سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
مرگبارترین تیربار ایرانی
یکشنبه 93/1/31 ساعت 12:43 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
گزارش مشرق از رونمایی سلاح جدید ارتش؛

مدرن‌ترین و مرگبارترین تیربار ایرانی را بهتر بشناسید +عکس

سلاح ایرانی محرم با قابلیت نواخت تیر 2500 گلوله در دقیقه، از 6 لوله بهره می گیرد و به نوعی می توان آن را تنها مسلسل گاتلینگ 12.7 میلی متری عملیاتی با 6 لوله در جهان به شمار آورد. مسلما ورود به خدمت این سلاح توان رزم نیروهای پیاده ارتش ایران را شدیدا افزایش داده و دست برتر را به آنها در هر گونه رویارویی احتمالی با نیروهای پیاده دشمن خواهد داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رژه روز 29 فروردین ارتش جمهوری اسلامی ایران، همواره با نمایش جدیدترین و مدرن ترین سامانه های دفاعی ساخت کشورمان همراه بوده است و امسال نیز از یکی از آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی کشور متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که به نوعی در نوع خود در جهان بی نظیر به حساب می آید.

اسلحه کالیبر 12.7 میلی متری محرم مجهز به 6 لوله که در اصطلاح به عنوان یک مسلسل گاتلینگ شناخته می شود یک گام مهم در ارتقاء توان رزمی نزاجا محسوب می شود.

پوردستان در گفتگو با مشرق: "محرم" قابلیت شلیک 2500 گلوله در دقیقه را دارد

امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین ماه، در گفتگو با مشرق به بیان بخشی از ویژگی های مهم گاتلینگ محرم پرداخت و گفت: این سلاح از نظر طراحی، قدرت و نواخت تیر در دنیا کم نظیر است و با تلاش ها و مطالعات متخصصان نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به نرخ آتش این سلاح که تا 2500 گلوله در دقیقه برآورد شده است، افزود: انشاء الله به زودی شاهد نصب این سلاح روی ادوات نزاجا برای بالا بردن قدرت دفاعی یگانهای نیروی زمینی خواهیم بود.

اما برای آشنایی با این سلاح جدید باید سفری به گذشته داشته باشیم و با تاریخچه این سلاح ها از ابتدا تا به امروز آشنا شویم.

نگاهی به تاریخچه ساخت گاتلینگ در جهان

اولین سلاح به این شکل در سال 1861 میلادی توسط مخترعی به نام ریچارد جردن گاتلینگ طراحی و ساخته شده و به به همین دلیل این سلاح ها به عنوان "گاتلینگ" شناخته می شوند.


ریچارد جردن گاتلینگ


نحوه کلی کار این سلاح به این گونه بود که تعدادی فشنگ از بالا به درون سلاح تغذیه می شد و کاربر سلاح با چرخاندن یک دسته در کنار سلاح مکانیزم آن را فعال می کرد و هر گلوله در یک لوله قرار می گرفت و پس از شلیک شدن و خروج پوکه تغییر موقعیت می داد و یک حرکت به سمت پایین می رفت و با هر چرخ دسته این عمل تکرار می شد و در آن زمان نواخت تیری در حدود 800 تیر در دقیقه داشت که البته با توجه به محدودیت ظرفیت گلوله گذاری و محدودیت توان انسانی کمتر از این مقدار بود.

در هر حال این سلاح در جنگهایی مثل جنگ داخلی آمریکا، جنگ آمریکا و اسپانیا و آمریکا و جنگ بین روسیه تزاری و ژاپن در اویل قرن بیستم استفاده شد.

این سلاح به طور استاندارد دارای 4 نفر خدمه بوده و وزنی در حدود 27 کیلوگرم داشت که با توجه به محدودیتهای موجود در آن دوران حمل و نقل این سلاح مشکل می نمود. ورود تیربارهای سری "ماکسیم" به نوعی پایان گاتلینگهای عمل کننده با نیروی انسانی بود اما داستان این سلاح مخوف در این جا به پایان نرسید.


یک گاتلینگ مدل قدیمی


در سالهای پس از جنگ دوم جهانی و با ورود نسل جدید جنگنده های پر سرعت هدف قرار دادن جنگنده های دشمن هر روز سختر می شد.

آمریکا به عنوان کشوری که به توان هوایی به عنوان یک برگ برنده نگاه می کرد به دنبال مسلح کردن جنگنده های خود با توپی پر قدرت و در عین حال با نواخت تیر بالا بود. شرکت جنرال الکتریک یکی از شرکتهای فعال در این زمینه بود و در سال 1959 توپ گاتلینگ 20 میلی متری M61 ولکان را معرفی کرد. این سلاح از آن تاریخ تا به امروز به عنوان یکی از سلاح های اصلی هواپایه جنگنده های آمریکایی به شمار می رود و در کشور ما نیز بر روی جنگنده های اف 4 و اف 14 نیز وجود دارد.


توپ 20 میلی متری M61


در نسل جدید گاتلینگ ها از نیروی الکتریسیته برای به حرکت درآوردن مکانیزم سلاح و شلیک آن استفاده می شود و به این سلاح اجازه می دهد که با سرعت بالا چرخش کرده و به نواخت تیر بالایی دست پیدا کند. این طرح از آن زمان تا به امروز در سلاح های زیادی و همچنین در کشورهای زیادی در روی زمین، دریا و هوا به کار گرفته شده است. تیربارها و توپهای گاتلینگ با کالیبرهایی مثل 7.62 ، 20 یا 30 میلی متر در کشورهای مختلف جهان تولید می شود.

ورود ایران به فهرست سازندگان گاتلینگ با ساخت "اخگر"

هر چند این سلاح ها امروزه پرکاربرد هستند اما در کشورهای معدودی ساخته می شوند که به طور عمده شامل آمریکا، روسیه، چین و چند کشور اروپایی است. کشورمان ایران نیز چند سالی است که نمونه های مهندسی و آزمایشی تیربار چند لوله طرح گتلینگ خود را با نام «اخگر» رونمایی کرده است که توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نزاجا) ساخته شده و به زودی به تولید انبوه می‎رسد.
 


تیربار اخگر روی خودروهای رنجر و سمندر


این سلاح ایرانی که تا کنون روی خودروهای تاکتیکی و پرتحرک کوچک مانند «رنجر» و «سمندر» که آنها هم توسط جهاد خودکفایی نزاجا طراحی و ساخته شده‎اند مشاهده شده دارای کالیبر 7.62 میلیمتر و 6 لوله بوده، بیشینه نواخت تیر این سلاح 4هزار تا 5هزار گلوله بر دقیقه و برد نهایی آن بیش از 1000 متر عنوان شده است. به نظر می‎رسد توان حرکت چرخشی لوله‎های آن از یک موتور الکتریکی تأمین می‎شود.

ساخت کامل، تولید و به کارگیری سلاح 6 لوله اخگر مقدمه خوبی برای توسعه نمونه‎ای با کالیبر بزرگتر از این سلاح برای دفاع زمینی و هوایی خصوصاً جهت استفاده در شناورهای دریایی محسوب می شد. واضح است برخورداری رزمندگان اسلام از سلاح‎هایی که دشمن نیز به عمق تأثیر آن واقف است موجب تغییر محاسبات او در عرصه نبردهای زمینی خواهد شد و این توان آتش بی‎نظیر اخگرهای ایرانی در ترکیب با تحرک بالای خودروهای تاکتیکی متنوع تولید شده، تیر مؤثر دیگری در کمان سربازان این مرز و بوم است.

ویژگی های مهم گاتلینگ ایرانی "محرم"

سلاح ایرانی "محرم" نشان داد دانش ساخت گاتلینگ های پیشرفته در ایران بومی و اثبات شده است.

همان گونه که اعلام شد این سلاح ایرانی از کالیبر 12.7 میلی متر استفاده می کند. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی متوجه می شویم که امروزه در دنیا تنها دو سلاح گاتلینگ با کالیبر 12.7 میلی متر وجود دارد که یکی مدل GAU-19 ساخته آمریکا و دیگری مدل Yak-B ساخت شوروی سابق مخصوص بالگردهای هایند به شمار می آید.

البته این دو سلاح از نظر کالیبر با محرم ایرانی برابر است اما به ترتیب از 3 و 4 لوله بهره می گیرند اما سلاح ایرانی از 6 لوله بهره می گیرد و به نوعی می توان آن را تنها مسلسل گاتلینگ 12.7 میلی متری عملیاتی با 6 لوله در جهان به شمار آورد.

فراموش نکنید که سلاح ها تا کالیبر 20 میلی متری به عنوان تیربار و از 20 میلی متر به بالاتر به عنوان توپ شناخته می شوند. مسلسل روسی همانگونه که اشاره شد بیشتر یک سلاح هواپایه بوده و عمدتا در نمونه های جدید بالگردهای روسی و یا مدل های ارتقاء یافته بالگرد Mi -24 تغییر یافته است. اما GAU-19 را می توان نزدیک ترین سلاح به "محرم" ایرانی دانست.


تیربار Yak-B

 
این سلاح آمریکایی قابلیت حمل بر روی خودروهای تاکتیکی، کامیون های نظامی و قایق های تندرو و انواع پرنده های نظامی و بالگردها را نیز دارد. در بحث نواخت تیر تیربار روسی با 4 تا 5 هزار گلوله در دقیقه دست بالا را دارد. اما نباید فراموش کرد که به دلیل به کار بردن این سلاح در یک وسیله پرنده میزان گلوله ها محدود بوده و در ثانی زاویه های شلیک این تیربار نیز تا حدودی محدود بود.


GAU-19


سلاح آمریکایی نیز با استفاده از 3 لوله و در مدل A خود بین 1000 تا 2000 گلوله و در مدل B به دلیل سبک شدن لوله ها به 1300 گلوله در دقیقه محدود شده است. البته این سلاح از نظر چرخش و دسترسی به اهداف گوناگون و همچنین قابلیت حمل مهمات بیشتر به نسبت مدل روسی از برتری برخوردار است. اما نمونه ایرانی علاوه بر داشتن این برتری ها در زمینه زاویه درگیری بازتر و همچنین حمل مهمات بیشتر از نواخت تیر بیشتری نسبت به مدل آمریکایی برخوردار بوده و بر اساس اعلام فرمانده نزاجا نواخت تیری بیش از 2000 گلوله در دقیقه دارد.

اما برتر "محرم" بر هر دو رقیب آمریکایی و روسی خود در تعداد لوله های آن نهفته است. باید در توضیح این مسئله گفت که بحث عمر لوله ها در تیربارها و سلاح های با نواخت تیر زیاد یکی از نکات حساس به حساب آمده و به نوعی یکی از محدودیتها محسوب می شود.

