را مطالعه کنید:

"فوریه گذشته چندین تن از بانفوذترین چهره‌های سیاسی ایران در مسجد امیرالمومنین در شمال تهران در همایشی برای افسران سپاه پاسداران دور هم جمع شدند. آنها برای ادای احترام به یکی از فرماندهان شهید خود آمده بودند. حسن شاطری، یکی از فرماندهان ارشد شاخه قدرتمند و نخبه سپاه پاسداران به نام نیروی قدس بود. گفته می‌شود که این نیرو ابزار اصلی سیاست خارجی ایران است، تقریبا چیزی شبیه ترکیب سی.آی.ای و نیروی ویژه آمریکا؛ نام این نیرو معادل فارسی اورشلیم است که رزمندگان آن وعده داده‌اند آن را آزاد کنند.

هدف این نیرو از سال 1979 این بوده است که دشمنان ایران را سرنگون کرده و نفوذ ایران را در سراسر خاورمیانه گسترش دهد. شاطری بخش عمده‌ای از عمر حرفه‌ای خود را در خارج از ایران گذراند؛ نخست در افغانستان و پس از آن در عراق.

شاطری در جاده بین دمشق و بیروت شهید شد. گفته می‌شود که وی به همراه هزاران عضو نیروی قدس برای کمک به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و یکی از متحدان اصلی ایران به سوریه رفته بود. شاطری ظرف چند سال گذشته تحت عنوان رئیس نیروی قدس در لبنان برای کمک به تقویت حزب‌الله در آنجا حضور داشت. شرایط شهادت شاطری مبهم باقی مانده است: یکی از مقامات ایرانی گفته است که شاطری "مستقیما" توسط "رژیم صهیونیستی" هدف قرار داده شده است.

در مراسم خاکسپاری شاطری، بعضی از عزاداران گریه می‌کردند و برخی هم به رسم شیعیان سینه می‌زدند. تابوت شاطری در پرچم ایران پیچیده شده بود و اطراف آن را فرماندهانی گرفته بودند که لباس سبز رنگ سپاه را بر تن داشتند. پدر عماد مغنیه هم در این مراسم حضور داشت. عماد مغنیه متهم بود که مسئولیت انفجاری در سال 1983 در بیروت که منجر به کشته شدن 250 آمریکایی شد را بر عهده داشته است.  رهبر معظم ایران پیش از مراسم خاکسپاری این متن را منتشر کرد: "در نهایت، وی شربت شیرین شهادت را نوشید."

کسی که در ردیف دوم مسجد نشسته بود ژنرال "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس بود: مردی 56 ساله با قامتی نه چندان بلند با موهایی خاکستری با محاسنی کوتاه شده. این سلیمانی بود که دوست قدیمی و مورد اعتماد خود، شاطری را به ماموریت فرستاده بود. دوستی و برادری وی و شاطری به عنوان فرماندهان سپاه پاسداران در جریان دفاع مقدس شکل گرفت. دفاع مقدس نامی است که به جنگ ایران و عراق داده شده؛ جنگی که 8 سال به طول انجامید و قریب به یک میلیون کشته بر جای گذاشت. این یک جنگ فاجعه‌آمیز بود اما برای ایران آغاز یک پروژه 30 ساله برای ایجاد منطقه نفوذ شیعیان از عراق و سوریه تا مدیترانه بود. ایران به همراه متحدانش در سوریه و لبنان یک محور مقاومت در برابر قدرت‌های سنی منطقه و غرب تشکیل داد. توازن این پروژه در سوریه تا حدودی به هم خورد و جنگی را اغاز کرد، ممکن است پیروزی در این جنگ به قیمت درگیری‌های قومی باشد که سال‌ها منطقه را فرا می گیرد.


سلیمانی 15 سال پیش فرماندهی نیروی قدس را بر عهده گرفت و در همان زمان وی به عنوان یک نیروی نظامی و یک فرد قدرتمند به دنبال این بود که خاورمیانه را به نفع ایران تغییر شکل دهد. وزارت خزانه‌داری آمریکا سلیمانی را به دلیل نقش وی در حمایت از نظام اسد در لیست تحریم قرار داده است و با این حال وی هنوز برای جهان خارج اکثرا غیر‌قابل رویت باقی مانده است حتی با وجود اینکه ماموران و عملیات‌های زیادی را فرماندهی کرده است. جان مگوایر، افسر پیشین سیا در عراق می‌گوید: "سلیمانی به تنهایی قوی‌ترین عامل اجرایی در خاورمیانه امروز است و هیچ‌کس تا با حال چیزی از او نشنیده است."

