سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
بزرگترین نمایش میدانی جهان
سه شنبه 92/7/30 ساعت 3:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اجرای بزرگترین نمایش میدانی جهان توسط بسیج

رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز افعال برخی افراد، فراموشی واقعه غدیر در طول تاریخ را قابل هضم می کند که با وجود انواع فیلم، صوت، سند و عکس؛ تحریف های بزرگ و نسبت های دروغ را به امام خمینی علیه الرحمه نسبت می دهند.

به گزارش مشرق به نقل از بسیج نیوز، سردار محمد رضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری اعلام برنامه های بسیج که به مناسبت عید غدیر در یزد برگزار شد گفت: غدیر در جهان اسلام ناشناخته است که در پایان خطبه غدیر بر آن تاکید شده و حتی پیامبر (ص) از اشخاص حاضر در آن واقعه اقرار و تعهد می گیرند تا آن را سینه به سینه به نسل های آینده منتقل کنند.

سردار نقدی تحریف ادیان الهی در طول تاریخ را یادآور شده و افزود: امروز افعال برخی افراد، فراموشی واقعه غدیر در طول تاریخ را قابل هضم می کند که با وجود انواع فیلم، صوت، سند و عکس؛ تحریف های بزرگ و نسبت های دروغ را به امام خمینی علیه الرحمه نسبت می دهند پس در 1400 سال گذشته که این امکانات نبوده غدیر تحریف شده و پیامبر (ص) برای انتقال پیام غدیر از مردم حاضر تعهد می گیرد.

وی حدیث غدیر را دنیایی از معارف عنوان نموده و اظهار داشت: حدیث غدیر دنیایی از معارف است و توفیق بازسازی واقعه غدیر به بسیجیان داده شده که از سال 89 توسط هنرمندان بسیجی اجرایی گشته است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین مراجع تقلید را مشوق اصلی این کار دانسته و تاکید کرد: بازسازی واقعه غدیر در مساحتی چند کیلومتری چند کیلومتری در طول و عرض و 300 هنرور و هنرمند در هر اجرا و ده ها هزار بیننده بزرگترین تئاتر در دنیا می باشد که منحصر به فرد بوده و خاص ملت ایران است.

وی توسعه این نمایش را طی سال 90 در 73 نقطه از کشور و انتشار دو عنوان کتاب مرتبط یادآور شده و تصریح کرد: در سال 91 بازسازی واقعه غدیر در 83 شهر کشور صورت گرفت که شاهد حضور علماء و شخصیت های برجسته حوزوی، و سایر مسئولین و استقبال کم نظیر این عزیزان بودیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج اجرای نمایش غدیر خم به عنوان بزرگترین نمایش میدانی جهان به طور همزمان در 122 شهر کشور توسط بسیجیان را یادآور شده و خاطر نشان کرد: امسال در برخی از شهرها با استقبال فراوان مردم این بازسازی طی دو تا سه روز برگزار می شود که علاوه بر جنبه نمایشی و بازسازی، محتوای خطبه غدیر نیز قرائت می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در اجرای بازسازی عید غدیر مردم مانند عزاداری های محرم و صفر جهت تامین هزینه ها و امکانات مشارکت می کنند.

سردار نقدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه پاسخگویی بسیج به تحریف سخنان امام راحل تاکید نمود: برای جلوگیری از تحریف سخنان امام راحل بایستی وصیت نامه ایشان به عنوان چکیده اصول انقلاب اسلامی به صورت مستمر بازخوانی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص مذاکره با شیطان بزرگ تاکید کرد: هر مذاکره و توافقی وابسته به استحکام درونی نظام است و آنان که تصور می کنند محور؛ اقدام دیپلماسی است اشتباه می کنند چرا که با فعالیت های دیپلماسی، مسائل اقتصادی کشور اصلاح نخواهد شد و باید چشم مسئولین به ظرفیت های داخلی دوخته شود.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: بسیج

توصیه فرمانده کل قوا
سه شنبه 92/7/30 ساعت 3:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار جلالی در پاسخ به مشرق مطرح کرد:

توصیه رهبرانقلاب به مسئولان پدافند غیرعامل برای توجیه دقیق مدیران دولتی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری به پدافند این بود که ما مسئولان کشوری را چهره به چهره درباره پدافند توجیه کنیم و حدود 12 جلسه در دولت گذشته با معاونین وزرا داشته‌ایم و سازوکارهای اجرایی پدافندی وزارتخانه‌ها را به آنها ابلاغ کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگارگروه دفاع و امنیت مشرق، سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور صبح امروز سه شنبه در یک نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته پدافند برگزار شد، با بیان اینکه هفته پدافند هوایی با هفته ولایت و عید غدیر همزمان شده است و ما آنرا نیک می‌دانیم، گفت:از سا ل82  رهبری فرمانی را صادر کردند که پدافند غیرعامل تشکیل شود و ابتدا به صورت کمیته دائمی و سپس به صورت سازمان دو سال است که کار خود را رسما آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ما دو سال پیش گردش کاری را تقدیم رهبری کردیم و ایشان نیز پیشنهاداتی را به ما دادند و ما نیز این روز را به مناسبت سالروز صدور فرمان آقا به نام روز ملی پدافند غیرعامل نامگذاری کردیم.

رئیس پدافند غیرعامل افزود: البته حضرت آقا تذکراتی را در زمینه رعایت هزینه فایده در تبلیغات داده بودند و ما نیز با رعایت این مورد، به ارائه برنامه‌های خود در هفته پدافند می‌پردازیم.

جلالی در ادامه ارائه برنامه‌های هفتگی، گزارش اقدامات انجام شده و پاسخ به سوالات را از محورهای نشست خبری خود عنوان کرد و افزود: فرهنگسازی مفاهیم اساسی، توسعه ادبیات علمی، ترویج مفاهیم راهبردی و نظریه‌های بومی پدافند، ایجاد تحرک و ارتقای زندگی در بدنه پدافند غیرعامل، طرح مجدد ضرورت توجه به تغییرات در ماهیت تهدیدات، از عمده اهداف برنامه‌های پدافند در این هفته خواهد بود.

وی در ادامه به اهمیت شناخت ماهیت تهدیدات اشاره و تصریح کرد: زمانی فقط از تهدید نظامی صحبت می‌شد، اما امروز منشاء تهدیدات انسان تغییراتی را در نوع آن به وجود آورده که به تهدید انسان‌ساخت تعبیر می‌شود.

** تهدیدات در حوزه دینامیک به‌روز است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروزه ما با تهدیدهای دینامیک هم روبرو هستیم و ماهیت تهدید و شدت آن بسته به فناوری در حوزه‌های مختلف متغیر است، افزود: ما در تقسیم‌بندی تهدیدات، تهدیدهای دینامیک را از تهدیدات طبیعی مانند سیل و زلزله جدا می‌کنیم که در این مورد، تهدیدات به روز هستند و تغییر می‌یابند.

سردار جلالی بر همین اساس خاطرنشان کرد: زمانی پدافند فقط متمرکز بر تهدیدات نظامی بود اما با گذشت زمان و دور شدن تهدیدات نظامی، تهدیداتی مثل تهدید زیستی، پرتویی و... با منشاء‌ انسان به وجود آمد بنابراین ضرورت داشت که ما این مفاهیم را نوسازی کنیم.

وی در تشریح "ترویج مفاهیم" با بیان اینکه تهدیدات دنیا امروز پوست انداخته و عوض شده است، بر لزوم شناخت دقیق این تهدیدات تاکید کرد و افزود: ما اگر تمرکز خود را بر شناسایی نوع تهدیدات جلب نکنیم، در دنیا عقب خواهیم افتاد. وضع موجود حالتی تخاصمی دارد بنابراین باید نام جنگ را بر روی آن گذاشت و بگوییم مثلا جنگ اقتصادی. توجه به تهدیدات در ماهیت تهدید‌شناسی از اهداف اصلی ماست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل معرفی دستاوردهای ملی پدافند، نمایش توانمندی‌‌های پدافند، مفهوم سازی مفاهیم جدید را از دیگر برنامه‌های پدافند عنوان و از برگزاری همایشی با عنوان "درونی‌سازی مولفه‌های اصلی اقتدار ملی" در هفته پدافند خبر داد و گفت: این همایش روز هشتم آبان‌ماه در سالن اجلاس صداو سیما برگزار می‌شود.

