سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
زیردریایی جدید ایران
پنج شنبه 92/5/31 ساعت 11:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دهقان خبر داد

بهره‌برداری از زیردریایی جدید جمهوری اسلامی ایران طی 100 روز آینده

وزیر دفاع کشورمان از بهره‌برداری از زیردریایی جدید جمهوری اسلامی ایران طی 100 روز آینده خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیئت دولت، در پاسخ به سوالی در خصوص رونمایی و بهره‌برداری از جدیدترین زیردریایی ساخت داخل با نام «فاتح» ‌گفت: بهره‌برداری از زیردریایی فاتح جزء برنامه‌های صد روزه ماست.

وزیر دفاع همچنین درخصوص دیگر دستاوردهای دفاعی اظهار داشت: مجموعه دیگری از دستاوردهای پدافندی نیز در دستور کار است که طی برنامه 100 روزه انجام خواهد شد.

دهقان همچنین از اجرای برنامه وزارت دفاع برای بهبود وضعیت معیشت و درمان کارکنان نیروهای مسلح در هفته دولت خبر داد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

بیانیه وزارت دفاع
پنج شنبه 92/5/31 ساعت 2:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بیانیه وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح به مناسبت روز صنعت دفاعی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت 31 مردادماه روز صنعت دفاعی کشور، اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی دفاعی امروز کشور را مرهون مجاهدت تلاشگران حوزه صنعت دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش حوزه دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت 31 مردادماه روز صنعت دفاعی کشور، اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی دفاعی امروز کشور را مرهون مجاهدت تلاشگران حوزه صنعت دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست.

در این بیانیه آمده است:

صنعت دفاعی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه تلخ وابستگی به بیگانگان در حوزه طرح‌ریزی‌های دفاعی و تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی و یکه‌تازی حقارت‌آور ‌‌هزاران مستشار آمریکایی در عرصه مقدرات نیروهای مسلح ایران؛ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و از آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان با اتخاذ راهبردها و فرایند تحول و دگرگونی و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی در مسیر افتخارآمیزی قرار گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: ژرف‌اندیشی و آینده‌نگری معمار کبیر انقلاب اسلامی و دست‌اندرکاران حوزه صنعتی نیروهای مسلح به مجموعه تحولات ناشی از تغییر ماهیت تهدیدات و نیز حضور قدرت‌های فرا منطقه‌ای‌ در پیرامون ایران اسلامی، تدوین و اجرای سیاست‌های هوشمندانه را در رشد و توسعه توانمندی‌های تحقیقاتی و صنعتی ‌در حوزه صنعت دفاعی ‌رقم زد.

 ‌‌واقعیت‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از تهدیدات گوناگون از سوی استکبار جهانی فراروی امنیت ملی ایران قرار داشته ‌که با ‌اتخاذ راهبرد بازدارندگی مؤثر از طریق جمهوری اسلامی، دشمن را از هرگونه اقدام خصمانه علیه میهن اسلامی برحذر داشته است.

در این بیانیه تاکید شده است: ‌بی‌تردید مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این راستا را باید در فرآیندهای منتهی به مهندسی تولید قدرت و به‌کارگیری هوشمندانه و هدفمند مؤلفه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این راستا جستجو کرد که روند سازماندهی و فعال‌سازی پروژه‌‌های تحقیقاتی، تولیدی صنعتی، خدماتی و عمرانی نیروهای مسلح طی بیش از سه دهه اخیر بیانگر همت و توفیق بلند وزارت دفاع در این حوزه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ‌اقتدار دفاعی تنها ظرفیتی برای صیانت از تمامیت ارضی در برابر تهدید مستقیم دشمن تلقی نمی‌شود بلکه منابع حیاتی کشور در مؤلفه‌های قدرت‌آفرین در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در برگرفته و بحمدالله این مقوله در رویکردها و رفتارهای حوزه صنعت دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای معنادار آشکار و تقویت همزمان ظرفیت‌افزایی در حوزه‌های دفاعی و غیردفاعی، قابلیت‌های ملت ایران در پیگیری رویکرد حضرت امام (ره) مبنی بر «راهبرد دفاع همه جانبه» را به رخ جهانیان کشیده است.

در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است: عرصه صنعت دفاعی کشور با پرچمداری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ‌رکن رکین بازدارندگی مؤثر و نماد شکوهمند خودکفایی، خودباوری و اعتماد به نفس ملی و صحنه هراس و وحشت دشمنان ملت ایران بوده است.‌

تلاش همه‌جانبه در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای ناب و برتر کشور و تکیه بر ‌مؤلفه جوانی و نخبگی ‌‌برای قطع وابستگی‌ها، ارتقای خودکفایی ملی و پایداری امنیت و آرامش جامعه تحت اندیشه‌های دفاعی امام خمینی (ره) و خلف شایسته ایشان فرمانده معظم کل قوا هم‌اکنون تحقق مبانی دکترین دفاعی جمهوری اسلامی در «تولید ابزار قدرت»، «بازدارندگی فعال» و «دفاع مبتکرانه و مؤثر» را میسر ساخته است.

