سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
موشک قاره پیما
چهارشنبه 92/7/17 ساعت 11:23 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار ‌حاجی‌زاده در همایش «ناگفته‌های RQ-170»‌ عنوان کرد
پرواز پهپادهای ایرانی تا عمق تل‌آویو/ ایران تکنولوژی ساخت ‌موشک‌های قاره‌پیما را دارد

فرمانده هوافضای سپاه گفت: ‌امروز این توان در پهپادهای ایرانی وجود دارد که تا سرزمین‌های اشغالی پرواز کنند؛ البته در این زمینه «شاهد 129» ‌یکی از ده‌ها پهپادی است که می‌تواند تا عمق تل‌آویو پرواز کند.

 

خبرگزاری فارس: پرواز پهپادهای ایرانی تا عمق تل‌آویو/ ایران تکنولوژی ساخت ‌موشک‌های قاره‌پیما را دارد
 

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، سردار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ظهر امروز در همایش «ناگفته‌های RQ-170» اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه دشمنان با نظام اسلامی آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز مقابله با انقلاب اسلامی به عنوان عنصر ثابت اقدامات خصمانه دشمنان مطرح بوده افزود: آنها از هر شیوه‌ای برای نابودی و ضربه زدن به انقلاب استفاده کردند ولی هرگز موفق نشدند.

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: آنها همیشه یک موضوع را به عنوان موضوع محوری انتخاب و سایر موارد  در حاشیه قرار می‌گیرد، همانند جنگ تحمیلی که در آن گزینه سیاسی محور بود و اقتصاد و فرهنگ در حاشیه قرار داشت.

حاجی‌زاده گفت: امروز جنگ اقتصادی محور است و دیگر گزینه‌ها در حاشیه قرار دارد اما انگار در کشور این موضوع درست تبیین نشده که درگیر جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و مسئولان متوجه این موضوع نیستند.

به گفته وی، امروز جنگ اقتصادی مطرح بوده و افسران این جنگ بانک‌ها، تولیدکنندگان، کشاورزان و فعالان اقتصادی هستند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: دشمن به نحوی رفتار می‌کند که سایه تهدید را همیشه احساس کنیم و در این راستا از همه گزینه‌ها برای مقابله با ملت استفاده کرده است.

سردار حاجی‌زاده یادآور شد: همین افراد در سوریه نیز به دنبال جنگ داخلی بوده و نیروهای مسلح را از بیرون وارد کردند، آنها ابتدا کشور را درگیر اختلافات مذهبی کرده و در انتها به گزینه نظامی روی می‌آورند.

وی گفت: در 8 سال دفاع مقدس، رژیم صهیونیستی اتاق فکر عراق بود و ما عملاً در جنگ هشت ساله ایران هیچ یار و یاوری نداشت اما با تکیه بر خداوند و استفاده از مقدورات خودی در برابر دشمن ایستادیم.

وی گفت: غربی‌ها از همه شیوه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرده‌اند و امروز شیوه مدنظر آن‌ها جنگ اقتصادی است و آنچه ما در این 35 سال می‌بینیم یکپارچگی نظام سلطه علیه ما بوده و تنها موضوعی که شرق و غرب را در کنار هم قرار داد جنگ عراق علیه ایران بود.

فرمانده هوافضا سپاه در ادامه بیان کرد: در جنگ عراق علیه ایران 30 کشور همکاری داشتند که در منطقه در رأس آن عربستان، کویت و رژیم صهیونیستی  بودند و در کل جهان هم آمریکا و شوروی حمایت‌های ویژه‌ای از عراق داشتند به طوری که آمریکا با هواپیماهای جاسوسی و ماهواره‌ها به نیروهای بعثی اطلاعات می‌داد.

سردار حاجی زاده گفت: ما ساخت موشک را در سال 63 آغاز کردیم در حالی که موشکهای ما خیلی دقیق نبود اما امروز موشک‌های ما نقطه می‌زنند در زمینه پهپاد نیز هواپیماهای اولیه ما در عمق 3 کیلومتری پرواز می‌کردند اما امروز این توان وجود دارد که تا سرزمین‌های اشغالی پرواز کنند؛ البته در این زمینه شاهد 129 ‌یکی از ده‌ها پهپادی است که می‌تواند تا عمق تل‌آویو پرواز کند.