سردار جلالی برگزاری همایش‌های تخصصی، انتشارات نشریات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی، فضاسازی تبلیغات، دیدار از مسئولین و مقامات کشوری و برگزاری رزمایش‌های تخصصی پدافند را از محورهای اصلی هفته پدافند عنوان کرد و افزود: در این راستا برگزاری 8 رزمایش‌های مختلف را در برنامه داریم.

وی رزمایش آمادگی مولدهای برق اضطراری را از رزمایش‌های مهم پدافند در هفته پیش‌رو اعلام و خاطرنشان کرد:‌ در این رزمایش برق سایت‌های جماران، صداوسیما و سایت هسته‌ای نطنز را قطع خواهیم کرد، تا میزان آمادگی دستگاه‌ها محک بخورد و ارزیابی خوبی از عملکرد آنها به دست آید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، برگزاری رزمایش تخصصی آمادگی سایبری در بعضی زیرساخت‌ها، رزمایش پدافند زیستی واقعی، رزمایش استانی در همه استان‌ها، رزمایش در بنادر و سواحل، رزمایش علمی و تخصصی در دبیرستان علامه حلی، رزمایش در حوزه‌های عمده انرژی و رزمایش تهدیدات نوین در ایستگاه مترو قیطریه از عمده رزمایش‌های پدافند عنوان کرد و افزود: رزمایش تهدیدات نوین در ایستگاه‌های مترو که انحصارا در ایستگاه مترو قیطریه برگزار می‌شود، در رابطه با تهدیدات روز از جمله کارهای تروریستی است که انجام می‌شود و ما در این رزمایش تجهیزات NBC را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

سردار جلالی در ادامه به ارائه برنامه‌های پدافند از روز شنبه تا روز جمعه اشاره کرد و گفت: آموزش و فرهنگسازی، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت، پدافند زیستی و سلامت، پدافند سایبری پایداری در فضای سایبری، بسیج مردمی، تولید ملی، صنعت و انرژی و پایداری زیرساخت‌های پدافند را از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته جاری عنوان کرد.

** فعالیت 3 قرارگاه پدافند سایبری، پرتوی و زیستی

وی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه سه قرارگاه پدافند سایبری، قرارگاه پرتوی، قرارگاه زیستی و شیمیایی در سازمان پدافند غیرعامل کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این سه قرارگاه به مدت 2 سال است که در حال فعالیت هستند و قرارگاه چهارم نیز به نام قرارگاه پدافند اقتصادی در حال تشکیل است.

وی با اشاره به اقدامات  انجام شده در قرارگاه تشکیل شده، گفت: طراحی ساختار وظایف دستگاه‌ها، دریافت و تصویب ساختار در کمیته دائمی، تدوین سند راهبردی پدافندی با اجماع دستگاه‌ها، طراحی معماری کلان قرارگاه از سطح راهبردی تا اجرا، تهیه برنامه جامع پدافندی پنج ساله، تهیه برنامه‌های سالانه قرارگاه و دستگاه‌ها، اجرای برنامه‌های پدافندی و اجرای رزمایش‌های تخصصی از اقدامات انجام گرفته در این قرارگاه‌ها بوده است. مثلا ما طراحی کردیم که در صورت حمله سایبری به پایانه خاک، یا وزارت نفت چه اقداماتی انجام شود و این موضوع را به آنها ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در قرارگاه پدافند سایبری اظهار داشت: هفته گذشته قرارگاه پدافند سایبری روسیه تشکیل شد و آمریکا، آلمان و انگلیس نیز طی یک سال گذشته این قرارگاه را در کشور خود راه‌اندازی کردند که نشان‌دهنده اهمیت آن است.

جلالی، رصد و پایش تهدیدات سایبری در زیست‌بوم سایبری کشور، شناخت آسیب‌پذیری سایبری زیرساخت‌های سایبری، طبقه‌بندی زیرساخت‌های کشور از نظر وابستگی به فضای سایبر  و ایمن‌سازی، استحکام‌بخشی و مصون‌سازی زیرساخت‌های اساسی کشور بخشی از دیگر اقدامات قرارگاه پدافند سایبری برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه هسته‌ای و سایبری گفت: حریف در طرف مقابل ما بیکار ننشسته و به دنبال آسیب‌زدن به ساختارهای داخلی کشور است اما اقدامات پدافند سایبری کشور توانست با حربه‌های آنها مقابله کند. مثلا اوباما با رمز عملیات المپیک فکر کرد که می‌تواند سازمان هسته‌ای ایران را منهدم کند اما توانستیم با این اقدامات مقابله کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش‌های عمومی و تخصصی و پیش‌بینی سند بومی سایبری از دیگر اقدامات ماست، گفت: فرماندهی واحد در حوزه پدافند سایبری و راه‌اندازی مرکز عمل کلی پدافند سایبری به عنوان بازوی عملیاتی و احتیاط راهبردی قرارگاه پدافند سایبری که در وزارت دفاع مستقر است، از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

** برای مقابله با تهدیدات در حوزه نفت آمادگی داریم

جلالی افزود: آماده‌سازی تیم‌های آماده پدافند سایبری برای امداد و پشتیبانی سایبری در برابر تهدیدات و حملات دشمن و آماده‌سازی تیم‌های ایمنی‌سازی پدافند سایبری نیز در قرارگاه پدافند سایبری انجام گرفته است. به‌طور مثال تیم‌های پدافند سایبری کشور در حوزه نفت آسیب‌شناسی انجام دادند و آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات را دارند.

وی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم، خاطرنشان کرد: تهیه سند راهبردی پدافند سایبری و بومی کشور، تعیین وظایف اساسی دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند سایبری، معماری ساختار قرارگاه پدافند سایبری، تدوین سیاست‌های اجرایی پدافند سایبری، تدوین و ابلاغ سیاست‌های اطلاع رسانی حوادث سایبری و تهیه و ابلاغ پیوست الزامات پدافند غیرعامل در اپراتورهای مخابراتی بخشی از اقدامات ما بوده است چرا که اپراتورهای مخابراتی از کشورهای خارجی سرویس می‌گیرند و آسیب‌پذیری دارند که باید ایمنی‌سازی لازم انجام شود. همچنین ما دستورالعمل آمادگی دستگاه‌ها و استان‌ها در برابر تهدیدات سایبری را ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به دیگر اقدامات عمده قرارگاه سایبری کشور اشاره کرد و گفت: تجزیه و تحلیل راهبردی تهدیدات سایبری دشمن بخشی از اقدامات ما به شمار می‌رود، مثلا وزیر نیروهای مسلح انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که تشکیل ارتش سایبری از سوی آنها در راستای جنگ متمدنانه است و جنگ اعلام کردند و لذا ما باید برای یک دفاع متمدنانه آمادگی داشته باشیم و برای این موضوع نیازمند درک دکترین تهدیدات سایبری دشمن بودیم و در همین زمینه استراتژی پدافند سایبری جامع ملی را آماده کردیم.

جلالی با تاکید بر اینکه باید تهدید را در نقطه تهدید جواب دهیم، اظهار داشت: مثلا اگر تهدید سایبری علیه صداوسیما انجام گرفت، باید در همان صداوسیما پاسخ لازم را بدهیم.

** تاسیس مرکز پدافند سایبری در سایت هسته‌ای نطنز

وی ادامه داد: همچنین مراکز پدافند سایبری در استان‌ها نیز آماده شده و به طور مثال در سایت هسته‌ای نطنز این مرکز وجود دارد و آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم ابزارهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات سایبری گفت: ما در این زمینه اسکادای بومی را تولید کردیم و آن را در طرح‌های اجرایی به کار گرفته‌ایم. امروز آمریکا موضوع اسکادا را جدی گرفته و حتی سهام کارخانه اسکادای زیمنس را خریده و بر آن متمرکز شده است. ما همچنین از تولید ضدبدافزارهای بومی یعنی همان آنتی‌ویروس‌ها حمایت کردیم و بعد از تولید چندین نسخه، آن را آزمایش کردیم و به دستگاه‌ها توصیه کردیم به جای استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی از آنتی‌ویروس‌های داخلی استفاده کنند.