این بیانیه می‌افزاید: به راستی ‌دستاوردها و پیشرفت‌های خیره کننده کشور در حوزه صنعت دفاعی ‌منبعث از فرهنگ متعالی اسلام و نهضت حماسه‌ساز ‌عاشورا و برخاسته از معنویت‌گرایی، دین‌باوری و خدامحوری متخصصان متعهد و مجاهد ‌عرصه صنعت دفاعی‌ است که تحت تعالیم ‌‌و آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) با تمسک به اصل ولایت مطلقه فقیه به چنین رشد و پیشرفت خیره کننده‌ای‌ نائل گردیده‌اند. ‌تردیدی نیست که حرکت پرشتاب و افتخارآمیز قطار صنعت دفاعی جمهوری اسلامی، در سایه راهبری و حمایت‌های پیامبرگونه فرماندهی معظم کل قوا ‌حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) و عزم و اراده فرزندان گمنام و ولایتمدار ملت ایران در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح استمرار یافته و جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی را همچنان مأیوس و نظاره‌گر عظمت و اقتدار خود خواهد ساخت.

در پایان این بیانیه آمده است: مختصصان صنعت دفاعی کشور ‌ضمن سپاس از تدبیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا، در نامگذاری 31 مردادماه به عنوان «روز صنعت دفاعی» و گرامیداشت یاد و خاطره 1000 شهید‌ گرانقدر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ‌بر اهتمام این وزارتخانه بر ‌ارتقای ظرفیت تولید قدرت نرم از طریق دیپلماسی فعال دفاعی، اقتدار روزافزون دفاعی و‌ اقتصاد مقاومتی و قطع هرگونه وابستگی ‌‌تاکید می‌کنند.

با ‌خلق حماسه سیاسی ملت رشید ایران اسلامی در  انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا نقطه عطف دیگری در تاریخ این کشور رقم خورد و بی‌تردید روند توسعه و پیشرفت صنعت دفاعی کشور سریع‌تر‌ و مقتدرتر از گذشته استمرار یافته و دستیابی به اهداف راهبردی «بازدارندگی موثر» و «دفاع همه‌جانبه»، را بیش از پیش حاصل خواهد نمود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

عازم آبهای آزاد
پنج شنبه 92/5/31 ساعت 2:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری:

بیست و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش عازم آبهای آزاد شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بیست و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی با هدف تامین امنیت شناورهای تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران عازم آبهای آزاد شد.
به گزارش حوزه دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، "امیر دریادار حبیب‌الله سیاری" گفت: ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان و ناو بالگردبر خارک به ماموریت برون مرزی اعزام شد.

امیر سیاری اظهارداشت: ناوگروه بیست و ششم نیروی دریایی ارتش دوشنبه پس از بازگشت از خلیج عدن در بندرعباس پهلو گرفت و متعاقب آن ناوگروه بیست و هفتم ماموریت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: ناوگروه بیست و ششم نیروی دریایی ارتش که دوازدهم خرداد عازم آبهای آزاد و بین المللی شدند متشکل از ناو لجستیک بندرعباس و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند بودند.

امیر سیاری تصریح کرد: این ناوگروه در مدت ماموریت خود در خلیج عدن، دریای سرخ، تنگه باب المندب و شمال اقیانوس هند، در راستای تامین امنیت شناورهای تجاری و نفتکش کشورمان فعالیت کرده و از بنادر جیبوتی و سلاله عمان نیز بازدید کرد.

وی بیان کرد: ناو گروه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از زمانی که برای مقابله با دزدان دریایی و تامین امنیت شناورهای ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده اند، علاوه بر شناورهای ایرانی بارها شناورهای کشورهایی مختلفی همچون چین، امارات متحده عربی و لیبریا را از چنگ دزدان دریایی نجات داده است.

امیر سیاری اظهار داشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به دیدارش از نمایشگاه دریایی که اخیرا با حضور جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه برپا شده بود، اظهارداشت: این سفر دستاوردهای مهمی برای کشورمان داشت که از جمله می توان به توانمندی های متخصصان ایرانی در عرصه دفاعی در مقایسه با سایر کشورها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که از غرفه‌های کشورهای مختلف دیدار کردیم به خود بالیدیم که به لطف خدا و همت جوانان کشورمان، توانمندی های فراوانی داریم و توانسته ایم با استفاده از متخصصان داخلی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز بخش های دفاعی از جمله در عرصه دریایی جایگاه خوبی در دنیا کسب کنیم
منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: نیروی دریائی

دستاوردی جدید
چهارشنبه 92/5/30 ساعت 12:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دستاوردی جدید در عرصه علم شیمی و صنایع شیمیایی؛

طرح تبدیل لجن اسیدی به قیر محقق شد

پژوهشگران کشورمان برای نخستین بار موفق به ارائه طرح تبدیل لجن اسیدی به قیر شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سعید حاتمی پژوهشگر طرح تبدیل لجن اسیدی به قیر در خصوص طرح خود اظهار داشت: یکی از فرآیند های متداول در واحد های تصفیه روغن موتور، بر همکنش اسید سولفوریک با هیدروکربن آلوده به منظور حذف برخی آلایند های موجود در آن هیدرو کربن های غیر اشباع می باشد.

 

وی افزود: این محصول یک فرآینده ماده ای است مرسوم به لجن اسیدی مقدار تولید شده این پسماند بسته به ظرفیت تولید کارخانه ممکن است به چند هزار کلیومتر در روز برسد را طی مراحلی به قید تبدیل می کند.

