سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
تولید انبوه
سه شنبه 92/7/9 ساعت 2:35 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار حاجی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پهپاد "شاهد 129" در خط تولید انبوه قرار گرفت

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: هم‌اکنون دو فروند از پهپاد "شاهد 129" تولید شده و تعداد بسیاری از این پهپاد نیز در خط تولید انبوه قرار دارد.

سردار "امیرعلی حاجی‌زاده"  در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه هم‌اکنون با رونمایی از "پهپاد شاهد 129" نظاره‌گر پرواز RQ170 ایرانی هستیم، اظهار داشت: یکی از ده‌ها پروژه‌ای که در موضوع RQ170 پیگیری می‌شود ساخت و مهندسی معکوس خود هواپیما بوده، چرا که این پهپاد آمریکایی "بسته اطلاعاتی" ایالات متحده است و طبقه‌بندی اطلاعات آن در قالب "به‌کلّی سری" انجام شده بود.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: امروز ما به اطلاعات این پهپاد دست پیدا کرده‌ایم؛ این امر شامل بخش‌های مختلف اطلاعاتی و فناوری است که یکی از آن‌ها بحث مهندسی معکوس بوده که هم‌اکنون در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: سپاه پاسداران در زمینه اورهال هواپیماهای جنگنده سوخو 25، سوخو 22، هواپیماهای رزمی و ترابری فعالیت می‌کند و هم‌اکنون بالاترین سطح مرکز تعمیرات را دارا هستیم.
 
سردار حاجی‌زاده درباره ادعای برخی سایت‌های آمریکایی مبنی بر عملیاتی نبودن پهپاد شاهد 129 گفت: TAKE OFF، نشستن، پرواز در آسمان و شلیک این پهپاد را در معرض نمایش گذاشته‌ایم و مخاطب ما ملت شریف ایران بوده، بنابراین هیچ اهمیتی ندارد که عده‌ای معدود چه فکری درباره پهپاد شاهد 129 می‌کنند، چون آنچه که باید نشان می‌دادیم را در معرض نمایش گذاشته‌ایم.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو فروند از این پهپاد تولید شده و تعداد بسیاری از پهپاد شاهد 129 در خط تولید انبوه قرار دارد.

گفتنی است، پهپاد بمب‌افکن شاهد 129 در پنجم مهر ماه امسال با حضور "سرلشکر جعفری" فرمانده کل سپاه رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران




بُرد نسل جدید موشکهای هواپایه
سه شنبه 92/7/9 ساعت 1:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بُرد نسل جدید موشک‌های هواپایه به 300 کیلومتر خواهد رسید

رییس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع از برنامه این وزارتخانه برای افزایش برد موشک‌های هواپایه به 300 کیلومتر خبر داد.

خبرگزاری فارس: بُرد نسل جدید موشک‌های هواپایه به 300 کیلومتر خواهد رسید

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سید مهدی فرحی رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع، صبح امروز در همایش توانمندی‌های تسلیحاتی هواپایه که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های کشور در این حوزه گفت: برنامه‌ای در دست اجرا داریم که به موجب آن، بُرد موشک‌های هواپایه درنسل جدید به 300 کیلومتر خواهد رسید.

فرحی همچنین یکی از رویکردهای مهم وزارت دفاع را تجهیز و تسلیح پهپادها در حوزه‌های آفندی و پدافندی عنوان کرد.

وی گفت: امروز دفاتر طراحی مشترک بین سازمانی در خصوص پروژه‌هایی نظیر اس 300، سپهر و مقصود در حال فعالیت است که این به معنی بلوغ چهارم صنایع دفاعی است.

رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع در ادامه به برخی دستاوردهای موشکی هواپایه نظیر فکور 90 اشاره کرد و افزود: این موشک اواخر سال گذشته بود که با موفقیت تست و آزمایش شد.

فارس نیوز

 



برچسب‌ها: موشک

قرارگاه دریایی ارتش 1
سه شنبه 92/7/9 ساعت 12:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ارسال به دوستان
دریادار سیاری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد
تشکیل قرارگاه دریایی ارتش در شمال/ بکارگیری سامانه‌ جدید برای کنترل شناورها

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تشکیل قرارگاه‌های دریایی خاتم الانبیای یک و دو(متعلق به ارتش و سپاه) در جنوب کشور، از تشکیل یک قرارگاه دریایی دیگر در شمال خبر داد.

خبرگزاری فارس: تشکیل قرارگاه دریایی ارتش در شمال/ بکارگیری سامانه‌ جدید برای کنترل شناورها

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- امیر دریادار حبیب الله سیاری یکی از رسانه‌ای ترین فرماندهان نیروهای مسلح است که تعامل گسترده و مناسبی با جامعه خبری کشور دارد؛ روحیه‌ای که البته برای فرمانده نیرویی که بیشترین نقش را برای آشنایی مردم با فرهنگ دریانوردی دارد، لازم است.

نیروی دریایی ارتش که رهبر انقلاب آن را یک «نیروی راهبردی» نامیدند، در سالهای اخیر و بویژه پس از واگذاری ماموریت حضور در دریای عمان و آبهای آزاد، نزدیک به سی ناوگروه را به مناطق مختلف جهان از جمله مدار 10درجه شمالی، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، کانل سوئز، دریای سرخ و مدیترانه، تنگه مالاکا و اقیانوس آرام اعزام کرد تا این ناوگروهها ضمن انتقال پیام صلح و دوستی ملت ایران به دیگر کشورها، حافظ خطوط مواصلاتی و منافع کشور در آبهای دوردست باشد.

دریادار سیاری در بازدید از خبرگزاری فارس، طی گفتگویی با خبرنگاران حوزه دفاعی این خبرگزاری به بررسی برخی دستاوردها، برنامه‌ها و عملکرد این نیروی راهبردی در آبهای آزاد و بین‌المللی پرداخت که مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

***

دریادار سیاری در ابتدای این گفتگو به تاثیر و عملکرد نیروی دریایی در ایام دفاع مقدس پرداخت و یکی از ماموریت‌های مهم این نیرو در ایام جنگ تحمیلی را صیانت از اقتصاد کشور دانست.

وی ادامه داد: هیچ کس در طول آن سالها یاد ندارد که مایحتاج اصلی زندگی مردم مانند نان، روغن، شکر و یا قطعات وسایل مورد نیاز در دسترس نبوده باشد در حالی که ما به عنوان یک کشور واردکننده، در حال یک جنگ تمام عیار بودیم و 93درصد از این واردات نیز از طریق دریاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: این رزمندگان نیروی دریایی بودند که وقتی دشمن تمام توان خود را برای قطع صادرات نفت ایران به کار گرفت، تا از این طریق شکست را برما تحمیل کند، هشت سال صادرات نفت کشور را در برابر تمام تهدیدات زمینی، دریایی و هوایی حفظ کردند.