جلالی ادامه داد: تشکیل کارگروه تولید سامانه‌های بومی جامع بانکداری الکترونیک، حمایت از تولید سامانه‌های نرم‌افزاری مانند سیستم عامل‌ها و تدوین ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی پدافند سایبری بخش دیگری از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل بوده است.

** برگزرای رزمایش سایبری در بانک ملت، صدا و سیما و شرکت همراه اول

وی با اشاره به طراحی نظام رزمایش‌های سایبری در کشور گفت: مثلا ما طراحی کردیم که برای پیدا کردن نقطه‌های آسیب‌پذیری چگونه به سیستم بانک مرکزی تهاجم کنیم اما خدمت رسانی به مردم آسیب نبیند؛ همچنین رزمایش‌های تخصصی در برخی دستگاه‌ها انجام دادیم مثلا این رزمایش‌ها در بانک ملت، صداوسیما و شرکت همراه اول انجام شد که ضعف‌های زیادی در آنها وجود داشت و به آنها هشدارهای لازم را دادیم تا ضعف‌ها را برطرف کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، طراحی دوره کارشناسی ارشد و دکترین پدافند سایبری، بازرسی، کنترل و پایش زیرساخت‌های دارای اهمیت کشور در برابر تهدیدات سایبری و طراحی و تولید نظریه پدافند سایبری بومی متکی بر راهبرد دفاعی کشور به صورت خوداتکا و بومی را بخش دیگری از اقدامات این سازمان در حوزه مقابله با تهدیدات سایبری عنوان کرد.

سردار جلالی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری‌تسنیم در مورد برنامه‌های عمده در دست اقدام پدافند سایبری سازمان پدافند غیرعامل گفت: طراحی نظام دفاع حقوقی سایبری فضای بین‌المللی، تهیه دکترین پدافند سایبری کشور، تهیه برآورد راهبردی تهدیدات دشمن و ... از جمله اقداماتی است که در حوزه پدافند سایبری غیرعامل انجام می‌شود.

وی در مورد حوزه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل نیز اظهار داشت: رصد و پایش تهدیدات زیستی در فضای جامعه زیستی، شناخت آسیب‌پذیری، مدیریت بحران‌های زیستی و ... در حوزه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل مورد توجه و بررسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در قرارگاه پدافند زیستی در 6 حوزه کار می‌کنیم، تصریح کرد: انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، غذا و صنایع و حوزه محیط‌زیست 6 حوزه‌ای هستند که در حوزه قرارگاه پدافند زیستی مورد توجه است. به عنوان مثال تهدیدات عمده‌ای که در حوزه انسان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مثلا کشته‌شدن یاسر عرفات توسط کلاه شیمیایی یا مرگ چاوز به خاطر سرطان از جمله تهدیداتی است که در حوزه انسان صورت می‌گیرد.

جلالی در خصوص اقدامات عمده قرارگاه زیستی و شیمیایی نیز گفت: استراتژی جامع برای موضوعات زیستی، طراحی و راه‌اندازی مرکز پدافند زیستی، ایمن‌سازی و استحکام بخشی‌ نسبی و ... از جمله اقدامات عمده قرارگاه زیستی و شیمیایی است. در این زمینه وظایف تمام دستگاه‌ها را مشخص کردیم و یا مشخص شده است که روابط نیروهای مسلح برای رفع این مشکلات چگونه بوده و پیاده‌سازی هم شده است.

وی افزود: ما اولویت اول خود را برای استان‌های مرزی در نظر گرفتیم که در این استان‌ها ریاست قرارگاه زیستی بر عهده استانداران است و در بعضی از استان‌ها رزمایش زیستی خواهیم داشت.

** تیم‌های واکنش سریع را آماده کرده‌ایم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد اقدامات عمده قرارگاه پدافند زیستی نیز گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع تخصصی، سازماندهی شبکه‌ تشخیص آزمایشگاه‌های حوزه تخصصی پدافند زیستی کشور و ... از اقدامات عمده قرارگاه پدافند زیستی است. همچنین ما تیم‌های واکنش سریع را آماده کرده‌ایم و سازماندهی بومی جامع پدافند زیستی کشور نیز صورت گرفته است.

جلالی، قرارگاه پدافند پرتویی را از دیگر ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل دانست و گفت: قرارگاه پدافند پرتویی مربوط به حوزه هسته‌ای است و بایستی حوادث نشت‌های هسته‌ای را برای مردم آموزش دهیم که ریاست این قرارگاه نیز بر عهده عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی است که موضوعات را دنبال می‌کند. به عنوان مثال زلزله بوشهر را که داشتیم این قرارگاه فعال شد و البته آژانس نیز از ما خواسته است ساز و کار را آماده کنیم.

** 12 استان کشور "هسته‌ای" هستند

وی با بیان اینکه ما 12 استان هسته‌ای داریم، تصریح کرد: 3 استان اراک، بوشهر و اصفهان در اولویت قرار دارند که ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند. برای همین، اول ساختاری را تنظیم کردیم که مثلا چگونه باید اعلام هشدار شود، چه کسی باید اقدام کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد منشأ تهدیدات هسته‌ای به اقدامات دشمن و نشت هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما با سازمان صداوسیما هماهنگ کردیم که ابتدا در 3 استان که اولویت دارند آموزش‌ها را انجام دهند و سپس برای کل کشور این آموزش‌ها را بدهند زیرا مردم باید آمادگی و آموزش لازم را در موضوع هسته‌ای داشته باشند، به دلیل اینکه ایران در هر صورت یک کشور هسته‌ای است.

جلالی با اشاره به اینکه در 3 استان اصفهان، بوشهر و اراک، اورژانس رفع آلودگی هسته‌ای در نظر گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: به این دلیل اورژانس‌های رفع آلودگی هسته‌ای در نظر گرفته شده که اگر کسی مصدوم شد، رفع آلودگی صورت گیرد و در این زمینه طراحی‌های لازم انجام شده و اورژانس‌ها نیز راه‌اندازی شده است.

وی در مورد اقدامات عمومی پدافند غیرعامل گفت: ما 8 رشته آموزشی در ارشد داریم تا از سال 84 تاکنون فعالیت می‌کنند و رشته‌هایی همچون معماری، مدیریت بحران، امنیت ملی، رسانه و ... از جمله رشته‌های آموزشی هستند و حدود 1050 نفر فارغ‌التحصل و یا کسانی که در حین فارغ‌التحصیلی هستند وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در حال حاضر چهارمین دوره مدیریت استراتژیک در دوره دکتری در حال برگزاری است که آقای نیکزاد یکی از وزرای دولت سابق نیز در این زمینه دکتری می‌گیرند. همچنین دوره عمومی و دوره‌های تخصصی پدافند غیرعامل را داریم که آموزش‌های لازم را به مردم می‌دهند.

جلالی در مورد نیاز پدافند غیرعامل به بخش موضوعات دانش‌ نیز گفت: دولت در وزارت علوم و 2 دولت گذشته بسیار خوب عمل کرده و توانستیم در این زمینه، دانش تولید کنیم. ما در حال حاضر در دنیا در دانش پدافند غیرعامل جزو 5 کشور دنیا هستیم.

وی در مورد بحث پدافند غیرعامل در موضوعات مهندسی نیز گفت: برای این کار 300 شرکت را برای پدافند غیرعامل رشته مهندسی سازماندهی کردیم که به صورت علمی و آموزشی و امنیتی فعالیت می‌کنند و برای هر استانی یک شرکت مشاور را در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از تولید 90 آیین‌نامه در خصوص پدافندغیرعامل در موضوع مهندسی خبر داد و گفت: 90 آیین‌نامه تولید کردیم که در نوع خودش خوب است. مثلا در روسیه یک پژوهشگاه برای تولید آیین‌نامه وجود دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: برای اینکه این موضوع در حد حرف باقی نماند در 6 ماه اول برای هر حوزه پدافند غیرعامل یک سند راهبردی در نظر گرفتیم که در 5 سال آینده چه کاری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال سند راهبردی در حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی، انرژی، ارتباطات و فعالیت‌هایی برای شهر تهران در نظر گرفته شده تا اگر دولت‌ها تغییر کردند یک سند علمی باشد.