وی نشاندن RQ-170 را لطفی الهی دانست و خاطر نشان کرد: این پهپاد سیستم رادارگریز ویژه‌ای دارد که دمای هواپیما با محیط یکسان می‌شود و همچنین صدای آن بسیار کم است و امروز از این پهپاد دهها پروژه در دست اقدام است.

فرمانده هوافضا سپاه با اشاره به اینکه نیازی به موشک‌های قاره‌پیما نداریم، افزود: اما امروز ما تکنولوژی ساخت این موشک‌ها را باتوجه به ارسال ماهواره داریم اما دشمنان ما به ما نزدیک هستند و نیازی به صرف هزینه‌های بالا نیست.

منبع : فارس نیوز

 




ناو خلیج فارس
چهارشنبه 92/7/17 ساعت 12:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر سیاری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ناو خلیج فارس فرزند پروژه دریایی لقمان

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناو منطقه‌ای خلیج فارس در آینده نزدیک در پروژه دریایی لقمان به عنوان فرزند این پروژه ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه دیدار با فرمانده نیروی دریایی نامیبیا در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران که پروژه دریایی لقمان به کجا رسیده اظهار داشت: این پروژه بحث ساخت ناو آموزشی است، ناو آموزشی برای نیروی دریایی ما و همه کشورها بسیار حائز اهمیت است.  
 
وی افزود: کار پرورش افسران ما در دانشگاه به پایان نمی‌رسد و باید بروند و در دریاهای آزاد حضور یافته و هزاران کیلومتر دریانوردی کنند.  
 
امیر سیاری تصریح کرد: باید یک ناو آموزشی در حد نیروی دریایی ایران به وجود آید که کار عملی دانشجویان را به خوبی انجام داده که در ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران بسیار موثر است.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در آینده نزدیک به ساخت این ناو نزدیک می‌شویم که جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران را ارتقاء می‌دهد و نام آن ناو منطقه‌ای خلیج فارس است و به این دلیل که به همه جا می‌رود نام خلیج همیشه فارس را با خود به همه‌جا می‌برد. 

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد افزود: امروز میزبان فرمانده نیروی دریایی نامیبیا بودیم که این سفر به خاطر تلاشی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در نامیبیا از فرمانده نیروی دریایی این کشور دعوت کرده و وی نیز سریع این دعوت را پذیرفتند.  
 
امیر سیاری اظهار داشت: بعد از حضور فرمانده نیروی دریایی نامیبیا پیرامون موضوعات مختلف بحث و گفتگو کرده و نیازمندی‌های نامیبیا در ابعاد مختلف آموزشی تعمیر، نگهداری و ساخت یگان‌های شناور و همچنین در عرصه تاکتیک و ساماندهی نیروی دریایی بررسی شد.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما نیز متقابلا اعلام آمادگی کردیم تا از نیروی دریایی نامیبیا بازدید کنیم و ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در این کشور حضور داشته باشند.  
 
وی افزود: ارائه آموزش به نیروی دریایی نامیبیا در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نوشهر و فرماندهی دریایی در رشت و پایگاه تکاوران دریایی در منجیل و تبادل آموزشی نیز از دیگر توافقات دو طرف بوده است.  
 
امیر سیاری تصریح کرد: بحث حضور نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند و باب‌المندب نیز از دیگر موضوعات مطرح شده بود.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت:‌در اطراف آفریقا و شرق و غرب این قاره همه کشورها با پدیده دزدان دریایی مواجه هستند و می‌خواهند با اقتدار جلو این پدیده بایستند و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در این زمینه به این کشورها منتقل کنیم.  
 
وی گفت: با توسعه و گسترش روابط فیمابین امیدواریم شاهد ارتقا سطح روابط باشیم.  
 
امیر سیاری اضافه کرد: سفر ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشور نامیبیا و بازدید از نیروی دریایی کشور انشاءالله در سلسله مراتب کاری قرار خواهد گرفت.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: طرف نامیبیایی نگاه عمیقی به نیروی دریایی ایران دارد و به قدرتمندی کشورمان واقف هستند و ما نیز آماده هستیم تا آموزش‌های خود را در اختیار نیروی دریایی نامیبیا بگذاریم.  
 
وی افزود: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نوشهر با آموزش‌ها در سطح استاندارد جهانی است و بازدید از این دانشگاه و نیز کارخانجات دریایی در بندرعباس و همچنین دیدار از ناوشکن جماران به عنوان نماد قدرت نیروی دریایی ایران در برنامه فرمانده نیروی دریایی نامیبیا قرار دارد.  
 