 یکی از نکات مثبت سلاح های گاتلینگ این است که به دلیل استفاده از چند لوله همان به نواخت تیر بالا دست پیدا می شود و هم به دلیل تقسیم فشار حاصل شلیک در بین چند لوله، عمر لوله و زمان تیراندازی افزایش پیدا می کند. سلاح ایرانی با توجه به استفاده از لوله های بیشتر از عمر بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه می تواند برای مدت زمان بیشتری به شلیک ادامه دهد؛ عاملی که در نبرد، بسیار مهم و تعیین کننده می باشد.

نکته دیگر این که به دلیل تقسیم فشار در بین لوله ها عمدتا سلاح های گاتلینگ از لرزش کمتر در لوله ها و در نتیجه دقت بیشتر برخودار هستند. پس می توان نتیجه گرفت که "محرم" ایرانی به دلیل استفاده از لوله های بیشتر از تکان های کمتر و در نتیجه دقت بالاتر برخوردار است.


سلاح ایرانی "محرم"


اما ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که آیا محرم ایرانی که دارای نواخت تیری در حدود 2500 گلوله در دقیقه است توان مقابله با سلاح های مدرنی چون گاتلینگ آمریکایی مثل مدل مینی گان با کالیبر 7.62 با نواخت تیر بین 2 تا 6 هزار گلوله در دقیقه یا همین سلاح GAU-19 را دارد یا نه؟

پاسخ این است که اولا در مورد سلاح GAU-19، سلاح ایرانی با توجه به برابری کالیبر در بخش برد نیز با این سلاح برابر است اما به دلیل نواخت تیر بیشتر دست برتر را دارد اما مسلما نواخت تیر مینی گان آمریکایی از محرم ایرانی بیشتر است. اینجاست که کالیبر بالای محرم کفه ترازو را به سمت رزمندگان ایرانی تغییر می دهد.


مینی گان آمریکایی


سلاح آمریکایی مینی گان که مدل جدید آن ساخت شرکت Dillon Aero است از کالیبر 7.62 میلی متر استفاده می کند. برد این سلاح در نهایت 1000 است. در مقابل برد موثر تیربار ایرانی در حدود 1600 تا 2000 متر بوده و برد نهایی سلاح های کالیبر 12.7 یا اصطلاحا کالیبر 50 تا نزدیک به 5 کیلومتر نیز می باشد.

در بحث قدرت تخریب نیز برتری کامل با گلوله های کالیبر 12.7 میلی متر است که به غیر از توانایی های ضد نفر به راحتی می توان از آن در نقش ضد مواد یا ضد زره برای حمله و نابودی زره پوش های سبک و بالگردها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


گلوله 12.7 میلی متری در سمت چپ و گلوله 7.62 میلی متری در سمت راست


به زبان ساده تر سلاح آمریکایی قبل از این که به بردی برسد که بتواند با نیروی های مسلح مجهز به "محرم" درگیر شود با سیل ویرانگر گلوله های 12.7 رو به رو خواهند شد که هر جنبنده ای را میخکوب خواهد کرد.  برای نمونه تخریب و نفوذ به بدنه خودروهای  معروف به هامر آمریکایی که این گونه سلاح ها بر روی آن نصب می شوند برای گلوله های کالیبر 12.7 متر به قول ضرب المثل معروف فارسی مثل "آب خوردن" است.

برای این که تصویری بهتر از این قدرت تخریب برای شما فرض شود می توان به سال های جنگ تحمیلی مراجعه کرد. سلاح روسی "دشکا" که به شکل وسیع توسط نیروهای ایرانی و عراقی استفاده می شد از جمله نیرومند ترین تیربارها در کالیبر 12.7 است که با وجود طراحی قدیمی به دلیل کیفیت بالا همچنان در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است.

مسلما بسیاری از رزمندگان آن دوران به خوبی از قدرت تخریب آن سلاح اطلاع دارند. حال تصور کنید که چیزی شبیه به دوشکا که به جای 600 گلوله در دقیقه 2500 گلوله در دقیقه شلیک می کند. یعنی چیزی شبیه به شلیک همزمان 4 دوشکا در یک لحظه !

البته می توان با استفاده از مهمات ضد زره و انفجاری در کالیبر 12.7 میلی متری قدرت تخریب این سلاح را نیز افزایش داد. البته تصویر این سلاح نشان از وزن بالای آن دارد و مشخص است که بایستی از آن به شکل نصب شده بر روی انواع وسیله های نقلیه استفاده کرد.

مسلما ورود به خدمت این سلاح توان رزم نیروهای پیاده ارتش ایران را شدیدا افزایش داده و دست برتر را به آنها در هر گونه رویارویی احتمالی با نیروهای پیاده دشمن خواهد داد. 
منبع: مشرق نیوز




کروز جدید ایرانی
جمعه 93/1/29 ساعت 11:48 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

از رونمایی کروز جدید هواپایه ایران تا ورود بسیجیان به یگانهای پدافندی ارتش

در رژه امروز یگان های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حضور رئیس‌جمهور و فرماندهان عالیرتبه به انجام رسید، یگان‌های پیاده، موتوری و آخرین دستاوردهای ارتش حضور داشتند. هر ساله روز 29 فروردین ماه به مناسبت روز ارتش، رژه نیروهای مختلف ارتش در جوار حرم مطهر امام(ره) برگزار می‌شود.

رژه هوایی جنگنده‌های ارتش و بالگردهای هوانیروز در آسمان تهران

در جریان برگزاری مراسم رژه 29 فروردین روز ارتش در تهران، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در آسمان تهران رژه هوایی را به نمایش گذاشتند. در این رژه جنگنده‌های صاعقه، سوخو 24، و میگ 29، اف 4، اف 5، اف 7 ، اف 14 و میراژ در دسته‌های 3 و 5‌ فروندی شرکت داشتند.

همچنین دو فروند جنگنده سوخو 24 نیز نمایش سوخت گیری هوایی را اجرا کردند.

گزارش رژه امروز


هواپیماها و جنگنده‌های مختلف نهاجا از پایگاه‌های شهید لشکری تهران، شهید فکوری تبریز، ‌شهید دوران شیراز، ‌شهید نوژه همدان،‌ شهید عبدالکریمی بندرعباس و شهید یاسینی بوشهر در این رژه کردند.

 همچنین ده‌ها فروند بالگرد شکاری، هجومی، پشتیبانی و شناسایی ارتش به اجرای رژه هوایی پرداختند. در این رژه بالگردهای جت رنجر 206، 214، کبری و شینوک شرکت داشتند.

گزارش رژه امروز


این بالگردها در دسته‌های سه‌تایی در آسمان مقابل جایگاه رژه 29 فروردین ارتش پرواز کردند. لیدر خلبانان این بالگردها را برای اولین بار امیر هوشنگ یاری فرمانده هوانیروز ارتش بر عهده داشت.

در حاشیه این مراسم نیز تعدادی از فرماندهان نیروهای مسلح به تشریح جدیدترین دستاوردهای نیروهای تحت امر خود پراختند.

اسماعیلی: طراحی موشک صیاد 3 برای سامانه S200 /نصب موشک جدید بر روی مرصاد و هدف قراردادن ریزپرنده ها

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از طراحی موشک صیاد 3 برای به کارگیری در سامانه موشکی برد بلند S200 خبر داد.

اسماعیلی افزود: توانسته‌ایم درتست‌های انجام شده ریزپرنده‌ها را نیز با موشک صیاد 2 هدف قرار داده و منهدم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین موشک جدیدی با دقت برد و سرعت متفاوت بر روی سامانه پدافند هوایی مرصاد نصب شده است که در صحنه نبرد دشمن را غافلگیر خواهد کرد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت:‌ آقا در این جلسه تاکید فراوانی بر روی موضوع جنگال (جنگ الکترونیک) و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها در قرارگاه پدافند هوایی داشته‌اند.

سیاری: رونمایی از زیردریایی فاتح در سال جاری/ ناوشکن‌های کلاس جماران در راهند


امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رژه شاهد عبور ماکت ناوشکن آموزشی خلیج فارس بودیم که کار ساخت آن شروع شده و وقتی تولید شود، قطعا یکی از برجستگی‌های نیروی دریایی در منطقه خواهد شد.

وی افزود: خلیج فارس می‌تواند هم ماموریت یک ناوشکن را و هم کار آموزش نیروها در آب‌های آزاد را به خوبی انجام دهد.

سیاری تاکید کرد: خلبانان نیروی دریایی ارتش آموزش‌های لازم را برای پرواز بر روی آب که ویژگی‌های خاص دارند می‌بیند. همچنین بالگردهای ما برای عملیات‌های ضد سطحی، ضد زیردریایی، مین‌روب و مین‌ریز آماده هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ناوگروه بیست و نهم این گروه اکنون در انتهای خلیج عدن است و انشاءالله 8 یا 9 اردیبهشت پس از صد روز عملیات وارد آب‌های کشور می‌شود. همچین ناوگروه سی‌ام نیز 2 روز بیش به ماموریت خود اعزام شد.

سیاری در ادامه تصریح کرد: ناوشکن‌های 2،3،4،5، 6 و 7 کلاس جماران و همچنین 7،8 و 9 کلاس کمان و پیکان در دست تولید است.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش متخصصان‌مان امسال زیردریایی فاتح با مقیاس و توانمندی بالا رونمایی خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه هدف برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا از حضور در آب‌های آزاد اشغالگری، گفت: اما نیروی دریایی ارتش این قصد را ندارد و برای دفاع از منافع کشور می‌تواند در همه آب‌های آزاد مثل خلیج عدن حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد: در اقیانوس اطلس نیز جز 100 کیلومتر از دو طرف مابقی آب‌های آزاد است و ما هم می‌توانیم در آن حضور یابیم.

پوردستان: پهپادها دست بلند نیروی زمینی ارتش در مرزهای کشور

امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت دفاعی کشور تمام ایده‌های ارتش را تبدیل به محصول کرده و در اختیار نیروها می‌گذارد.

پوردستان تاکید کرد: با این وجود ارتش در خصوص تجهیزات در سطح بالایی است و آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای جدید نیروی زمینی در رژه گفت: سلاح محرم و تانک‌های بهینه‌سازی شده در رژه حضور داشتند و قدرت نیروی زمینی را به نمایش گذاشتند.

گزارش رژه امروز


فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین خاطرنشان کرد:‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران تهدیدات را در زمین، هوا و دریا رصد می‌کند و اگر دشمن خیال خود را بخواهد عملی کند با پاسخ سخت ارتش مواجه می‌شود.

پوردستان همچنین به توانمندی پهپادی نزاجا اشاره و تصریح کرد: از یگان‌های پهپادی در مرزها بهره می‌بریم که دست بلند نیروی زمینی محسوب می‌شوند و اغلب پهبادهای شناسایی هستند.