** ماجرای آژیر قرمز خطر در دیدار رسمی سعید جلیلی با مقامات نروژی

وی با تاکید بر اینکه باید آمادگی در برابر تهدیدها یک فرهنگ در کشور باشد اظهار داشت: یکبار در جلسه‌ای آقای جلیلی در مورد ملاقاتی که با مقامات نروژ داشت، گفت که در حین جلسه آژیر کشیده شد و گفتند ما امروز دفاع قرمز داریم و همه باید به پناهگاه برویم و آنها جلسه رسمی را ترک کردند و البته بعد از جلسه از مقامات ایران معذرت‌خواهی کردند.

سردار جلالی در ادامه و در جمع‌بندی صحبت‌های خود با بیان اینکه در 10 سال گذشته مفهومی به نام پدافند را در کشور زنده کردیم و مفاهیم جدیدی را بازتولید کردیم که کاملا بومی، علمی و تخصصی است و در 13 رشته دانشگاهی آن را توسعه دادیم، خاطر نشان کرد: ما امروز جایگاه یکم تا پنجم را در حوزه‌های مختلف پدافندی در دنیا داریم و البته این ممکن است به این دلیل باشد که یا کشورهای دیگر تهدیدات ما را ندارند و یا اینکه از الگوی سایر کشورها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم ادعا کنیم که رفرنس منطقه‌ای و جهانی در حوزه پدافند هستیم و اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه و در پاسخ به خبرنگار مشرق مبنی بر اینکه آیا جلسه‌ای با مسئولان دولت جدید در خصوص مسائل پدافندی داشته‌اید، گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری به پدافند این بود که ما مسئولان کشوری را چهره به چهره درباره پدافند توجیه کنیم و حدود 12 جلسه در دولت گذشته با معاونین وزرا داشته‌ایم و سازوکارهای اجرایی پدافندی وزارتخانه‌ها را به آنها ابلاغ کرده‌ایم.

سردار جلالی با بیان اینکه عرف این است که یکی از معاونین وزارتخانه مسئول ارتباط با پدافند باشد، گفت: در دولت جدید هم قطعا این برنامه را خواهیم داشت اما به خاطر اینکه دولت جدید در حال استقرار است، فقط با چند تن از وزرا صحبت کرده‌ایم. البته خود رئیس‌جمهور زمانی که رئیس کمیته دفاعی مجلس بود سیاست‌های پدافند را ابلاغ کرده کرده و خوب با این مسائل آشنا است؛ تلاش خواهیم کرد تا با همه وزرا دیداری چهره به چهره داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی که آیا وضعیت موجود در مسائل پدافندی مناسب است یا خیر، تصریح کرد: سال گذشته که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان دو مسئله مصون‌سازی بدن در برابر تهدیدات و مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات را اعلام کردند. یعنی اگر دشمن تلاش کرد تا ضربه و زوری به ما بزند بدن آسیب‌ناپذیر باشد و همچنین کشور در برابر انواع تهدید مصون باشد. البته برای رسیدن به هدف دوم کار خیلی زیادی داریم اما امیدوار هستیم که همه وارد شوند و اگر دشمن در حوزه‌ای ضربه زد ضربه نخوریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخیرا در فضایی مجازی به سایت های داخلی حملات سایبری انجام شده است یا خیر، گفت: در این بخش ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و حتی خود آمریکایی‌ها اذعان کرده‌اند که ایران با اقدامات سایبری مناسب در برابر حملات سایبری آسیب‌ناپذیر شده است و ما شاهد قطع حملات سایبری آمریکا و ... هستیم.

سردار جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پدافند غیرعامل به صورت مستقل هکر آموزش می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: خیر، ما پدافند هستیم و فقط دفاع می‌کنیم، آفند نیستیم و هکر تربیت نمی‌کنیم البته ما از هکرها برای برگزاری رزمایش‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص آمادگی پدافند در برابر تهدیدات زیستی نیز اظهار داشت: تهدیدات زیستی را باید با مطالعه بررسی کرد. البته آمریکایی‌ها در حوزه زیستی اطلاعات جامعی دارند که در قالب پروتکل‌های بین المللی آن را توسعه دادند و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز برای تایید کردن یا نکردن موضوعی تحت تاثیر این پروتکل‌ها قرار می‌گیرند و مستقل عمل نمی‌کنند بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت‌هایی که دیگران تولید کرده‌اند استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: تهدید زیستی خطرناک است و در واقع از آن به عنوان تهدید خاموش یاد می‌شود و امیدواریم به آن نقطه یعنی استقلال و خوداتکایی در پدافند زیستی برسیم تا در برابر اینگونه تهدیدات نیز واکسینه شویم.
   منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

شبیه ساز اف 14
سه شنبه 92/7/30 ساعت 3:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

بازدید فرمانده روس از شبیه‌ساز اف14

فرمانده نیروی هوایی روسیه از شبیه ساز پروازی جنگنده‌های اف14 در پایگاه شهید بابایی اصفهان بازدید کرد.

به گزارش مشرق، سرلشکر خلبان ویکتور نیکلاویچ بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه در سومین روز سفر خود به ایران صبح امروز سه شنبه 30 مهر ماه در رأس هیأتی از پایگاه شهید بابایی اصفهان بازدید کرد.

فرمانده نیروی هوایی روسیه با استقبال رسمی امیر خلبان مسعود روزخوش فرمانده پایگاه شهید بابایی اصفهان در این یگان حضور یافت.
 
در مراسم استقبال از ژنرال بوندارف جنگنده های شکاری بمب افکن اف ـ 14 و اف ـ 7 در قالب دو دسته سه فروندی با انجام نمایش پروازی به رژه هوایی پرداختند.
 
در ادامه فرمانده نیروی هوایی روسیه از اورهال (بازآماد) و شبیه ساز پروازی جنگنده‌های اف ـ 14 و اف ـ 7 بازدید کرد.
 
شایان ذکر است ساختمان FTD (مرکز آموزش زمینی) که به عنوان محل آموزش قطعات فنی و بخش‌های مختلف یک جنگنده به کارکنان پروازی و فنی می باشد از مکان‌هایی بود که مورد بازدید بوندارف قرار گرفت.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی هوایی

شاهد 129 قوی تر از هرمس 450
دوشنبه 92/7/29 ساعت 2:39 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
یونایتدپرس گزارش داد

"شاهد 129 "ایرانی از پهپاد صهیونیستی "هرمس450" قوی‌تر و بهتر است

یونایتدپرس گزارش داد: سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که در حال ساخت چند مدل هواپیمای بدون سرنشین مانند "شاهد 129" است که قادر به حمله به اهداف هوایی و زمینی است در این صورت، این اقدام پیشرفت مهمی برای صنعت دفاعی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ یونایتدپرس طی گزارشی با پرداختن به ویژگی‌ها و توانمندی‌های پهپاد ایرانی شاهد 129 اذعان داشت: مقامات نظامی ایران در روزهای اخیر گفته‌اند ایران در بخش پهپادی خودکفا شده‌ است؛ پهپاد رزمی "رعد 85" در مرحله تولید اولیه است و "شاهد 129" نیز که در سپتامبر 2012 رونمایی شد به مرحله تولید انبوه رسیده است.

در ادامه گزارش یونایتدپرس آمده است: شاهد 129 دارای شعاع عملیاتی بیش از 1000 مایل است و می‌تواند 24 ساعت در هوا باقی بماند و هشت موشک سدید 1 ساخت داخل را بر روی چهار موشک‌انداز دوقلو که زیر بال هواپیماست حمل کند.

به ادعای وبسایت نظامی آمریکایی دیفنس آپدیت، "شاهد 129" نسخه هدایت‌شونده موشک میان‌برد "زلزال" است.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسدان انقلاب اسلامی، پهپاد شاهد 129 را که بخش هوافضای سپاه ساخته است یک پیشرفت فناوری مهم توصیف کرد.

یونایتدپرس مدعی است: این محصول شباهت فراوانی به پهپاد اسراییلی هرمس 450 دارد که شرکت البیت سیستمز ساخته است. تحلیلگران می‌گویند شاهد 129 از نظر شکل، اندازه، تجهیزات فرود آمدن و عملکرد دقیقا مانند هرمس 450 است.

جزییات سامانه‌های داخلی، ترکیب حس‌گرها، و مشخصات ایستگاه کنترل زمینی شاهد129 اعلام نشده است.

