سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
نفوذ به ناو امریکایی
سه شنبه 92/11/29 ساعت 1:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارشی از عملیات پهپادهای ایرانی؛

مهاجر هم به قلب مدرن‌ترین رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا نفوذ کرد + عکس

پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد که قبلا موفق به تصویربرداری بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا شده بود و بدیهی است این ابعاد بزرگتر، به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است اما همچنان رادارهای مدرن امریکایی از شناسایی پهپادهای ایرانی عاجزند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از شاهکارهای عملیاتی پهپادهای ایرانی که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای و نظامی دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع، رسانه های غربی طبق معمول به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد.

در این عملیات که بنابر اعلام فرماندهان کشورمان حدود 30 دقیقه به طول انجامیده بود، ابابیل با عبور از اطراف این شناور مجهز، اقدام به تصویر برداری کرده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد اما در نهایت این پرنده ایرانی به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.

هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات هایی بود که مدتهاست در تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 ساعت صورت می گیرد و تمام این مناطق تحت نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها به شمار می رفت.


هواپیمای بدون سرنشین ابابیل امروزه یکی از پرکاربردترین پهپادهای موجود در کشور است و تاکنون صدها فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است.

سامانه های هدایت و کنترل پهپاد ابابیل عبارتند از سامانه کنترل خودکار، سامانه ردیابی راداری، سامانه دورسنجی و سامانه مکانیابی جهانی. داده های پروازی رسیده از هواپیما بر روی یک رایانه ذخیره شده و نمایش داده می شود.

پهپاد

استفاده از سامانه خلبان خودکار، ناوبر راداری، ناوبری GPS و نمایش رایانه ای داده های پروازی، ابابیل را جهت اجرای مأموریت های گوناگون در محدوده وسیعی توانمند ساخته است.

شاید یک بار انجام شدن این موضوع، می توانست مجالی به شایعه سازان بدهد تا شبهاتی را به این اقدام مهم هواپیماهای بدون سرنشین کشورمان وارد کنند اما این رخداد مهم، رسما بار دیگر و البته قطعا بارهای دیگر به صورت عملیاتی تکرار شده است.

در مستند کابوس کرکس ها که اخیراً از شبکه اول سیما به نمایش درآمد، تصاویر جدیدی که توسط پهپادهای ایرانی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی گرفته شده، به نمایش در آمد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر بر فراز ناو هواپیمابر جرج بوش

از این مستند می توان اطمینان حاصل کرد، این بار پهپاد حاضر در عملیات شناسایی ناو هواپیمابر امریکا، از نوع «مهاجر4» بوده است به سامانه ارابه فرود فلزی دارای اسکی مجهز است.

تفاوت پهپادهای ابابیل و مهاجر

همانطور که از اطلاعات منتشره درباره هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی می توان تحلیل کرد، پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد. بدیهی است این بال بزرگتر به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است.

 

نوع پهپاد

طول بدنه(متر) 

دهانه بال(متر) 

مهاجر-2

2.91

3.8

مهاجر-4

3.64

5.3

ابابیل-2

2.8

3.3



با وجود این ابعاد بزرگتر نسبت به ابابیل و ارابه فرود فلزی این پهپاد که دائماً در طی پرواز باز است، مهاجر-4 با به پرواز درآمدن بر فراز ناوهواپیمابر آمریکایی نشان داد پهپادهای ایرانی به درصدی از پنهانکاری و کشف ضعف های سامانه های شناسایی و راداری ناوهای پیشرفته هواپیمابر آمریکا دست یافته اند که در صورت اراده فرماندهان، در کسری از ساعت می توانند هر نوع عملیات شناسایی و مانند آن را برای این شناورها پیاده کنند.

پهپاد


از سوی دیگر با توجه به اینکه پهپاد مهاجر 4، توان حمل بار سنگین تر و مداومت پرواز بیشتری نسبت به ابابیل داشته، توانسته از دوربین هایی سنگین تر و با قابلیت بزرگنمایی بیشتر برای گرفتن تصاویر با کیفیت تر از ارتفاع بالا استفاده کند.

این هواپیما توانایی فیلمبرداری و عکسبردای هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده(و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد. از این هواپیما می توان در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.

محموله مراقبت و شناسایی مهاجر4 شامل دوربین جلونگر(FL TV)، دوربین پایین نگر(DL TV)، پلتفرم دو درجه آزادی و دوربین عکسبرداری است. جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ دار، از وزن کمتری برخوردار است.

کدام رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا مقهور مهاجر ایرانی شد؟

ناو هواپیمابر "USS George H.W. Bush" با شماره بدنه CVN-77 که در این مستند نشان داده می شود، جدیدترین ناو هواپیمابر عملیاتی شده نیروی دریایی آمریکا به شمار می آید که در تاریخ 10 ژانویه 2009 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شد.

این ناوهواپیمابر در طول زمان کوتاهی که از خدمت آن گذشته است یک بار به منظقه خلیج فارس نیز وارد شده و مدتی را تحت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه گذرانده است.

پهپاد
ناو هواپیمابر جرج بوش


اما چه رادارها و سامانه های هشدار دهنده ای بر روی این ناو و ناوهای همراهش نصب شده است که از شناسایی پهپاد ایرانی عاجز بوده اند؟

به طور کلی ناوهای هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز مثل ناو هواپیمابر جرج بوش از سه سامانه برای جستجوی هوایی بهره می برند؛ یکی رادار سه بعدی مدل " AN/SPS-48E " ، دیگری رادار دو بعدی " SPS-49A(V)1 " و دیگری سامانه " TAS " مارک 32.

رادار " AN/SPS-48E " یک رادار سه بعدی جستجو گر هوایی است که در دو باند E و F و در فرکانسهای 2 تا 4 گیگاهرتز فعالیت می کند. این رادار در حدود 2 تن وزن داشته و در هر دقیقه می تواند 15 چرخش 360 درجه داشته باشد. این رادار اطلاعات کاملی را در خصوص فاصله ، ارتفاع و سمت هدف مورد نظر را در اختیار کاربر می گذارد.

پهپاد

شرکت سازنده این رادار رسما اعلام کرده است که این رادار می تواند اهدافی را در فاصله 460 و ارتفاع 30 کیلومتری شناسایی کند. اطلاعات بدست آمده از این رادار برای تغذیه و هدایت سامانه های موشکی موجود در این ناو مثل سیستم Sea Sparrow و یا سامانه های موجود بر روی سایر شناورهای همراه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی این رادار توان رهگیری طیف کاملی از تهدیدات مثل بالگردها، موشک های کروز و بالستیک، پرنده های بدون سرنشین و البته هواپیماهای جنگنده را دارد.

رادار بعدی که بر روی این ناوها نصب شده است رادار دو بعدی SPS-49A(V)1 ساخت شرکت ریتهون است. این رادار برد بلند نیز وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی در ارتفاع پایین و بالا را داشته و می تواند اطلاعات بدست آمده را با سایر سیستم های موجود بر روی ناو هواپیمابر و یا کشتی های همراه آن به اشتراک بگذارد.

پهپاد
رادار دو بعدی SPS-49A(V)1

این رادار برد بلند در باند ال و در فرکانسهای 851 تا 942 مگا هرتز فعالیت می کند و می تواند تا فاصله 474 کیلومتری و تا ارتفاع 45 کیلومتری را کاوش کند. این رادار به صورت اختصاصی برای بحث جنگ ضد هوایی طراحی شده و در صورت لزوم توان پشتیبانی از رادارهای سه بعدی را نیز دارد.

در این رادار از پردازنده های دیجیتال با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات استفاده شده و از مقاومت بالایی در برابر اخلال های الکترونیکی برخوردار است.

اما سومین سامانه راداری موجود در این ناوها، سیستمی موسوم به "TAS" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی ، رهگیری و اندازه گیری میزان تهدید اهداف هوایی با سطح مقطع راداری پایین در ارتفاع بسیار بالا و یا پایین طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در فرکانس 1215 تا 1400 مگاهرتز فعالیت می کند در حقیقت بخشی از سامانه کنترل آتش موشکی مارک 91 است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از "TAS" ، به درگیری با اهداف هوایی می پردازد.

پهپاد
رادار SPY-1

این سه مجموعه راداری در کنار هم بخشی از وظیفه جستجوی هوایی را در گروه رزمی ناو هواپیمابر بر عهده دارند.

اما علامت سوال بزرگتر درباره توانایی رادارهای آمریکایی را باید در سامانه ایجیس نصب شده بر روی ناوشکن ها و رزم ناوهای همراه گروه رزمی ناو هواپیمابر جستجو کرد.

سامانه ایجیس یک مجموعه چند وجهی است که قلب آن را سامانه راداری موسوم به SPY-1 ساخت شرکت لاکهید مارتین تشکیل می دهد. این رادار که از گونه های رادار آرایه فازی غیر فعال است در باند اس فعالیت کرده و دارای برد کشف هدفی بیش از 185 کیلومتر بوده و در حال حاضر نقش مهمی در برنامه سپر موشکی آمریکا در بحث کشف و درگیری با موشکهای بالستیک بر عهده دارد.