* ماموریت ناوگروه بیست و هفتم در فاصله 3000کیلومتری

سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی تنها در زمان جنگ مسئولیت نداشته و وظایفی هم در دوران صلح دارد، به اعزام ناوگروه های این نیرو به ماموریت های بین المللی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: همین الان ناوگروه بیست و هفتم نداجا در فاصله 3000کیلومتری بندرعباس در تنگه باب‌المندب در حال انجام ماموریت است.

* نداجا تضمین کننده اقتصاد کشور در طول 4سال اخیر

وی تصریح کرد: در طول 4 سال اخیر اگر نیروی دریایی نبود، چرخه اقتصادی کشور آسیب می دید چرا که نفتکش‌های ما مدام تهدید می‌شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اگر امروز نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران تهدید نمی‌شوند، برای این نیست که تهدیدکنندگان دیگر نیستند، بلکه برای این است که ما قدرتمند ظاهر شدیم و اقتدار خود را طوری به رخ آنها کشیدیم که جرات نزدیک شدن به کشتی‌های ما را ندارند. اما اگر باز هم موقعیت را مناسب ببینند، شروع به تهدید و ربایش خواهند کرد.

* حوزه ماموریت نداجا کجاست

سیاری در بخش دیگری از این گفتگو به شاخصه‌های یک نیروی راهبردی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نگاه کنید، منطقه ماموریتی تمام نیروهای زمینی، هوایی و پدافند در داخل مرزهای کشور است اما ماموریت نیروی دریایی ارتش از مرزهای کشور به سمت عرصه‌های بین‌الملی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: نیروی راهبردی که مد نظر فرمانده معظم کل قواست، این است که بتواند اقتدار نظام اسلامی را در آبهای آزاد به نمایش گذاشته و مظهر قدرت ملت ایران در دریاها باشد.

سیاری با بیان اینکه یک نیروی دریایی قدرتمند و راهبردی باید توانایی جداشدن از آبهای ساحلی و انجام ماموریت در آبهای آزاد را داشته و در زمان صلح نیز حافظ خطوط مواصلاتی کشور باشد، خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در آبهای آزاد نباشیم، منزوی خواهیم شد و دریا را از ما خواهند گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: 70 درصد کره زمین را آب فراگرفته و کشورهایی امروز در دنیا موفق هستند که با استفاده از دریا، امنیت را برای دیگر نهادهای خود جهت قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت و تعالی فراهم کنند.

* تشکیل قرارگاه دریایی ارتش در شمال

سیاری در ادامه درخصوص تشکیل قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) یک متعلق به ارتش در جنوب کشور گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در ایام دفاع مقدس نیز کنترل کننده جنگ بود که البته امروز هم تحت فرماندهی حضرت اقا به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: قرارگاه‌های دیگری نیز به عنوان زیرمجموعه این قرارگاه عمل می‌کنند که ازجمله آنها، قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) یک متعلق به ارتش و قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء(ص) دو متعلق به سپاه پاسداران است که فرماندهان کل سپاه و ارتش و فرماندهان نیروی دریایی در این دو قرارگاه حضور دازند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از تشکیل یک قرارگاه دریایی دیگر توسط ارتش در شمال کشور خبر داد.

* استفاده از پهپاد به عنوان یکی از مولفه‌های رزم دریایی

سیاری با اشاره به توانمندی‌های نداجا در حوزه تجهیزات رزمی نیز با اشاره به توان موشکی در سه حوزه سطح به سطح، ساحل به دریا و سطح به هوا، گفت: البته یکی دیگر از مولفه‌های توان نیروی دریایی، استفاده از اژدرهاست که جایگاه بسیار بالایی در مقابله با تهدیدات سطحی و زیرسطحی دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث موشک و اژدر، ما در حوزه سلاح‌های دیگر مانند انواع توپ‌ها نیز توانمندی‌های بالایی داریم که اینها در کنار استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یکی از مولفه‌های رزمی نیروی دریایی همیشه مد نظر بوده و هست.

* تاکید رهبر انقلاب بر دفاع هوایی یگانهای شناوری

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور در آبهای آزاد باید همراه با توانمندی دفاعی یگانها باشد، اظهار داشت: این عرصه، عرصه مهمی است و تدبیر رهبری نیز بر این است که بتوانیم از یگان‌های خود در عرصه آب‌های آزاد دفاع کنیم.

سیاری ادامه داد: یکی از مولفه‌های دفاع برای شناورها، موضوع دفاع نقطه‌ایست تا بواسطه آن، یگانهای ما توانمندی دقاع از خود در برابر تهدیدات هوایی را داشته باشند.

* تهدیدات در حال تغییر است

دریادار سیاری در ادامه با بیان اینکه قبل از هجوم، ما باید توانمندی خود را در امر دفاع ارتقا دهیم، گفت:‌ همه این سامانه‌های دفاعی در دستور کار است که البته باید به‌روز هم باشد چرا که تهدیدات در حال تغییر و عوض شدن است و این موضوع یعنی توانمندی دفاعی برای حضور مستمر در دریاها باید تقویت شود.

* پیشرفت ایران در حوزه طراحی و ساخت زیرسطحی‌ها

وی فناوری زیردریایی‌ها را یکی از بالاترین سطوح فناوری در دنیا دانست و گفت:‌ بالاترین این سطوح متعلق به زیردریایی‌های اتمی و بعد از آن زیردریایی دیزلی و بعد از زیردریایی‌ها نیز فناوری ناوشکن‌ها است و بعد هم هواپیماهای مسافربری، جنگنده‌ها، موشک‌ها و... قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاریخچه دستیابی ایران به فناوری زیر سطحی‌ها گفت: ما قبل از انقلاب و حتی در طول جنگ تحمیلی، زیردریایی نداشتیم و در سال 71 بود که ما توانستیم به زیردریایی‌های کلاس طارق دست پیدا کنیم.

سیاری خاطرنشان کرد:‌ در حدود این 21 سال، پیشرفت ما در حوزه زیرسطحی‌ها در دنیا قابل توجه بوده است چرا که ما امروز می‌توانیم زیردریایی‌های سنگین خود را با اتکا به دانش داخلی و نیروهای بومی به طور کامل تعمیر اساسی کنیم و کار ساخت زیردریایی را هم از زیردریایی‌های سبک کلاس غدیر آغاز کردیم که امروز این زیردریایی‌ها ساخته و عملیاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: در یک کلاس بالاتر نیز زیردریایی فاتح را داریم که ان‌شاءالله در سال جاری رونمایی خواهد شد که نشان‌دهنده توانمندی ما در ساخت انواع زیردریایی‌ها است.