 

حاتمی تصریح کرد: این مراحل شامل انجام یک سری واکنش ها در راکتور هایی خاص، بر روی لجن اسیدی بوده که در پایان با افزودن نوعی از افزودنی ها با هدف ارتقا کیفیت آن به محصول قیر منجرب می گردد.

 

وی خاطر نشان کرد: البته سال هاست که ضایعات واحد های تصفیه روغن موتور در مکان هایی که شهرک های صنعتی برای این کارخانه ها پیش بینی نموده تخلیه می شود و نگرانی نسبت به آینده مجسم این پسماند ها به لحاظ مسائل زیست محیطی، موجب اتخاذ تدبیری مناسب و اصولی نسبت به تبدیل این مواد به ماده ای ترجیحا قابل استفاده و یا حداقل آلایندگی برای محیط در ماه های اخیر شدت و شتاب بیشتری می گیرد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: علمی

ترمیم سریع سوختگی
چهارشنبه 92/5/30 ساعت 12:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
توسط پژوهشگران ایرانی صورت گرفت؛

ترمیم سریع سوختگی های شدید با پوشش های نانولیفی

محققان موفق به تولید پوشش های نانولیفی با قابلیت جذب آب و تخلخل بالا شدند که باعث خروج کامل چرک ها و تسریع بهبود زخم های سوختگی می شود.

دکتر عادله قلی پور کنعانی، پژوهشگر و دکترای مهندسی نساجی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سوختگی درجه 3 با تخریب کامل اپیدرم و درم حادترین نوع سوختگی پوست بوده که در بسیاری از موارد باعث تجمع میکروب ها و ایجاد عفونت می گردد.

وی با بیان اینکه عفونت زخم های سوختگی در برخی موارد منجر به مرگ بیمار می شود، گفت: در پژوهشی که اخیراً توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز قلب تهران انجام گرفته موفق به تولید پوشش های نانولیفی ضد میکروب با قابلیت جذب چرک و عفونت از زخم های سوختگی درجه 3 شده ایم.

این پژوهشگر افزود: این پوشش ها با بکارگیری ویژگی های بیولوژیکی و ضدمیکروبی بالای کیتوسان و ساختار سه بعدی و تخلخل نانوالیاف تهیه شده و استفاده از آن بر روی بریدگی و سوختگی های شدید باعث ایجاد سیگنال های بیوشیمیایی لازم برای بهبود زخم و ترمیم سریعتر آن می شود.

قلی پور کنعانی تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو در پوشش های نانولیفی امکان جذب فیبروپلاست به لایه درم پوست را داده و روند کلاژن زایی و ترمیم زخم های سوختگی شدید را تسریع می کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این پژوهش تولید داربست های زیست سازگار و ضد میکروب از پلیمر بیولوژیک کیتوسان برای خارج سازی چرک و عفونت از زخم های سوختگی بوده که با مخلوط کردن پلیمرهای کیتوسان و پلی وینیل الکل و تبدیل آنها به پوشش های نانولیفی این داربست تهیه شد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: علمی

جدیدترین جنگنده پیشرفته ایرانی
چهارشنبه 92/5/30 ساعت 12:1 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر نصیرزاده خبر داد
ساخت جدیدترین جنگنده پیشرفته ایرانی/ تست موشک‌های جدید هوابه‌هوا و هوا به سطح

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به فعالیت­های صورت گرفته در جهت خودکفا کردن نیروهای مسلح اعلام کرد: نیروی تخصص محور نهاجا در حال تولید هواپیمای جنگی جدیدی است.

خبرگزاری فارس: ساخت جدیدترین جنگنده پیشرفته ایرانی/ تست موشک‌های جدید هوابه‌هوا و هوا به سطح

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، امیر خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به ساخت انواع جنگ افزارها به دست متخصصان ایرانی از جمله هواپیمای صاعقه که به تولید انبوه نیز رسیده، در رابطه با آخرین دستاوردهای نهاجا اعلام کرد: هم اکنون با مشارکت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در حال ساخت یک جنگنده پیشرفته هستیم.

وی افزود: ساخت این هواپیمای نظامی ما را به طور کامل از خرید هواپیماهای جنگنده به ویژه در بُعد آموزشی از خارج از کشور بی نیاز خواهد کرد.

نصیرزاده عنوان کرد: نیروی هوایی ارتش نخستین نیرویی بود که جهاد خودکفایی را آغاز کرد و کارهای بسیار بزرگی را در این زمینه انجام داده و خوشبختانه زیر ساخت های زیادی در زمینه تولید قطعات در نیروی هوایی به وجود آمده است.

وی در همین زمینه ادامه داد: در نیروی تخصص محوری مانند نیروی هوایی، بنیه قوی علمی و تخصص های مورد نیاز وجود دارد که این به ما در پیشبرد اهداف راهبردی نیرو در هر چه بیشتر خود کفا شدن بسیار کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، معاون هماهنگ کننده نهاجا همچنین در مورد آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح در ساخت مهمات جنگی افزود: اقدامات بسیار خوبی در ساخت مهمات هوایی، مهمات دورزن و موشک های هوشمند انجام شده است.

* تولید و تست جدیدترین موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح

وی ادامه داد: نیروی هوایی با همکاری سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در حال ساختن موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده که  برخی از آنها با موفقیت آزمایش شده و برخی نیز در سال جاری به نتیجه خواهند رسید. 