بر اساس اعلام سازندگان این رادار در برد اعلام شده می تواند تا بیش از 100 فروند هدف هوایی را شناسایی و تعقیب کند و در صورت لزوم با ارائه اطلاعات به سامانه های تسلیحاتی همراه مثل موشکهای سری استاندارد، سی اسپارو و یا سامانه دفاع نزدیک فالانکس با آنها درگیر شود.

ظهور تهدیدات جدید در عرصه ضد کشتی مثل موشکهای بالستیک ضد شناور ، موشک های کروز ضد کشتی مافوق صوت ، پرنده های بدون سرنشین با سطح مقطع راداری کم باعث شده است تا نیروی دریایی آمریکا در چند سال اخیر چندین برنامه ارتقاء را بر روی این رادارها به انجام برساند.

اما زمانی که تمام این توانایی های راداری را در یک سو و تصاویر منتشر شده از پهپادهای ایرانی که تقریبا به طور کامل بالای سر این ناوها در حال گشت زدن هستند را در طرف دیگر قرار می دهیم بیشتر به نقش و جایگاه مهم پهپادهای ایرانی پی خواهیم برد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر از ناو هواپیمابر جرج بوش

حال اگر این فرض را تصور کنیم که دهها و بلکه صدها پهپاد ایرانی مجهز به سامانه های جنگال و موشکی یا محموله های انتحاری بخواهند درس عبرتی به این شناورهای پر یال و کوپال بدهند چه سامانه راداری یا پدافندی در سپاه ابرهه را یارای مقابله با این لشکر ابابیل خواهد بود؟

شاید این موضوع کمتر مطرح شده باشد که انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد . راکتهای زونی تنها 50 کیلو وزن و 20 کیلوگرم خرج انفجاری دارند. شلیک اتفاقی و نابهنگام این راکتها بر روی عرشه ناو فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر - زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد .

پهپاد
 انفجار در ناو هواپیمابر فارستال

اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد !

حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه می تواند باشد ؟!

منبع: مشرق نیوز




قدرت بازدارنده ایران
دوشنبه 92/11/28 ساعت 12:14 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جزایری:

اگر قدرت نرم ایران بازدارنده نبود، آمریکا لحظه‌ای در برخورد نظامی درنگ نمی‌کرد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ابعاد و تاثیر قدرت نرم بازدارنده انقلاب اسلامی و ملت ایران در راهبردهای دشمن گفت: اگر قدرت نرم بازدارنده ایران نبود، آمریکا لحظه‌ای در برخورد نظامی تاخیر نمی‌کرد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه نشست ستاد تبلیغات دفاعی کشور با تبیین ابعاد قدرت نرم انقلاب اسلامی که همراه با توان بالای دفاعی جمهوری اسلامی قدرت بازدارندگی ایران را تقویت و دشمن را زمین گیر کرده است اظهار داشت: دوران تهدیدات جنگ‌های یک سویه سپری شده است و ملت بزرگ ایران در راه حراست از انقلاب اسلامی و اعتلای کشور، در صورت هرگونه اقدام نظامی دهان آمریکا را خرد می‌کند.

وی افزود : سرسپردگی دولت آمریکا به صهیونیسم موجب وهن مردم و جامعه آمریکاست و اسناد موجود و مسلّم گویای آن است که ایالات متحده آمریکا سرانجام از همین ناحیه دچار ضربه اساسی و متلاشی کننده خواهد شد.

رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور در ادامه با ستایش حضور گسترده، پرنشاط، با بصیرت و پر رنگ‌تر آحاد ملت ایران در راه‌پیمایی حماسی و دشمن شکن یوم الله 22 بهمن تصریح کرد: عظمت وصف ناپذیر راهپیمایی امسال که بخشی از آن ناشی از گستاخی و بی ادبی‌های حاکمان آمریکا نسبت به جامعه ایران اسلامی بود، نشانه روشنی از عزم و اراده مستحکم و انقلابی ایرانیان غیور برای مقابله با هرگونه زیاده خواهی استکبار است.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح پیام‌های راه‌پیمایی امسال را معنادار و بسیار عبرت‌آموز توصیف و گفت: از عبرت‌های مهم راهپیمایی 22 بهمن، اعلام پیام مقاومت مردم به کارگزاران نظام مبنی بر ایستادگی و صبر در برابر ناملایمات و دشواریهای روز افزون و لزوم توجه صد در صدی به توانمندی‌های داخلی و بی اعتمادی کامل نسبت به رژیم آمریکا بود که نقطه هراس و نگرانی دشمن به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اخطار به شناورهای امریکایی
یکشنبه 92/11/27 ساعت 12:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 امیر اسماعیلی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان کرد
اخطار به هواپیما و شناورهای آمریکایی در آب‌های آزاد/ RQ4 و MQ1 در تور پدافند هوایی/ تست موشک صیاد در سامانه S200

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: وقتی ما به RQ4 و MQ1 اخطار هوایی می‌دهیم، اینها هواپیماهای حیثیتی و ملی برای کشور هدف است، چون آنها می‌خواهند با کمترین هزینه به مقاصد خود برسند، اما ما اجازه نمی‌دهیم.

خبرگزاری فارس: اخطار به هواپیما و شناورهای آمریکایی در آب‌های آزاد/ RQ4 و MQ1 در تور پدافند هوایی/ تست موشک صیاد در سامانه S200



گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- دهم شهریور 87 «پدافند هوایی» از «نیروی هوایی» ارتس جدا شد تا در قالب یک قرارگاه مستقل، فرماندهی تمامی یگانهای پدافندی نیروهای مسلح در ارتش، سپاه، بسیج و ... را برعهده بگیرد تا همانطور که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند، «پدافند هوایی در اولویت اول» باشد.

گسترش مراکز پدافندی از 100 نقطه در سال‌های اول انقلاب به 3600 نقطه در امروز، بکارگیری و استفاده از جدیدترین و مدرن‌ترین سامانه های راداری، دبده‌بانی، شُنود و موشکی برُد بلند، کوتاه و متوسط و نیز خودکفایی در این حوزه‌ها، امروز پدافند هوایی ایران را به یکی از مقتدرترین و هوشیارترین دیده‌بان‌های منطقه تبدیل کرده که می‌تواند با اقتدار کامل به هر پرنده‌ای در هوا و جنبنده‌ای در زمین که خیال نزدیکی به مرزهای کشور را داشته باشند، اخطار داده و در صورت عدم توجه، محکمترین برخورد را کُند که نمونه‌های آن را در سالهای اخیر به وفور دیده‌ایم.

«مرزهای ایران دوست‌داشتنی هستند.» این جمله‌ای بود که امیر فرزاد اسماعیلی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگاران دفاعی خبرگزاری فارس به آن اشاره کرد و گفت که همین دوست داشتنی بودن مرزهای ایران است که گاهی دشمنان ما را به طمع می‌اندازد تا توان خود را برای نفوذ به داخل این مرزها امتحان کنند اما غافل از اینکه ما در همه جا هستیم و آنها را می‌بینیم.

آنچه در زیر می‌خوانید گفتگویی است با جوانترین فرمانده نیروهای مسلح و فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص).

* چینش سامانه‌ها برای مقابله با طیف وسیع تهدیدات

امیر اسماعیلی در ابتدای این گفتگو با اشاره به تهدیدات پیش روی کشور در حوزه های مختلف ازجمله هوایی و تغییر ماهیت این تهدیدات در طول زمان گفت: زمانی تهدیدات فقط به صورت هواپایه آن هم یکی دو مدل هواپیماهای حمله‌ور بود و در جنگ تحمیلی هم شاهد بودیم که اکثرا تهدیدات از سوی هواپیماهای بُرد متوسط با سرعت مشخص صورت می‌گرفت و طبیعتا برای کشف و شناسایی آنها هم، سامانه‌های استقراری که داشتیم و الان هم داریم کفایت می‌کرد؛ سامانه‌هایی که در یک طیف فرکانس بود.

وی با بیان اینکه امروز این تهدیدات بسیار متنوع شده است، تصریح کرد: در فضای تهدیدات و یا جنگ‌های اتفاق افتاده، شاهدیم که از هواپیماهای خاصی که استیلز و پنهان‌کار هستند، استفاده می‌شوند. این هواپیماها با یک طیف فرکانس قابل شناسایی نیستند لذا برای اینکه بتوان آنها را در تور پدافندی اسیر و به موقع کشف کرد، بایستی طیف‌های متعدد فرکانس داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تاکید کرد: درخصوص موشک‌های کروز هم به همین شکل است. این موشک‌ها با توجه به عوارض زمین و با طیف فرکانس خاصی که باید روی موج زمین حرکت کند، پرواز می‌کنند پس باید راداری که بتواند موج خود را روی زمین حرکت دهد، آن را کشف کند.

اسماعیلی تصریح کرد: مثلا برای کشف هواپیماهای استراتژیک بُرد بلند B1 که کشف آنها بسیار سخت است، باید یک سامانه پسیو داشته باشیم تا از اعوجاج حرکت این هواپیما در فضا بتواند آن را کشف کند.

وی ادامه داد: همچنین برای کشف یک دسته هواپیمای جدید که به عنوان F22 یا F35 وجود دارد، باید ترکیبی از سامانه‌های پسیو و اکتیو و شُنودهای متقابل را چید تا بتوان آن را اسیر کرد. لذا فلسفه تشکیل قرارگاه پدافند هوایی به عنوان ستاد تخصصی پدافند هوایی کشور هم همین بود که برای هر کدام از این تهدیدات سامانه مدنظر خود را داشته باشد.