برچسب‌ها: نیروی دریائی

قرارگاه دریایی ارتش 2
سه شنبه 92/7/9 ساعت 12:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

قسمت دوم

* حضور نیروی دریایی ارتش در ورودی اقیانوس اطلس

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور این نیرو در آب‌های آزاد و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما امروز به طور مستمر در شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه شمالی که شامل منطقه باب‌المندب، خلیج عدن و جنوب هند می‌شود، حضور داریم و خارج شدن از این محدوده‌ها و ورود به مناطقی مانند دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، هند جنوبی و اقیانوس اطلس جزو سیاست‌هایی است که باید توسط مقامات بالاتر ابلاغ شود.

سیاری ادامه داد: البته ما چند بار اقدام به این امر کردیم که دوبار به دریای مدیترانه و نزدیکی تنگه جبل‌الطارق که به اقیانوس اطلس وصل می‌شود، رفتیم و سال جاری نیز در دریای چین و اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم و در حوزه دریای خزر نیز یکی از ناوگروه‌های ما در بندر آستراخان روسیه پهلو گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی آماده حضور در اقیانوس اطلس است اما این امر در صورتی خواهد بود که توسط مسئولین ابلاغ شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور و بازدید از بنادر دیگر کشورها اشاره کرد و گفت:‌ این سفرها نشان می‌دهد که ایران منزوی نیست چرا که ما در دریای خزر و خلیج فارس با کشورهای متعددی همسایه‌ایم که این رفت‌وآمدها باعث تقویت روابط، برقراری صلح و دوستی و تجارت می‌شود چرا که یکی از مؤلفه‌های ارتباط در دریا، نیروی دریایی است.

* کنترل کامل ارتش بر تحرکات دریای عمان

سیاری به اشراف اطلاعاتی کامل ایران در آب‌های اطراف کشور و آب‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: هر کس قصد ورود به خلیج فارس دارد باید از دریای عمان وارد شود و ما امروز یک کنترل کامل و صد درصدی بر تمام تحرکات با استفاده از سامانه‌ها و تجهیزات متعدد نظیر هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد، هواپیماهای گشت دریایی، زیر سطحی‌ها، ناوهای گشتی، رادارها، سونارها و دستگاهای مختلف داریم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور در آب‌های آزاد مستلزم دانستن و عمل کردن به قوانین بین‌المللی است و طبق این قوانین هیچ ناو یا زیرسطحی نمی‌تواند وارد آب‌های سرزمینی ما شود در این صورت ما ابتدا تذکر داده و اگر بی‌توجهی کنند، برخورد می‌کنیم اما معمولاً رعایت می‌کنند.

* بکارگیری سامانه‌های جدید برای کنترل شناورهای بیگانه

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ناوهای ما در آب‌های آزاد نیز گشت‌زنی می‌کنند و هرگاه از شناوری خواستند که خودش را معرفی کند آنها تبعیت می‌کنند چرا که این امر طبق قوانین بین‌المللی است و در منطقه‌ای مانند تنگه هرمز نیز وقتی ایستگاه رادار شناوری را صدا می‌کند، جواب می‌دهد. البته اخیراً دستگاه‌های جدیدی روی ناوها نصب شده که دیگر احتیاجی به صدا کردن نیست بلکه توسط این سیستم به صورت کامل نام، ملیت، مبدأ و مقصد و نوع مأموریت خود را معرفی می‌کنند.

* هیچ شناوری حق ورود به آبهای ایران را ندارد

وی ادامه داد: البته در دریا خط مرز، ثابت و مشخص نیست و این مرز به وسیله رادارها مشخص می‌شود که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد چرا که عوامل متعددی مانند رانش، باد و جز و مد نیز در جابه‌جایی شناور‌ها مؤثر است که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد اما آنچه قطعی است ما در صورت اشتباه آنها تذکر می‌دهیم و آنها هم مسیر خود را تصحیح می‌کنند و مردم باید مطمئن باشند که تمام مرزهای آبی‌ ما تحت کنترل است و اگر کسی قصد نزدیکی به آن را داشته باشد و به اخطار هم توجهی نکند، باید بداند که با او برخورد خواهد شد.

* نقش سواحل مکران در پیشرفت کشور

سیاری در ادامه به لزوم گسترش فرهنگ استفاده از دریا در کشور اشاره کرد و گفت: حضرت آقا سواحل مکران و دریای عمان را یک گنج می‌دانند اما متأسفانه باید اعتراف کنیم که ما از این موضوع غفلت کرده و کمترین استفاده را از دریا برای پیشرفت کشور داشتیم.

وی به جایگاه مناسب ایران به لحاظ جغرافیایی اشاره کرد و افزود: اگر ما بتوانیم از سواحلی مانند مکران به خوبی استفاده کنیم می‌تواند نقش به‌سزایی در پیشرفت و تعالی کشور ما داشته باشد.

* برنامه ارتش برای آشنایی دولت با مباحث دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما سال گذشته همایش توسعه سواحل را در منطقه کنارک داشتیم و امسال هم این را ادامه می‌دهیم و سمیناری در جاسک برگزار خواهیم کرد تا دولت جدید را با این موضوعات آشنا کنیم چرا که این مناطق یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها برای پیشرفت است و البته رسانه‌ها هم باید برای گسترش این فرهنگ در بین مردم به ما کمک کنند.

* زیرسطحی‌های بدون سرنشین در دستور کار نداجا

سیاری در خصوص ورود نیروی دریایی به حوزه زیرسطحی‌های بدون سرنشین نیز گفت: این امر مانند مسائل و موارد دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

* اقتدار با ریختن پول به جیب بیگانگان محقق نمی‌شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع ایران‌هراسی اشاره کرد که توسط دشمنان در منطقه تبلیغ می‌شود و افزود: البته مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که ما نمی‌توانیم نگوییم که توان نظامی‌مان پیشرفت کرده اما مهم اینست که این ارتقا توان برای دفاع از کشورمان است و ما قصد تهاجم به هیچ کشور دیگری را نداریم.

سیاری ملت ایران را ملتی صلح‌طلب و مخالف تعدی به دیگران معرفی کرد و افزود: در طول 200 سال گذشته ملت ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و ما معتقدیم که اقتدار با ریختن پول به جیب دیگران به دست نمی‌آید بلکه هر کس باید بر روی خلاقیت و توانمندی‌های کشور خودش تکیه کند.

* کشورهای فرامنطقه‌ای باعث ناامنی هستند

وی ادامه داد: ما در رزمایش‌های خود نیز توانمندی‌های دفاعی‌مان را به صورت شفاف و روشن ارائه کردیم و تأکید داشتیم که کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند امنیت را برقرار کنند و هیچ نیازی به حضور دیگران نیست چرا که این کشورهای فرامنطقه‌ای خود باعث ناامنی هستند و بیرون رفتن‌شان می‌تواند به برقراری امنیت در منطقه کمک کند.