صالحی: به پیروزی اطمینان داریم

امیر سرلشکر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین یگان‌های نمونه ارتش که صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد نمایش توانمندی‌های ارتش بودیم که به دست متخصصان و نیروهای مومن و انقلابی حاصل شده بود.

صالحی در خصوص پیام رژه نیروهای مسلح برای دیگر کشورها، گفت: پیام ما به کشورهای دوست این است که اگر روی پای خود بایستند، اقتدار ما را خواهند داشت و دشمنان نیز که در گذشته و ایام دفاع مقدس اقتدار ما را دیدند بدانند که پیام ما به هرگونه تهدیدی مشخص است و به پیروزی اطمینان داریم.

وی خاطرنشان کرد:‌البته دشمنان امروز دیگر نای تکرار کلمات تهدیدآمیز را هم ندارند.

نگاهی به جدیدترین دستاوردهای حاضر در رژه 29 فروردین

در بخش پدافند هوایی، سامانه های راداری دهم شهریور، سامانه ارتقاء یافته رادیو رله، سامانه شبیه ساز موشک با نام غفار و سامانه متحرک سازی پرتاب کننده موشک پوش و قادر امسال برای اولین بار دررژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شدند.

در بخش نیروی زمینی رونمایی از سلاح 6 لول محرم که نواخت تیر بالایی دارد رونمایی شد که این سلاح جزء تجهیزات پیشرفته ارتش های مدرن جهان محسوب می شود. همچنین این نیرو از یک سامانه جدید انتشار دود استتار نیز رونمایی کرد.

نیروی هوایی نیز با رونمایی از موشک کروز جدید خود که بیش از 100 کیلومتر برد دارد و موتورهایی که توسط متخصصان ایرانی تعمیرات اساسی و بهینه شده است و نیروی دریایی با رونمایی از ماکت ناو آموزشی خلیج فارس، شناور مین روبی و موتورهای مجهز به راکت های کماندویی به این مراسم با شکوه آمده بودند.

همچنین بسیجیان سازماندهی شده ارتش نیز با قرار گرفتن در پشت تعدادی از سامانه های پدافندی و مجهز شدن به دوربین، بی سیم و سایر سامانه های رصد، نشان دادند دوره های آموزشی استفاده از این سلاح ها را به خوبی پشت سر گذاشته اند.

منبع: مشرق نیوز




کوبنده تر از دفاع مقدس
جمعه 93/1/29 ساعت 10:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرلشکر صالحی در جمع خبرنگاران:

پاسخ ما به هر حمله احتمالی قطعا کوبنده تر از 8 سال دفاع مقدس خواهد بود

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه هر کس چشم بد به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، ذلت را به همراه خواهد داشت، گفت:‌ امروز می‌بینید که دشمنان ما دیگر نایی برای به کار بردن کلمات تهدید آمیز ندارند، پاسخ ما به هر حمله احتمالی قطعا کوبنده تر از 8 سال دفاع مقدس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش صبح امروز جمعه در حاشیه رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران اظهارداشت:‌ ما هم برای دوستان و هم برای دشمنان خود پیام داریم؛‌پیام ما برای دوستانمان این است که اگر روی پای خود بایستند اقتدار خود را نشان می‌دهند و پیام ما برای دشمنان این است که بدانند همان‌گونه که در 8 سال دفاع مقدس دربرابر تهدیدات و حملات آنها ایستادیم باز هم پای کار هستیم. 

فرمانده کل ارتش گفت: اگر دشمن جسارتی کند با اطمینان می‌گویم که پیروزی را ما به دست می‌آوریم. 

وی با بیان اینکه هر کس چشم بد به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد،  ذلت را به همراه خواهد داشت، گفت:‌ امروز می‌بینید که دشمنان ما دیگر نایی برای به کار بردن کلمات تهدید آمیز ندارند، خاطر نشان کرد: در صورت حمله دشمن پاسخ ما کوبنده‌تر از 8 سال دفاع مقدس خواهد بود. 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

رشادت های ارتش
جمعه 93/1/29 ساعت 10:44 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
رشادت های ارتش خمینی(ره) در دفاع مقدس
29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران؛

رشادت های ارتش خمینی(ره) در دفاع مقدس

رشادت های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای میهنمان و تقدیم ده ها هزار شهید در جنگ هشت ساله علاوه بر افزودن برگ زرین دیگری بر دفتر پر افتخار جان فشانی ها ی فرزندان دلیر این مرز و بوم، توان دفاعی بالا و اقتدار کشورمان را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش فرهنگ نیوز، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اگرچه 8 سال به طول انجامید و هزینه های بسیاری برای کشورمان داشت اما ترفند ناشیانه ی دشمنان انقلاب برای به زانو درآوردن ملتی بود که با برداشتن تاج پادشاهی از سر رژیم دیکتاتور پهلوی و انتخاب نظام جمهوری اسلامی خواستار استقرار حکومتی مردمی و برخواسته از بطن جامعه بودند زیرا سرویس های جاسوسی غرب و بیگانگان با تجزیه و تحلیل شرایط داخلی ایران به عنوان کشوری با حکومت تازه تاسیس که در صدد سامان بخشیدن به اوضاع داخلی و شرایط ویژه ی پس از وقوع انقلاب بود به ارائه ی تصویری بی ثبات و ناکارآمد از ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته و رژیم بعث عراق را برای حمله به ایران تحریک کردند . موضوعی که اگر نبود رشادت های هشت ساله ی نیروهای فداکار ارتش، شاید به همان مسیری می رفت که متجاوزان و دشمنان ایران اسلامی خواستار آن بودند.

البته در این میان نباید نقش خیانت کارانه ی مزدورانی همچون بنی صدر و کارشکنی های او را که منجر به ایجاد نا بسامانی هایی در فرماندهی ارتش شده بود از یاد ببریم . نقشه های شوم و خائنانه ای که هدفی جز تضعیف ارتش برای مقابله با تجاوز خارجی نداشت و موجب شد تا دشمنان با این شبهه که طی مدت کوتاهی توان اشغال خاک میهنمان را دارند برنامه های تجاوز کارانه ی خود را به مرحله ی اجرا بگذارند.

پس از تجاوز گستاخانه ی رژیم بعث عراق به خاک ایران بلافاصله نیرو های دلاور ارتش با دفاع جانانه از تمامیت ارضی کشور و مقاومت شجاعانه، موفق به دفع تجاوز و سرکوب متجاوزان شدند. هرچند وقایع جنگ تحمیلی و روند پیروزی های ارتش جمهوری اسلامی طی سال های دفاع مقدس با فراز و نشیب هایی همراه بود؛ اما استعداد وصف ناپذیر و وجود نیرو های کارآمدی که آمادگی انجام هرگونه ماموریتی را برای دفاع از مرزهای میهنمان داشتند سبب شد تا نیروی ارتش در پیشروی ها و پیروزی ها به یکی از موثرترین نیرو ها در جریان جنگ تحمیلی تبدیل شود.

به طوری که تنها نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس طی 45 عملیات گسترده موفق به کسب پیروزی های ارزشمند و آزاد سازی بخش عمده ای از خاک اشغال شده ی جمهوری اسلامی ایران شده و ضربات سنگینی به ماشین جنگی عراق وارد کرد.

 در این میان نباید نقش ارزشمند نیروهای دریایی و هوایی ارتش را نیز نادیده گرفت. به طوری که با گسترش تمهیدات دشمن، یگان های شناور و تفنگ داران دریایی با استقرار در مناطق استراتژیک و حیاتی همچون جزایر لاوان؛ سیری؛ تنب،فارسی و ابوموسی در کنارسکو های نفتی نوروز، ابوذر، فروزان، نصر، سلمان و ... به صیانت از پایانه های نفتی وجزایر مذکور پرداخته و توان هرگونه مانوری را از دشمن صلب کردند.

حفاظت ویژه از جزیره ی خارک به عنوان یکی از حساس ترین مراکز صادرات نفت از ارزشمند ترین فعالیت های نیروی دریایی ارتش در طول جنگ بود؛ زیرا هرگونه وقفه در صادرات نفت از این پایانه در شرایط بحرانی آن دوران لطمه های جبران ناپذیری در اقتصاد کشور به دنبال داشت. 

 نیروی هوایی ارتش نیز به عنوان اولین هدف دشمن در طول جنگ  در کنار سایر نیرو های ارتش پرونده ی قابل قبول و موثری از خود به جا گذاشت. از جمله اقدامات مهم نیروی هوایی در طول جنگ می توان به انجام عملیات های نظامی جهت مهار نیروی دشمن با هدف جلوگیری از پیشروی عراق و انجام عملیات شناسایی هرروزه که منجر به ناتوانی عراق در مقابله با آن شده بود اشاره کرد.

به طوری که امام خمینی(ره) در باره ی نقش نیروی هوایی در دفاع مقدس فرمودند: "شجاعت و رشادت های بی نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرن ترین امکانات هوایی استکبار و صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه ی تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا، اسلام و میهن اسلامی است".

آن چه مسلم است رشادت های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای میهنمان و تقدیم ده ها هزار شهید در جنگ هشت ساله علاوه بر افزودن برگ زرین دیگری بر دفتر پر افتخار جان فشانی ها ی فرزندان دلیر این مرز و بوم، توان دفاعی بالا و اقتدار کشورمان را به رخ جهانیان کشید .

منبع: فرهنگ نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

ساخت شبیه ‎ساز میراژ در نهاجا
چهارشنبه 93/1/27 ساعت 1:56 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 

«سراب فرانسوی» به دست رزمندگان ایرانی رام شد +عکس

پس از عملیاتی شدن این جنگنده که کاری بزرگ محسوب می‎شود، این بار نیز گام بزرگی در جهت سیطره بر این سراب فرانسوی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برداشته شده که ساخت شبیه‎ساز پرواز این جنگنده چابک و ارزشمند است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شاید بتوان پرهزینه‎ترین و پرمخاطره‎ترین نوع آموزش متداول در دنیای امروز را آموزش‎های خلبانی دانست. از سوی دیگر هواگردها (هواپیما، بالگرد و ...) عموماً وسائل بسیار گران‎قیمتی هستند و هم کاربران نظامی و هم غیرنظامی تا حد امکان تمایلی به صرف هزینه‎های بسیار زیاد آموزش ندارند که عمدتاً ناشی از مصرف قطعات و سوخت است. در این میان شبیه‌ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) خدمت شایانی به برنامه‎های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی و در عین حال ادوات زمینی، دریایی و ... کرده اند. 