* چینش رادارهای پدافندی بر اساس موج تهدیدات

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در بخش دیگری از این گفتگو به مقایسه رادارهای پدافند هوایی پرداخت و گفت: رادارهایی نظیر آرش، دهم شهریور، ثامن و شهاب در تنها چیزی که به هم شباهت دارند، کشف هدف است اما در نوع ساختار بسیار متفاوتند. برای مثال، یکی در نوع UHF، یکی VHF و دیگری HF و با بُرد کوتاه و متوسط و بُلند است.

وی تاکید کرد: لذا اگر می‌خواهیم یک دژ مستحکم دفاعی را طرح‌ریزی کنیم باید خودمان را جای دشمن بگذاریم و تهدیدات را به درستی شناسایی کنیم. مثلا اگر می‌گوییم موج اول تهدیدات، پهپادها و یا کروزها و یا هواپیماهای استراتژی بُرد بلند است، بر همان منوال، رادار و سیستم دیده‌بانی و موشکی را چینش می‌کنیم که اینها در طرح «نور ولایت 1» آمده است، یعنی در این طرح آمده تهدیداتی که تا 5 سال آینده متصور کشور ماست باید اینگونه باشد و ما هم این سامانه‌ها را در میدان پیاده‌سازی می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: پس این رادارها هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند و همه در کنار هم یک برتری مطلق ایجاد می‌کنند. این رادارها به هم وابسته هستند و نمی‌شود در یک نقطه از کشور رادار آرش را مستقر کنیم اما رادار UHF نداشته باشیم، چون ممکن است از همانجا، هدفی برای ما متصور شود که بایستی یکی از این رادارها آن را کشف کند.

اسماعیلی گفت: به همین دلیل است که در حدود 3600 نقطه، گسترش یافته‌ایم. اگر می‌خواستیم علیه تهدیدات عمومی گسترش داشته باشیم، کمتر از هزار نقطه گسترش پدافندی کفایت می‌کرد.

* رصد تهدیدات در آبهای دور دست با رادار کیهانی سپهر

وی همچنین با اشاره به رادار آرایه فازی «عصر» تصریح کرد: این یک رادار دریایی است که برای شناورهای نداجا طراحی شده و با ماموریت جدیدی که به نداجا محول شده برای حضور در آب‌های دور دست به عنوان دست بلند، نیاز است که یک رادار پدافندی بُرد بلندتری داشته باشد تا اهداف و تهدیدات را از فاصله دورتر نسبت به شناورهای خودش کشف کند، زیرا رادارهای پدافند هوایی مستقر در جمهوری اسلامی ایران طبیعتا امروز قادر نیست که تهدیدات را در باب‌المندب به ناو شناورمان اعلام کند.

اسماعیلی تاکید کرد: البته با ورود رادار کیهانی «سپهر» می‌توانیم تهدیدات را در دوردست‌ها، هم به موقع به شناورهایمان بگوییم و هم رصد تهدیدات را قبل از شروع، کشف و دفاع را در عمق آغاز کنیم، نه روی مرزهایمان.

* استقرار بخش اعظم رادار کیهانی سپهر تا پایان سال آینده

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: تلاش سنگینی در خصوص این رادار در حال انجام است که یک تکنولوژی برتر در دنیا محسوب می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ایران به تنهایی در حال ساخت سامانه‌هایش است، گفت: بعنوان مثال برای سپر دفاع موشکی که در یک کشور ایجاد می‌شود، 4-5 کشور که تحریم هم نیستند، دست به دست هم می‌دهند تا آن را نصب کنند که باز هم همان چیزی که نصب کردند، امروز اشکال دارد.

وی افزود: اما در تست‌هایمان در خصوص رادار شهاب در بُردی حدودا کمتر از رادار سپهر نتیجه مثبت گرفتیم و در این بُرد هم نتیجه مثبت خواهیم گرفت و امیدواریم بخش اعظم رادار کیهانی سپهر را در پایان سال آینده مستقر کنیم.

* «ثامن» رادار بُرد بلند علیه اهداف ریزپرنده و ارتفاع پایین

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با اشاره به ویژگی‌های رادار ثامن، اظهار داشت: این رادار علیه اهداف ریزپرنده و ارتفاع پایین طراحی شده است. منتها برد آن بلند است. فکر کنید انسانی را در فاصله 20 متری و ارتفاع 1 متری ببینید حالا اگر این فاصله 200 متر شود و ارتفاع فرد همان 1 متر باشد، چقدر محدودیت ایجاد می‌شود، ولی رادار ثامن بر این محدودیت غلبه می‌کند. چون موج منتشره از این رادار فرق می‌کند و برای همین موضوع تعبیه شده که در فاصله دوردست، اهداف ارتفاع پایین را کشف کند.

اسماعیلی تاکید کرد: رادارهای مصباح، کاستا و مطلع 1 و 2 نیز برای اهداف ارتفاع پایین طراحی شده‌اند که البته به عنوان رادارهای تاکتیکی، برای جنگ و گریز هم استفاده می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در خصوص کشف اهداف ارتفاع پایین باید ببینیم تهدید از کدام ناحیه متوجه ماست، اگر موشک‌های کروز باشد، ما اهداف و طرح‌های مقابله‌ای با موشک‌های کروز را هم تعریف کرده‌ایم، اگر هم تهدید هواپیمای بدون سرنشین و با سرنشین باشد هم مطمئن باشید که همین ارتفاع کم آنها، اولین ضربه را به آنها می‌زند.

* استفاده از اطلاعات انسانی برای رصد دشمن در دوردست

اسماعیلی همچنین در خصوص کشف تهدیدات در دور دست، اظهار داشت: بعضی از سیستم‌های پدافند هوایی سیستم‌های اکتیو است یعنی رادار باید موجی را در هوا ساطع کند که از برگشت آن موج، اهداف شناسایی شوند که طبیعتا روی این موج، اثرات جوی مثل، برف و باران و ... هم تاثیرگذار است و بُرد رادار را متاثر می‌کند.

وی افزود: اما وقتی شما از سامانه‌های شُنود استفاده می‌کنید، یعنی هر آنچه رادار و رادیوی آن هواپیمای تهدید کننده از هر نقطه‌ای ساطع کند، سیستم شُنود شما آن را دریافت می‌کند، بدون اینکه شما کشف شوید.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: این قابلیت که اهداف پرنده در دوردست کشف شود، با رادار کیهانی سپهر محقق خواهد شد اما باید توجه داشت که پدافند هوایی فقط از اطلاعات رادارها و شُنودها استفاده نمی‌کند بلکه ما از اطلاعات انسانی و پیرامونی و خیلی از مواردی که در این چرخه اطلاعات است، استفاده می‌کنیم و حتی می‌دانیم که دشمن در کجا نفس می‌کشد که اگر غیر از این بود، مطمئن باشید دشمنان قبل از اینکه به ما چنگ و دندان نشان دهند، آسیب می‌رساندند. آنها اگر می‌دانستند که خلاء وجود دارد و ما این توانمندی را نداریم، به ما ضربه می‌زدند.

* اخطار به پهپادهای آمریکایی در آبهای آزاد

اسماعیلی در ادامه درخصوص اخطار به پرنده‌های بیگانه گفت: یکی از موردهای خیلی خاص این است که ما به خیلی از هواپیماهای بدون سرنشین اینها(آمریکایی‌ها) که توسط ایستگاه‌های زمینی کنترل می‌شوند، مثلا ایستگاه زمینی در یکی از کشورهای همسایه یا روی ناو است و خود پهپاد در آب‌های آزاد پرواز می‌کند، به پهپاد در همان نقطه که نباید دیده شود، اخطار می‌دهیم و آن ایستگاه زمینی هم تمکین می‌کند و پهپاد را از آن منطقه دور می‌کند، چون یک چنین پهپادی برای آنها، هم هزینه دلاری و هم اعتباری دارد.

هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی RQ4

* اخطار به پهپادهای RQ4 و MQ1

وی افزود: وقتی که ما امروز به RQ4 و MQ1 اخطار هوایی می‌دهیم، این هواپیمای حیثیتی و ملی برای کشور هدف است، چون آنها می‌خواهند با کمترین هزینه به مقاصد خود برسند که ما اجازه نمی‌دهیم.

هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی MQ1

* اسناد و صدای خلبان هواپیمای U2 آمریکایی را داریم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با اشاره به هواپیمای جمع‌آوری اطلاعات U2، تاکید کرد: امروز خیلی از کشورها هستند که حتی قابلیت کشف اینگونه هواپیما را ندارند ولی ما اسناد و صدای خلبان این هواپیما را داریم که در همان نقطه که به آن اخطار می‌دهیم، بلافاصله تمکین می‌کند و بدون اینکه نفوذ کند، از مرزهای ما دور می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر دقت اخطارها تصریح کرد: این موارد در قوانین بین‌المللی هوانوردی رایج است، اگر اخطار ما در نقطه‌ای که حدس و گمان باشد، صورت بگیرد، آن خلبان می‌تواند بگوید من در این نقطه نیستم و شما اشتباه می‌کنید، اما خلبان هواپیمای U2 موضوع را تائید می‌کند و بلافاصله از آن نقطه دور می‌شود.