* ظرفیت و توان ساخت ناوهواپیمابر را داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ما توانایی ساخت شناورهای بزرگ نظیر ناوهای هواپیمابر را نیز داریم، گفت: این موضوعات بسته به سیاست‌های کلی نظام است اما اگر روزی این نیاز اعلام شود و بگویند که به سمت ساخت ناو هواپیمابر برویم، کشور ما توان این کار را دارد. البته ناوهای هواپیمابر از فناوری‌های بالایی برخوردار است و برای پشتیبانی از یگان‌های شناوری در آب‌های آزاد یک مؤلفه مؤثر به حساب می‌آید.

فارس نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

جدیدترین زیردریایی ایران
دوشنبه 92/7/8 ساعت 1:21 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
  «فاتح» 500 تنی ایران آماده فتح دریاها شد +عکس
فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات و در حالت غوطه ور 14 نات است و توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، فرماندهان نیروهای دریایی از دیرباز می دانستند با تمام مزایایی که کشتی ها برای تغییر نتیجه یک جنگ داشتند عیب بزرگ آنها که رویت پذیری از فواصل دور است همواره باقی خواهد بود. دیده شدن کشتی ها با چشم مسلح با توجه به انحنای کره زمین از حدود 30 کیلومتری میسر است و در طی روز این مشکل تنها در هوای مه آلود بود که برطرف می شد.

با اختراع زیردریایی و اثبات کارایی آن در سال 1775 اولین زیردریایی نظامی به کار گرفته شد و فصل جدیدی در تاریخ نبردهای دریایی رقم خورد. زیردریایی، مهمترین عیب کشتی ها را نداشت و این هم به دلیل توانایی غوطه ور شدن در آب و مخفی ماندن از دید چشم ها و برد مؤثر سلاح های معمولی بود. از آن پس توسعه زیردریایی ها برای مقاصد نظامی ادامه یافته و با پیشرفت فناوری در زمینه فیزیک و بعدها مکانیک دریایی کارایی این وسیله جنگی افزایش چشمگیری یافت.

زیردریایی ها در طول جنگ های جهانی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و با شروع جنگ سرد کم کم گونه ای جدید از این نهنگ های مصنوعی به نام زیردریایی اتمی ساخته شد. نیروی محرکه این زیردریایی ها از یک راکتور هسته ای کوچک تأمین  می شود و تا مدت چند سال و بعضاً تا آخر دوره عمر کاری نیاز به سوخت گیری ندارند و در نتیجه می توانند به طور نامحدود از نظر زمانی به دریانوردی بپردازند.

در دوران جنگ سرد زیردریایی های اتمی حامل موشک های قاره پیمای بالستیک به عنوان ابزار مهمی برای موازنه قوا عمل کردند و حتی شوروی سابق با این موشک های شلیک شونده از زیردریایی اقدام به قرار دادن ماهواره در فضا نمود.

با وجود توانایی های چشمگیر زیردریایی های اتمی، زیردریایی های دیزلی که بعدها با موتورهای الکتریکی نیز همراه شدند (زیردریایی های دیزل-الکتریک)  همچنان مشتری خود را در نیروهای های دریایی حفظ کردند که به دلیل نیازهای عملیاتی چون حرکت در آبهای کم عمق، سر و صدای کمتر(با به کارگیری موتور الکتریکی در زیر آب) و قابلیت های تهاجمی برای درگیری با زیردریایی های دشمن بود.

امروزه عمده زیردریایی های مورد استفاده در جهان همچنان از نوع دیزل الکتریک هستند هر چند که طرح هایی نیز برای زیردریایی های تهاجمی اتمی با دوره عمر 30 سال و بدون نیاز به سوختگیری ارائه شده است.

در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن هایی که از قدرت نظامی بالای دریایی برخوردار بوده است نیز تمایل به در اختیار گرفتن زیردریایی وجود داشت که پیش از انقلاب محقق نشده و پس از انقلاب اسلامی نیز تا چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی این وسیله ارزشمند در اختیار نیروی دریایی کشورمان قرار نگرفت.

در دهه 1990 ایران در حالی که به گفته دریابان شمخانی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش امکان خرید ناوچه های موشک انداز با فناوری مناسب یا زیردریایی را از روسیه داشت با جمع بندی صاحبنظران، زیردریایی را انتخاب کرد که امروزه ارزش این انتخاب درست، بر کسی پوشیده نیست.

با ورود زیردریایی های روسی کیلو و لزوم  تسلط بر فناوری آنها توسط متخصصان کشور، همزمان با سعی در کشف و رفع عیوب این زیردریایی ها تلاش ها برای شروع مطالعه و ساخت زیردریایی در رده های مختلف متناسب با نیاز بومی آغاز شد. پس از حدود یک دهه جهاد علمی، زیردریایی غدیر یکی از نتایج مهم این جریان بود که به عنوان یک زیردریایی میدجت در اختیار رزمندگان دریادل نداجا قرار گرفت.


 

زیردریایی غدیر


در کنار ساخت زیردریایی های کوچک مانند نهنگ و همچنین زیردریای های مرطوب مانند السابحات برای طراحی و ساخت زیردریایی های بزرگتر نیز اقدام شد که تا کنون از دو نمونه در رده های وزنی حدود 500 و حدود 1000 تن صحبت شده است. این زیردریایی ها که فاتح و بعثت نام دارند در واقع انقلابی علمی در عرصه صنایع دریایی کشور را نوید می دهند که در اینجا به معرفی زیردریایی فاتح می پردازیم.

زیرسطحی 527 تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.

به گزارش مشرق، در طراحی این زیردریایی متخصصان کشورمان سعی در حرکت به سمت بهینه ترین حالت ممکن برای دستیابی به توانمندی رزمی بیشتر داشته اند از این رو فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلیمتری بوده (اژدر با قطر خارجی 533 میلیمتر) و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد.

طبق اعلام، این زیردریایی دارای دو اژدر رزرو است که البته از این عبارت می توان دو گونه برداشت کرد بدین ترتیب که یا دو اژدر به همراه چهار اژدر موجود در پرتابگرها در این زیرسطحی وجود دارد و یا به ازای هر پرتابگر 2 اژدر ذخیره پیش بینی شده است که در حالت دوم باید اذعان کرد پایایی جنگ افزار فاتح واقعاً بالا است.

به گزارش مشرق، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

با توجه به اینکه عمده قدرت زیرسطحی اعلام شده کشور تا امروز وابسته به زیردریایی های سنگین کیلو و سبک غدیر است مقایسه ای بین توانایی های آنها و فاتح که بین این دو قرار دارد می کنیم.

از نظر وزن روی آب، فاتح حدوداً 4.5 برابر سنگین تر از غدیر 115 تنی بوده و کیلوی 2350 تنی نیز حدوداً 4.5 برابر فاتح است. غدیر دارای 2 پرتابگر 533 میلیمتری برای شلیک اژدر است و از تعداد اژدرهای ذخیره آن اطلاعی در دست نیست اما برخی کارشناسان خارجی امکان حمل 2 اژدر ذخیره را برای آن تصور می کنند که احتمال آن با توجه به ابعاد این زیرسطحی پائین است؛ کیلو که به آن قاتل خاموش هم گفته می شود از 6 پرتابگر اژدر 533 میلیمتری برخوردار بوده و 18 اژدر نیز با خود حمل می کند که 12تای آن ذخیره است.