سلیمانی گاهی وقت‌ها در مجامع عمومی ظاهر می‌شود، وی معمولا در مراسم‌های جانبازان سخنرانی می‌کند و یا برای ملاقات با رهبر معظم ایران حاضر می‌شود، زیاد خود را در معرض دید قرار نداده و به ندرت با صدای بلند صحبت می‌کند و رفتاری از خود نشان می‌دهد که عرب‌ها از آن تعبیر به "خلب" می‌کنند که به معنای "کاریزمای پنهانی" است. یکی از مقامات ارشد عراقی می‌گوید: " وی نسبتا کوتاه قامت است اما این ظاهر ماجراست. زمانی که 10 نفر در اتاق حضور دارند و سلیمانی وارد می‌شود، جلو آمده ولی کنار شما نمی‌نشیند. وی به آرامی در آن طرف اتاق به تنهایی می‌نشیند. او صحبتی نکرده و اظهارنظری نمی‌کند. تنها می‌نشیند و گوش می‌کند و البته در این لحظه همه تنها درباره او می‌اندیشند."

سلیمانی در مراسم خاکسپاری، کت و پیراهنی سیاه به تن داشت، بدون کراوات؛ به سنت ایرانیان. صورت وی و ابروانش از غم در هم شده بود. نیروی قدس تا به حال چنین فرمانده رده بالایی در خارج از کشور را از دست نداده بود. سلیمانی روز قبل از مراسم خاکسپاری به منزل شاطری رفت تا مراتب تسلیت خود را به خانواده آنها اعلام کند. وی دلبستگی شدیدی به سربازان شهید دارد و معمولا به خانواده آنها سر می‌زند؛ وی در مصاحبه اخیرش با یک رسانه ایرانی گفته است: "‌زمانی که فرزندان شهیدان را می‌بینم می‌خواهم که آنها را ببویم و از خود بی‌خود می‌شوم."

نشریه نیویورکر در ادامه این گزارش مدعی شده اشت: ماه‌های اول سال 2013 تقریبا حدود زمانی که شاطری شهید شد، ایران روزهای خوبی در سوریه نداشت. اسد مرتبا در برابر شورشیان متحمل شکست می‌شد. این شورشیان اغلب سنی هستند، رقبای اصلی ایران. در صورتی که اسد سقوط کند ایران هم پیوند خود با حزب‌الله، پایگاه اصلی خود برای مقابله با اسرائیل را از دست می‌دهد. یکی از روحانیون ایرانی در سخنرانی خود گفته بود: "اگر سوریه را از دست بدهیم نمی‌توانیم تهران را حفظ کنیم."

ایرانیان علی‌رغم اینکه به خاطر تحریم‌های آمریکایی تحت فشار قرار گرفته‌اند اما خللی در تلاششان برای حفظ اسد وارد نشده است. آنها در این مدت حتی یک وام 7 میلیارد دلاری برای بازسازی اقتصاد سوریه به این کشور داده‌اند. یکی از مقامات امنیتی خاورمیانه می‌گوید: "فکر نمی‌کنم دلار مبنای محاسبه ایرانی‌ها باشد. از نظر آنها باخت اسد یک خطر بالقوه است." به نظر می‌رسد حفظ اسد برای سلیمانی یک مسئله حیثیتی است به‌خصوص اگر این موضوع وی را از آمریکایی‌ها متمایز کند. یکی از رهبران سابق عراقی می‌گوید: "سلیمانی به من گفت ایرانیانی هر کاری لازم باشد انجام می‌دهند. وی به من گفت: «ما شبیه آمریکایی‌ها نیستیم. ما دوستان خودمان را رها نمی‌کنیم.»"

این گزارش مدعی شده سلیمانی سال گذشته از رهبران کرد عراقی خواسته بود که اجازه دهد مسیری از شمال عراق به سوریه را برای تامین پشتیبانی باز شود. سلیمانی به یکی از سیاست‌مداران عراقی گفته بود که "ارتش سوریه به درد نمی‌خورد!" از نظر وی نیرویی شبیه بسیج مناسب است. سلیمانی گفته بود: "اگر یک گردان بسیجی به من بدهید من می توانم کل کشور در دست بگیرم." در آگوست سال 2012، شورشیان مخالف اسد 48 ایرانی را در داخل سوریه دستگیر کردند. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که آنها زائر بودند و برای زیارت اماکن مقدس شیعی وارد سوریه شده‌اند اما در سوی مقابل معارضین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی ادعا می‌کردند که این گروه اعضای نیروی قدس ایران هستند. در هر صورت این ایرانی‌ها به قدری برای اسد ارزش داشتند که وی قبول کرد که بیش از 2 هزار نفر از شورشیان دستگیر شده را برای ازادی آنها رها کند. پس از این اتفاق بود که شاطری به شهادت رسید."