نصیرزاده در ادامه به بیان جدیدترین پیشرفت های حوزه دفاعی در جنگ الکترونیک پرداخت و تصریح کرد: در تمام ابعاد جنگ الکترونیک اعم از اقدامات آفندی و پدافندی، پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی با اشاره حضور کارکنان متخصص در حوزه جنگ الکترونیک خاطر نشان کرد: بسیاری از اقدامات نوآورانه صورت گرفته و پیشرفت های حاصله در امر جنگ الکترونیک به یُمن وجود نخبگانی است که در این حوزه فعال هستند.

منبع: فارس نیوز

 




آمادگی کامل
چهارشنبه 92/5/30 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر پوردستان در مراسم تحلیف دانش‌آموزان و دانشجویان:

نیروهای مسلح کشور در آمادگی کامل به سر می‌برند

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای مسلح در حال حاضر در آمادگی کامل به سر می‌برند و این آمادگی باعث شده است که دشمنان، خیال خام تجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را از سر خود خارج کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، مراسم جشن تحلیف و سردوشی دانش‌آموزان دوره سیزدهم و جشن سردوشی دانشجویان وظیفه دوره بیست و یکم بنام استوار شهید شیرزاد ملکی، صبح امروز با حضور امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش، در آموزشگاه نظامی جوادالائمه (ع) نزاجا برگزار شد.
 
در این مراسم، امیر پوردستان طی سخنانی اظهار داشت: تقویت بنیه‌ایمانی و اعتقادی، بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و بومی، بکارگیری تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید و استفاده از آموزش‌های صحیح، سرلوحه کارهای نیروهای مسلح به خصوص نیروی زمینی است.
 
وی در ادامه تأکید کرد: نیروهای مسلح در حال حاضر در آمادگی کامل به سر می‌برند و این آمادگی باعث شده است که دشمنان، خیال خام تجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را از سر خود خارج کنند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش خطاب به کارکنان وظیفه? سردوشی بگیر گفت: دوران خدمت سربازی یکی از پرخاطره‌ترین و به یادماندنی‌ترین روزهای عمر یک جوان است که پس از طی این دوران قدر خدمت سربازی و خاطره‌های آن را خواهید فهمید.
 
گفتنی است، پس از سخنان امیر پوردستان، دانشجویان و دانش آموزان با حرکات نظامی و رزمایش‌های میدانی، گوشه‌ای از توانمندی خود را به نمایش گذاشتند و در پایان یگان‌های نمونه از مقابل جایگاه و کلام الله مجید رژه رفتند.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

\سیمرغ\ ایرانی
سه شنبه 92/5/29 ساعت 6:58 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

"سیمرغ" ایرانی به تسخیر فضا می‌رود +عکس

ماهواره‎بر سیمرغ امکان رسیدن به سرعتی برابر با هفت‌هزار و 500 متر در ثانیه را به دست آورده و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین را داراست و بنابراین، توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد و قرار است ماهواره های طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، به فضا بروند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - همان طور که در بخش اول گزارش معرفی ماهواره برهای ایرانی منتشر شد، بهینه‎سازی سامانه‎ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه‎های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است که افزایش سرعت پیشرفت در آن، از شیرین ترین نتایجی است که بدست خواهد آمد.

برای نمونه شرکت فضایی اسپیس-ایکس به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت‎های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندین مدل با توانمندی‎های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت‎تر کرده به طوری که موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله‎های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان زیرک و توانمند صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه‎جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه‎سازی نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحی ماهواره‎برهای بزرگتر و سنگین‎تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش‎های نمونه‎های موجود کرده اند.

اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره‎بر سیمرغ است که نمونه مقیاس واقعی آن در 14 بهمن ماه سال 1388 برای اولین بار رونمایی شد و قرار است ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.


 

ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ


سیمرغ، ماهواره‌بری دو مرحله‎ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهره‎گیری از پیشران سوخت مایع می‎تواند ماهواره‎هایی در رده جرمی سنگین‎تر نسبت به موشک سفیر و با حداکثر وزن 100 کیلوگرم را درمدار حدود 500 کیلومتری و زاویه میل مداری 55 درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره‎هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) است.

این موشک دارای طول کلی 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است.

همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شد.


 

دو ماهواره بر سفیر-1 و سیمرغ(سفیر-2)


به گزارش مشرق، این ماهواره‎بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از 1000 کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره‎ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می‎افزاید.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش‎ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده‎های ثبت شده، تیم‎های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش‎های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش‎ها می کنند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش‎ها ماهواره‎بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سیمرغ به امکان رسیدن به سرعتی برابر با 7500 متر در ثانیه دست یافته و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین است که برابر 11.2 کیلومتر در ثانیه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد.

محاسبات نشان می‎دهد که نزدیک به 144 تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره 100 کیلوگرمی در ارتفاع 500 کیلومتری مورد نیاز است. طراحی و ساخت و توسعه موتوری با این قدرت بنا بر استانداردهای بین المللی کمتر از 6 سال طول نمی‎کشد. اما ماهواره‎ها منتظر رسیدن به مدار هستند و کشورهای فضایی پرتاب کننده نیز از پرتاب آنها طفره می‎روند.
 