فاتح به عنوان برادر بزرگتر غدیر دارای 4 پرتابگر اژدر بوده و با توجه به اینکه اعلام شده 2 اژدر رزرو دارد می توان حدس زد کلاً دو و یا دو اژدر ذخیره به ازای هر پرتابگر(جمعاً 8 فروند) دارد.

بنابراین با افزایش تعداد محفظه شلیک اژدر در طراحی فاتح تمایل به امکان تعداد شلیک بیشتر در فواصل زمانی کوتاه و همچنین داشتن مهمات برای باقی ماندن در عرصه نبرد و تداوم درگیری مدنظر بوده است. نتیجه قابل استنتاج این است که توانایی تهاجمی فاتح در آغاز درگیری دو برابر غدیر و دوسوم کیلو است و هر سه فروند فاتح معادل دو فروند کیلو خواهند بود در حالی که هر 3 فروند غدیر می توانست کار یک زیرسطحی کیلو را آن هم در وهله اول انجام دهد.

هر چند که با اتمام مهمات، غدیر ناچاراً باید زودتر از صحنه درگیری عقب نشسته یا تنها به کار شناسایی و نظارت بپردازد. البته باید توجه کرد که تعداد بیشتری زیردریایی به معنی توانایی درگیری همزمان با تعداد بیشتری هدف و در گستره وسیع تری است که به مدد تولید انبوه و به خدمت گیری بیش از 12 فروند زیرسطحی غدیر ممکن شده. همچنین دسترسی به تعداد بیشتری کیلو شاید ناممکن بوده ولی هر سال تعدادی فاتح و غدیر قابل ساخت است.

برای توضیح بیشتر باید گفت از نظر ذخیره اگر برای غدیر دو اژدر در نظر بگیریم، تعداد اژدرهای ذخیره فاتح برابر با آن یا چهار برابر آن خواهد بود اما همچنان با تعداد کلی 12 اژدر به پای کیلو با 18 اژدر نمی رسد. در واقع کیلو می تواند دو بار دیگر 6 پرتابگر اژدر خود را پر کرده و به سمت دشمن آتش کند که اگر تعداد اژدر ذخیره فاتح 8 فروند باشد می تواند مثل کیلو دو بار پرتابگرهای خود را پر کند اما در مجموع 6 اژدر کمتر از کیلو دارد.

در مورد تعداد مین، قابلیت فاتح برای حمل 8 عدد برابر با یک سوم زیرسطحی های کیلو است که می تواند با استفاده از مین های دریایی کمتر اما پیشرفته و هوشمند جبران شود.



از جمله نکات قابل مقایسه دیگر بین فاتح و کیلو، سرعت آنها است که سرعت روی آب هر دو تقریباً یکی بوده ولی کیلو در آب به سرعت 17 نات(31.45 کیلومتر بر ساعت) دست می یابد در حالی که فاتح با 14 نات یعنی 82 درصد سرعت کیلو حرکت می کند. همچنین بیشینه عمق قابل دستیابی کیلو 300 متر و عمق عملیاتی آن 240 متر است که برای فاتح این مقادیر به ترتیب 250 و 200 متر است از اینرو زیرسطحی کوچکتر و بسیار سبکتر فاتح در این زمینه به 83 درصد توانایی کیلو رسیده است.

از نظر طول مدت مأموریت نیز منابع خارجی برای کیلو 45 روز را ذکر نموده اند اما زیردریایی فاتح تا 35 روز می تواند به دریانوردی بپردازد بنابراین در این کمیت فاتح به حدود 78 درصد یعنی بیش از سه چهارم توان کیلو دست یافته است در حالیکه بسیار سبک تر و از نظر ابعاد نیز کوچک تر از آن است.

به گزارش مشرق، با در نظر گرفتن سرعت حرکت فاتح با استفاده از لوله هوا که 8 نات(14.8 کیلومتر بر ساعت) اعلام شده می توان برد فاتح را بیش از 6700 کیلومتر تخمین زد که عدد قابل توجهی بوده و این زیردریایی را برای اجرای مأموریت های فراتر از آبهای نزدیک و حضور در شمال اقیانوس هند و حتی در صورت لزوم در خلیج عدن توانمند نشان می دهد.

برای جمع بندی این مقایسه باید گفت زیردریایی فاتح هر چند تنها 23 درصد وزن روی آب کیلو را دارد اما در عمده مشخصات فنی به بیش از 75 درصد(سه چهارم) تا بیش از 80 درصد(چهار پنجم) توانایی زیردریایی مطرح کیلو دست یافته است.

بخشی از این موفقیت مدیون بکارگیری تجهیزات پیشرفته در فاتح است که بسیار کوچکتر و سبکتر از نمونه های موجود در زیردریایی خارجی کیلو است و طراحان ایرانی بهترین استفاده ممکن با مقدورات فعلی را از فضای داخلی فاتح کرده اند. سامانه های بکارگرفته شده در فاتح مانند غدیر از انواع جدید و با فناوری های نوین هستند که ضمن کاهش خدمه مورد نیاز، کاهش احتمال بروز عیب، افزایش فاصله زمانی بین تعمیرات و همچنین سادگی عیب یابی و تعمیر را به دنبال داشته اند.

ویژگی مهم فاتح در عرصه موتوری و سامانه های الکترونیکی

فاتح با برخورداری از حسگرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه های ارتباطی امن برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده و با توجه به ساخت بومی آن در قیاس با نمونه های خارجی هم رده، ارزانتر نیز خواهد بود.

زیرسطحی فاتح با برخورداری از 12 نوع سونار مختلف شامل انواع فعال(اکتیو) و غیرفعال(پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیروهای غواص دشمن نیز به طور مؤثری عمل کند.


 

یکی از سونارهای زیردریایی فاتح


از سوی دیگر بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از این زیردریایی، فاتح از ESM     بهره می برد که این سیستم در زیردریایی ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‎یابی انواع امواج رادار و سیگنال‎های مخابراتی منتشر شده از کشتی‎ها، هواگردها، زیردریایی‎ها و سایر منابع را بر عهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری ویا پشتیبانی اطلاعاتی از شناورهای خودی در صحنه نبرد افزایش می‎یابد.



سامانه پشتیبانی اقدامات الکترونیکی یا ESM شامل گیرنده‎های امواج و سیگنال‎ها، نمایشگرها و تجهیزات تحلیل و پردازشگر است. ارتباط داده ای این سامانه با سامانه مدیتریت صحنه نبرد و سامانه کنترل آتش، حلقه تکمیل کننده کاربرد آن است.