همچنین تمامی ساعاتی که هواگرد درگیر برنامه آموزش است از دسترس کاربری‎های عملیاتی دور است. از این رو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده‎تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می کنند.

با ساخت سامانه‎های شبیه‎ساز که از نظر تجهیزات و فضای داخلی و عملکرد دینامیکی مشابه هواپیمای اصلی بودند گام مهمی برای رفع مشکلات پیش گفته برداشته و به مرور این وسیله به جزء جدائی ناپذیر آموزش‎ها تبدیل شد.

به کمک این سامانه‎ها می‎توان تمامی حالاتی که احتمال بروز آنها کم یا زیاد است را برای خلبان مشابه‎سازی کرد نظیر رویارویی با وضعیت‎های اضطراری مانند خاموش شدن موتور، قطع برق هواپیما، باز نشدن ارابه فرود یا قرار دادن خلبان در موقعیت‎های مختلف راهکنشی (تاکتیکی) نظیر نبردهای هوا به هوا، تهدید از جانب انواع ادوات پدافند هوایی، پروازهای جمعی با سایر هواپیماها، اجرای عملیات هوا به سطح و ...

اما برای دستیابی به تمامی این مزایا باید مرحله دشوار طراحی و ساخت شبیه‎ساز پشت سر گذاشته شود.

شبیه‎سازها با توجه به سطح فناوری مورد استفاده دارای انواع ساده تا پیچیده هستند که قیمت نمونه‎های کامل و پیشرفته آنها که دارای 6 درجه آزادی حرکتی جلو-عقب، چپ-راست، بالا-پایین و سه دوران حول محورهای طولی، عرضی و عمودی هستند و امکان مشابه‎سازی تمامی حرکت‎هایی که در پرواز اتفاق می‎افتد حتی سقوط هواپیما را داشته و ویژگی‎های گرافیکی بالایی را نیز دارند عمدتاً با خود هواپیما برابری کرده و بعضاً گران‎تر نیز است اما مزیت‎های فراوان شبیه‎سازها و دوره عمر بالای آنها باعث می‎شود برای به کار گیری در امور آموزشی به صرفه باشند.

کاهش استهلاک و مصرف قطعات و هزینه‎های تعمیرات، کاهش مدت درگیر بودن هواپیمای واقعی برای فعالیت‎های آموزشی و در نتیجه در دسترس بودن برای امور عملیاتی و کاهش سوانح آموزشی، کاهش سوانح ناشی از مشابه‎سازی شرایط اضطراری در پرواز هواپیمای آموزشی، بالا نگه‎داشتن توانایی‎ها و حفظ مهارت خلبانان در طول زمان، مسلط شدن سریع‎تر بر ادوات داخل کابین و کارکرد آنها، افزایش سرعت واکنش خلبانان در مواجهه با شرایط حساس و سانحه که عمدتاً تنها چند ثانیه به طول می‎انجامد از دیگر مزایای به کار گیری شبیه‎سازها هستند.

بعلاوه پروازهای بازآموزی خلبانان که باید هر چند وقت یکبار باشد می‎تواند توسط شبیه‎ساز و با تکرار انواع شرایط اضطراری که در مدت پروازها توسط خلبان تجربه نشده به تعداد دفعات مورد نیاز اجرا شود، عملکرد وی در طی تمرین با شبیه‎ساز ثبت شده و مورد تحلیل قرار گیرد.

همانطور که تاکید شد شبیه‎ساز وسیله‎ای پیچیده و گران‎قیمت از نظر هزینه‎های طراحی و تولید است اما این وسائل حتی تا 30 سال قابلیت استفاده دارند و البته هزینه هر ساعت کار با شبیه‎ساز بسیار کمتر از هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای واقعی است.

بنا بر این در مراحل اولیه آموزش که به ده‎ها ساعت پرواز برای مسلط شدن خلبان بر هواپیما نیاز است به جای هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای واقعی هزینه‎ای در حدود یک پنجم تا یک سوم صرف می‎شود که با ساخت داخل شبیه‎سازها این هزینه باز هم کمتر خواهد شد.

دانش‎های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل، واقعیت مجازی، برق الکترونیک و کنترل، ساخت و تولید، طراحی صنعتی، هوانوردی و خلبانی و ... باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل استخراج معادلات پروازی، طراحی نرم‎افزارها، طراحی و نصب و راه‎اندازی سامانه صوتی و تصویری و سامانه‎های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه‎ساز کامل ساخته شود.
 

سراب فرانسوی
شبیه‎ساز ایرانی از نوع متحرک مربوط به جنگنده فانتوم


امروزه در ایران که کاملا از نظر نظامی تحریم شده، بیش از 10 نمونه شبیه‎ساز انواع هواپیماهای جنگنده و بالگرد ساخته شده و در پایگاه‎های مختلفی مشغول ارائه خدمات است.

این شبیه‎سازها شامل انواع مختلف ثابت و تمام متحرک و حتی نوع 6 درجه آزادی بوده ولی با قیمت‎های بسیار کمتر از آنچه برای تهیه آنها از خارج باید پرداخت می‎شد ساخته شده‎اند. البته برای مصارف زمینی و دریایی و زیردریایی نیز شبیه‎سازهایی ساخته شده که مورد بحث این گزارش نیست.

در شبیه‎سازهای ثابت، محل قرار گیری انسان، ساکن بوده و تصاویری که برای او به نمایش در می‎آید مطابق شرایطی که قصد مشابه‎سازی آن وجود دارد به حرکت در می‎آیند. در شبیه‎سازهای متحرک، کابین به وسیله جَک‎ها و بازوها به حرکت در می‎آید و بدین ترتیب شرایط پروازی بسیار بهتر برای آموزش گیرنده ایجاد می‎شود به طوری که انسان پس از لحظاتی فراموش می‎کند که روی زمین است.

طراحی و ساخت شبیه‎سازهای ثابت مشکلات و سختی کمتری نسبت به شبیه‎سازهای گران‎قیمت متحرک داشته و هزینه دوره عمر کمتری نیز برای تعمیرات و ارتقاء دارد.

به گزارش مشرق، شبیه‎سازها از سامانه‎های متعددی مانند کابین پرواز واقعی، کنترل فرامین و ارتباط آن با رایانه و سروو موتورهای بازخوردهای نیرویی به دست و پای خلبان، سامانه‎های تصویری، رایانه و نرم‎افزارهای کنترلی و سامانه‎های نمایش و مدیریت آموزش برای استاد خلبان، پردازشگر سریع و با ظرفیت بالا، پایگاه داده‎ها و رابط پرسرعت و سامانه‎های تولید صدای هواپیما و محیط تشکیل شده‎اند.

 در این شبیه‎سازها استاد خلبان به صورت لحظه‎ای امکان رصد و کنترل عملکرد آموزش گیرنده را دارد.
 

سراب فرانسوی
بخش کنترل مربوط به استاد خلبان


علاوه بر مسائل آشنایی خلبان با محل قرارگیری ادوات در کابین و ویژگی‎های دینامیک پرواز هواگرد مربوط، در این شبیه‎سازها کارهای عملیاتی نیز تمرین شده و ضمن ایجاد محیط ایمن و امن برای آموزش، آمادگی خلبانان با صرف هزینه بسیار کمتری ایجاد یا حفظ و ضمن افزایش مهارت خلبانان با کمترین خطر، صدها میلیون دلار نیز صرفه‎جویی ارزی می‎شود.

خصوصاً باید در نظر داشت خطرات احتمالی در پروازهای آموزشی به دلیل عدم آمادگی کامل خلبان آموزش گیرنده بسیار بالا است و سوانحی از این دست در نقاط مختلف دنیا مشاهده می‎شود.

بنا بر این با ساخت هر شبیه‎ساز با توجه به تحریم همه جانبه کشورمان و عدم امکان تأمین هواپیمای جنگی از خارج برای حفظ ناوگان موجود (در کنار نمونه‎های بومی در حال ساخت) گامی بسیار مهم برداشته می‎شود.

علاوه بر ساخت شبیه‎ساز هواپیماهای غیرنظامی، شبیه‎ساز جنگنده‎ها نظیر اف-14، اف-4، میگ-29، سوخو-24، اف-7، هواپیماهای ترابری نظیر سی-130، آنتونف74، بوئینگ707، برخی هواپیماهای آموزشی و همچنین بالگردهای مختلفی نظیر بل-206، 214، کبرا و میل171 توسط نیروی هوایی ارتش، هوانیروز، بخش‎های تحقیقاتی سپاه و با همکاری وزارت دفاع و سایر مراکز علمی داخلی تولید شده و در خدمت یگان‎های مربوطه قرار داده شده‎اند.

همچنین برای رساندن شبیه‎سازهای بومی به سطح بالای فناوری و افزودن قابلیت‎های فضای رزم نیز تلاش‎های جدی شده و در مراحل توسعه قرار داده شده است.
 

سراب فرانسوی
شبیه‎ساز ثابت بالگرد رزمی کبرا


با فناوری بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی این شبیه‎سازهای ارزشمند با هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه خارجی ساخته شده‎اند. به عنوان مثال خرید شبیه‎ساز برای جنگنده اف-4 فانتوم به 10 میلیون دلار اعتبار نیاز داشته که با ساخت داخلی آن برای نمونه اول یک میلیارد تومان یعنی حدود 10 درصد (در زمان ساخت شبیه‎ساز در ایران) و برای نمونه بعدی حدود 3 درصد رقم مذکور هزینه شده است.
 

سراب فرانسوی
شبیه‎ساز متحرک بالگرد شینوک

چندی پیش نیز اعلام شد در بازدید فرمانده نیروی هوایی ارتش از پایگاه دهم شکاری چابهار از شبیه‎ساز هواپیمای جنگنده میراژ اف-1 رونمایی شد. این هواپیماها که پیش از این در گزارشی به شرح مشخصات و نحوه ورود آن به خدمت در نهاجا پرداخته بودیم در چند سال اخیر بسیار فعال بوده‎اند که آخرین نمونه از مأموریت‎های شاخص آنها شرکت در آخرین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت در بندرعباس بوده است.
 

سراب فرانسوی
جنگنده میراژ اف-1


اما طراحی و ساخت شبیه‎ساز جنگنده میراژ را می‎توان دشوارتر از پروژه‎های مشابه در کشور دانست که در ادامه به توضیح آن می‎پردازیم. به طور معمول خریداران یک وسیله هوایی دسترسی به اطلاعات طراحی آن ندارند ولی دفترچه‎های راهنما و کتاب‎های فنی آن را در اختیار دارند اما ایران در مورد میراژ (به معنی سراب) به دلیل شرایط خاص ورود آن به کشور تا مدت‎ها از اطلاعات فنی خود هواپیما و جزئیات عملکردی آن هم بی‎بهره بوده است.