* اجازه نزدیکی جنگنده‌های بیگانه به مرزهایمان را نمی‌دهیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با اشاره به رصد جنگنده‌های فرامنطقه‌ای گفت: هواپیماهای جنگنده‌ای که از روی ناوهایشان در آب‌های آزاد نزدیک به مرزهای ما پرواز می‌کنند، شاید قصد تقرب نداشته باشند ولی طبیعتا وقتی تعداد زیادی هواپیما در هوا در حال پرواز است، اگر ما هوشیار نباشیم، بالاخره آنها بدشان نمی‌آید در بحث هوانوردی وسعتشان را افزایش دهند. کاری که در خیلی از کشورها که به آن نفوذ کرده‌اند، انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: خیلی از کشورها که با این قدرتهای فرامنطقه‌ای معاهده نظامی دارند هم امروز از این قضیه ناراحتند که چرا این پهپادها و یا هواپیماهای با سرنشین باید در کشورشان پرواز کنند، ولی این چیزها را در جمهوری اسلامی ایران نمی‌بینیم.

* ارتقاء «هاوک» برای کشف تهدیدات ارتفاع پایین با بُرد 2 برابر

اسماعیلی در بخش دیگری از گفتگو با فارس، با اشاره به ارتقاء سامانه موشکی هاوک، گفت: این سامانه‌ بیش از 20 سال غیرعملیاتی بود لذا تحویل جوانان قرارگاه پدافند هوایی دادیم تا روی آن کار کنند و امروز شاهدیم قدرت کشف این سامانه 2 برابر شده است که امکانات وسیعی به این سیستم می‌دهد. یعنی هدف را 2 برابر دورتر نسبت به قبل کشف کرده و زمان تصمیم‌گیری و عکس‌العمل را بیشتر می‌کند که یک مزیت است.

وی افزود: نکته دوم این است که وقتی رادار کشف هاوک 2 برابر زودتر می‌بیند، سرپا ماندن رادار ردگیر آن 40 درصد افزایش می‌یابد. رادارهای ردگیر از نظر درون سیستمی ممکن است خیلی زود مستهلک شوند لذا زمان کوتاهی می‌توانند روشن بمانند و درگیر شوند و این یک نقطه ضعف برای برخی سیستم‌های موشکی است که این ضعف به میزان 40 درصد در هاوک برطرف شده است.

اسماعیلی ادامه داد: نکته دیگر اینکه رادار این سامانه قابلیت کشف اهداف در ارتفاع پایین با همان بُرد 2 برابری را دارد. همچنین مشکلی که موشک این سامانه داشت، این بود که از جنگ الکترونیک خوبی برخوردار نبود اما نتیجه طرح «صباح» و «شاهد» که با دانشگاه کار کردیم، در این سامانه آمده است.

* نصب لانچر موشک صیاد روی S200

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با بیان اینکه کار بر روی متحرک‌سازی سامانه موشکی S200 ادامه دارد، گفت: این کار در چند مرحله تعریف شده که اولین مرحله این بود که سیستم‌های به هم پیوسته S200 اعم از کابین کنترل، کابین رهگیر و شلیک سبک‌تر شود که این اولین موضوع برای تاکتیکی کردن S200 انجام شده است.

وی افزود: دومین نکته حائز اهمیت این است که اگر هدفی داشتیم که بُرد بلند نبود اما به سامانه موشکی S200 ما نزدیک شد و ارتفاع متوسط داشت، ما نخواهیم از یک موشک بُرد بلند S200 که هزینه زیادی هم دارد و باید علیه تجمعی از اهداف، درگیر شود، برای یک هدف استفاده کنیم، یا یک سامانه مرصاد کنار آن قرار دهیم که زمان و نفرات بیشتری می‌خواهد، لذا گفتیم در مرحله دوم، S200 را همه منظوره کنیم یعنی هم موشک بُرد بلند داشته باشد هم بُرد متوسط.

وی تصریح کرد: در همین راستا بود که لانچرهای سامانه موشکی صیاد را با آن عجین کردیم و در حقیقت امروز S200 ما می‌تواند با اهداف بُرد متوسط هم درگیر شود و این موضوع تست عملیاتی شده است. مرحله سوم، همان متحرک سازی S200 همان متحرک‌سازی است که زمان بیشتری می‌طلبد و این پروژه تحت عنوان پروژه «تلاش» صورت می‌گیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی همچنین با اشاره به پروژه موشکی «باور373» ادامه داد: یکی از نکاتی که موجب شد ما پروژه «تلاش» را برای S200 تعریف کنیم، موضوع سامانه «باور» بود چون ممکن بود ما 2 یا 3 سال آینده به سامانه «باور» که یک سیستم خیلی خوب و بسیار پیشرفته‌تر از S300 است، برسیم، این بود که فکر کردیم در کوتاه مدت به چه سامانه‌ای می‌توانیم دست یابیم.

اسماعیلی اظهار داشت: امروز در دنیا روی سامانه‌های ترکیبی، اسم «مهلک» را می‌گذارند، چون هدفی که به سمت یک سیستم موشکی ارتفاع بالا حمله‌ور است، حس نمی‌کند که ممکن است آن سامانه، سیستم موشکی ارتفاع متوسط داشته باشد و مانور می‌کند ولی آن مانور با سیستم موشکی «تلاش» پدافند هوایی زده می‌شود.

* عملیاتی شدن «باور» تا پایان برنامه 5 ساله پنجم

وی در ادامه تصریح کرد: پروژه «باور» به مرحله خیلی خوبی رسیده است و در دهم شهریور که اعلام کردیم زیرسیستم‌ها رو به اتمام است، امروز تمام شده و انشاءالله در مرحله دوم هم در بحث راداری و هم بحث لانچرها موشکی و هم خود موشک روی آن کار می‌شود و امیدواریم تا پایان برنامه 5 ساله پنجم بتوانیم یک سیستم خیلی خوب و توانمندتر از S300 را در چرخه پدافند هوایی شاهد باشیم.

* پهپادهای پدافند هوایی برای مقابله با پهپادها

اسماعیلی با اشاره به توانمندی پهپادی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: پهپادهای مختلفی در خود پدافند هوایی طراحی و تولید می‌شود، مانند پهپاد «سریر» که به نقاط بسیار خوبی در آن رسیده‌ایم.

وی افزود: البته ماموریت پهپاد برای قرارگاه پدافند هوایی، هم در حوزه آموزش هدف‌زنی، شناسایی و یا مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین است.

* اخطار به شناورهای آمریکایی

رصد لحظه به لحظه دشمن در اطراف ایران از دیگر نکاتی بود که فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در گفتگو با فارس به آن اشاره و خاطرنشان کرد: در همین زمان، هم اخطار هوایی و هم رصد لحظه به لحظه پرنده‌های بیگانه را داریم، چون کم نیستند پرنده‌ها و هواپیماهایی که دوست دارند به نوعی نزدیک مرزهای ما شوند چون مرزهای ایران خیلی دوست داشتنی است.

وی در پایان اظهار داشت: هر روز هم هواپیماهای جاسوسی را داریم که خارج از مرزها رصد می‌کنیم و به آنها اخطار می‌دهیم و هم جنگنده. حتی در اخطار به موقع به برخی شناورهایی که نزدیک می‌شوند، توسط رادارهای دوربُرد، هم به نداجا و هم ندسا کمک می‌کنیم تا هم شناورهای ائتلاف و هم شناورهای آمریکایی از مرزهای آبی دور ‌شوند.

منبع: فارس نیوز





عاشورایی با دشمنان میجنگیم
یکشنبه 92/11/27 ساعت 12:21 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران:

  کارهای بزرگی در زمینه مهندسی معکوس آر کیو 170 انجام شده است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:اگر دشمنان قصد تعرض به جمهوری اسلامی را داشته باشند، با شیوه عاشورایی پاسخ شان را می دهیم.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سردار امیرعلی حاجی زاده در نشستی با اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، که با موضوع "تقابل نظام سلطه، اصلی‌ترین چالش انقلاب اسلامی" برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز پیروزی انقلاب، تصریح کرد:استحکام ساخت درونی نظام، بی اعتمادی به دشمنان و تردید در صداقت آنها مطالبی است که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بارها بر آنها تاکید کرده‌اند.

سردار حاجی زاده گفت: آمریکا به تعهداتش در برابر هیچ کشوری که با او همسو نبوده عمل نکرده است.

سردار حاجی زاده با اشاره به موانع و مشکلات تجهیزاتی در جنگ 8 ساله و برکات تحریم ها افزود: از روز اول جنگ به این طرف هرچه گذشته، تجربه و توانمندی ما زیادتر و هر روز یک دستاورد جدیدی داشته و داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:غربی ها این آدرس غلط را در ارتباط با ما پیدا کرده اند که تحریم ها و مشکلات بر ما اثر گذاشته و ما ضعیف و سست شده ایم.اما واقعیت چیز دیگری است و نیروهای مسلح و ملت غیورایران پای انقلاب و ارزشها ایستاده اند.

وی افزود: مگر ما می توانیم این انقلاب که ثمره خون صدها هزار شهید است را حمایت نکنیم.