همچنین موتور این زیردریایی نیز از نوع توربوژنراتور می باشد. ژنراتور در یک زیردریایی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد. این انرژی الکتریکی می‎تواند از طرق مختلفی مانند موتور دیزل یا توربین بخار تأمین شود. توربوژنراتورها انرژی بخار را به انرژی الکتریکی تبدیل می‎کنند که برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد زیردریایی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

استفاده از این سامانه می‎تواند مزیت‎های عملکردی نسبت به استفاده از موتور دیزلی برای زیردریایی به همراه داشته باشد از جمله ایجاد نویز و ارتعاشات کمتر، مقاومت بالاتر در برابر شوک‎های وارده و هزینه کمتر در چرخه عمر.



این زیردریایی علاوه بر افزایش نفوذناپذیری دشمن در سواحل خودی دست نداجا را برای حضور در دو منطقه راهبردی تنگه مالاگا و تنگه باب المندب بازتر کرده و با حضور خود در آبهای سرزمینی و دریاهای آزاد نزدیک، امکان حضور زیردریایی های کلاس کیلو و همچنین زیردریایی 1000 تا 1200 تنی بعثت را در آبهای دوردست و برای حمل موشک هایی با مأموریت های متنوع تر مثلاً عملیات ضد اهداف سطحی باز می گذارد.

زیردریایی بعثت در واقع پرکننده فاصله زیرسطحی های غدیر و فاتح با زیردریایی بزرگ کیلو است و بنا بر اطلاعات منتشر شده مأموریتی متفاوت خواهد داشت و ناوگان زیرسطحی های کشور با ورود آن بیش از پیش تکمیل خواهد شد.
 


به آب اندازی طارق پس از تعمیرات


 

پوشش های جاذب نصب شده روی بدنه زیر دریایی طارق


موفقیت طراحی و ساخت این دو زیردریایی جدید بر پایه تلاش های شبانه روزی در دو دهه گذشته در راستای اکتساب فناوری و علوم دریایی بوده است که تعمیر زیردریایی پیچیده طارق (از رده کیلو) بدون حضور کارشناسان کشور سازنده، ارتقاء برخی قابلیت های آن در سال های گذشته و ساخت بومی بسیاری از اجزاء مهم و پرهزینه آن مانند باتری ها، پوشش های جاذب امواج نصب شده روی بدنه، قطعات و زیرسامانه ها نمونه هایی از نتایج این تلاش ها است.

ساخت شبیه ساز زیرسطحی های کیلو و غدیر نیز گام مهم دیگری است که به آموزش مؤثر و با هزینه کمتر برای تربیت نیروی متخصص منجر می شود.

امروزه کشورمان ایران چرخه فناوری زیرسطحی های نظامی را با طراحی، ساخت، آزمایش، تولید، آموزش خدمه، به کارگیری، تعمیرات و ارتقاء نمونه های داخلی و خارجی موجود در ناوگان تکمیل کرده است و با توجه به سخنان اخیر مسئولان نیروهای مسلح کشورمان از جمله وزیر دفاع، باید منتظر ماند و دید در چه روزی نیروی دریایی ارتش، فاتح دریاها را در یگان عملیاتی خود پذیرا خواهند بود.

منبع: مشرق نیوز




منحصر به فرد
دوشنبه 92/7/8 ساعت 12:18 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
«لقمان»؛ پروژه منحصر به فرد نیروی‌دریایی ارتش/ ناو «خلیج‌فارس» ساخته می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با ساخت ناو خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه خواهد بود که از این نوع شناور برخوردار است.

خبرگزاری فارس: «لقمان»؛ پروژه منحصر به فرد نیروی‌دریایی ارتش/ ناو «خلیج‌فارس» ساخته می‌شود

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بازدید از خبرگزاری فارس در گفتگویی تفصیلی با خبرنگاران دفاعی این خبرگزاری، به بررسی عملکرد، توان و برنامه‌های آینده نیروی دریایی پرداخت و طی آن از آغاز ساخت جدیدترین ناو این نیرو در سال جاری خبر داد و گفت: با ساخت این ناو، ایران تنها کشوری در منطقه خواهد بود که چنین شناوری را در اختیار خواهد داشت.

دریادار سیاری با اشاره به توان این نیرو در طراحی و ساخت ناوها و ناوشکن‌های بومی، به ساخت ناوشکن جماران بعنوان سمبل اقتدار علمی و صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: این ناوشکن، بخشی از پروژه موج بود که در ادامه آن، سال گذشته ناوشکن دماوند در دریای خزر به آب اندازی شد که ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد الحاق آن به ناوگان دریایی ارتش خواهیم بود.

* ناوشکن سهند سال آینده عملیاتی می‌شود

وی با بیان اینکه در همین راستا ناوشکن «سهند» نیز در سال 93 عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: این روند در غاالب پروژه‌های موج چهار و پنج و شش و ... تا تامین کامل نیازها ادامه دارد.

* لقمان؛ پروژه منحصر به فرد نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین در خصوص پروژه «لقمان» با موضوع طراحی و ساخت ناو «خلیج فارس» توسط این نیرو، گفت: «خلیج فارس» یک ناو آموزشی است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه بخش اعظمی از آموزش‌ها علاوه بر جنبه تئوریک، جنبه عملی دارد و دانشجو حتما باید برای دریانوردی، چندین روز به آبهای آزاد برود و در صحنه عمل، آموزش ببیند.

* ناو «خلیج فارس» ساخته می‌شود

سیاری خاطرنشان کرد: طرح ساخت ناو «خلیج فارس»، 28 شهریور سال گذشته در مراسم دانش آموختگی دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه شد و ایشان نیز آن را تایید کردند.

وی با بیان اینکه کار طراحی مفهومی این ناو در حال انجام است، تصریح کرد: ان شاءالله کار ساخت این شناور نیز از سال جاری آغاز خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: با ساخت این ناو، جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه خواهد بود که از این نوع شناور برخوردار است.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: نیروی دریائی

RQ170 ایرانی
دوشنبه 92/7/8 ساعت 12:14 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
پرواز RQ170 ایرانی نزدیک است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: من به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می‌کنم به واسطه سابقه‌ای که از این کشور تجربه کرده‌ام، طبیعتا باید خودم را آماده کنم و مراقب باشم.

 

خبرگزاری فارس: با یک تماس و لبخند نمی‌توان دشمنی آمریکا را فراموش کرد/ من دیپلمات نیستم؛ یک پاسدارم/ پرواز RQ170 ایرانی نزدیک است

رسیدن شعاع پرواز شاهد 129 تا فلسطین اشغالی

حاجی زاده در خصوص ویژگی‌های هواپیمای شاهد 129 گفت: طی یک سال اخیر توانستیم این هواپیما را تبدیل به هواپیمایی رزمی کنیم. بنابراین این هواپیما دو ماموریت می تواند انجام دهد؛ هم مراقبت و شناسایی، و هم کار رزمی. این هواپیما می تواند ضد اهداف ثابت و متحرک با استفاده از بمب و موشک، عملیات رزمی انجام دهد.