موتور ماهواره‎بر سیمرغ که از ترکیب 4 موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده است


از این رو برای رسیدن به این مقدار رانش، 4 موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام از آنها رانشی تقریباً به اندازه 32 تن-نیرو دارند، کلاستر شده‎اند یعنی برای رسیدن به قدرت‎های بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نیرو را ارائه می‎دهند.

سیمرغ 87 تنی باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور 4 موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در مرحله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به 15 تن-نیرو ایجاد می کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری فراهم می شود.

بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلآً بدرستی کار کرده، یکی از اصلی‎ترین بخش‎های ماهواره‎بر سیمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سیمرغ به گونه‎ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال‎های آینده ماهواره‎های سنگین‎تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش 37 تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سیمرغ یعنی «سپهر» در آینده نزدیک به توان انتقال ماهواره‎هایی با جرم 700 کیلوگرم به مدار 1000 کیلومتری دست خواهد یافت که اولین پرتاب آن فعلاً برای سال 1394 برنامه‎ریزی شده است.

به گزارش مشرق، فعالیت مهم دیگری که برای فراهم کردن مقدمات دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر با موشک های بزرگتر سیمرغ و سپهر به انجام رسیده، طراحی و ساخت پایگاه جدید پرتاب با نام «امام خمینی(ره)» در استان سمنان است. این مجموعه تا بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته که به احتمال زیاد در سال جاری امکان اولین آزمایش عملیاتی موشک سیمرغ را خواهد داشت و سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در مصاحبه اخیر خود از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داده است.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید لازم بوده زیرا سکوی پرتاب ماهواره‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک موشک های بالستیک ایران توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را ندارد.



برای پرتاب موشک های ماهواره‎بر به مدارهای بالاتر نیز طرح ساخت یک پایگاه پرتاب در نزدیک‎ترین نقاط کشور به خط استوا در دستور کار است زیرا قرار دادن ماهواره در مدارهای بالا با پرتاب از چنین محلی به انرژی کمتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمامی مشکلات فناورانه پیشروی متخصصان کشورمان، برنامه فضایی ایران از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است که مهمترین گام برای مأموریت های جدی تر و به کارگیری ماهواره های عملیاتی تولید ماهواره برهای بزرگتر با قابلیت اطمینان کافی است.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت.

هر چند ظاهراً بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎های کمتر به پیشرفت رسید.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ماهواره

خانواده ماهواره بر
سه شنبه 92/5/29 ساعت 12:8 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

خانواده ماهواره‌برهای "سفیر" را بهتر بشناسید

خانواده ماهواره‎برهای ایرانی شامل سه نسل سفیر-1، سفیر-2 سیمرغ و سفیر-3 سپهر است که به ترتیب قابلیت حمل محموله‎های سنگین‎تر به مدارهای بالاتر را دارند. ماهواره بر سفیر-1 اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» را در بهمن ماه 1387 با موفقیت کامل در مدار قرار داد.

گروه دفاع و امنیت مشرق - توانایی ساخت و پرتاب ماهواره، نشانگر توان علمی بالا در کشورهای صاحب این فناوری محسوب می‎شود و از طرف دیگر موتور محرک برای توسعه سایر فناوری‎های پیشرفته است.

پرتاب ماهواره «امید» با ماهواره‎بر بومی «سفیر»، نخستین گام عملی در بومی سازی فناوری فضایی محسوب می‎شود که توانست نام ایران را در بین معدود کشورهای عضو باشگاه فضایی جهان ثبت کند. تلاش‎ها قبل از سال 1380 به منظور دستیابی به دانش فنی و ساخت انواع ماهواره‎ها، ایستگاه‎های زمینی و پرتاب کننده آغاز شد و اولین دستاورد آن طراحی و ساخت ماهواره ملی امید و ماهواره‎بر سفیر با تجهیزات زمینی مربوطه است.

اما پیش از پرتاب ماهواره‎برها و محموله بسیار ارزشمند آنها، باید اطلاعات لازم از محیط فضا کسب شود. برای اینکار از راکت‎های کاوشگر استفاده می‎شود که در ایران عملیات این راکت‎ها توسط پژوهشگاه فضایی با کمک سازمان صنایع هوافضا به انجام می‎رسد.

راکت‎های کاوشگر


در حوزه پرتاب‎های فضایی کشورمان ایران مانند سایر کشورهای پیشرو در صنعت فضایی کار را با راکت‎های کاوشگر شروع کرد. راکت‌های کاوشگر، راکت‌های زیرمداری هستند که تا ارتفاعی معین (‌نقطه اوج مداری) بالا رفته و سپس به زمین بازمی‎گردند. حداکثر ارتفاع کاری بیشتر این راکت‎ها، در محدوده 70 تا 300 کیلومتر است. برای آزمایش در ارتفاع کمتر از 70 کیلومتر از بالن و در ارتفاعات بالاتر از 300 کیلومتر از ماهواره کمک گرفته می‎شود.