سردار حاجی زاده گفت: امروز ما در تولید تجهیزات دفاعی، موانع اساسی و زیرساختی را پشت سر گذاشته ایم و خوشبختانه استحکام درونی در بخش دفاعی محقق شده است.

وی بیان کرد: اگر در مسائل اقتصادی و صنعت غیردفاعی هم تکیه به توانایی های داخلی شده بود، همان مهندسان و جوانانی که در پهپاد و موشک و هزاران مورد دیگر ما را خودکفا کردند، می توانستند و می توانند که این موانع را هم حل نمایند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: این موارد را مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از گذشته در بحث استحکام درونی مطرح کردند، اما چون در بخش دفاعی باور وجود داشت و افرادی از جنس شهید تهرانی مقدم ها بودند، ما خودکفا شدیم.

سردار حاجی زاده یادآور شد: در سال 57 ما حدود پنجاه هزار مستشار خارجی در ایران داشتیم، در آن زمان ما انقلاب کردیم، تحریم شدیم و وابستگی مالی ما کم شد و به ما هم کمک نکردند.

وی عنوان کرد: بعضی از کشورها که در آن دوران همطراز ما بود ند و بعد از انقلاب نه تنها آنها را تحریم نکردند بلکه میلیاردها دلار به آنها کمک کردند، را با الان ما مقایسه کنید ؛ ببینید چه وضعیتی دارند.

سردار حاجی زاده گفت: امروز در بخش دفاعی هزاران قلم کالا و تجهیزات فوق پیشرفته در داخل کشور تولید می شود.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: پهپاد و تکنولوژی ساخت آن را هیچ کشوری به ایران نداده است و اینک ما به یک قدرت در این زمینه تبدیل شده ایم و امروز کشورهای پیشرفته خواهان خرید پهپاد از ما هستند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اضافه کرد: ما زمانی که می‌خواستیم موشک در ایران تولید کنیم، به هر قطعه اش که دست می زدیم، می دیدیم زیرساخت های آن در ایران وجود ندارد، ولی رزمندگان عرصه علمی ما، با تمام سختی ها ایستادگی کردند و نتیجه هم گرفتند و ما به خودکفایی رسیدیم.

وی تصریح کرد: در بحث هسته ای هم این استحکام درونی ایجاد شده که اوباما می گوید اگر ما می توانستیم پیچ و مهره انرژی هسته ای ایران را از هم باز می کردیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: ما اگر به جوانانمان اعتماد کنیم و آنها را بپذیریم ،همه چیز قابل دسترسی است.

سردار حاجی زاده تصریح کرد:ملت ایران پشتوانه‌ی قوی انسانی و معنوی دارد و در برابر دشمنان مستکبر و زیادخواه به اندازه سر سوزنی از حق خود کوتاه نمی آید.

وی در ادامه به پاسخ پرسش های دانشجویان پرداخت و در پاسخ به سؤالی در ارتباط با پهپاد ایوب گفت: این هواپیما بیش از 400 کیلومتر وارد اسرائیل شده و آنها نتوانسته بودند در این مسیر آن را شناسایی کنند و بعد از عبور این مسیر، توسط یک دوربین و به صورت اتفاقی دیده شد و آن را زدند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ارتباط با توسعه کشور و تحقق استحکام درونی نظام گفت: باید به یک باور جمعی برسیم تا بتوانیم این موضوع را محقق کنیم و لازمه تحقق آن اقتصاد مقاومتی و حرکت جهادی است.

سردار حاجی زاده در در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: در زمینه نظامی این اطمینان را به دولتمردان می دهیم که ما توانایی کامل دفاع از ایران را داریم و شما با استحکام و قدرت وارد مذاکرات شوید .

سردار حاجی زاده تاکید کرد: در کنار این مذاکرات کار درونی را هم باید ادامه بدهیم، بحث من الان بیشتر متوجه این مسئله است که کار از درون را نباید متوقف کرد و بلکه باید به آن سرعت داد.

وی در ارتباط با آر کیو 170 گفت: هواپیمای آر کیو 170 یک هواپیمای بسیار پیشرفته آمریکایی است وبه دست آوردن آن کار ساده ای نبود.طبیعتا ساخت و مهندسی معکوس آن از همان روزهای اول شروع شد و دستاوردهای زیادی برای ما به ارمغان آورد.این هواپیما از لحاظ صوت و حرارت به گونه ای تولید شده است که به راحتی نمی توان آن را رهگیری کرد و در زمینه مهندسی معکوس آن واقعا کار بزرگی انجام شده است.

حاجی زاده در پاسخ به سؤال احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی و پاسخ ایران گفت:فرمایش حضرت آقا در ارتباط با پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معیارا قدام ما است و اگر صهیونیست ها دست از پا خطا کنند، قطعا این اتفاق می افتد و اگر آنها تا به امروز این کار را نکرده اند به دلیل وحشتی بوده که از توانایی و قدرت ایران دارند.

سردار حاجی زاده در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان آگاهی دشمنان از توانایی واقعی دفاعی ایران گفت:در جنگ 33 روزه، اسرائیل حمله کرد که حزب الله را شکست بدهد، اما نتیجه را دیدیم، علت این بود که آنها از تمام توانایی دفاعی حزب الله مطلع نبودند؛ حالا آنها می دانند که این در خصوص توانایی دفاعی ایران به همین صورت است.

وی با اشاره به نقش دانشگاهها در عرصه صنعت دفاعی کشورو تاکید بر ظرفیت موجود در دانشگاه های ایران، تصریح کرد: باید گفت که بخش عمده دستاوردهای دفاعی مدیون دانشگاه است.

وی افزود:در حوزه نظامی بستر های لازم برای حضور دانشگاه ها فراهم است، مراکز تحقیقاتی و صنایع مرتبط با بخش دفاعی ، بیشتر توسط دانشجویان انجام شده است ولی باید بیان کنیم که نمی توانیم همه توانایی های موجود در دانشگاه ها را در زمینه صعنت دفاعی استفاده کنیم و باید ظرفیت ها و زیرساخت های لازم ایجاد شود.

سردارحاجی زاده درپاسخ به سؤالی پیرامون ساخت هواپیمای مسافربری گفت : در تولید هواپیمای مسافربری می توانیم خودکفا شویم.در بخش هواپیماهای مسافربری هم اقداماتی در صنایع هوایی وزارت دفاع و به صورت مشترک با دولت در حال انجام است و انشاالله در این زمینه هم خودکفا خواهیم شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا می شود توان دفاعی خودمان را با آمریکا مقایسه کنیم عنوان کرد: اساسا شیوه جنگیدن ما شیوه جنگ عاشورایی است.

در جنگ با عراق شرایط به گونه ای بود که همه دنیا از عراق حمایت می کردند، و همه گونه کمکی به این کشور شد اما نتوانستند کاری انجام بدهند.شیوه جنگ ما جنگ عاشورایی است، جنگی نیست که فقط بتوان تجهیزات را در یک ترازو ارزیابی کرد که چقدر نسبت به آنها توانایی داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: بعضی مواقع ما با یک سری ادوات ساده کاری انجام می دهیم که ادوات پیشرفته آنها را به مشکل می اندازد. به همین لحاظ لازم نیست توان تجهیزاتی را مقایسه کنیم. ضمن اینکه تجهیزات درجایگاه خود مهم است و امکانات خوبی در اختیار داریم، اما باید تاکید کرد تمام تکیه و امید ما به تجهیزات نیست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به سئوالی پیرامون جنگ سوریه و آینده تروریست های سلفی و تکفیری تاکید کرد: جنایات تروریست ها روزی گریبان کشورهای حامی آنان را خواهد گرفت.

سردار حاجی زاده درپایان پیرامون رابطه ایران و روسیه در حوزه دفاعی و نظامی گفت: ما از گذشته و بعد از فروپاشی شوروی، با روسیه مبادلاتی داشتیم که با تنظیم سطح روابط این صورت می گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




ملت ایران و بی ادبی ها
پنج شنبه 92/11/24 ساعت 1:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر سرتیپ اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ملت ایران بی‌ادبی‌ها را تحمل نمی‌کند/آمادگی کامل برای پاسخگویی به تهدیدها داریم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی به راهبردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که به دفاع فکر می‌کنیم و این حق مسلم تمامی کشورهای دنیاست و ما هم آمادگی کامل را داریم که انشاءالله پاسخگویی خوبی را به تهدید‌ها داشته باشیم.

"امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی" در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره صحبت‌های مقام‌های آمریکایی مبنی بر گزینه‌های روی میز، اظهار داشت: ملت ایران ملتی است که با تفاهم، احترام و گفتگو با دنیا صحبت می‌کند و تحمل بی‌ادبی‌های سیاسی و تهدیدهای احتمالی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه گزینه‌های ملت ایران ایستادگی، جانبازان و شهداست، گفت: حضور پرشور مردم در سالروز سی و پنجمین انقلاب اسلامی در 22 بهمن نمونه بارزی است که دشمن بفهمد هرچه را که تحریم کند اراده ملت ایران را نمی‌تواند تحریم کند و در واقع این اراده هیچگاه تحریم‌پذیر نیست.