وی افزود: شعاع عملیاتی این هواپیما، 1700 کیلومتر است. یعنی می تواند از آشیانه، تا شعاع 1700 کیلومتر پرواز کند و عملیات شناسایی انجام دهد و بار دیگر به آشیانه مراجعت کند.

حاجی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا شعاع عملیاتی این هواپیما به این معنی است که در صورت تهدید از سوی رژیم صهیونیستی، قادریم از این هواپیما برای رفع تهدید استفاده کنیم، اظهار داشت: ما انواع مختلفی از هواپیماها را برای عملیات مختلف در اختیار داریم و شاید هواپیماهایی را که برای عملیات برون مرزی به آنها نیاز است، خیلی رسانه ای نکنیم و شما نمونه آن را در هواپیمای ایوب که حزب الله استفاده کرد مشاهده کردید.

وی ادامه داد: این هواپیما بیشتر برای داخل ایران، برای مراقبت در آب‌های بین المللی و در جدار مرز و کویر مرکزی قابل استفاده است و البته کار نظامی هم می‌تواند انجام دهد. هواپیمای پردتور آمریکایی تقریبا معادل همین تایپ است و آمریکایی ها از هواپیمای خود برای عملیات برون مرزی هم استفاده می‌کنند اما ما این هواپیما را بیشتر برای ماموریت ایجاد امنیت در داخل مرزها و پیرامون خود طراحی کرده و ساخته‌ایم.

توانمندی ایران بیشتر از مقداری است که رسانه‌ای می‌شود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سئوال که آیا ایران هواپیماهایی دارد که بتواند آن ها را تا آسمان فلسطین اشغالی گسیل کند، تأکید کرد: طبیعتا توانمندی ما بیش از مقداری است که رسانه ای می کنیم، و نمونه آن را در هواپیمای ایوب مشاهده کرده‌اید. اما ضرورتی برای رسانه ای کردن آن ندیده بودیم.

فعالیتهای سپاه در بومی سازی فناوری‌ها

وی با بیان اینکه طی دوسال اخیر سپاه فعالیتهای بسیاری را در زمینه ساخت و بومی سازی پهباد، موشک های زمین به زمین و سامانه های راداری و پدافند هوایی انجام داده، خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به این دلیل است که این نوع هواپیماها نسبت به هواپیمای دارای سرنشین امنیت و قابلیتهای بیشتری دارد، و کم هزینه تر است؛ البته این طور نیست که هواپیمای با سرنشین را بتوانیم حذف کنیم.

حاجی زاده در ادامه گفتگو با شبکه العالم خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی که از فناوری و قدرت مالی خوبی برخوردارند فقط روی یک نوع از این هواپیماها سرمایه گذاری نمی کنند و هر دو را در نظر دارند.

زمان به پرواز در آمدن آر کیو 170

حاجی زاده در خصوص زمان به پرواز در آوردن آر کیو 170 اظهار داشت: آر کیو 170 هواپیمای بدون سرنشین عادی نیست و با به دست آوردن آن اسناد محرمانه زیادی از امریکا به یک باره به دست ایران افتاد. یکی از مجموعه این پروژه ها ساخت و مهندسی معکوس خود هواپیما بود، که بعد از فاز شناسایی کار آن آغاز شده و خوب هم پیش رفته و ما مایلیم هر زمان که توانستیم آن را به پرواز در آوریم و اطلاعات تکمیلی را ارائه کنیم. البته زمان بندی برای به پرواز در آوردن آر کیو 170 نزدیک است ولی ما مقداری احتیاط می‌کنیم.

آر کیو 170 غنیمت است آن را هرگز پس نمی دهیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص اینکه آیا می توان تصور کرد که ایران هواپیمای آر کیو 170 را به نشانه حسن نیت به آمریکا تحویل دهد، پاسخ داد: هرگز، آمریکا بیش از نیم قرن با ملت ایران دشمنی کرده و باید در عمل ثابت کند که دیگر دشمن ما نیست نه در زبان؛ فکر نمی کنیم که با یک جلسه و یک صحبت و یک لبخند و یک پیام می توان دشمنی آمریکا نسبت به ملت ایران را فراموش کرد، ما کشته ها و شهدای زیادی را به واسطه توطئه آمریکایی ها علیه ملت ما تقدیم کردیم؛ آرکیو170 هم یک غنیمت است و غنیمت را کسی پس نمی دهد.

جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی در منطقه

حاجی زاده در خصوص جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی به ویژه در زمینه سامانه های موشکی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، اظهار داشت: ما هم به لحاظ فنی و هم صنعتی و نیز از لحاظ عملیاتی نباید جایگاه ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم؛ زیرا فاصله خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: تولید موشک به تنهایی برای ایران قدرت ایجاد نمی کند؛ ما مجموعه ای از امکانات و توانمندی ها را داریم که مهمترین آنها مردم منسجم و ولایت مدار ایران است که مستحکم ایستاده اند و دقیقا به تدابیر، فرامین و سخنان مقام معظم رهبری توجه می کنند؛ این موضوع تولید قدرت کرده است و یکی از اجزای آن شاید هم موشک باشد.

حاجی زاده ادامه داد: مجموعه این توانمندی ها باعث شده است که ایران در منطقه به عنوان کشتی ثبات و با امنیت بالا شناخته شود و در یک شرایط مطلوب قرار گیرد و حتی امنیت آن از خیلی از پایتخت های کشورهای اروپایی بالاتر باشد. این در شرایطی است که دشمنان مال به دنبال به هم زدن ثبات و ایجاد ناامنی هستند و مجموعته این توانمندی ها که شامل نیروهای مسلح ، نیروهای انتظامی ، نیروهای اطلاعاتی ، بسیج مردمی است و همه این ها با یکدیگر باعث شده است که امنیت پایدار باشد.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

جدیدترین پهپاد
شنبه 92/7/6 ساعت 1:18 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
  با حضور امیر پوردستان
جدیدترین پهپاد نزاجا با نام «یسیر» رونمایی شد/ پرواز تا شعاع 200 کیلومتری

جدیدترین پهپاد نیروی زمینی ارتش با نام «یسیر» با حضور فرمانده این نیرو رونمایی شد.

خبرگزاری فارس: جدیدترین پهپاد نزاجا با نام «یسیر» رونمایی شد/ پرواز تا شعاع 200 کیلومتری

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، جدیدترین پهپاد نیروی زمینی ارتش با نام «یسیر» با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده این نیرو در محل یگان پهپادی نزاجا رونمایی شد.

این پرنده بدون سرنشین با سقف پروازی 15 هزار پا و مداومت پروازی 8 ساعته می تواند تا شعاع 200 کیلومتر پرواز عملیاتی داشته باشد و با ارتباط با ایستگاه های کنترل زمینی قابل حمل از مکان های مختلف که به این پرنده دستور داده می شود، مراقبت کند و یا اهدافی را شناسایی کند.