امیر سیاری اظهار داشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش نامیبیا به اینکه ما در بحث ساخت و ساز وارد بوده و دریا را خوب می‌شناسیم واقف است.  
 
همچنین در ادامه این دیدار دریادار پیتر ویلو فرمانده نیروی دریایی ارتش نامیبیا در جمع خبرنگاران گفت: صحبت‌ها و مذاکرات خوبی را با امیر سیاری انجام دادیم و فردا نیز از قسمت‌های مختلف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پایگاه عملیاتی و کارخانجات دریایی بندرعباس و دانشگاه امام خمینی(ره) در نوشهر دیدار خواهیم کرد.  
 
وی افزود: بسیاری از کشورها دچار پدیده دزدی دریایی هستند و با توجه به گسترش این پدیده به تنهایی توسط یک کشور قابل حل نیست و با بکارگیری تجربه جمهوری اسلامی ایران بر این مشکل فائق می‌آییم.  
 
فرمانده نیروی دریایی نامیبیا درباره سطح مذاکرات و ملاقات با کشورهای دیگر تصریح کرد: در این زمینه مذاکراتی با کشورهای آمریکای جنوبی داریم که ارزشمند است و با کشورهایی مثل ایران نیز در خاورمیانه می‌خواهیم چنین روابطی داشته باشیم تا از تجربیات این کشور استفاده کرده و در عملیات‌ها شرکت کنیم. 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

بهترین شرایط
چهارشنبه 92/7/17 ساعت 12:57 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار سلامی در ششمین کنفرانس ملی جنگ الکترونیک:

امروز ایران در بهترین و مستحکم‌ترین شرایط نسبت به دشمنان قرار داد

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در بهترین و مستحکم‌ترین شرایط نسبت به دشمنان قرار داد، گفت: جهش و رشد علمی می‌تواند دشمن را خلع سلاح کند و الکترونیک در این حرکت ما نقش بی بدیلی را ایفا می‌کند.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، ششمین کنفرانس ملی "جنگ الکترونیک ایران" با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه الکترونیک 16 و 17 مهرماه در تالار اندیشه دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.

سردار "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاح این کنفرانس، الکترونیک را از حوزه‌های مهم جنگ و صلح توصیف کرد و در تشریح واقعیات حاکم بر جهان امروز اظهار داشت: ما در دنیای واقعیت‌ها، مقایسه‌ها، منازعه‌ها و همکاری‌ها به سر می‌بریم، بنابراین ترسیم هرگونه نقشه راه و مسیری برای دستیابی به ترازی جدید از اقتدار و پیشرفت مستلزم عبور از فضاهای پر چالش و رقابتی است.

سردار سلامی با بیان اینکه حرکت و پیشرفت ما بیش از آنکه در میدان همکاری‌ها رخ دهد، در میدان منازعه با دشمنان صورت می‌پذیرد، گفت: امروز در دنیایی به سر می‌بریم که قدرت‌های بزرگ، دشمنان بزرگ، جدی، نزدیک و دقیق ما هستند و میدان بازی با ما را حاصل جمع صفر طراحی کرده‌اند، به این معنا که پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ما معادل شکستی برای دشمنان است و پیشرفت و حرکت جلو رونده ما در این فضا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ما برای مواجهه با قدرت‌های بزرگ نیاز به تراز تأثیری از قدرت جهانی داریم و رسیدن به افق‌های دور دست پیشرفت، بدون میدان تاثیر جهانی میسر نمی‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه برای مواجهه اطمینان‌بخش با قدرت‌های بزرگ به قدرتی بزرگ نیازمندیم، گفت: بدون جهانی شدن نمی‌توان با قدرت‌های جهانی مبارزه کرد؛ در مقطع کنونی جنگ و زندگی با هم در آمیخته و تفکیک میدان جنگ از صلح عملاً ممکن نیست.

وی با بیان اینکه دشمن تمامی مؤلفه‌های قدرت خود را جهانی توصیف می‌کند، گفت: نمی‌توانیم ابعاد قدرت خود را ملی تعریف کنیم اما در محیط بین‌المللی با قدرت‌های جهانی درگیر شویم.

سردار سلامی با بیان اینکه هر کشوری اگر بتواند مرزهای تأثیر خود را فراتر از جغرافیای ملی گسترش دهد قدرتمند محسوب می‌شود، اظهار داشت: ما نیازمند انبساط قدرت و توسعه کره نفوذ در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم تا بتوانیم توازن تأثیر را برقرار کنیم.