اما پس از پرواز با این هواپیما و عملیاتی کردن آن که کاری بزرگ محسوب می‎شود، اقدام به تعمیر و نگه‎داری کامل و در مراحل بعد بهسازی‎هایی روی آن کرده اند. این بار نیز گام بزرگی در جهت سیطره بر این سراب فرانسوی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برداشته شده که ساخت شبیه‎ساز پرواز این جنگنده چابک و ارزشمند است.

برای طراحی شبیه‎ساز باید اطلاعات طراحی که فقط در دست سازنده است موجود باشد اما در شرایط فعلی کشورمان قاعدتاً تنها با نصب حسگرها و سامانه‎های اندازه‎گیری دقیق روی هواپیما و پرواز با آن در شرایط پروازی متنوع و کافی شامل سرعت‎ها، ارتفاع‎ها، وزن‎های مختلف و اجرای مانورهای مشخص به عنوان ورودی و ثبت عکس‎العمل هواپیما، پارامترهای سامانه‎ای هواپیما شناسایی شده و برای طراحی شبیه‎ساز مورد استفاده قرار می‎گیرد تا خلبان در حین استفاده از شبیه‎ساز حسی نزدیک به پرواز با هواپیمای مشابه واقعی را داشته باشد.

لازمه دیگر این موضوع مشابهت تمام اجزای داخل کابین شبیه‎ساز با نمونه موجود در هواپیمای واقعی است.

به اعتقاد کارشناسان این کار تنها از عهده کشورهایی ساخته است که از توان علمی و عملی بالایی در عرصه هوافضا برخوردار باشند که کشورمان ایران نه تنها آن را برای جنگنده میراژ بلکه برای هواپیماهای دیگری مانند ایران-140 (نمونه ساخت ایران هواپیمای آنتونوف-140) نیز به انجام رسانده‎اند.

در مورد این هواپیما نیز پس از اینکه توافقی با شرکت سازنده اوکراینی برای توسعه شبیه‎ساز حاصل نشد شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اقدام به طراحی، ساخت و راه‎اندازی شبیه‎ساز تمام متحرک هواپیمای ایران-140 نمود که در سال گذشته به طور کامل به بهره‎برداری رسید.
 

سراب فرانسوی
شبیه‎ساز متحرک هواپیمای ایران-140 و فضای داخل کابین آن

هر چند با توجه به محتوای خبر منتشره پیرامون شبیه‎ساز جنگنده میراژ به نظر می‎رسد سامانه ساخته شده برای این جنگنده از نوع ثابت باشد اما علاوه بر مزیت‎های بسیار در همین نوع، با راه‎اندازی این سامانه گام اول و اساسی برای ساخت شبیه‎ساز متحرک این هواپیما نیز طی شده است.

بنا بر این امروزه خلبانان جوان و در حال آموزش میراژ در کشور می‎توانند اجرای دقیق و چندباره تمرین‎ها از پروازهای عادی و پرواز بین فرودگاه‎ها تا تمرین انواع مأموریت‎های تاکتیکی تک فروندی و پرواز جمع (با شبکه کردن چند شبیه‎ساز) و نبردهای هوایی، بمباران، سوختگیری هوایی، عملیات ضربتی و ضد کشتی با انواع تسلیحات این هواپیما در شرایط مختلف آب و هوایی و همه ساعات روز و شب را که از جمله فعالیت‎های مهم و تأثیرگذار در کیفیت کاری خلبان رزمی است توسط شبیه‎ساز پرواز و به میزان لازم به انجام برسانند.
 

سراب فرانسوی
عملیات میراژهای پایگاه چابهار در رزمایش فدائیان حریم ولایت


به گزارش مشرق، راه‎اندازی این سامانه در پایگاه چهاردهم شکاری چابهار که نزدیک‎ترین پایگاه هوایی کشور به آب‎های آزاد است توانمندی آموزش و تمرین و در نتیجه آمادگی عملیاتی خلبانان جنگنده میراژ نیروی هوایی ارتش را در اجرای مأموریت‎های متنوع قابل اجرا با این هواپیمای رزمی بسیار افزایش خواهد داد.

خصوصاً با توجه به تعداد میراژهای کشورمان، با ساخت و راه‎اندازی شبیه‎ساز این هواپیما بار کاری آن با حذف پروازهای آموزشی کاهش یافته که به افزایش آمادگی عملیاتی مجموعه این هواپیماها منجر می‎شود.

فناوری پیچیده طراحی، ساخت، آزمایش و ارزیابی، تولید و به کار گیری گسترده شبیه‎سازها به عنوان ابزار بسیار مهم در حفظ و افزایش مهارت نیروهای نظامی، امروزه در کشورمان بومی شده و ضمن بهسازی شبیه‎سازهای قبلی و فعلی برای انواع تجهیزات جدید به خصوص هواپیماها شبیه‎سازهای مختلف ثابت و متحرک توسط مراکز تحقیقاتی و صنایع داخلی ساخته شده و در حال استفاده است.

طراحی و ساخت این سامانه‎ها در حالی همچنان در کشور اجرا می‎شود که امروزه حتی قطعات و سامانه‎هایی با کابرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) نیز به ایران داده نمی‎شود. این قابلیت‎ها در کنار ابتکارات استفاده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان در این عرصه باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان قطب مهم ساخت شبیه‎ساز در دنیا محسوب شود. 
منبع: مشرق نیوز




شناسایی اهداف پرنده
چهارشنبه 93/1/27 ساعت 12:47 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی مطرح کرد

شناسایی اهداف پرنده‌ با سامانه "راصد 32" از 15 کیلومتری

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: سامانه"راصد 32" از دستاوردهای خوب قرارگاه پدافند هوایی در حوزه کشف و شناسایی است.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در آستانه 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای این قرارگاه در حوزه کشف و شناسایی، گفت: سامانه "راصد 32" از دستاوردهای خوب قرارگاه پدافند هوایی در حوزه کشف و شناسایی است که می‌تواند سمت، ارتفاع و سرعت اهداف پرنده را به صورت دیتا و در محدوده بیش از 15 کیلومتر برای مراکز کنترل ارسال کند.

وی در ادامه افزود: به کمک این دستاورد، دیده‌بان توسط سامانه‌ای که در کلاه و یا دوربین او نصب شده است، سمت سرعت ارتفاع و سمت گذرنده هدف یا اهداف پرنده را به مراکز کنترل ارسال می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در پایان خاطر نشان کرد: شبکه دیده‌بانی یکی از شبکه‌هایی است که مد نظر فرمانده معظم کل قوا است و سال گذشته ایشان فرمودند که به بخش دیده‌بانی اهمیت ویژه‌ای داده شود و بر اساس همین تدبیر ما امروز در سامانه‌های دیده‌بانی به سامانه پیشرفته راصد 32 رسیده‌ایم که محصول کار متخصصین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

منبع: باشگاه خبرنگاران




موشک کروز غدیر
دوشنبه 93/1/25 ساعت 1:3 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز ناوهای ارتش به موشک کروز غدیر

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: موشک کروز غدیر هم بر روی ناوشکن‌ها و ناو‌های موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش نصب شده است و هم به صورت ساحل به دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش مشرق،  ناوهای رزمی نیروی دریایی ارتش به جدیدترین موشک کروز دریایی اعلام شده با نام «غدیر» مجهز شدند.

برای اولین بار، سردار سید مهدی فرحی معاون وزیر و رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع از ساخت این موشک خبر داد و گفته بود که این موشکها متوانند از روی شناورهای مختلف شلیک شوند.

در همین راستا امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: موشک کروز غدیر هم‌اکنون در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گرفته و این موشک به 2 صورت سطح به سطح (از روی شناورها) و نیز ساحل به دریا در یگان رزم این نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریادار سیاری تفاوت کروز «غدیر» با موشک‌های قبلی این نیرو نظیر «نور» و «قادر» را در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان کرد.


منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشکنیروی دریائی

3 دستاورد جدید ارتش
شنبه 93/1/23 ساعت 11:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

3 دستاورد جدید ارتش رونمایی می‌شود

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق کشور با اشاره به رونمایی از سه دستاورد جدید ارتش گفت: دشمنان تصور می کردند با اعمال تحریم ها می توانند جلوی پیشرفت نظام را بگیرند ولی با وجود متخصصان و نخبگان نیروهای مسلح شاهد افزایش خود کفایی در تولیدات دفاعی هستیم.
به گزارش مشرق، امیر سرتیپ دوم علی جهانشاهی ظهر شنبه در نشست خبری هفته ارتش و پانزدهمین سالروز شهادت "سپهبد علی صیادشیرازی"  در محل قرارگاه منطقه ای آجا در شمال شرق کشور ابراز کرد: بعد از نقش رهبری حضرت امام راحل، مردم و روحانیون، ارتش نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

وی با اشاره به تجهیز ارتش رژیم طاغوت ادامه داد: این امر به خاطرحفاظت از حکومت در مواقع خطر بود که به دلیل وجود نیروهای مومن و متعهد مانند شهیدان صیاد شیرازی، کلاهدوز و نامجو در بدنه ارتش و لبیک به فرمان امام در تسریع پیروزی انقلاب اثر گذار بودند.

ارتش به عنوان نخستین بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت

امیر جهانشاهی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب ارتش به عنوان نخستین بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران در خدمت اسلام و قرآن و مردم عزیز قرار گرفت.

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور ابراز کرد: با پیروزی انقلاب استکبار جهانی چون منافع اش به خطر افتاده بود با روشهای متعددی سعی در تضعیف انقلاب داشت که یکی از این روش ها به راه اندازی غائله های کردستان و سیستان و بلوچستان بود.

وی با بیان اینکه اولین یگانی سازمان یافته ای که ماموریت سرکوبی این غائله ها داشت ارتش بود، اظهار کرد: افراد بزرگی چون شمسایی و غلام زاده در این جریانات به شهادت رسیدند .

شعار انحلال ارتش و دفاع امام راحل

امیر جهانشاهی در مورد شعار انحلال ارتش، توسط بعضی از مخالفان نظام، به وپژه منافقان ادامه داد: ولی حضرت امام(ره) با دید وسیع و ژرف نگری که داشتند وارد عمل شده و 29 فروردین را روز ارتش اعلام کردند.

وی ابراز کرد: امام در دفاع از ارتش فرمودند ارتش ما ارتش مکتبی و برای ملت است، مردم باید پشتیبانی خود را از ارتش اعلام کنند.

امیر سرتیپ دوم ستاد ارتش با اشاره به برنامه های هفته ارتش بیان کرد: تکریم از ایثار گران هشت سال دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان آسایشگاه پارک ملت، برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی و محفل انس با قرآن،غبارروبی مزار شهدا در کل شهرستانها از جمله برنامه های هفته ارتش است.