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: شخصیت ها

توافق نیروی دریایی
سه شنبه 92/8/7 ساعت 6:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

توافق نیروی دریایی ایران و قزاقستان در مبارزه با تروریسم/بازدید هیئت قزاقستانی از دانشگاه علوم دریایی نوشهر

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رژیم حقوقی دریای خزر بر این تاکید دارد که امنیت منطقه باید به وسیله کشورهای همسایه حفظ شود و نیازی به حضور دیگران نیست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران درباره دیدار با فرمانده نیروی دریایی قزاقستان اظهار داشت: ما امروز میزبان فرمانده نیروی دریایی قزاقستان در دریای خزر به عنوان همسایه کشورمان است که به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه در ابعاد آموزشی تبادل دانشجو، دانش آموز، تعمیر، نگهداری و ساخت کشتی‌های جنگی و انجام عملیات‌ها در دریای خزر به عنوان حفظ این دریا به نام دریای صلح و دوستی مذاکرات و توافقاتی را انجام دادیم.
 
وی افزود: مبارزه با تروریسم دریایی، قاچاق، حفظ محیط زیست و امداد و نجات توافقات مشترکی را انجام دادیم.
 
امیر سیاری تصریح کرد: ما باید دریای خزر را به عنوان دریای صلح و دوستی حفظ کنیم و با همکاری با کشورهای همسایه از ورود آنها به این دریا جلوگیری کنیم.، زیرا رژیم حقوقی دریای خزر نیز تاکید دارد که امنیت منطقه باید به وسیله کشورهای همسایه حفظ شود و نیازی به حضور دیگران نیست.

فرمانده نیروی دریایی گفت: نظرات فرمانده نیروی دریایی قزاقستان نیز در این موارد مساعد است و مسئولان سیاسی و نظامی کشورشان به دنبال توسعه و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
وی افزود: ما نیز قول داده‌ایم که این همکاری‌ها را داشته باشیم و به تبادل ناوگروه‌ها به صورت متقابل بپردازیم، لذا تجربیاتی که به برکت انقلاب اسلامی به دست آمده مورد اذعان طرف مقابل بود که نیروی دریایی ایران رشد خوبی داشته که حضور این نیرو در دریاهای آزاد نشان دهنده این قضیه است.
 
امیر سیاری خاطرنشان کرد: ما با تدبیر امام خود به این توانایی‌ها دست یافته‌ایم، بنابراین طرف مقابل به دنبال این تجربیات است و قول همکاری و روابط بیش از پیش میان نیروی دریایی دو کشور داده شده است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره برنامه‌های سفر فرمانده نیروی دریایی قزاقستان اظهار داشت: این هیئت نظامی امروز وارد کشورمان شدند و سفرشان تا پنجشنبه بعد از ظهر ادامه دارد و به خواست خودشان از مراکز آموزشی و تعمیر و نگهداری ما در دریای خزر دیدار می‌کند.
 
وی افزود: سه هیئت قزاقستانی فردا از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در نوشهر بازدید خواهد داشت تا توانمندی دانشگاه را ببیند و به گفته آنها ایران دارای افسران بسیار پیشرفته و ناوگروه های بسیار خوبی است.
 
وی تصریح کرد: همچنین دیدار از فرماندهی تخصصی دریایی در رشت و همچنین در صورت وقت داشتن از نحوه آموزش تکاوران نیروی دریایی و همچنین دید و بازدیدها در تهران از توانمندی‌های عمرانی نیروی دریایی ارتش در برنامه فرمانده نیروی دریایی قزاقستان است.
 
* ژانزاکوف:  تجربه ایران در ساخت ناوگان‌ و کشتی برای ما بسیار مفید است

همچنین، در این دیدار دریادار ژاندار بیک ژانزاکوف فرمانده نیروی دریایی قزاقستان در پاسخ به این سوال که مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: این سفر با دعوت فرمانده کل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده و قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی دارند و رئیس جمهور ما نظربایف در گفتگو با رئیس جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با این کشور تاکید کرده است.
 
وی افزود: نیروی دریایی جمهوری قزاقستان به تازگی تاسیس شده و در این زمینه تجربه جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب است و همانطور که فرمانده کل نیروی دریایی ارتش ایران گفت به این نتیجه رسیدیم که از دانشگاه‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بازدید کنیم.
 