پهپاد یسیر که به دست محققان و دانشمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده مجهز به دوربین های شناسایی با فناوری روز دنیاست و احتیاجی به باند فرودگاهی برای نشست و برخاست ندارد.

سبکی وزن، تحرک و جابجایی بالا و دوربین های قوی و همچنین قابلیت لاک کردن روی اهداف، ویژگی های این پرنده بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران را دوچندان کرده است.

یسیر می تواند در امدادرسانی، عملیات های رزمی و همچنین کنترل ترافیک نیز بکار گرفته شود.

منبع: فارس نیوز





پهپاد نزاجا
شنبه 92/7/6 ساعت 1:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
   امیر پوردستان خبر داد
قابلیت انهدام اهداف در دوردست توسط پهپاد «یسیر»/ «رعد 85»؛ پهپاد انتحاری نزاجا

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: از پهپادهای این نیرو در حوزه مراقبت از مرزها استفاده شده و پهپاد جدید نیز به پیشرفته ترین سامانه های شناسایی مجهز شده است.

خبرگزاری فارس: قابلیت انهدام اهداف در دوردست توسط پهپاد «یسیر»/ «رعد 85»؛ پهپاد انتحاری نزاجا

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از جدیدترین پهپاد این نیرو با نام یسیر، یگان موشکی و پهپادی را دستان بلند این نیرو دانست و گفت: امروز ایران به حدی از دانایی، توانایی و دانش تخصصی رسیده که تمامی نیازهایش را متخصصان بومی تولید کرده و ایده‌ها را تبدیل به محصول می‌کنند.


فرمانده نزاجا، این نیرو را یکی از نیروهای محوری ارتش دانست و تصریح کرد: امروز ما با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبرو هستیم که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق می‌کند و ما باید متناسب با آن ظرفیت‌های لازم را در خود ایجاد کنیم.


پوردستان گفت: ما با یک نبرد ناهمتراز روبرو هستیم که هر گام دشمن در آن می‌تواند 400 کیلومتر باشد و نیروی زمینی ارتش نمی‌تواند با یگان‌های سنتی وارد نبرد ناهمتراز شود. به همین دلیل یگان‌های موشکی و گروه پهپادی دست بلند نیروی زمینی ارتش است که می‌تواند ده‌ها و صدها کیلومتر جلوتر را رصد و مورد هدف قرار دهد و ما الان می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.


وی افزود: با تحول گسترده نیروی زمینی ارتش، یگان پهپادی این نیرو ارتقاء سطح داده و با افزایش ظرفیت، به گروه پهپادی تبدیل شد.


پوردستان تاکید کرد: پهپادهای نزاجا در تمام مرزهای کشور وجود دارد و کارهای شناسایی و رزمی را انجام می‌دهند.


فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امروز با ورود پهپاد «یسیر»، با مداومت پروازی بالا و دوربین‌های قوی و شناسایی نقاط کور، ظرفیت ناوگان پروازی گروه پهپادی نزاجا صدچندان شده و این گروه آماده ورود به عرصه نبرد ناهمتراز است.


پوردستان در پایان اظهار داشت: خوشبختانه در ستاد کل نیروهای مسلح نیز متولی یگان پهپادی به فرماندهی سردار خرم ایجاد شده که یک همگرایی و همدلی در یگان‌های پهپادی نیروهای مسلح به وجود آورده است.


فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین درحاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به ویژگی‌های  پهپاد یسیر گفت:‌ این پهپاد دست بلند نیروی زمینی ارتش است که با شناسایی دوردست‌ها و مورد هدف قراردادن آنها نقش اصلی در ارتقاء آمادگی دفاعی نزاجا دارد.


پوردستان ادامه داد: این پهپاد، مداومت پروازی و عملیاتی بالایی دارد و به دوربین‌های بسیار قوی مجهز است که تصاویر را به ایستگاه‌های کنترل ارسال کرده و از زوایای مخفی، دشمن را شناسایی می‌کند.

وی همچنین با اشاره به رونمایی پهپاد جدید سپاه و تعامل ارتش و سپاه در این حوزه گفت: در تمامی رده‌ها در سطح طرح و تجهیزات بین نیروهای سپاه و ارتش تعامل وجود دارد و تمامی دانش تخصصی در مجموعه سپاه و ارتش مبادله می‌شود.

پوردستان با اشاره به پهپادهای انتحاری نزاجا گفت: با همکاری و همدلی با صنعت هوایی قدس، پهپادهای انتحاری را آماده کرده‌ایم که این پهپادها همزمان با شناسایی هدف، می‌توانند آن را منهدم کنند.

وی تاکید کرد: این پهپادها می‌توانند هدف‌های متحرک و ساده و همین طور اهداف هوایی از جمله بالگرد و هواپیما را مورد هدف قرار دهند و قدرت انفجاری آنها می‌تواند با توجه به محموله‌ای که به آن متصل می‌شود متفاوت باشد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد: پهپادهای انتحاری این نیرو به عنوان رعد 85 در سایز‌های مختلف وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به نامگذاری پهپاد جدید نزاجا به نام یسیر گفت: یسیر به معنای سهولت و سادگی است و این یعنی کار با این پهپاد برای نفوذ در عمق دل دشمن بسیار ساده است.

منبع: فارس نیوز





پهپاد موشک انداز
شنبه 92/7/6 ساعت 2:39 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
  تصاویر پهپاد دوربرد و موشک‌انداز سپاه با نام «شاهد 129» منتشر شد

«شاهد 129» قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

خبرگزاری فارس: تصاویر پهپاد دوربرد و موشک‌انداز سپاه با نام «شاهد 129» منتشر شد

-------------------------------

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با نام شاهد 129 با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه رونمایی و عملیاتی شد.

طراحی و ساخت این نوع پرنده تاکنون تنها در انحصار آمریکا بود اما از این پس ایران نیز با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، از فناوری ساخت این نوع پهپاد قدرتمند برخوردار شد.

 

 

 

این پهپاد رزمی که از فناوری بومی و کاملاً ایرانی برخوردار است می تواند سربازی قدرتمند برای دفاع از مرزهای آبی، خاکی و هوایی ایران اسلامی باشد.

 

«شاهد 129» توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.

 

دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی هزار و 700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می تواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد.

 

سقف پروازی این پهپاد 24 هزار پاست که با ایستگاه های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را بدست گیرد.

 

از آنجا که هزینه هر ساعت پرواز برای جنگنده های رزمی 10 هزار دلار است این پهپاد می تواند با هزینه 100 هزار تومانی در هر ساعت بر آسمان ایران بدرخشد.

 

«شاهد 129» قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی ، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس های هوایی نیز استفاده کرد.

 

دستور تولید انبوه «شاهد 129» با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل ساخت این پهپاد صادر شد.

منبع: فارس نیوز




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 76
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327364