امیر سرتیپ اسماعیلی گفت: کسی که گویش و ادب سیاسی را رعایت نمی‌کند، سعی در تهدید دارد، به این معنا است که در گفتمان سیاسی به انتها رسیده و به نوعی شکست خورده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی درباره تهدید آمریکا و مبنی بر اینکه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است، خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که حضور ملت ایران در صحنه‌ها گزینه ایران در عرصه اجتماعی و سیاسی است.

وی به راهبردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهارداشت: ما کشوری هستیم که به دفاع فکر می‌کنیم و این حق مسلم تمامی کشورهای دنیاست و هم آمادگی کامل را داریم که انشاءالله پاسخگویی خوبی را به تهدید‌ها داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران قدرت

نگرانی صهیونیست
پنج شنبه 92/11/24 ساعت 12:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ابراز نگرانی نتانیاهو از نفوذ ایران در آمریکای لاتین

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: قصد دارد با سفر به کشورهای آمریکای جنوبی با نفوذ روزافزون ایران در این منطقه مقابله کند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: قصد دارد با سفر به کشورهای آمریکای جنوبی با نفوذ روزافزون ایران در این منطقه مقابله کند.
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه عربی ارم‌نیوز؛ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت: به منظور مقابله با خطر نفوذ و گسترش ایران در آمریکای ‌جنوبی قصد دارم به زودی به چند کشور در این منطقه سفر کنم و با خطر نفوذ ایران در این منطقه مقابله کنم.
یک منبع آگاه در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در این باره به خبرنگاران گفت: این نخستین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیلی در طول دو دهه گذشته به  کشورهای آمریکای لاتین به شمار می‌آید و شاید بتوانم بگویم که گسترده‌ترین هماهنگی‌ها برای عملی شدن این سفر صورت گرفته است.
این منبع دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در ادامه گفت: چندی پیش هم نتانیاهو موفق شد با سران کشورهای مکزیک، کلمبیا، شیلی و پرو تلفنی گفت‌وگو کرده و سران کشورهای مذکور از پیوستن اسرائیل در ائتلاف اقیانوس آرام به عنوان ناظر حمایت کردند.
گفتنی است این سازمان کشورهای هوادار آمریکا در آمریکای لاتین را دربر می‌گیرد.
هم‌اکنون اسرائیل برای این سفر بنیامین نتانیاهو حساب بزرگی باز کرده است، تل‌آویو می‌کوشد از طریق عملی شدن این سفر جلوی روابط رو به رشد و گسترش تهران با کشورهای آمریکای لاتین را بگیرد.
منبع: روزنامه کیهان


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک ایران تا شرق اروپا
پنج شنبه 92/11/24 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
انتشار گزارش سالانه پنتاگون:

توانمندی‌های نظامی و موشکی ایران به قدری پیشرفت کرده که می‌تواند اهدافی را در شرق اروپا هدف قرار دهد

سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) جدیدترین گزارش سالانه خود را درباره ارزیابی تهدیدهای متوجه آمریکا منتشر کرد و در اقدامی مغرضانه بخشی از این گزارش سالانه به ایران اختصاص دارد و البته به برخی دستاوردها و پیشرفت‌های ایران اذعان کرد.
به گزارش سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ در گزارش سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) ادعا شده است: "تهران به علت نفوذ منطقه‌ای خود، حمایت از گروه‌های تروریستی(حزب‌الله!)، ارتقای توانمندی‌های نظامی و برنامه هسته‌ای‌اش تهدیدی جدی برای منافع ایالات متحده به شمار می‌رود. ایران در سراسر منطقه فعال است. البته ایران تاحدودی از زمانیکه حسن روحانی در اوت 2013 رئیس جمهور ایران شد موضع خود را ملایم‌تر کرده است.
 
در ادامه این گزارش آمده است: "ایران تهدید کرده است اگر به این کشور حمله شود یا در پاسخ به تحریم‌های آتی درباره صادرات نفتی اش، به صورت موقت  مسیر تردد شناورهای بین المللی که از تنگه هرمز عبور می کنند را مسدود خواهد کرد. افزون بر این، ایران تهدید کرده است موشکهایی علیه اهداف ایالات متحده و متحدان منطقه ای در پاسخ به حمله به ایران شلیک کند. 

این گزارش با اذعان به اینکه ایران هیچگاه اهداف جنگ‌طلبانه نداشته ادامه می‌دهد: با وجود این، بعید است ایران شروع کننده مناقشه باشد یا به صورت تعمدی اقدامی تحریک‌آمیز برای شروع درگیری صورت بدهد یا به حمله پیشدستانه مبادرت کند. 

در بخشی از گزارش پنتاگون، ادعاهایی در مورد نفوذ ایران در عراق مطرح شده است.

در ادامه جدیدترین گزارش سالانه سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) آمده است: "ایران به صورت مستمر توانمندی‌های نظامی‌اش را ارتقاء می‌دهد. نیروی دریایی ایران در حال ساخت شناورهای سریعتر است، نیروی زیردریای خودش را توسعه می‌دهد، توانمندی‌های دفاع موشک‌های کروز خودش را توسعه می‌دهد و حضورش را در آب‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. نیروی دریایی ایران، دورترین استقرار فرامنطقه‌ای خودش را در مارس 2013 انجام داد بطوریکه در آبهای چین حضور یافت و برای اولین بار یک زیردریایی ایرانی در دسامبر 2013 به هند رفت. نیروی دریایی ایران می‌خواهد تا به آبهای اقیانوس اطلس برسد."

در ادامه گزارش پنتاگون آمده است: "ایران در تلاش است نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی خودش را مدرنیزه کند. هرسال ایران سامانه‌های ساخت ایران را رونمایی می‌کند از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه‌های موشکی، رادارها و پهپادها اشاره کرد. ایران در سال 2013 نیز همین کار را انجام داد (سامانه های جدیدی به نمایش گذاشت). ایران همچنان در تلاش است به سامانه‌های موشکی پیشرفته دوربرد زمین به هوا دست پیدا کند."

در این گزارش اذعان شده است: "ایران به قدری پیشرفت کرده که می‌تواند اهدافی را در سراسر منطقه و در شرق اروپا هدف قرار بدهد. ایران علاوه بر فناوری‌های موشکی و راکتی فزاینده‌اش، در تلاش است میزان کارایی سامانه های موجودش را تقویت کند. ایران در حال ساخت  موشک بالستیک ضدکشتی به نام خلیج فارس است. وسیله پرتاب فضایی سیمرغ ایران نشان دهنده عزم این کشور برای توسعه فناوری های موشکهای بالستیک قاره پیماست."
در این گزارش کشورهای مختلف به صورت جداگانه بررسی شده‌اند. کشورهای گنجانده شده در این بخش بعد از ایران عبارتند از مصر، سوریه، عراق و یمن و لیبی.
مشروح این بخش به قرار ذیل است:
****  مصر:
دولت موقت مصر برای مقابله با ناآرامی های که در پی سرنگونی محمد مرسی درمصر بروز کرد ازطریق قانونی  و با تاکتیکهایی عمل کرده است تا نارضایتی ها را سرکوب کند و در برخی مواقع این کار با خشونت انجام شده است. با آنکه دولت موقت مصر قول داده است برنامه ای بلندپروازانه برای گذار به سمت دولتی منتخب را به اجرا بگذارد، اما این دولت نتوانسته است به برخی از مهلت های تعیین شده خودش عمل کند. تظاهرات گروههای مخالف در سراسر مصر تحت الشعاع خشونتهای تروریستی قرار گرفته است که دیگر به صحرای سینا محدود نیست. مخالفتهای فزاینده مردمی با سلطه نظامی در جامعه مصر، انسجام احزاب سیاسی را تهدید می‌کند که در حال حاضر از دولت موقت حمایت می‌کنند. 
در این گزارش ادعا شده: "ناامیدی شدید گروههای سیاسی اسلامگرا از ایجاد تغییرات در قانون اساسی مصر و بیرون رانده شدن آنها از حیات سیاسی مصر، این خطر را به همراه دارد که به سمت روند افراط گرایی برود."
درادامه گزارش آمده است: "همه‌پرسی مردمی سبب نهایی شدن قانون اساسی جدید مصر شد بطوریکه 98 درصد مردم مصر به این قانون اساسی که 38.6 درصد افراد واجد شرایط در آن شرکت داشتند، رای مثبت دادند.  ایجاد تغییرات در قوانین برای آسان کردن روند رای دادن به این همه پرسی کمک کرد. اما فقدان فضای آزاد و منصفانه در آستانه انتخابات سبب شد اخوان المسلمین و اکثر گروههای مخالف دیگر در مصر ، شرکت در همه پرسی را تحریم کنند. قاهره قصد دارد روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در بهار  شروع و روند برگزاری انتخابات پارلمانی را در تابستان شروع کند. "
"امنیت مصر در شبه جزیره سینا از پاییز سال گذشته به صورت خاصی ضعیف است باآنکه نیروهای امنیتی مصر تلاشهایی در این منطقه صورت داده اند و امنیت داخلی در دیگر مناطق مصر نیز با دشواری هایی مواجه است. حملات به نیروهای امنیتی و نظامی مصر در شبه جزیره سینا که به صورت فزاینده ای مرگبارتر و شدیدتر می شود به قوت خود باقی است و حتی در مناطقی است که شمار زیادی از نیروهای مصری در آنجا مستقر هستند. شبکه‌های تروریستی از خلاءهای امنیتی در بخشهایی از شبه جزیره سینا بهره برداری می کنند. "
"نیروهای امنیتی مصر در دیگر مناطق این کشور نیز با نافرمانی های مکرر مردمی مواجه هستند. عناصر ضددولت موقت مصر بر مقاومت خفیف و اقداماتی ازقبیل اخلالگری های دانشجویی در محوطه های دانشگاهها متمرکز شده اند و از دیگر شکل های اعتراضهای مردمی خودداری می‌کنند که احتمالا با واکنش قهری مسئولان مواجه خواهد شد.
****  افغانستان
ژنرال "مایکل تی فلین" مدیر سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا در این گزارش در بخش تهدیدات افغانستان مدعی شد نیروهای افغان به سبب فقدان توانایی اطلاعاتی و شناسایی و نظارتی ، و نیز نداشتن تخصص لازم در فناوری مقابله با برنامه های استفاده از بمب های دست ساز همچنان با مشکل مواجه اند. این چالش همراه با پراکنده بودن توانایی نیروهای ایساف در زمینه کمک رسانی هوایی و خدمات لجستیکی موجب محدود شدن توانایی ارتش ملی افغانستان برای عملیات مستمر در بیرون مناطق بزرگ شهری و کانون های لجستیکی است. 