رژه روز ارتش هم زمان در سراسر استان های کشور

وی ابراز کرد: در روز29 فروردین همزمان با سایر استان های کشور رژه پیاده و موتوری یگان های استان خراسان رضوی و کلیه نیروهای مسلح استان با حضور مسئولان لشکری و کشوری انجام خواهد شد.

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور  گفت: رژه روز ارتش هم زمان در همه شهرهای استان از ساعت هشت صبح و در مشهد از میدان پانزده خرداد انجام خواهد شد.

امیر جهانشاهی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن کارکنان متعهد و خلاق و مبتکر و با استفاده از تکنولوژی ها و جذب نخبگان هر ساله ابتکارات و دستاوردهای جدیدی را به ثبت می رسانند.

وی ابراز کرد: دشمنان تصور می کردند با اعمال تحریم ها می توانند جلوی پیشرفت نظام را بگیرند ولی این تحریم ها موجب شد با تکیه بر توان نخبگان و متخصصان نیروهای مسلح و جوان و دانشگاهی شاهد تولیدات خوبی در زمینه صنایع دفاعی باشیم.

وی ابتکارات و اختراعات نظامی ارتش را برشمرده و گفت: در سالی که گذشت آخرین نسل تانگ ذوالفقار ایران و تانگ سم سام ایران به مرحله تولید رسیده، سلاح تک تیراندازه 14.5 میلی متری با برد سه کیلومتر نیز به مرحله تولید رسیده است .

خودروی جدید "ذوالجناح" در روز ارتش رونمایی می شود

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور  ادامه داد: خودروی جدیدی به نام ذوالجناح که اولین خودروی 10 در 10 تاکتیکی کشور با 10 چرخ فعال است نیز از ابتکارت ارتش است که امسال از جلوی جایگاه محل رژه در تهران عبور خواهد کرد.

وی همچنین از خودروی فوق سوبق تاکتیکی رنجر و خودروی 2.5 تن تاکتیکی نینوا به عنوان خودروهای بومی و از ابتکارات ارتش نام برد.

امیر جهانشاهی در خصوص شبیه سازی ها و تاکید رهبری بر این موضوع گفت: بالگردهای 214 و 209 و شنوک توسط هوانیرو ساخته شده و بالگرد 209 اکنون در حال استفاده است.

رونمایی از سه دستاورد جدید ارتش

وی در مورد سه دستاوردی که امسال رونمایی خواهد شد ادامه داد: سلاح کالیبر 50 نواخت بالا با نام محرم و تانک جدید سبلان ایران و توپ جدید خودکششی 155 میلی متری در فروردین ماه رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص دستاوردهای سال گذشته گفت: پدافند هوایی با سامانه موشکی شاهین و مرصاد و سامانه موشکی یا زهرا  و همچنین رادارهای پدافندی ثامن و مطلع و رادارهای بومی با ارتفاع پست و متوسط و زیاد و سامانه موشکی ارتفاع پست و متوسط و زیاد در سال گذشته بهره برداری شده است.

امیر جهانشاهی در رابطه با نوع طراحی رادارهای پدافندی ارتش ابراز کرد: رادارهای پدافندی ما طوری طراحی شده که علاوه بر پروازهای داخلی هر گونه پرواز از عمق خاک کشور همسایه را هم زیر نظر دارد.

آموزش به نیرو ها برای چابک سازی و کار آمد تر شدن

وی با بیان اینکه در قطعه سازی هواپیماها به خودکفایی رسیده ایم، افزود:هواپیمای صاعقه تک کابین بود و خط تولید هواپیمای صاعقه دو کابین انجام شده و اگر به نتیجه برسد امسال پرواز خواهد داشت.

این مقام ارتش در خصوص اقدامات سال جاری در رابطه با آموزش نیروها گفت: در خصوص چابک سازی، کارآمدتر سازی و ارتقای توان رزمی نیروها آموزشهایی صورت گرفته است.

وی علت ناکام ماندن برگزاری یادواره شهید صیاد شیرازی را عدم واگذاری اعتبار از جانب استانداری عنوان کرده و. گفت: برگزاری این یادواره تنها به یگانهای ارتش بستگی ندارد.

آمادگی نیرو های مسلح در دفاع از مرز ها با بروز هر گونه تهدیدی

امیر جهانشاهی همچنین در رابطه با امنیت مرزی و برخورد با تحرکات در مرزها ابراز کرد: با داشتن کارکنان مومن و متعهد با استفاده از توانمندی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری با اجرای آموزشهای عملی و برگزاری رزمایش و شناسایی انجام شده، یگانهای ارتش در منطقه شمال شرق آمادگی کامل را دارند که در صورت بروز هر گونه تهدیدی با کمک نیروهای مسلح استان و پشتیبانی مردم از مرزها دفاع کنند.

وی در مورد اقدامات ارتش در ایام نوروز برای خدمت رسانی به مردم گفت: ارتش به عنوان اولین یگانهای کمک رسانی به مردم در خصوص برف سنگینی که در تربت آمده بود وارد عمل شد.

امیر جهانشاهی در خصوص فیلم  ج حاتمی کیا و نشان دادن نقش ارتش در این فیلم گفت: فیلم ج حاتمی کیا در خصوص نشان دادن نقش ارتش کوتاهی کرده و حداقل باید از نقش شهید کشوری شهید شیرودی بخصوص نقش شهید صیاد شیرازی که ایشان در آن زمان فرمانده منطقه غرب و شمال غرب استفاده زیادی می شد.
منبع: مشرق نیوز



جدیدترین سلاح ارتش
شنبه 93/1/23 ساعت 11:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر پوردستان در نشست خبری:

«محرم»؛ جدیدترین سلاح ارتش / رزمایش پهپادی نزاجا برای اولین بار/ به دنبال افزایش برد موشک هایمان هستیم

امیر پوردستان گفت:روز 31 فروردین جدیدترین سلاح نزاجا با نام «محرم» رونمایی می شود که یک سلاح 6 لول با نواحت تیر بالا و کالیبر 50 خواهد بود، این سلاح همچنین در رژه 29 فروردین نیز حضور دارد.

«محرم»؛ جدیدترین سلاح ارتش / رزمایش پهپادی نزاجا برای اولین بار/ به دنبال افزایش برد موشک هایمان هستیمبه گزارش مشرق، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین روز ارتش برگزار شد، گفت: دشمن از ارتش بعنوان بازوی مسلح نظام می‌ترسد.

وی افزود: مراقبت از مرزهای غرب و جنوب غرب به عهده نزاجا است که توسط دو قرارگاه انجام می شود و بخش‌های وسیعی از مرزها توسط یگا‌نهای نزاجا مراقبت می‌شود که این یکی از ماموریت های عملیاتی نزاجاست و حاصل آن کشف هزاران قبضه سلاح و شیشه‌ مشروبات الکلی و دستگیری ده‌ها متردد غیر مجاز بوده است.

پوردستان در ادامه تصریح کرد: پشتیبانی بالگردی از قرارگاه‌های ارتش و سپاه یکی دیگر از ماموریت‌های نیروی زمینی ارتش است، نزاجا همچنین توسط 3 قرارگاه نزاجا حدود یک میلیون هکتار از اراضی آلوده را پاکسازی کردند که در این راستا 180 شهید تقدیم کرده ایم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: استقرار سامانه‌های پدافند هوایی ارتفاع پست در کشور در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی از دیگر مامویت های عملیاتی نزاجاست.

وی با اشاره به آموزش‌های دائمی به نیروهای یگانها گفت: در سال گذشته هر 43 تیپ نزاجا به انجام تمرین‌های رزمی پرداختند.

پوردستان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سال گذشته 5 رزمایش انجام دادیم از جمله رزمایش‌های بیت‌المقدس، الگوی توپخانه، میدانی، قمر‌بنی هاشم و رزمایش سایبری که در تهران برای اولین بار در نیروهای مسلح برگزار شد.

وی افزود: همچنین امسال نیز 4 رزمایش بزرگ دیگر را در دستور کار خواهیم داشت که برای اولین بار رزمایش پهپادی نیروی زمینی ارتش در علی‌آباد قم یا اصفهان برگزار می‌شود و رزمایش سایبری هم خواهیم داشت و 2 رزمایش نیز به صورت مشترک با سپاه پاسداران در جنوب غرب و جنوب شرق کشور برگزار می‌شود.

پوردستان با اشاره به رزمایش پهپادی امسال گفت: در این رزمایش از پهپادهای شناسایی، هدف و انتحاری و تمامی ظرفیت‌های پهپادی استفاده می‌کنیم تا هم نقاط ضعفمان را دریابیم و هم توان پهپادی نزاجا را نشان دهیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: تاکنون رزمایش مشترکی با کشورهای دیگر نداشته‌ایم اما این آمادگی را داریم تا در صورت درخواست و تصویب با کشورهای منطقه رزمایش مشترک برگزار کنیم البته اکنون نیز با برخی کشورهای دوست و مسلمان ارتباط آموزشی داریم.

پوردستان گفت: روز 31 فروردین جدیدترین سلاح نزاجا با نام «محرم» رونمایی می شود که یک سلاح 6 لول با نواحت تیر بالا و کالیبر 50 خواهد بود، این سلاح همچنین در رژه 29 فروردین نیز حضور دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درخصوص رژه 29 فروردین نیز اظهار داشت: رژه امسال با حضور رییس جمهور و 60 فروند بالگرد هوانیروز و دیگر تجهیزات ارتش بهمراه انجام رژه جنگنده‌های نیروی هوایی برگزار می‌شود که علاوه بر آن، رژه شناورهای ارتش در دریای عمان را نیز داریم.

امیر پوردستان همچنین با اشاره به موضوع گروگانگیری 5 مرزبان در ماههای اخیر گفت: اینکه یک گروه تروریستی با کمک دلارهای برخی کشورهای مرتجع منطقه ماه‌ها برنامه ریزی کند و جمعیت زیادی را آماده و 5 سرباز بی‌دفاع را اسیر یا جمعی را به شهادت برساند از نظر نظامی ارزشی ندارد.

وی تصریح کرد: ارتش و سپاه برای مقابله با گروه‌های تروریستی تجربه زیادی دارند مانند مقابله موفق با گروهک منافقین که عملیاتهای پیچیده‌ای را انجام می‌دانند، حال که عمده عملیات‌های جیش‌العدل شفاف و قابل رصد است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: بعد از این ماجرا، ستاد کل نیروهای مسلح تمهیداتی پیش بینی کرد تا دیگر شاهد این حوادث نباشیم و مسئولیت قسمتی از مرز را به سپاه دادند که پشتیبانی بالگردی از آنها نیز بر عهده نزاجاست.