طال عینبار، یک متخصص پهپاد در موسسه مطالعات راهبرد هوافضا در اسراییل موسوم به موسسه فیشر گفت عکس‌های شاهد 129 نشان می‌دهد اندازه و طراحی آن مشابه هرمس 900 تولیدی شرکت البیت سیستمز است، همراه با آن‌چه به نظر یک سامانه شلیک لیزر برای موشک‌های ضدتانک پیشرفته است.

دیفنس آپدیت گفت بر اساس مشخصات عملکردی که ایرانیان ذکر کرده‌اند، شاهد 129 "در مقایسه با پهپاد اسراییلی، دارای پلاتفورم قوی‌تر و ظرفیت حمل مهمات بسیار بیشتری است."

وی افزود: "شکل خارجی این پهپاد نشان‌دهنده پیشرفت مهمی در تولید مواد ترکیبی، نظیر فریم هوایی بزرگ و عناصر سازه‌ای است."

دیفنس آپدیت گفت موشک‌های سدید که بر روی شاهد 129 سوار شده‌اند "از نظر قطر و اندازه محفظه مشابه موشک اسراییلی اسپایک ال‌آر هستند." این موشک، یک موشک دوربرد ضدتانک است که شرکت سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل آن را ساخته است.

ایران یک پهپاد رادارگریز آرکیو 170 را که شرکت لاکهید مارتین ساخته بود در دسامبر 2011 شکار کرد.

سردار جعفری در 27 سپتامبر 2012 اعلام کرد سپاه با موفقیت نسخه‌ای از آرکیو 170 را با مهندسی معکوس ساخته است.

سرتیپ حسین سلامی، یکی از فرماندهان سپاه ایران در ماه سپتامبر گفت: "همه محفوظات و سامانه‌های رایانه‌ای این هواپیما رمزگشایی شده است و اخبار خوبی در آینده نزدیک، نه فقط درباره آرکیو170 و بهینه‌سازی انجام‌شده بر روی مدل مهندسی معکوس آن که در دیگر حوزه‌های دفاعی مهم منتشر خواهد شد." 

ایران همچنین جزییات طراحی‌های جدید را شامل عکس‌هایی از یک پهپاد شناسایی به نام یسیر منتشر کردند. کارشناسان صهیونیست اذعان کرده اند که این پهپاد نسخه‌برداری از پهپاد اسکن‌ایگل ساخت شرکت اینستیو، وابسته به بوئینگ است. ایران یک پهپاد اسکن‌ایگل را در دسامبر 2012 بر فراز خلیج فارس شکار کرده است.

منبع:  www.yjc.ir




هدیه سپاه به روسیه
دوشنبه 92/7/29 ساعت 2:35 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار حاجی‌زاده خبر داد

اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد "اسکن ایگل" ساخت سپاه پاسداران به روسیه

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اعلام خبر اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد "اسکن ایگل" ساخت سپاه پاسداران به روسیه گفت: پهپاد ساخته شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آنرا به عنوان هدیه به سرلشکر ویکتور نیکولایویچ بوندرف و مردم روسیه تقدیم کردیم.

به گزارش حوزه دفاعی ـ امنیتی با شگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سپاه، سرلشکر خلبان ویکتور نیکولایویچ بوندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه در دیدار با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران در محل ستاد فرماندهی این نیرو با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سپاه پاسداران اظهار داشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و به توانمندی‌های بسیار بزرگ و چشمگیری رسیده است.
 
وی افزود: آنچه من امروز مشاهد کردم نمایانگر این موضوع است که سپاه خیلی جلوتر از زمان قدم برداشته است.
 
سردار حاجی زاده نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات انجام شده با فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه، اظهار داشت: موضوعات مورد علاقه طرفین به خوبی در این نشست مورد بحث قرار گرفت که نتیجه مذاکرات بسیار خوب ارزیابی می شود.
 
وی با اشاره به اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه پاسداران به روسیه، افزود: پهپاد ساخته شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آنرا به عنوان هدیه به سرلشکر ویکتورنیکولایویچ بوندرف و مردم روسیه تقدیم کردیم.
 
همچنین در این دیدار فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک حلقه فیلم مربوط به رصد هوایی و دریایی تجهیزات و شناورهای نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را جهت اهدا به وزیر دفاع روسیه به ویکتور نیکولایویچ بندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه تقدیم کرد.

منبع:  www.yjc.ir




تبهکار مرزهای کشور
یکشنبه 92/7/28 ساعت 6:30 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
حمل انواع سلاح‌های جنگی برای اسکورت محموله‌های مواد مخدر؛

تبهکار مرزهای کشور توسط پلیس تهران دستگیر شد

پسر تبهکاری که با خریداری سلاح به اسکورت محموله‌های مواد مخدر می‌پرداخت در تهران و با زیرکی ماموران پلیس دستگیر و در بررسی هوشمندانه هویتش بر ملا شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ 25 مهر ماه امسال پسر جوان شیک پوشی در حالی که یک ساک بزرگ گیتار بر روی دوشش حمل می‌کرد، در پایانه شرق قدم می‌زد و دائما پول خرج می‌کرد.
 
ماموران پلیس تهران در حالی که تجربه شناسایی مجرم را دارند به این پسر تنها مشکوک شدند و او را تحت تعقیب نامحسوس قرار دادند ولی هیچگونه مورد مشکوکی از وی مشاهده نکردند.
 
این موضوع ادامه داشت تا جایی که این پسر خوشتیپ برای خرید بلیط به صندوق پایانه مراجعه و یک بلیط برای یکی از استان‌های مرزی کشور خریداری کرد ، ماموران برای اینکه به حس پلیسی خود اطمینان داشتند فرد مورد نظر را بازداشت کرده و به اتاقک نگهبانی بردند.
 
**متهم: من دانشجو دانشگاه دولتی هستم 
 
پسر بازداشت شده که خود را همایون 25 ساله معرفی کرد، در نخستین گفتگوی صمیمی خود با ماموران انتظامی بیان داشت که دانشجوی مهندسی یک از دانشگاه‌های دولتی می‌باشد و در یکی از استان جنوب شرقی کشور به دنیا آمده و در یکی از روستاهای مرزی شرق کشور نیز زندگی می‌کند و مدتی است در تهران به موسیقی علاقمند شده و اقدام به خریداری یک گیتار بزرگ کرده است.
 
گفتنی است که بعدا مشخص شد به جز  مشخصات سکونت مابقی اطلاعات داد شده به ماموران پایانه اشتباه بوده و مدارک موجود نیز جعلی می‌باشد.
 
همچنین ماموران در بازرسی اولیه چیز مشکوکی کشف نکردند ولی قبل از آزادی موضوع را با فرماندهان خود در میان گذاشتند و آنان پس از شنود اتفاقات دستور آزادی آن را نداند و از ماموران تحت الامر خود خواستند تا این پسر جوان را با حیله و مدارا به سرکلانتری یازدهم پایتخت بکشانند.
 
**کشف انواع سلاح جنگی زیر گیتار
 
پس از انتقال این پسر جوان به سرکلانتری ماموران تجسس و اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرده ولی بازهم این پسر جوان همان حرف‌های اولیه خود را بدون هیچگونه کم و زیادی به ماموران اطلاعات و تجسس سرکلانتری زد، ولی این بار عوامل سرکلانتری به دقت ساک بزرگ گیتار را مورد بررسی قرار دادند و پس از چند دقیقه وارسی دقیق به روزنه‌ها‌یی ظریف در زیر  و اطراف ساک پی بردند.
با بریده شدن ساک دست این پسر تبهکار رو شد و ماموران از داخل ساک یک عدد ژ3 تاشو به همراه 177 تیر جنگی و 4 خشاب و یک فبضه سلاح رورلور با 12 تیر جنگی کشف وضبط کردند.
 
**مامورران پلیس امنیت وارد عمل شدند
 
با کشف این تعداد سلاح و تیر جنگی ماموران پلیس امنیت تهران بزرگ وارد عمل شده و در حالی که تمامی مدارک همراهی این پسر جوان جعلی بود و خودش نیز به هیچ عنوان با پلیس همکاری نمی‌کرد از روی چهره این فرد و استفاده از شبکه سراسری ناجا اقدام به هویت شناسی متهم کردند.
 
اگر چه این کار مقداری زمان برد ولی در نهایت هویت اصلی این پسر 23 ساله به نام محسن برای پلیس مشخص شد.
 