ژانزاکوف تصریح کرد: همچنین درباره صنایع نظامی، ساخت ناوگان و کشتی‌ها صحبت کردیم که تجربه ایران در این زمینه برای ما بسیار مفید است.
 
فرمانده نیروی دریایی قزاقستان گفت: این اولین سفر ما به ایران است که آشنایی کلی با جمهوری اسلامی ایران و همسایه ما از طریق دریای خزر بوده که کشور ایران رشد بسیار خوبی مخصوصا در نیروی دریایی داشته است، لذا ما هم معتقدیم کشورهای حاشیه دریای خزر باید برای حفظ این دریا به عنوان دریای صلح و دوستی همکاری داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: از این به بعد همکاری های خودمان را توسعه می دهیم و امیدواریم در آینده همکاری های خوبی در این زمینه داشته باشیم ، بنابراین این سفر هم برای ایران و هم برای قزاقستان مفید خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

امنیت خلیج فارس
سه شنبه 92/8/7 ساعت 6:8 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار دهقان:

امنیت خلیج فارس معادل با امنیت جهان و ایران حافظ این امنیت است

وزیر دفاع با تاکید بر لزوم توجه به صنایع دریایی و آموزش‌ها در این باره گفت: امنیت خلیج فارس معادل با امنیت جهان است و ایران حافظ این امنیت می باشد و حیات اقتصادی کشورها به این نقطه گره خورده بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنیم در این حوزه تولید قدرت کنیم.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در افتتاحیه پانزدهمین همایش صنایع دریایی اظهارداشت: کشور ایران به دلیل دارا بودن 7 استان ساحلی و 5800 کیلومتر مرز آبی کشوری دریایی است.

وی ادامه داد: برای پی بردن به اهمیت دریا و صنایع دریایی ذکر همین نکته کافی است که در کنار تحریم‌های ناجوانمردانه غرب، دریا و صنایع مرتبط با آن نیز تحت تحریم قرار می‌گیرند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها باید به اهمیت صنایع دریایی پی ببرند، گفت: به همان میزان که در استان‌های ساحلی و صنایع دریایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم به همان میزان هم می‌توان ضریب امنیت ملی را بالا برد.

وی ادامه داد: از مهمترین بخش‌هایی که در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به آن توجه می‌شود سازمان صنایع دریایی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: آشتی بین نظام ما با نظام سلطه تا زمانی که آن نظام از ماهیت استکباری خود بهره‌داشته باشد معنا ندارد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم امنیت خود ضمانت بهره‌مند شدن از منابع نفتی بدانیم باید در حوزه دریا از اقتدار کافی برخوردار باشیم تا ما را به نقطه بازدارندگی دشمن برساند.

دهقان تصریح کرد: در این راستا باید از نظر دانش و علم این صنعت در رتبه مطلوبی باشیم و تجهیزاتی را فراهم کنیم که در این نبرد قادر به مقابله با دشمن باشیم و امکان اتخاذ تصمیم را از آنها صلب کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز همه تلاش ما هدایت و ساماندهی مراکز آموزشی و صنعتی در حوزه حاکمیت و بخش خصوصی در این باره است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها موجب رشد صنایع دریایی شده است، گفت: برای دفاع از مرزهای کشورمان و حفظ و ثبات و آرامش در منطقه، بهترین سیستم‌های موشکی دریایی و پیشرفته‌ترین زیردریایی‌ها در این شرایط ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس به نوعی معادل با امنیت جهان است، گفت: حیات اقتصادی بسیاری از کشورها به منطقه خلیج فارس گره خورده است پس ما تمام توان خود را می‌گذاریم تا در این حوزه تولید قدرت کنیم.

وی با اشاره به عنایت و حمایت مقام معظم رهبری از عمران مناطق ساحلی و توسعه این صنعت، گفت: دولت به دنبال آن است که فضای کسب و کار را بهبود ببخشد و بخش خصوصی بدون دغدغه فعالیت کند.

وی یادآور شد: دولت از خصوصی‌سازی‌های شتابزده جلوگیری خواهد کرد و در موضع ارتقاء توانمندی‌های بخش خصوصی به گونه‌ای عمل می‌کند که این بخش با مشکل مواجه نباشد.

وی با بیان اینکه به زودی اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی را برگزار خواهیم کرد، گفت: تا زمانی که صنایع دریایی به بازار جهانی وارد نشود در این مشکلات خواهیم ماند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: باید خود را برای ورود به عرصه رقابت غیر رانتی و متکی بر توانمندی‌ها در صنعت آماده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 105
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325821