راکت‌های کاوشگر شامل مجموعه‌های اصلی موتور، محموله آزمایشگاه فضایی، مجموعه بازیابی، مجموعه جدایش و ایستگاه زمینی هستند که برای اهداف تحقیقاتی و آزمایشگاهی مختلف و کاوش در ارتفاعات گوناگون، با طراحی ساده تا بسیار پیچیده و دقیق، ساخته می شوند. مدت زمان فعالیت آنها در فضا بر اساس نوع مأموریت و ارتفاع پروازی متفاوت است. پس از اتمام سوخت پیشران، مجموعه آزمایشگاهی با استفاده از سیستم جدایش، از موتور جدا شده و بعد از اتمام مدت زمان مأموریت به وسیله چتر فرود ‌آمده و بازیابی می‎شود.
 


راکت کاوشگر-2


در طی این مدت، مجموعه آزمایشگاهی با استفاده از حسگرهای ویژه‌ای که در آن قرار داده شده است، اندازه‎گیری‎ها و آزمایش‎های لازم را اجرا نموده و داده‎های جمع آوری شده را به کمک فرستنده دورسنجی (تله متری)، به زمین ارسال می‎کند. این داده‎ها با توجه به مأموریت‎های تعریف شده، شامل متغیرهایی مانند درجه حرارت،‌ فشار محیط و شتاب را می‎شود.

همچنین با استفاده از دروبین‎های تعبیه شده در محموله، ‌امکان تصویربرداری از تجهیزات مورد آزمایش یا محیط فضا فراهم شده و این تصاویر به کمک سامانه مخابراتی به زمین ارسال می‎شود.

به گزارش مشرق، تا قبل از پرتاب اولین ماهواره کشور با نام «امید» توسط ماهواره‎بر «سفیر»، چندین راکت کاوش توسط پژوهشگاه فضایی کشورمان پرتاب شد که از داده‎های حاصل از آن در ادامه برنامه فضایی کشورمان استفاده شد.


 

کاوشگر-4


نسل‎های بعدی راکت‎های کاوش مانند کاوشگر-4 و 5 نیز در راستای بخش دیگری از برنامه فضایی کشور یعنی ارسال موجود زنده و انسان به فضا طراحی و ساخته و پرتاب شدند.

ماهواره‎بر سفیر


اولین ماهواره‎بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه‎های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت‎های کاوشگر، بکارگرفته شد.

خانواده ماهواره‎برهای ایرانی شامل سه نسل سفیر-1، سفیر-2 سیمرغ و سفیر-3 سپهر است که به ترتیب قابلیت حمل محموله‎های سنگین‎تر به مدارهای بالاتر را دارند. ماهواره بر سفیر-1 اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» را در بهمن ماه 1387 با موفقیت کامل در مدار قرار داد.

برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره‎بر(موشک حامل) تولید می‎کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از 200 کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود 28000 کیلومتر در ساعت برسد. ماهواره‎برها به شکل موشک‎های چند مرحله‎ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می‎کنند.


 

موشک ماهواره‎بر سفیر-1


در نخستین گام، موتور موشک روشن شده و نیروی بالابرنده فراهم می‎شود. با ایجاد نیروی بالابرنده ماهواره‎بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره‎ای که با خود دارد از زمین جدا شده به سوی آسمان حرکت می‎کند.

به گزارش مشرق، پس از اینکه سامانه پیشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا شده و به زمین سقوط می‎کند. در گام دوم سامانه پیشران مرحله دوم روشن می‎شود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بیشتری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می‎راند. به همین ترتیب و با پایان یافتن سوخت، مرحله دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا و بسته مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می‎شود.

ماهواره‎ها در سر موشک‎ها جاسازی شده و به فضا پرتاب می شوند. دماغه مخروطی شکل موشک که در برابر گرما مقاوم است ماهواره را از اصطکاک هنگام گذشتن از جو زمین محافظت می‎کند. بعد از عبور از جو زمین، لایه محافظتی از ماهواره‎ها جدا شده در مرحله آخر، موشک، ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می‎دهد.

بسیاری از ماهواره‎ها از سامانه پیشران راکتی یا گاز سرد موجود در خود برای رفتن به مدارهای بالاتر استفاده می‎کنند.

بیشتر پرتاب‎های ماهواره‎ای با موشک‎هایی انجام می‎شود که شروع پرتاب آنها مستقیم به سوی بالا برنامه‎ریزی شده است. چنین روشی موشک را از میان سخت ترین بخش‎های جو زمین به سرعت عبور می‎دهد و بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت است.

پس از اینکه موشک مستقیم به بالا پرتاب شد بخش کنترل موشک، سامانه هدایت اینرسی را به کار می‎گیرد تا با انجام محاسبات لازم، دماغه موشک را به خط سیری که در طرح پروازیش در نظر گرفته شده متمایل کند.


 

خودروی حامل ماهواره‎بر سفیر-1 که سکوی پرتاب آن نیز است


ماهواره‎برها به عنوان ابزار قراردادن ماهواره‎ها در مدار، می‎بایست از بالاترین استانداردها برخوردار باشند. پرتاب با نیروی عظیم راکتی، تنش‎های فراوانی به بدنه، سازه و اجزای دیگر آن وارد می‎آورد. اصطکاک پوسته بدنه با هوا، و نیز حرکت پرشتاب گازهای بسیار داغ خروجی پیشران، شوک‎های عظیم حرارتی را به بخش‎های مربوطه وارد می‎سازد.