**اسکورت محموله‌های مواد مخدر استان‌های مرز کشور
 
با اتمام کار ماموران امنیت معلوم شد این پسر تبهکار چند وقت گذشته در تهران یک خودرو مدل بالا را سرقت کرده و پولی که از  فروش آن به دست آورده بود اقدام به خریداری انواع اسلحه می‌کند و آن روز قصد خروج بدون سر و صدا را از تهران داشت.
 
همچنین این پسر تبهکار چندین سابقه کیفری در مورد حمل سلاح گرم و سرد دارد و آخرین پرونده این پسر در مورد یک محموله تریاک در قوچان(خراسان شمالی) است که این پسر با سه نفر دیگر اسکورت این محموله را به عهده داشتند و در آن ماجرا نیز پلیس از آنان 2 قبضه کلاشینکف، 2 قبضه کلت کمری برنو، شکاری و 50 تیر جنگی کشف کرد ولی این پسر جوان توانست از دستان پلیس خراسان شمالی فرار کند.
 
سرکلانتر یازدهم پلیس پایتخت سرهنگ ابوالقاسم باقری شاد درباره این خبر به باشگاه خبرنگاران؛گفت: تحقیقات تکمیلی در این رابطه برای دستگیری سایر همدستان این پسر تبهکار  کماکان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: پلیس

اس 200 ایرانی و روس ها
یکشنبه 92/7/28 ساعت 6:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در جمع خبرنگاران:

روس‌ها "اس 200" ایرانی را ستایش کردند/ برگزاری رزمایش آسمان ولایت 5 با حضور نیروهای ارتش و سپاه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 در روز 17 مهر در گستره 700 هزار کیلومتر مربع از مرزهای غرب، شمال غرب و جنوب کشور با حضور نیروهای ارتش و سپاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در حاشیه دیدار با فرمانده نیروی هوایی روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز میزبان فرمانده نیروی هوایی فدراسیون روسیه ژنرال بوندرف و هیئت بلندپایه روسی بودیم که برخی مسائل و موارد فی‌مابین نظامی بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: دو طرف در این گفتگوها به ادامه تبادل اطلاعات و موارد دفاعی بر اساس احترام متقابل و موارد مشترک ملی بین دو کشور قدرتمند ایران و روسیه پرداختند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) تصریح کرد: در موارد تکنیکی دفاعی و پدافند هوایی و در راستای سامانه‌های شنود الکترونیکی، راداری و موشکی بین دو طرف صحبت شد که جلسه خوب و مثبتی بود.

امیر اسماعیلی گفت: در جلسه امروز با ژنرال بوندرف فرمانده نیروی هوایی فدراسیون روسیه درباره سامانه‌های جدید و نیز انتقال تکنولوژی طرفین به یکدیگر نیز بحث شد.

وی افزود: تعدادی از سامانه‌های فنی را تست کرده‌ایم و به توفیقات و جواب مثبتی نیز رسیده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که روسیه قرارداد سامانه‌های اس 300 را به صورت یک‌جانبه فسخ کرد، گفت: پدافند هوایی یک یگان کاملاً استفاده کننده است و سیستم‌های بومی‌سازی شده یا بهینه‌سازی شده را به کار می‌گیرد، اما در خصوص مناقشات سیاسی باید دولتمردان موارد را حل کنند که در این باره وزارت دفاع ایران با وزارت دفاع روسیه به توافقات خوبی دست یافته است.

امیر اسماعیلی افزود: سامانه اس 300 کاملاً دفاعی است و بحث تحریم هم در آن وجود ندارد و روسیه نیز چنین چیزی را نگفته است؛ لذا در برخی از موارد مناقشاتی وجود دارد که البته با گفت‌وگوها و توافقات بین طرفین حل خواهد شد.

وی ادامه داد: البته ما به سامانه‌های خارجی وابسته نیستیم؛ پنج سال از عمر قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) می‌گذرد و پنج رزمایش مشترک را برگزار کرده‌ایم که این نشان‌دهنده قدرت پدافند ما است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره سؤال دیگری مبنی بر مبادلات نظامی ایران و روسیه گفت: ما مذاکراتی درباره تبادل اطلاعات و دانش در خصوص پدافند هوایی داشته و درباره سامانه‌ها و سیستم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.

امیر اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا هیئت روسی از یگان‌های پدافند هوایی ایران بازدیدی خواهد داشت، تصریح کرد: در این مقطع که اولین بار در تاریخ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) که چنین دیداری صورت می‌گیرد به همین مذاکرات بسنده شد و در سفرهای بعدی سعی می‌کنیم تفاهم‌هایی را درباره بازدیدها داشته باشیم.

وی درباره انتقال تکنولوژی میان دو کشور ایران و روسیه گفت: به ژنرال بوندرف گفتم که سامانه اس200 کاملاً روسی است و برای اهداف استراتژی برد بلند به کار گرفته می‌شود، اما با موشک صیاد 2 عجین شده و در ارتفاع متوسط قابلیت درگیری دارد که ما تست فنی و عملیاتی موفقی در صحنه داشتیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: یعنی ما در ساختار و پروتکل s-200 تغییر اساسی داده‌ایم که این نوسازی بسیار مهم‌تر است و فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز از این مطلب ستایش کرد.

امیر اسماعیلی در ادامه با اشاره به برگزاری رزمایش آسمان ولایت 5 گفت: هر دو طرف درباره این مطلب توافق داشتند که هر چه قدر منافع ملی دو کشور در دکترین دفاعی نزدیک باشد ثبات منطقه‌ای بهتری خواهیم داشت.

وی افزود: تبادل دانش و دانشجویان پدافند هوایی و انجام عملیات‌ها و برنامه‌های آموزشی مشترک از جمله دیگر توافقات دو کشور است که با صلاحدید مقامات و سلسله مراتب بالاتر انجام خواهد شد.

* تشریح جزئیات رزمایش آسمان ولایت5

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) درباره رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 اظهار داشت: این رزمایش رسانه‌ای نشد و در روز 17 مهر در گستره 700 هزار کیلومتر مربع از مرزهای غرب، شمال غرب و جنوب کشور برگزار شد.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: تفاوت عمده این رزمایش با رزمایش‌های قبلی پدافند هوایی در ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌های رزمایشی صحنه نبرد و تحرک بالا و ورود یگان‌های رزمی و فاوای تاکتیکی بود.

وی افزود: موارد شبیه‌سازی شده در این رزمایش را با فرض اصابت بمب‌ها یا موشک‌های دشمن تمرین کردیم تا سرعت پدافند هوایی را در نقطه تفکیک و ارزیابی کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 به اهداف اصلی تعیین شده خود دست یافت و نیروهای سه‌گانه ارتش و نیروهای سپاه خصوصاً پدافند هوایی سپاه نیز درگیری مستقیمی در این رزمایش داشتند.

امیر اسماعیلی گفت: 12 هزار نفر نیرو در این رزمایش حضور داشتند و تبادل اطلاعات و انتقال آن به خصوص در تجربیات جنگ در 8 سال دفاع مقدس و بازسازی و اجرای آن توسط جوانان غیور پدافند هوایی در این رزمایش انجام شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشکپدافند هوایی

عملیات انتحاری
یکشنبه 92/7/28 ساعت 6:23 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرلشکر جعفری:

سپاه 11 عملیات انتحاری را کشف و خنثی کرد

فرمانده کل سپاه گفت: در سال جاری گروهک‌های معاند انقلاب قصد داشتند عملیات‌های گسترده‌ای را در منطقه جنوب شرق کشور شکل دهند که به برکت تفکر و وجود شهدای وحدت 11 عملیات انتحاری کشف و خنثی شد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر "محمدعلی جعفری" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سرداران شهید شوشتری، محمدزاده، میرزایی، آقاسی‌زاده و شهدای وحدت که با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نظامی منطقه شرق کشور، جمعی از مسئولان سران طوایف و قبایل منطقه جنوب شرق و آحاد مردم در مشهد مقدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدایی که جان خود را در راه امنیت رفاه مردم به ویژه در مناطق محروم مرزی داده‌اند، گفت: این شهدای والا مقام نیازی به گرامیداشت ندارند، این ما هستیم که نیازمند تعمق و تفکر در راه و منش شهیدانیم تا بتوانیم در مسیر آنان حرکت کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه عزت و اقتدار ایران اسلامی امروز ثمره و نتیجه خون شهداست، افزود: ایران اسلامی امروز به برکت این جانفشانی‌ها به ابرقدرت بزرگ جهانی متکی بر معنویت و نفوذ بر دلهای مردم تبدیل شده که این نفوذ با همه قدرت‌های مادی جهان که در دستان استکبار جهانی است برابری می‌کند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که ظرف و بستر گسترش انقلاب اسلامی در جهان را فراهم کرده است با ایستادگی در برابر همه دنیای استکبار و نظام سلطه این مسیر الهی را با اعتقادی راسخ طی می‌کند.