پوردستان ادامه داد: ذره ای ناتوانی برای مقابله با گروه‌های تروریستی احساس نمی‌کنیم و این آمادگی را داریم که در صورت دستور مسئولین و ملاحظات سیاسی، گروهک تروریستی جیش العدل را در خانه شان دستگیر و به هلاکت برسانیم، این ظرفیت ها پیش بینی شده و آماده مقابله هستیم.

پوردستان افزود: پروژه مشترکی با نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه برای افزایش برد موشک هایمان و ارتقا دقت و برد موشک نازعات داریم.

وی با بیان اینکه به دنبال گرفتن مجوز از ستاد کل برای افزایش برد موشک هایمان هستیم، گفت: در همین راستا از ستاد کلی گروهی آمد و ظرفیت‌های موشکی نزاجا را بازدید کرد. موشکهای ویژه زمین به زمین هم در نظر گرفته شده که در صورت تصویب به بدنه ملحق می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین با اشاره به بالگرد ملی گفت: این بالگرد در سازمان پنها در حال ساخت است و امیدواریم امسال در حوزه بالگردی رونمایی داشته باشم.

پوردستان با بیان اینکه فرماندهان نزاجا این اختیار را دارند تا در صورت بروز حوادث طبیعی اقدام به امدادرسانی کنند، گفت: در همین راستا منطقه‌ای را در شمال شرق تهران پیش بینی کرده‌ایم تا در صورت بروز حادثه و یا رزمایشی بتوانیم چادرهای امداد و بیمارستان صحرایی را مستقر کنیم.

مشرق نیوز




مسئولان اجازه دهند
جمعه 93/1/22 ساعت 11:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیرسرتیپ پوردستان در سخنرانی پیش از خطبه‌ها:

نیروهای مسلح کشور هیچگاه غافلگیر نمی‌شوند/مسئولان اجازه دهند طومار گروه‌های تروریستی و کشورهای حامیشان را درهم می‌پیچیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به گروگان گرفتن سربازان کشور توسط یک گروه تروریستی که با کمک دلارهای نفتی تجهیز شده است از لحاظ نظامی جایگاه خاصی ندارد، گفت: اگر مسئولان به فرزندان نظامی خود اجازه دهند، طومار این گروه‌های تروریستی و حامیان آنها را در هم می‌پیچیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران با گرامیداشت یاد و خاطره 48 هزار شهید ارتش همچنین روز حماسه‌آفرینی نیروی زمینی ارتش (29 فروردین) اظهار داشت: 29 فروردین بدون تردید روز بزرگ و به یادماندنی درتاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی است.

 

وی ادامه داد: روزارتش روزی است که حضرت امام (ره) با تصمیمی شجاعانه به تفکر نا صواب دشمن استکباری و کج اندیش برخی ناآگاه مبنی بر انحلال ارتش خط بطلان کشیدند و ارتش این سرمایه عظیم و ملی را به آغوش ملت بازگردادند.

 

امیرسرتیپ پوردستان اضافه کرد: 29 فروردین ماه روز تاسیس و تولد ارتش جمهوری اسلامی و ایجاد دژی مستحکم در دفاع از مرزهای زمینی، هوایی، دریایی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقایع قبل از انقلاب در ترسیم عظمت تصمیم تاریخی حضرت امام بیان داشت: فاکتورهای مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند که اصلی‌ترین و محوری‌ترین عامل آن حضور روحانیت در خط مقدم نهضت بود که در راس آن حضرت امان (ره) با تدبیر خردمندانه کشتی انقلاب را به ساحل پیروزی رساندند.

 

وی با بیان اینکه اگر هدایت پیامبرگونه امام (ره) نبود توطئه استعماری مانع از پیروزی انقلاب به این سرعت می‌شد تصریح کرد: حضور گسترده و میلیونی مردم در صحنه راهپیمایی‌ها و تظاهرات از دیگر عوامل پیروزی انقلاب بود این حضور به قدری گسترده و ریشه‌دار بود که کمر رژیم طاغوت را شکست و تمامی فعالیت‌های او را تحت شعاع خود قرار داد.

 

امیرسرتیپ پوردستان پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلابیون را یکی دیگر از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی عنوان و تاکید کرد: ارتش در دوران انقلاب به دو طبقه تقسیم شده بود طبقه اول ژنرال‌ها و سران خودفروخته ارتش بودند که با آمریکا و شاه ارتباط داشتند و طبقه دیگر بدنه ارتش مرکب از درجه‌داران، افسران جوان و سربازان بودند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: بدنه دوم سلاحش را به زمین گذاشت و به مردم پیوست اگر ارتش در آن روز سلاح را به زمین نگذاشته و به مردم نمی‌پیوست انقلاب به این سرعت به پیروزی نمی‌رسید.

 

وی با بیان اینکه پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلاب یک امر اتفاقی و خرق‌الساعه نبود افزود: این اتفاق ریشه در اعتقادات و باورهای بدنه ارتش داشت بدنه‌ای که با روحانیت و مردم در ارتباط بود.

 

 

امیرسرتیپ پوردستان تصریح کرد: بدنه ارتش در آن زمان اعلامیه‌های حضرت امام (ره) را می‌گرفتند تکثیر کرده و در پادگان‌ها توزیع می‌کردند و زمانی که حضرت امام فرمان خالی کردن پادگان‌‌ها را فرمودند طوری پادگان‌ها خالی شد که سران انقلاب نگران می‌شوند و بعضی از ارتشی‌ها را به پادگان‌ها برمی‌گردانند که هواپیما، تانک، ناوچه‌ها و سیستم مخابراتی را حفظ کنند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در تشریح بدنه ارتش افزود: شهیدانی مثال ستاری، صیاد شیرازی، آبشناسان، شیرودی، منفردنیاکی، لشگری و کشوری بدنه ارتش را تشکیل می‌دادند که با پیروزی انقلاب اسلامی این بدنه با درجه‌داران، افسران جوان با انبوهی از تجهیزات، تانک‌ها، هواپیما، ناو و ناوچه و زیردریایی‌ها در خدمت نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی مسلح این نظام انجام وظیفه کنند.

 

وی با طرح این سوال که در زمان پیروزی نظام جمهوری اسلامی و با وجود انسجام ارتش چه شد که شعار انحلال سرداده شد؟ افزود: برخی آگاه و ناآگاه در تریبون‌ها، میتینگ‌ها و روزنامه‌هایشان این شعار را مرتبا تکرار می‌کردند و تمام همت و تلاش خود را برای از بین بردن این بازوی مسلح نظام جمهوری اسلامی به کار می‌گرفتند.

امیرسرتیپ پوردستان ادامه داد: در این تریبون می‌خواهم این واقعیت را اعلام کنم که شعار انحلال ارتش یک توطئه استکباری بود که توسط حضرت امام (ره) شناسایی و خنثی شد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش به زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و اداره شدن جهان به صورت هسته پیرامون اشاره کرد و افزود: دو قطب قدرت یکی آمریکا و دیگری شوروی در جهان دارای اقماری بودند در آن زمان کشور ما یکی از اقمار مهم آمریکا بود این دوره به جنگ سرد مشهور است که ما شاهد درگیری فیزیکی میان کشورها نیستیم که عمده فعالیت‌های کشورها جاسوسی و اطلاعاتی بود.

 

وی با بیان اینکه در دوره جنگ سرد ایران به لحاظ جایگاه ژئوپلوتیکی مزیت‌های خاصی را برای کشور آمریکا ایجاد می‌کرد تصریح کرد: اولین مزیتی که کشور ما برای آمریکا داشت شمال آبراهه مهم خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بود که این مکان برای آمریکایی‌ها از این جهت که بتواند مسیر انرژی را کنترل کند اهمیت داشت به این دلیل که آمریکا بتواند مقابل صادرات انرژی به کشور ی که با آن خصومت دارد را بگیرد.

 

امیرسرتیپ پوردستان گفت: دومین مزیت کشور ما برای آمریکا هم مرز بودن با کشور شوروی بود ما در آن زمان بیش از سه هزار کیلومتر مرز دریایی و خشکی با شوروی داشتیم که این گستردگی مرز این امکان را برای آمریکا فراهم می‌کرد تا بتواند کوچک‌ترین حرکت شوروی را رصد کند و در صورت ضربه دشمن به او در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیک‌ترین فاصله با آن مقابله کند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش سومین مزیت ایران برای آمریکا را فروش محصولات این کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این صورت تولیدکننده آمریکایی نگران فروش محصول خود نبود هر کالایی را که تولید می‌کرد با هر قیمتی که بود باید به ایران آورده و فروخته می‌شد و بابه‌ازای آن به هر قیمتی نفت برداشته می‌شد.

 

وی چهارمین مزیت کشورمان ایران برای آمریکا را نقش‌آفرینی ارتش کشور به عنوان ژاندارم منطقه دانست و بیان داشت: ارتش ما به مانند یک چماق بالای سر کشورهای منطقه بود و اگر کشوری برخلاف منویات آمریکا حرکتی در منطقه انجام می‌داد ارتش ایران به صورت چماقی بر سر آنان وارد شده و بایستی آنها را در مسیر خاص آمریکا و استکبار قرار می‌داد.

 

امیرسرتیپ پوردستان قرارگیری ارتش کشور به عنوان جبهه مقابل ناتو در مقابل شوروی را از دیگر مزیت‌های کشورمان برای آمریکا عنوان کرد و افزود: چگونگی این امر به این معناست که اگر روزی شوروی بخواهد حرکت کرده و خود را به آب‌های آزاد برساند این وظیفه ارتش بود که در مقابل آن ایستادگی کند به این معنا که زمین بدهد زمان بگیرد تا نیروهای ناتو از اقیانوس هند و جزایر گارسیو حرکت کرده و در سواحل کنارک و چابهار پیاده شود و در واقع کشور ما صحنه درگیری آمریکا و شوروی شود.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: با حدوث انقلاب اسلامی این مزیت‌ها از آمریکا گرفته شد بنابراین طبیعی است که این کشور خود را دچار شکست سیاسی و ژئوپلتیک بداند، این پایان کار برای آمریکا نبود چراکه انقلاب اسلامی حرف‌های زیادی همچون نفی سلطه، مردم‌سالاری دینی، شکست ابهت آمریکا و حکومت اسلامی با خود به همراه آورده بود که برای آمریکا بسیار گران تمام می‌شد.