تمامی زیر سامانه‎های موجود در ماهواره‎بر، از اجزای مختلف پیشران‎های سوخت مایع مانند پمپ‎ها، فشارسنج‎ها، شیرها و ادوات کنترلی گرفته تا سامانه‎های ارتباطی ماهواره‎بر با زمین، باید به درستی کار کنند تا پس از رسیدن آن به ارتفاعات بالا مانند 250 کیلومتری، 700 کیلومتری و حتی بیشتر، بخش نهایی ماهواره‎بر، ماهواره را رها کرده و در مدار و موقعیت از پیش تعیین شده، با دقت بسیار بالا قرار دهد.

این کاری است که ماهواره‎بر ساخته شده بدست متخصصان توانمند و جوان کشورمان موفق به اجرای آن شده و هم اکنون برای اجرای مجدد آن، این بار برای انتقال ماهواره‎های بزرگتر و مهمتر از ماهواره تحقیقاتی امید، به فضا آماده است.

با توجه به اینکه، ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک‎های غول پیکر انجام می‎شود، تنها کشورهایی می‌توانند وارد این عرصه شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند. پرتاب سفیر امید با اینکه گام اول در این مسیر بود، اما پرتاب یک ماهواره‎بر 26 تنی دو مرحله‎ای جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری کار بزرگی تلقی می‎شود.
 


دو مرحله موشک سفیر-1


برای آشنایی بیشتر با رکن اصلی این قدرت فضایی، یعنی ماهواره بر، لازم است به مشخصات فنی آنها اشاره شود. با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نیروی رانش(تراست) مرحله اول 32 تن-نیرو و مرحله دوم 3.4 تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله اول حدود 150 ثانیه، مرحله دوم 312.5 تا 315 ثانیه، جرم محموله 27 کیلوگرم، ارتفاع حضیض 250 و ارتفاع اوج 400 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه بود.


 

ماهواره‎بر سفیر که ماهواره نوید را در مدار قرار داد


نکته‎ای که در اینجا باید به آن توجه نمائیم، دو مرحله‎ای بودن سفیر امید است. قرار دادن ماهواره‎ای در مدار پایین با استفاده از ماهواره‎بر دو مرحله‎ای، عملاً یک جهش فناورانه بزرگ برای صنعت فضایی کشور تلقی می‎شود. در واقع تأمین انرژی فراوان مورد نیاز برای حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین، تنها با دو مرحله پیشران، آنقدر اهمیت داشت که تحلیلگران مراکز معتبر خارجی، از همان ابتدا به آن پرداختند زیرا به این معنی بود که ایران موفق شده در شرایط تحریم کامل، پیشرانه‎های راکتی پرقدرتی طراحی نموده و بسازد و در موشک‎های ماهواره‎بر خود به کار ببرد.

چند مرحله‎ای بودن ماهواره‎برها، از بابت فناوری مورد نیاز جهت سامانه‎های جدایش مراحل نیز مهم است زیرا در صورت عدم اجرای فرایند جدایش و حتی اجرای غیر صحیح آن، به معنی شکست کل مأموریت خواهد بود.

به گزارش مشرق، در ماهواره‎بر سفیر2 بیش از 10 هزار نوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود. میزان رانش پیشران مرحله اول در نوع پایه سفیر تقریباً 9.5 برابر رانش تولیدی موتور مرحله دوم و زمان کارکرد این مرحله تقریباً 2.1 برابر مرحله اول است.

با اتمام کار پیشران مرحله اول، این موتور به همراه تمامی بخش‎های مرتبط در سازه و بدنه و در واقع بخش بزرگی از موشک جدا شده و با سبکتر شدن موشک، کار اوجگیری به سمت مورد نظر ادامه می‎یابد. سامانه کنترلی مرحله اول از نوع نازل ثابت با تیغه‎های متحرک بوده و در مرحله دوم خود نازل(خروجی گازهای موتور) تغییر زاویه می‎دهد. این سامانه برای هرچه دقیق‎تر قرار دادن ماهواره در مدار از دقت بسیار بالا و در نتیجه از فناوری پیشرفته با پشتوانه علمی و تخصصی بسیار بالا در زمینه علم دینامیک و کنترل برخوردار است.


 

موتور مرحله اول(سمت راست) و مرحله دوم موشک سفیر-1


در نمونه بهسازی شده ماهواره‎بر سفیر امید که «سفیر-1بی» نام دارد با افزایش رانش موتور از 32 به 37 تن قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 کیلوگرم به مدار بیضوی 250-400 کیلومتری برای این ماهواره‎بر 22 متری که 1.25 متر نیز قطر دارد بوجود آمده است.

با بهسازی موتور مرحله دوم ماهواره‎بر سفیر امید، که در ردیف بهترین موتورهای مراحل بالای ماهواره‎برها قرار دارد، نسبت به موتورهای مرحله دوم ماهواره‎بر سفیر امید شاخص انرژیکی بالاتری حاصل شده است. از ویژگی‎های شاخص این موتور ایجاد قابلیت کنترل پذیری بالا در مرحله ی ماهواره‎بر است.


 

موتور مرحله دوم موشک سفیر که خروجی گازهای آن به طور کامل متغیر هستند


در بهینه‎سازی این موتور ضمن حفظ نقاط قوت موتور مرحله دوم سفیر امید تلاش شده تا با کاهش سوخت مصرفی موتور، جرم محموله ماهواره‎بر افزایش داده شود. قابلیت حرکت محفظه احتراق در حین کار موتور و دور بالای پمپ‎ها از قابلیت‎های برجسته‎ای است که در موتور مرحله دو سفیر امید و نسل بهینه شده آن وجود دارد.