فرمانده کل سپاه در ادامه اظهار داشت: برخورداری از نعمت اسلام، ولایت فقیه و مردمی آگاه، شجاع و انقلابی ایران اسلامی را امروز به الگویی از حکومت‌داری با چهارچوب اصول اسلامی و قرآنی در جهان تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه از زمان واگذاری ماموریت مقابله با ناامنی‌های جنوب شرق کشور به سپاه به دنبال فرمانده‌ای لایق، شجاع و مردمی برای پذیرفتن این مسئولیت خطیر بودیم، گفت: فرمانده ماموریت سپاه در این منطقه می‌بایست علاوه بر ویژگی‌های نظامی باید از قابلیت تعامل با مردم نیز برخوردار می‌بود که شهید شوشتری به عنوان تنها کسی که تمامی این ویژگی‌ها را با هم داشت داوطلبانه این مسئولیت خطیر را پذیرفت.

سرلشکر جعفری در ادامه با اشاره به شرایط ویژه منطقه شمال غرب و جنوب شرق کشور گفت: این مناطق به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص برای توسعه ناامنی از سوی دشمنان همواره مساعد بوده است؛ پس از گسترش ناامنی‌ها توسط استکبار جهانی و مزدوران منطقه‌ای آنها در سال 86 و 87 مقابله با این شرارت‌ها به سپاه واگذار شد تا این نهاد مردمی مسئله ناامنی را به صورت ریشه‌ای و با ایجاد یک امنیت پایدار مردمی حل کند.

وی افزود: سردار شهید نورعلی شوشتری با حضور در میان مردم منطقه، قبایل و طوایف و ایجاد ارتباطی بسیار صمیمی و دوستانه با آنها امنیت منطقه را با مشارکت مردم در کنار اقدامات گسترده اطلاعاتی و امنیتی شکل داد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شهید شوشتری همواره دغدغه مردم محروم را داشت، گفت: این سردار رشید سپاه اسلام بیشتر وقت خود را در راستای رسیدگی به مسائل اقتصادی، رفاهی و فرهنگی مردم منطقه صرف می‌کرد به دلیل آنکه ریشه بسیاری از مشکلات را در همین موارد می‌دانست.

وی با بیان اینکه امروز با گذشت حدود 4 سال از واگذاری ماموریت برقراری امنیت در جنوب شرق کشور شاهد امنیتی بی نظیر در این منطقه هستیم آن را حاصل اخلاص و مجاهدت این فرمانده مردمی دانست و تصریح کرد: در سال‌های دفاع مقدس نیز در هر منطقه‌ای که سپاه وارد عمل می‌شد به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یافت که این مسئله حاصل اخلاص و تقوای رزمندگان و فرماندهانی است که در راستای یاری دین خدا و توسعه انقلاب اسلامی مجاهدت می‌کنند.

سرلشکر جعفری برخورداری از فرهنگ جهاد، شهادت و روحیه استقامت، شهادت طلبی و پایداری در برابر ظلم که به اکثریت مردم ایران عطا شده را لطف بزرگی از جانب پروردگار به پرچمدار انقلاب اسلامی در جهان دانست و تاکید کرد: از برکت خون شهیدان است که امروز ایران اسلامی امن‌‌ترین کشور جهان بوده و مرزهای کشورمان نیز از امنیتی بی نظیر برخوردار است.

وی افزود: در سال جاری گروهک‌های معاند انقلاب قصد داشتند عملیات‌های گسترده‌ای را در منطقه جنوب شرق کشور شکل دهند که به برکت تفکر و وجود شهدای وحدت 11 عملیات انتحاری کشف و خنثی شد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز شاهد این شرارت‌ها و عملیات‌های غیرانسانی توسط دست‌نشاندگان استکبار و گروهک‌های تکفیری در برخی کشورهای منطقه هستیم، گفت: اگر همین گروه ها روزی تصمیم به عملیات بگیرند در قلب آمریکا هم می‌توانند آن را به انجام برسانند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها با حمله به عراق و افغانستان به دنبال بهانه ای برای حمله به ایران بودند و تمامی ظرفیت ها و امکانات خود را به کار بسته‌اند تا حلقه محاصره بر علیه ایران را کامل کنند که اقتدار و ایستادگی همچون کوه ایران دشمنان را ناامید کرد که آنان حتی جرات به زبان آوردن تهدید نظامی بر علیه کشورمان را نداشتند و این امنیت و اقتدار ثمره خون شهدا است.

سرلشکر جعفری در ادامه اظهار داشت: جای تاسف دارد که امروز برخی افراد قدر این عظمت و نعمت را ندانسته و ریشه این اقتدار را که شهدا هستند نمی‌شناسند؛ شاید فراموش کرده‌اند پاسخگوی خون‌های هزاران شهید ایران اسلامی آمریکاست و همه ناامنی‌ها و مقصر همه ناامنی‌ها فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها علیه ملت ایران، آمریکا است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص مواضع حضرت امام(ره) نسبت به آمریکا گفت: متاسفانه عده‌ای که خود را انقلابی و نزدیک به مسئولان نظام می‌دانند نقل قول‌هایی را از حضرت امام(ره) با موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا مطرح می‌کنند؛ بی شک اگر امروز امام عزیز ما در جمع ما بودند روحیه انقلابی ایشان به طور قطع بیشتر از آن روز بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

توپ لیزری
شنبه 92/7/27 ساعت 11:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

معاون پدافند: توانایی تولید توپ لیزری را داریم

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه سلاح‌های لیزری به راحتی قابل انحراف هستند و پدافند از این توانمندی برخوردار است، تأکید کرد: قطعا ایران توان تولید توپ لیزری را در اختیار دارد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، امیر شاهرخ شهرام معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص تجهیز برخی ناوهای آمریکایی به توپ‌های لیزری، گفت: توپ‌های لیزری یک سلاح پدافندی محسوب می‌شوند و اینگونه توپخانه‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به عنوان یک "سلاح آفندی" روی هواپیما و یا در ابعاد بزرگتر بر روی زمین به عنوان سلاح پدافندی نصب شود، پس در هر دو حوزه قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه این توانمندی صنعت جدیدی نیست و مدت‌هاست که از لیزر برای درمان برخی بیماری‌ها و عرصه‌های نظامی استفاده می‌شود، گفت: مقابله با لیزر هم چیز جدیدی نیست البته سلاح لیزری به راحتی قابل انحراف است و پدافند هوایی هم از این توانمندی برخوردار است.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی افزود: توپ‌های لیزری با یک حرکت بسیار ساده مردمی هم قابل انحراف هستند ولی مهم این است که ما متوجه باشیم که چگونه باید علیه این سلاح یا سامانه‌ها و هواپیما دشمن که قصد نزدیک شدن به مرزهای ایران اسلامی را داشته و به نوعی از  قدرت و توانمندی برخوردار هستند، واکنش نشان دهیم، یعنی نباید غافلگیر شویم.

"شما اگر یک سلاح ساده، مثلاً یک شمشیر به کمر بسته و به جنگ بروید، اگر بتوانید دشمن را غافلگیر کنید، همین یک شمشیر کافی بوده و کارساز است و نیاز به لیزر و تفنگ هم نیست لذا مهم این است که غافلگیر نشوید؛ دشمن ممکن است خود را به هر نوع سلاحی تجهیز کند اما مهم این است که غافلگیر نشویم."

امیر شهرام افزود: یک اصل برای غافلگیر نشدن این است که بدانیم به چه نیاز داریم، بنابراین اگر سامانه کشف، شناسایی و اطلاعات پدافندی ما قوی باشد و دشمن را  بشناسیم، مقابله با آن نیز کار سختی نیست، حالا شاید نوع دشمن با توجه به اینکه نیروها را پای نبرد می‌آورد، متفاوت باشد اما مهم این است که سامانه‌های ما جوابگوی نفرات دشمن باشند.