 

امیرسرتیپ پوردستان ادامه داد: آمریکایی‌ها بابت از دست دادن لقمه چرب و شیرینی به نام ایران بسیار ناراحت بودند علاوه بر آن به خوبی می‌دانستند که این شعارهایی که انقلاب اسلامی با خود ‌آورده درمحدوده مرزهای جغرافیایی او نخواهد ماند و بلکه به خارج از مرزها هم گسترش پیدا خواهد کرد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: به همین دلیل از روز 23 بهمن 57 حرکت‌های براندازی را علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران اغاز کرد، یعنی یک روز پس از پیروزی ا نقلاب اسلامی ایران حرکت‌های براندازی آمریکایی‌ها آغاز شد.

 

وی افزود: اولین اقدامی که آمریکایی‌ها کردند محاصره اقتصادی بود، تمام کوریدورهای اقتصادی و بازرگانی را بر روی کشور ما بستند و اجازه نمی‌دادند نه ما با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم و نه کشورهای دیگر با ما ارتباط داشته باشند.

 

امیرسرتیپ پوردستان با بیان اینکه یک سیاستی را که آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد در مقابله با شوروی داشتند سیاست منزوی‌سازی بود گفت: این سیاست را نیز علیه جمهوری اسلامی ایران پیاده کردند اما دیدند به نتیجه نمی‌رسند و به همین دلیل موج وسیع ترور را اعم از ترورهای کور و ترورهای هوشمند را در کشور به راه انداختند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان داشت: منظور از ترورهای هوشمند ترورهایی است که با شناخت انجام می‌دادند، نفرات شاخص نظام را شناسایی و ترور می‌کردند و منظور از ترورهای کور هم این است که تروریسم در خیابان راه می‌افتاد و هر کسی را که احساس می‌کرد ممکن است وابسته به نظام باشد را ترور می‌کرد که آنها دیدند از این حرکت‌ها هم به نتیجه نمی‌رسند.

 

وی افزود: بنابراین موج وسیع بمب‌گذاری را در کشور به راه انداختند، از رئیس جمهور تا رئیس عالی دیوان کشور تا مردم کوچه و بازار را در این بمب‌گذاری‌ها به شهادت رساندند و باز هم دیدند که به نتیجه نمی‌رسند، لذا راهکار نظامی را در دستور کار گذاشتند و بهتر دیدند که از گزینه نظامی استفاده کنند.

 

امیرسرتیپ پوردستان با بیان اینکه زمانی که آمریکایی‌ها این گزینه را انتخاب کردند مشکلی پیش روی آنها قرار داشت و آن حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران بود گفت: زمانی که آنها می‌دیدند در مقابلشان ارتشی قرار دارد که عاشقانه امام و رهبرشان را دوست دارند و عاشقانه به مردم و میهنشان عشق می‌ورزند استراتژی انحلال ارتش را سردادند، این استراتژی برای خلع سلاح نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود و قصدشان این بود که از عیادیشان در کشور استفاده کنند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: آنها درنظر داشتند تعدادی از ارتشی‌هایی که در آن زمان فرار کرده بودند را به کار گیرند و تعداد دیگر را استخدام کنند تا ناامنی‌های وسیع و گسترد‌ه‌ای را در کشور ساماندهی کنند، همین سناریویی که ما امروز در سوریه شاهد آن هستیم.

 

وی ادامه داد: خاطرم هست آن زمان بنده در سال آخر دبیرستان بودم و تمامی روزنامه‌ها را رصد می‌کردم، بعضی از مسئولین را هم می‌دیدم که می‌گفتند ما نیازی به ارتش نداریم، ما با کسی جنگ نداریم و ارتش چه کار می‌خواهیم و قراردادنظامی یعنی چه، اما هوشیاری و هوشمندی یاران نزدیک و باوفای حضرت امام (ره) یعنی مقام عظمی ولایت و فرماندهی معظم کل قوا که درآن زمان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و در ارتش بودند و تعداددیگری این توطئه را به خوبی تشخیص دادند و با تصمیم‌سازی به موقع و شجاعانه حضرت امام مبنی بر حفظ و بقای ارتش توطئه هولناک دشمن نقش بر‌آب شد و تصمیم شجاعانه حضرت ا مام به ارتش روح و جانی دوباره بخشید این است که 29 فروردین را یک روز بزرگ و تاریخی می‌کند.

 

 

امیرسرتیپ پوردستان افزود: حضرت امام(ره) با این اقدام شجاعانه که بسیاری از نخبگان هم با آن مخالف بودند حکومت اسلامی را از نظر نظامی بیمه کرد و اعتماد خود را به ارتش نشان داد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: ما هرچه که از آن زمان فاصله می‌گیریم عظمت تدبیر حضرت امام(ره) بیشتر خود را نشان می‌دهد و مرور وقایع 34 ساله یعنی از 29 فروردین سال 58 تا به حال نشان می‌دهد که ارتش جمهوری اسلامی ایران به شایستگی پاسخگوی اعتماد حضرت امام بودند و در هر عرصه‌ای که وارد شدند با روح تدین، ولایتمداری و وظیفه‌شناسی درخشندگی داشتند.

 

وی افزود: این خدمت‌گذاری آنقدر موثر و قابل قبول بوده که قلب تپنده عالم اسلام یعنی مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا از ارتش به عنوان شجره طیبه نام می‌برد و می‌فرماید امروز ارتش ما یک ارتش متدین و مردمی است.

 

امیرسرتیپ پوردستان تصریح کرد: این جملات نورانی مدال‌های افتخاری هستند که ارتش در عرصه خدمتگذاری به کشور و مردم از حضرت امام و مقام معظم رهبری دریافت کردند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استعانت از ذات اقدس الهی و بهره‌مندی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و با تکیه بر تجارب دوران دفاع مقدس و تحلیل نبردهای اخیر و درک صحیح از واقعیت‌های میدان نبرد ارتشی کارآمد، با انگیزه و پا در رکاب است که با اقتدار از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی میهن عزیز اسلامیمان حراست و پاسداری می‌کند و در مقابله با دشمنان ذره‌ای تردید را به خود راه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در همین راستا ارتش چند اقدام اساسی را همزمان دنبال می‌کند که به صورت خلاصه خدمتتان عرض می‌کنم اظهار داشت: اولین مطلب حفظ وحدت و همدلی با سایر سازمان‌های نظامی است، اگر ما در ابتدای جنگ می‌گفتیم که "ارتشی و سپاهی دو لشگر الهی" امروز ارتش و سپاه یک لشگر الهی هستند افزود: امروزه تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح به حمدلله از وحدت همدلی و تفاهم بسیار بالایی برخوردار هستند و در تمامی ماموریت‌های عملیاتی و آموزشی در کنار یکدیگر کار را دنبال می‌کنند و با هدایت و تدابیر نورانی مقام معظم فرماندهی کل قوا هیچ گونه رخنه‌ای وجود ندارد.

امیرسرتیپ پوردستان ادامه داد: مطلب دوم که ارتش جمهوری اسلامی ایران آن را دنبال می‌کند، رصد مداوم تهدیدات است، تمامی حرکت‌ها در مرزها، در خارج از مرزها، منطقه و فرامنطقه‌ای رصد و توسط کارشناسان اطلاعاتی این حرکت‌ها تحریم‌ می‌شود و متناسب با تهدیدات ظرفیت‌های لازم برای مقابله با آنها ایجاد می‌شود و به حمدالله نیروهای مسلح عموما و ارتش جمهوری اسلامی خصوصا در این رابطه از قابلیت خوبی برخوردار هستند و من به عنوان یک سرباز عرض می‌کنم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران غافلگیر نخواهد شد چراکه تمامی حرکت‌ها رصد می‌شود.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به گروگانگیری اخیر 5 مرزبان کشورمان اظهار داشت: اگر یک گروه تروریستی با کمک دلارهای نفتی با ماه‌ها برنامه‌ریزی می‌آیند و چند ده نفری را جمع می‌کنند و 5 سرباز مرزبان را اسیر می‌کنند و با خود می‌برند، این به لحاظ نظامی و عملیاتی از جایگاه بالایی برخوردار نیست و از نظر نظامی ارزش ندارد و اگر مسئولین نظام به فرزندان سرباز و بسیجیشان اجازه دهند طومار این گروه‌های تروریستی و کشورهای حامیشان را درهم می‌پیچند و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ دنیا می‌کشانند.

 

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که در حال حاضر در ارتش پیش‌بینی می‌شود، پیش‌بینی ضربه دوم است، همانطور که مستحضرید دکترین ما دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است ما اهل تجاوز به هیچ کشوری نیستیم اما این به آن معنا نیست که در مقابل تجاوز سکوت کنیم.

 

امیرسرتیپ پوردستان تصریح کرد: ظرفیت‌های عملیاتی نیروها به گونه‌ای است که اگر دشمن خیال خام تعدی و تجاوز را عملی کند ضربه‌ای به مراتب سنگین‌تر و مهلک‌تر دریافت خواهد کرد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: نکته آخر به روزرسانی تجهیزات و سلاح‌های ماست که با کمک صنعت دفاعی در این عرصه اقدامات بسیار شگرف قابل توجهی انجام شده است.

 

وی افزود: همین دستاوردهایی که در این سال‌های اخیر به نظر شما رسیده است از ساخت جنگنده‌های مختلف صاعقه و آذرخش، ناو جماران انواع و اقسام اژدرها، سلاح‌های پدافند هوایی، رادارهای اکتیو و سلاح‌های دفاع زمینی به حمدلله تجهیزات بسیار خوبی دراختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است که بتواند به رسالت و ماموریتش به شایستگی عمل کند و در پیشگاه ملت و فرماندهی معظم کل قوا رو سفید باشد.

 

امیرسرتیپ پوردستان با اشاره به سالروز شهادت سپهبد امیر صیاد شیرازی گفت: در کنار ویژگی‌های منحصر به فردی که این شهید عزیز داشتند مانند نبوغ نظامی، خستگی‌ناپذیری، توانمندی هدایت، صبر و تومأنینه و تواضع در برابر زیرمجموعه و شدت در مقابل دشمن علاوه بر تمام این ویژگی‌ها دو ویژگی شاخص و برجسته داشتند که اولین ویژگی شاخص و برجستگی این بزرگوار اخلاص در عمل بود.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: وی هیچ گاه برای کسب منافع دنیوی و جلب رضایت اهل دنیا کاری را انجام نداد و فقط و فقط خداوند را مدنظر داشتند.

 

وی افزود: دومین ویژگی بارز شهید صیاد شیرازی ولایتمداری و تبعیت محض از ولایت بود، ما افتخار داشتیم به عنوان شاگردان وی انجام وظیفه می‌کردیم و خیلی علاقمند بودند که این عشق و علاقه و ارادتشان را به ولایت علنی و به ما منتقل کنند و اظهار می‌داشت که بزرگ‌ترین نعمت خداوند را ولایت می‌دانم و آن چیزی که سبب عاقبت‌بخیری است همین ولایتمداری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 1322847