وی افزود: دشمن تلاش می‌کند فاصله قدرت خود را با ما افزایش داده و ما را عقب نگه دارد؛ مسدود کردن روند توسعه علمی ما نیز با این هدف انجام می‌شود، به دلیل آنکه در دنیای امروز بدون اقتدار علمی نمی‌توان با دشمنانی سرشار از علم و فناوری رقابت کرد؛ ما نیازمند شکستن انحصارهای علمی دشمن در فضاهای علمی نوین هستیم که تأثیر مستقیمی در استقلال عزت و امنیت ایران اسلامی دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه فصل عاریه گرفتن قدرت برای ادامه حیات گذشته است، گفت: قدرت ما زمانی حقیقی است که محصول دانش بومی باشد، به این خاطر که استقلال، آزادی و پیشرفت به صورت قرضی به دست نمی‌آید و اگر ما تا به امروز با اطمینان روی پای خود ایستاده‌ایم به برکت توسعه ظرفیت‌های جوشان بومی است که همواره در رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: خمیرمایه هر قدرتی جز با تکیه بر استعداد درونی نمی‌تواند آفرینش‌گر یک قدرت در مقیاس فراملی باشد.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: ادامه حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با مدل پیشرفت در حلقه قدرت‌های بزرگ از عنایاتی است که خداوند متعال به ملت ایران داشته و ما در مقاومت علیه دنیای استکبار با کمترین آسیب به رشد تعالی رسیدیم و روندی متمایز از تمامی روندهای متمایز از تمامی روندهای بشر را خلق کردیم.

وی افزود: مدل پیشرفت ما از دل فضای خصومت جهانی عبور کرد و حرکت ما در خلاف جهت طوفان‌های سهمگین متوقف نشد و حجت پروردگار را محقق کرد.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در بهترین و مستحکم‌ترین شرایط نسبت به دشمنان قرار داد، گفت: جهش و رشد علمی می‌تواند دشمن را خلع سلاح کند و الکترونیک در این حرکت ما نقش بی بدیلی را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: دانش الکترونیک امروز دانش جوانی است و در گام‌های اولیه تغییر سیمای بشر قرار دارد، اما تمامی شئون زندگی انسانی را در حاکمیت خود قرار داده به شکلی که تمامی پدیده‌ها ماهیتی الکترونیک دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یک ارگانیسم جهانی الکترونیک در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: این ارگانیسم جهانی سبک زندگی بشر را دچار تغییر کرده به نحوی که در جهان الکترونیک فواصل جغرافیایی به تدریج نقش خود را در زندگی انسان‌ها از دست می‌دهند و داده‌های انبوه اطلاعات در ترسیم ذهنیت‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

سردار سلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش جنگ الکترونیک در نبردهای آینده گفت: با وجود پدیده الکترونیک سیمای جنگ‌ها نیز تحت تأثیر پیشرفت‌های این حوزه قرار می‌گیرد، به شکلی که امروز در حالی که دولت‌ها با یکدیگر تعامل دارند از طریق الکترونیک طرف مقابل را مهار می‌کنند.

وی افزود: ثبات تغییرات در حوزه الکترونیک به روز و بالاست، نباید به پیشرفت‌های اندک اکتفا کنیم؛ به‌حمدالله ما زیرساخت‌های لازم را در این زمینه داریم که باید در این حوزه بلندپروازانه و موازی با قدرت‌های خارجی و دشمنانمان حرکت کنیم تا عقب نمانیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان ما شاید به ظاهر دست از دشمنی بردارند، اما میدان الکترونیک را میدان منازعه‌ای قدرتمند خواهند ساخت، گفت: دنیای این منازعات نامرئی است، اما آثار آن محسوس و ملموس است.

وی افزود: آرزوی دشمن محو آرزوهای ماست، ما باید آرزوهای آن‌ها را در تلاش مجدانه خود دفن کنیم.

سردار سلامی در پایان، رفتار متناقض غربی‌ها را در استفاده از دانش هسته‌ای توسط خودشان با اهداف جنگ‌طلبانه و بکارگیری ایران با هدف بهبود شرایط زندگی انسان‌ها را مورد انتقاد قرار داد و ضمن تاکید بر بسیج استعدادها و ظرفیت‌ها و اکتفا نکردن به روندهای معمول در زمینه‌های علمی گفت: قدرت، فناوری، دانش و علم در همه جا و همه حال می‌تواند اقتدار را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد.