به گزارش مشرق، آخرین نمونه از ماهواره بر سفیر-1، «سفیر-1سی» نام دارد و احتمالاً در پرتاب ماهواره‌هایی در رده «فجر» یا سنگین‎تر از آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تا کنون ماهواره های امید، «رصد-1» و «نوید علم و صنعت» با نمونه‎های ماهواره‎بر سفیر در مدار قرار گرفته است.

برای توضیح بیشتر در مورد دشواری‎های طراحی و ساخت یک موتور کاملاً جدید باید گفت ضمن نیاز به اجرای تمام مراحل مطالعه و طراحی، تمامی انواع آزمایشات نیز باید بر روی پیشران جدید اجرا شود تا از مطلوب بودن نتیجه اطمینان حاصل شود. مثلاً با توجه به اینکه گازهای پرسرعت خروجی از موتور راکتی تراکم پذیر(Compressible) هستند قابلیت ارتعاش دارند.

در صورت ورود گاز به مدهای ارتعاشی نامطلوب، به طبع آن نازل (خروجی موشک)، لوله‎های حاوی سوخت، شیرها و اتصالات و سازه موشک نیز دچار ارتعاش شده و در صورت بروز پدید تشدید(Resonance) موشک ماهواره‎بر از بین خواهد رفت.

بنابراین تمامی محاسبات پیچیده دینامیک سیالات، حرارت و دینامیک و ارتعاشات سازه و قطعات برای خاص‎ترین حالات نیز باید اجرا شده که به نوبه خود بسیار زمان‎بر بوده و پس از ساخت نمونه اولیه باید انواع مختلف آزمایش‎ها صورت گیرد.

با توجه به نیاز به اجرای آزمایشات جزئی و کامل که برخی از انواع آنها هزینه‎ای بالغ بر یک میلیون دلار دارند، کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه پس از رسیدن به یک پیشران مناسب با بهسازی و توسعه و روش‎هایی چون خوشه‎ای یا کلاستر کردن (استفاده چند عدد از پیشران موجود در کنار هم) توان ماهواره‎برهای خود را ارتقاء می‎دهند که چنین رویکردی در برنامه فضایی کشورمان نیز در دستور کار است.



برچسب‌ها: ماهواره

قمر بنی هاشم
دوشنبه 92/5/28 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر پوردستان در جمع خبرنگاران تشریح کرد

جزئیات رزمایش "قمر بنی هاشم" نیروی زمینی ارتش

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام خبر برگزاری رزمایش "قمر بنی هاشم" در آبان ماه گفت: این رزمایش در یک منطقه بسیار وسیع و گسترده در 3 محور عملیاتی انجام می‌شود.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش، در حاشیه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری حدیث ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رزمایش "قمر بنی‌هاشم" در یک منطقه بسیار وسیع و گسترده در 3 محور عملیاتی انجام می‌شود؛ در این رزمایش از ظرفیت "هوانیروز" بهره‌برداری عمیقی در بخش خودی و  بخش دشمن‌نما خواهد شد.
 
وی این رزمایش را یک رزمایش دوطرفه دانست و افزود: در این رزمایش برخی از یگان‌ها به صورت دشمن‌نما و یگان‌های دیگر به عنوان نیروی خودی انجام وظیفه خواهند کرد؛ لذا سعی داریم صحنه نبرد ناهمتراز را به صورت واقعی به همه کارشناسان نظامی به نمایش بگذاریم، ضمن اینکه کارشناسان "ستاد کل نیروهای مسلح" نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

امیر"پوردستان"  با ابراز امیدواری به اینکه رزمایش مذکور  تبدیل به الگویی برای رزمایش‌های گسترده بعدی شود، تصریح کرد: به امید خدا رزمایش " قمر بنی‌هاشم" به الگوی دیگر رزمایش‌هایی که در فضای ناهمتراز برگزار خواهد شد، تبدیل می‌شود.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره  یگان‌های شرکت کننده در این رزمایش، گفت: همه یگان‌های نیروی زمینی اعم از یگان‌های تیپ 65 نیروی مخصوص، هوابرد و  پیاده در این رزمایش شرکت خواهند کرد، اما مرکز ثقل حرکت، نیروهای زرهی با پشتیبانی عمیق و وسیع هوانیروز خواهد بود.

امیر"پوردستان" افزود: این رزمایش در منطقه جنوب کشور و در آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.
 
وی هدف این رزمایش را نمایش حد کمال قابلیت‌های رسته زرهی دانست و گفت: هدف ما این است که نشان دهیم رسته زرهی چگونه در فضای ناهمتراز  وارد عمل شود.
 
امیر "پوردستان" تصریح کرد: زمانی‌که فضای ناهمتراز مطرح شد، احساس ما این بود که نیروی زمینی نمی‌تواند قابلیت‌های لازم را در این فضا داشته باشد، اما دکترین " رسته زرهی" تعریف شد و کتاب " کاربرد نیروی زرهی در رزم ناهمتراز" را نوشتیم و در این رزمایش می‌خواهیم آن را در صحنه عمل و در منطقه جنوب شرق کشور به کار گیریم.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: رزمایش

   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322815