وی با یادآوری تجهیزات مورد نیاز کشورمان در ایام دفاع مقدس گفت: در زمان جنگ و در دوران 8 ساله دفاع‌مقدس، کشور دچار یک نوع غافلگیری نسبی شد چرا که همزمان با وقوع انقلاب اسلامی، جنگ هم شروع شد و این غافلگیری بود لذا باعث شد که ضربات اولیه جنگ برای ما محسوس باشد. اما در روزهای آخر جنگ دشمن به نامردی روی آورد و سلاح‌ شیمیایی استفاده کرد چون در صحنه نبرد توان مقابله با رزمندگان را نداشت؛ چون دیگر ما غافلگیر نمی‌شدیم لذا هواپیمایی در 50 هزار پایی با بمب‌های شیمیایی شهرهای ما را هدف قرار داد، این نامردی است و اصلاً جوانمردی نیست.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌ الانبیاء(ص) با بیان اینکه مقابله بستگی به آمادگی و درصد غافلگیر نشدن دارد، تصریح کرد: این  بحث‌های سلاح لیزری و صحبت‌ها در این باره موضوع جدیدی نیست و مقابله با توپ‌های لیزری حتی با حضور نیروهای مردمی، شدنی است چه برسد به نیروهای قرارگاه پدافند که متخصص هستند.

امیر شهرام در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی توان تولید توپ‌های لیزری برای نصب روی ناوهای خود را دارد یا خیر؟ تأکید کرد: قطعا این توانمندی را داریم و هم در حوزه دفاع و هم در حوزه آفند، این سلاح، سلاح خیلی جدیدی نیست.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: توپ

سنگین ترین پهپاد
شنبه 92/7/27 ساعت 11:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شاهین؛سنگین ترین پهپاد نزاجا+عکس

با توجه به ماموریت اصلی «شاهین» که در حوزه شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات تعریف شده است، زیر دماغه آن دوربینی بکار رفته که حکم چشمان تیزبین این پرنده را دارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در همان سالهای دفاع مقدس بود که جمهوری اسلامی ایران اولین گام‌ها را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با ساخت پهپاد «مهاجر» برداشت.

چند سال پس از آن که ایران استفاده از این هواپیماها را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در دکترین دفاعی خود گنجاند، «مهاجر»ها که حالا بعد از چند نسل، معروفترین خانواده پهپادی ایران هستند، جایگاه مهمی در این مسیر داشتند.

* شناسایی مناطق عملیاتی؛ ماموریت مهاجرها

نسل اول و دوم مهاجر به دلیل وضعیت آن زمان (ایام جنگ تحمیلی) بلافاصله در نیروهای مسلح به کار گرفته شدند که البته ماموریت اصلی آنها شناسایی و تصویربرداری از مناطق مورد نظر فرماندهان بود.

بعد از این دونسل، مهاجرهای نسل 3 و 4 ساخته شدند. مهاجر3 برای عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف مدنظر در فاصله 100 کیلومتری طراحی و ساخته شد که می‌توانست در شرایط گوناگون جوی مأموریت خود را اجرا کند.

کاربرد این پهپاد مانند نمونه‌های قبلی، شامل مراقبت هوایی و شناسایی، جنگ الکترونیک، رله ارتباطی، دیده بانی و هدف یابی و دادن گرا، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان، کنترل ترافیک شهری، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است و توان ارسال تصاویر گرفته شده به صورت آن‌لاین را دارد.

با پیشرفت صنایع هوایی قدس در امر طراحی و بهسازی پهپادها و بر اساس نتایج حاصله از نمونه‌های تحویل شده به نیروهای مسلح، هواپیمای مهاجر4 در ابتدا جهت عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف در فاصله 150 کیلومتری طراحی و ساخته شد.

* تغییر در نسل چهارم مهاجر

در بدنه مهاجر4 البته تغییراتی نیز به چشم می‌خورد. برای مثال به جای استفاده از طرح بال بالا در مهاجر2 و 3، در مهاجر4 از طرح بال پایین (نصب بال در پایین بدنه) استفاده شد که دارای مزایایی نسبت نمونه های قبلی است از جمله سطح مقطع راداری کمتر، کاهش سطح هواپیما از روبرو، کمک اثر سطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و همچنین کاهش نیروی مقاوم (درگ) القایی.




تغییرات طراحی مهاجر4 که بلوغ طراحی پهپادهایی در این رده را نشان می‌داد، به همین جا ختم نشد بلکه شکل بال این پرنده نیز بهبودهای زیادی یافت از جمله به جای شکل پیکانی بالهای مهاجر 2 و 3 در این نمونه از بال ذوزنقه ای استفاده شده است که علاوه بر کاهش درگ، به افزایش سفتی بال نیز کمک می‌کند، ضمن اینکه مساحت بال نیز افزایش یافته که به افزایش نیروی بالا برنده و در نتیجه افزایش وزن برخاست و محموله قابل حمل می‌انجامد.

بنا بر این گزارش، بیشینه سرعت مهاجر4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن نیز 15000 پا(حدود 4500 متر) می‌رسید که نسبت به مهاجر 2 و 3 که تا 11هزار پا توان صعود داشتند، می‌توانست محدوده وسیعتری را پوشش دهد.



یکی از مدل های ساخته شده از نسل چهارم مهاجر، پهپاد «شاهین» بود که ویژگی‌هایی به مراتب بیشتر از دیگر نمونه‌های مشابه داشت.

* شاهین؛ سنگین‌ترین پهپاد نزاجا

پهپادها را به چند جهت می‌توان دسته بندی کرد: نوع ماموریت و یا میزان قدرت مانوردهی، برد، مداومت پروازی و وزن.

پهپاد «شاهین» که در حقیقت توسعه یافته نسل چهارم مهاجر است، با وزنی در حدود 230 کیلوگرم، به عنوان سنگین ترین پهپاد حاضر در نیروی زمینی ارتش به حساب می‌آید.

این پهپاد می‌تواند تا عمق 150 کیلومتری رفته، عملیات خود را انجام دهد و بازگردد و یا اینکه 300 کیلومتر به پیش رود و به پایگاه بعدی برسد که در این صورت برد عملیاتی آن دو برابر خواهد شد.

* چشمان تیزبین شاهین

با توجه به ماموریت اصلی «شاهین» که در حوزه شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات تعریف شده است، زیر دماغه آن دوربینی بکار رفته که حکم چشمان تیزبین این پرنده را دارد؛ دوربینی که با قابلیت بزرگنمایی تا 28 برابر، می‌تواند کارایی این پهپاد را در حوزه ماموریتی خود به شدت افزایش می‌دهد.

سیستم ارسال تصاویر این پهپاد نیز همچون مدل‌های دیگر پهپادهای ایرانی، از قابلیت ارسال آن لاین برخوردار بوده و می‌تواند فرماندهان را در کمترین زمان ممکن در جریان شناسایی مناطق مورد نظر بگذارد.

* عدم ذخیره اطلاعات بر روی پهپادهای ایرانی

از آنجایی که ذخیره اطلاعات بر روی هواپیماهای بدون سرنشین ممکن است در برخی مواقع به صلاح نباشد، معمولا ذخیره اطلاعات برروی پهپادهای ایرانی صورت نمی‌گیرد (اگرچه این توان وجود دارد) و اطلاعات به صورت مستقیم به ایستگاههای زمینی ارسال می‌گردد.

اگرچه ماموریت اصلی «شاهین» در حوزه شناسایی تعریف شده اما این پهپاد از گذشته مجهز به تسلیحات رهاشونده مانندانواع بمب‌ها بوده که به این ترتیب می توان از آن در حوزه مقابله با برخی اهداف استفاده کرد؛ موضوعی که در برخی رزمایش‌ها نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.

* «شاهین» چطور کنترل می‌شود

با توجه به برد پروازی این هواپیما که کاملاً از دید کاربر خارج می شود، امکان هدایت آن به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد.

در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می‌شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌کند.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‌سنج می‌تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی کند. البته کاربر نیز در حین پرواز می تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند.

بازیافت «شاهین» نیز می‌تواند از دو طریق استفاده از چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.

منبع: مشرق نیوز




   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 53
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 1324543