نامشخص بودن محیط امنیتی افغانستان پس از سال 2014 -- از لحاظ حضور نیروهای آمریکایی ، تامین بودجه ، انسجام دولت و توان طالبان -- احتمالا سال آینده در همه سطوح در تصمیم گیری ها موثر خواهد بود و این در حالی است که نیروهای ایساف مجبورند اهداف خود را اولویت‌بندی کنند و خود را برای رویدادهای نامشخص آینده آماده کنند. 

در بخش دیگری از گزارش ادعا شده است: ثبات سیاسی افغانستان به موفقیت انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 و انتقال قدرت از حامد کرزای به جانشین وی بستگی دارد. آماده شدن افغانستان برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای استانی 5 آوریل جریان دارد. نبود یک نامزد اجماعی ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشد که زمان برگزاری آن در دوره اوج درگیری های شورشیان و آغاز روند کاهش نیروهای ایساف خواهد بود که این ممکن است به بی ثباتی افغانستان بینجامد. ثبات دوره پس از انتخابات به توانایی رئیس جمهور جدید برای حفظ حمایت نخبگان سیاسی و نیروهای امنیتی افغانستان از طریق تقسیم متوازن سمت های سیاسی و منابع مالی داخلی و بین المللی بستگی خواهد داشت.

ژنرال فلین در بخش دیگری از گزارش خود گفت کاهش تعداد نیروهای ائتلافی در افغانستان فرصت هایی را برای طالبان برای بسیج احساسات محلی و افزایش نفوذ سیاسی خود در مناطق روستایی که پایگاه اصلی قدرت آنهاست به وجود خواهد آورد. 

وی در مورد نفوذ ایران در افغانستان نیز ادعاهایی را مطرح کرد و گفت: ایران یکی از شریکان تجاری اصلی افغانستان است و سوخت به این کشور صادر می کند. 
****  سوریه:
در این گزارش ادعا شده است: "سه سال از مناقشه در سوریه سپری می‌شود  و این کشور همچنان دچار تشتت است. نه نظام سوریه و نه مخالفان در میدان نبرد، بر طرف مقابل خود برتری قاطع ندارند. نظام سوریه بر مناطق مرکزی سوریه تسلطه دارد و مخالفان همچنان در بخشهای شمالی و شرقی سوریه مسلط هستند. 

در این گزارش آمده است: "در اواخر سال 2013، نظام سوریه به معاهده منع تسلیحات شیمیایی ملحق شد و برچیدن برنامه تسلیحات شیمیایی خودش را شروع کرد. نخستین محموله از قطعات تسلیحات شیمیایی سوریه در ژانویه از این کشور خارج شد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی از جمع‌آوری بقیه این تسلیحات شیمیایی در سوریه پشتیبانی می‌کند. "

در این گزارش به حمایت ایران، روسیه و حزب الله از سوریه اشاره شده و ادعا شده است: "حمایت ایران بویژه در بخش آموزش، مشاوره و ارائه اطلاعات به سوریه است."

دراین گزارش آمده است: باآنکه انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه در حال حاضر در کنترل نظام سوریه قرار دارد ، گروههای تروریستی سنی ازجمله القاعده در عراق و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و جبهه النصره در گذشته تلاش کرده اند به تسلیحات کشتار جمعی دست پیدا کنند. 


****‌ عراق :
در این گزارش ادعا شده است: "از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در دسامبر سال 2011، نیروهای امنیتی عراق تلاش کرده‌اند همه عراق را امن کنند و امنیت را حفظ کنند. تنشها بین اقوام سرایت یافته و بحران سوریه به عراق، به قوت خود باقی مانده است. سطح خشونت در عراق در حال افزایش است و احتمالا به قوت خود باقی خواهد ماند. شبه نظامیان در عراق قادر هستند اقدامات خشونت آمیز صورت بدهند و خودشان را برای خشونتی آماده می کنند که از سوریه به عراق سرایت پیدا می کند."

در این گزارش ادعا شده است: "اقدام نظامی یکجانبه ارتش عراق برای مهار کردن خشونت، فقط سبب عمیق شدن اختلاف می شود و ممکن است سنی ها را به این نتیجه برساند که از مشارکت آتی در دولت خودداری کنند."
 
این گزارش مدعی می‌شود: "نیروهای امنیتی عراق توانایی خود را برای مستقر کردن نیروهایشان در سطح شهرها، و انجام عملیات امنیتی ایستا در مکانها و رویدادهای مهم و عملیات در مراکز ایست و بازرسی را نشان داده‌اند. اما این قابلیتها به گونه ای نیست که نیروهای امنیتی عراق را قادر کرده باشد بتوانند القاعده فعال در عراق یا دیگر تهدیدهای خارجی را سرکوب کنند. "


****  یمن:
در این گزارش آمده است: اوضاع امنیتی در سراسر یمن شکننده است. نیروهای مسلح دولتی در یمن یا بر تامین امنیت در شهر صنعاء متمرکز شده اند یا اینکه تمرکز آنها برای مقابله با القاعده در شبه جزیره عربی است. روند گذار غیرسیاسی در یمن ازجمله تلاشها برای ایجاد اصلاحات در ارتش در جریان است اما روند آن در حال کند شدن است. کنفرانس گفتگوی ملی یمن در ماه ژانویه پایان یافت و بواسطه آن امکان حرکت به سمت جلو برای آماده شدن به منظور اصلاحات در قانون اساسی و انتخابات ملی فراهم شد. باوجود این پیشرفت سیاسی، اقتصاد نابسامان یمن ، کاهش منابع آبی و ناامنی غذایی ، سبب پیچیده شدن هرچه بیشتر اوضاع در این کشور می شود. 


****  لیبی:
افرادی که در لیبی ، توانستند در انقلاب علیه رژیم معمر قذافی به پیروزی برسند درحال حاضر هم امنیت کل این کشور و هم روند گذار سیاسی لیبی را تهدید می‌کنند. شبه نظامیان حاضر در لیبی چالشی برای ثبات داخلی این کشور است . البته طرابلس اخیرا به پیشرفتهایی در زمینه وارد کردن شماری از گروههای مسلح شبه نظامی به جمع نیروهای امنیتی دست یافته است. برای مقابله با قدرت شبه نظامیان، طرابلس در تلاش است کمکهای بین المللی را جلب کند تا اینکه نیروی عمل عمومی بوجود بیاورد و دستگاه امنیتی کنترل شده تشکیل بدهد. شبه نظامیان وفادار به جناحهای طرفدار نظام فدرالی در لیبی و دیگر گروههای اقلیتی در لیبی تاسیسات نفتی این کشور را اشغال کرده اند و سبب شده است تولید نفتی لیبی از یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز به دویست و پنجاه هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند . این کار سبب زیان دیدن هفت و نیم میلیارد دلاری دولت لیبی از نظر کاهش درآمدها شده است. گروههای شبه نظامی که با اقدامات طرابلس از شهرها عقب نشینی کرده اند ممکن است بار دیگر بخواهند به این شهرها بازگردند و اوضاع لیبی بیش از پیش ملتهب شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

 




قدرت درگیری با ایران
پنج شنبه 92/11/24 ساعت 12:12 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اوباما بلوف می‌زند او قدرت درگیری با ایران را ندارد 

یک عضو اندیشکده آمریکایی بروکینگز معتقد است تهدیدهای اوباما علیه ایران بلوف است.

یک عضو اندیشکده آمریکایی بروکینگز معتقد است تهدیدهای اوباما علیه ایران بلوف است.
مایکل دوران در تحلیلی که از سوی این اندیشکده منتشر شده می‌نویسد: اوباما زمانی در مقابل ایران گفت من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بلوف نمی‌زنم. اما او با وجود در بوق و کرنا کردن قصد خود برای مهار برنامه هسته‌ای ایران با همه گزینه‌ها، مایل به رویارویی نیست. اوباما حتی در مقابل سوریه نیز نتوانست از گزینه نظامی استفاده کند. سوریه، نماد گریز عمیق اوباما نسبت به مداخله آمریکا در درگیری‌های همیشگی خاورمیانه است. این موضع همانگونه که انجام ندادن کاری برای توقف سوریه را تحمیل می‌کند، ژستی از خودرضامندی را برای تهران به ارمغان می‌آورد. در واقع، شکست یا بهتر است بگوییم امتناع از ایستادن در برابر اسد در سوریه به نوعی شکست در مهار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دست‌نشانده‌اش حزب‌الله نیز بود. این دو نیرو بیشترین نقش را در تغییر مسیر جنگ داخلی سوریه داشتند و مداخله مستقیم آنها بود که حکومت اسد را حفظ کرد.
دوران می‌افزاید: اوباما در برابر ایران دچار تیک رفتاری است و فقط بلوف می‌زند. رابرت گیتس وزیر سابق دفاع می‌گوید فکر می‌کنم رئیس‌جمهور به فرماندهان خود اعتماد ندارد و راهبرد خود را باور نمی‌کند. اوباما به آنها که از دیرباز درگیری با ایران را مدیریت کردند، اعتمادی ندارد، راهبر خودش را باور ندارد و این مبارزه را از جانب خود نمی‌داند. او می‌خواهد از قضیه فرار کند.

منبع: کیهان



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

قابلیت های جهانی ایران
چهارشنبه 92/11/23 ساعت 1:9 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
کارشناسان امنیتی آمریکا:
ایران قدرتمندترین کشور منطقه است/ ناوها در اقیانوس اطلس نمایانگر قابلیت‌های جهانی ایران است

تحلیلگران امنیتی و نظامی آمریکا در واکنش به اعزام ناوهای ایران به مرزهای آبی آمریکا تصریح کردند این مسئله نمایانگر آرزوها و قابلیت‌های جهانی تهران است و ایران قدرتمندترین کشور منطقه به حساب می‌آید.

خبرگزاری فارس: ایران قدرتمندترین کشور منطقه است/ ناوها در اقیانوس اطلس نمایانگر قابلیت‌های جهانی ایران است

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی»، «کریس هارمر» تحلیلگر موسسه مطالعات جنگ و طراح نظامی سابق نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس اعلام کرد که یکی از این دو کشتی ایران یک کشتی باری نظامی است که در گذشته به چین سفر داشته است و مظنون به حمل محموله تسلیحات ایران به سودان در چندین سفری که به آن کشور داشته، می‌باشد.

هارمر تصریح کرد در حالیکه این کشتی‌ها تهدید تاکتیکی برای آمریکا به شمار نمی آیند، اما ایران احتمالاً از آن برای تقویت رابطه با ونزوئلا استفاده می‌کند و این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آرزوها و قابلیت‌های جهانی دارند.

ناخدا یکم «افشین رضایی حداد» فرمانده ناوگان نظامی شمال ایران چند روز پیش اعلام کرد که یک ناو ایران به سمت اقیانوس اطلس و در نزدیکی مرزهای آمریکا حرکت کرده است.

روز گذشته در برخی رسانه‌های اعلام شد که این اقدام ایران در واکنش به حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس است و «گری سیمور» مشاور سابق اوباما در زمینه کنترل تسلیحات، سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم اعلام کرد که ایران به طور مداوم با حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس مخالف بوده است.

وی افزود موضع ایران این است که نباید هیچ پایگاه نظامی یا نیروی نظامی کشورهایی که جزء خلیج فارس نیستند در خلیج فارس وجود داشته باشد.

سیمور سپس تصریح کرد: آنها این مسئله را می‌گویند چون اگر هیچ قدرت بیرونی در خلیج (فارس) نباشد، ایران قدرتمند‌ترین نیرو در منطقه است بنابراین به نفع آنها است که تقاضا کنند هیچ نیروی خارجی در خلیج (فارس) نباشد.

«مایکل کانل»، مدیر مطالعات ایران در مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی که تحقیقات و تحلیل‌هایی را برای دولت‌آمریکا انجام می‌دهد، گفت که دکترین نظامی ایران بر اساس جنگ نامتقارن است و بر استراتژی چندلایه تکیه دارد که انواع بسیاری از سلاح‌ها با فناوری پایین و تمایل برای پذیرش تلفات را به کار می‌گیرد.

کانل در ارزیابی از دکترین نیروی دریایی ایران نوشت، در خلیج فارس، ایران امیدوار است که دهها زیردریایی کوچک، موشک‌های زمینی و سکوهای پرتاب و قایق‌های تندرو به کار برد، و این یک استراتژی است که با هدف سردرگم کردن و غلبه بر دشمن با استفاده از فناوری برتر و قدرت شلیک استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این کشتی‌ها که از اطلس عبور می‌کنند یک ناوشکن ایرانی است که به اندازه یک ناوچه آمریکایی است و مجهز به موشک‌های ضدناو کروز و یک کشتی لجستیکی است. ...


فارس نیوز

 




قدرتمندترین ارتش
چهارشنبه 92/11/23 ساعت 12:50 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اذعان روزنامه صهیونیستی "آروتز شوا":

ایران در 35 سالگی انقلابش بزرگترین و قدرتمندترین ارتش منطقه را داراست

روزنامه صهیونیستی "آروتز شوا" در مقاله‌ای با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اذعان کرد : پس از 35 سال از انقلاب ایران،‌ این کشور قدرتمندترین ارتش را در میان کشورهای منطقه داراست.
به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه صهیونیستی آروتز شوا نوشت: ایران با گذشت 35 سال از انقلاب، نمایشی از قدرت نظامی و دفاعی خود را به نمایش گذاشته است تا نشان دهد یکی از دستاوردهای اصلی سال‌های پس از انقلاب این بوده که ارتشی قدرتمند و گسترده در منطقه خاورمیانه محیا سازد. 

در ادامه این مقاله آمده است:‌ جمهوری اسلامی با رونمایی از محصولات نظامی و دفاعی جدید خود در روزهای اخیر _ که بصورت بومی تولید شده اند _ و بطور اختصاصی در یک دهه گذشته با سرعت قابل توجهی توسعه یافته است،‌ به استقبال سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب خود رفته است. در همین زمینه بسیاری از کارشناسان نظامی جهان نیز ارتش ایران را بزرگترین و قدرتمندترین ارتش که در حال حاضر در منطقه مستقر است، می‌دانند. 

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به توانمندی‌های تولیدات نظامی ایران نوشت: تازه ترین محصول بومی کارشناسان نظامی و دفاعی ایران سه موشک "شهاب یک ،‌ دو و سه" می باشد که با برد 2000 کیلومتری (1.243) قابلیت شلیک و اصابت به اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی را دارند. این موشک‌ها از لانچرهای (سکوی پرتاب) زیرزمینی قابل پرتاب بوده و به سختی توسط ماهواره‌های فضایی قابل شناسایی هستند. این موشک‌ها قادرند در پاسخ به حملات بطور مداوم موشک شلیک کنند. 

نویسنده در ادامه مقاله خود تاکید کرد:‌ علاوه بر این موشک‌ها، جمهوری اسلامی اخیرا از راکت بومی دیگری رونمایی کرده است که در ساحل خلیج فارس مستقر شده و مخصوص شلیک به اهداف دریایی در این منطقه می‌باشد. این راکت بالستیک فوق صوت نیز هم اکنون دارای برد 300 کیلومتری بوده و در حال ارتقای میزان برد می‌باشد. این راکت دارای کلاهک 650 کیلوگرمی است. 

"جمهوری اسلامی" در حال تولید چندین هواپیمای بدون سرنشین است که اصلی ترین آنها با عنوان " فطرس" دارای شعاع دو هزار کیلومتری بوده و به راحتی قادر به انجام عملیات در خاک سرزمین‌های اشغالی می‌باشد. این هواپیمای بدون سرنشین قادر به انجام عملیات هوایی به مدت 30 ساعت مداوم بوده و علاوه بر جمع آوری اطلاعات،‌ حمله مسلحانه را نیز انجام می‌دهد. 

ارتش ایران همچنین از جت جنگی "‌صاعقه" نیز رونمایی کرد که تولید بومی بوده و محصولی پیشرفته تر از "جنگنده اف _‌18" ، "هواپیمای رادار گریز قاهر 313" و "هلی کوپتر جنگی کبرا" می‌باشد. 

این روزنامه صهیونیستی در انتهای تصریح کرد: این قدرت دفاعی و نظامی بخوبی به مقامات آمریکایی نیز اثبات شده است چرا که آنان مکررا نسبت به توان بالای ارتش ایران و خطر آن‌ها برای ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس هشدار می‌دهند. در روزهای اخیر نیز تعدادی از کشتی های ایرانی در نزدیکی ناوهای آمریکایی در سواحل مدیترانه مستقر شدند. 

تحریم‌های غرب و بخصوص آمریکا علیه "جمهوری اسلامی ایران "‌بر اساس مفاد توافق نامه ژنو کاهش یافته است. مقامات رژیم صهیونیستی مدعی  هستند این عامل موجب تقویت موضع نظامی،‌ سیاسی و استراتژیک ایران در منطقه و جهان خواهد شد با این حال آمریکا معتقد است بهترین راهکار برای حل اختلافات با ایران دیپلماسی،‌ گفتگو و مذاکره است .

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 55
کل بازدیدها: 1324368