گفتنی است در ادامه این مراسم نمایشگاه محصولات، فناوری‌ها، دانش و ایده‌ها در حوزه جنگ الکترونیک با حضور سردار سلامی افتتاح شد. در این نمایشگاه کارشناسان و محققان داخلی آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود را زمینه الکترونیک به معرض نمایش گذاشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

4 خرابکار
دوشنبه 92/7/15 ساعت 9:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
صالحی در جمع خبرنگاران:
وزارت اطلاعات در حال پیگیری اقدامات مجرمانه 4 خرابکار اتمی است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: وزارت اطلاعات در حال پیگیری اقدامات مجرمانه چهار خرابکار اتمی است.

خبرگزاری فارس: وزارت اطلاعات در حال پیگیری اقدامات مجرمانه 4 خرابکار اتمی است

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم ختم پدر ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در حال پیگیری اقدامات مجرمانه چهار خرابکار اتمی است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از همان ابتدا برای دستگیری مجرمان سازمان انرژی اقدامی صورت نگرفته است، گفت: باید اجازه می‌دادیم که این 4 نفر اقدامات مجرمانه‌شان را انجام دهند تا بتوانیم آنها را دستگیر کنیم چراکه این موضوع رویه خاص خود را دارد و ما باید از قصد آنها آگاه می‌شدیم.  

وی افزود: وزارت اطلاعات هم‌اکنون در حال پیگیری اقدامات مجرمانه این 4 نفر است. 

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: وزارت اطلاعات

رعد 85
دوشنبه 92/7/15 ساعت 1:52 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرهنگ خاکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

توانایی "رعد 85" برای حمله به پایگاه‌های نیروهای فرامنطقه‌ای/ سرنگونی پرنده‌های متجاوز به وسیله پهپادهای انتحاری ارتش

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش گفت: پهپاد رعد 85 با 100 کیلومتر برد و داشتن سر جنگی قوی به عنوان هواپیمای رزمی انتحاری عمل می‌کند و برای انهدام هدف‌های متمرکز بزرگ مثل سنگرهای اجتماعی، شهرهای بزرگ، پالایشگاه‌ها، پادگان‌ها و ... هواپیمای بسیار ایده‌آلی است.

به گزارش   باشگاه خبرنگاران، ایران یکی از معدود کشورها در جهان  و به ویژه منطقه خاورمیانه است که در زمینه ساخت "پهپاد" فعالیت می‌کند.

"پرنده? هدایت‌پذیر از دور" که به اختصار "پهپاد" نامیده می‌شود، هواپیمای بدون سرنشینی است که هدایت آن از راه دور صورت می‌گیرد. این وسیله پرنده از نیروهای آیرودینامیکی برای پرواز در مسیر دلخواه استفاده کرده و یا به وسیله کنترل از راه دور یا با برنامه‌های پیش پروازی ریخته شده از قبل یا با سامانه‌های خودکار دینامیک هدایت می‌شود.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر استفاده از دستاوردهای نوین در عرصه رزم زمینی، با به‌کارگیری پهپادهای "شناسایی" و "انتحاری"، گامی بلند در راستای دفاع مقتدرانه از میهن اسلامی‌مان برداشته است.

در همین زمینه سرهنگ "رضا خاکی" فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در گفتگویی مشروح با   خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، به تشریح جزئیاتی از جدیدترین پهپادهای انتحاری و شناسایی این نیرو پرداخت.

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران: نیروی زمینی ارتش برای استفاده از پهپادهای انتحاری و تهاجمی چه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد؟

سرهنگ خاکی: یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش اولین یگان پهپادی در کشور بود که به سوی استفاده از پهپاد رزمی انتحاری رفت. ما در سال 85 هواپیمای رزمی انتحاری را به کار گرفتیم که طراحی آن از 4 یا 5 سال پیش از آن آغاز شده بود و مختص پهپاد نیروی زمینی ارتش است، این هواپیما در حال حاضر با 100 کیلومتر برد و دارا بودن سر جنگی قوی به عنوان هواپیمای رزمی انتحاری عمل می‌کند.

همچنین عملکرد آن به دقت مختصاتی که ما به او می‌دهیم بستگی دارد و می‌تواند هدف ثابت و یا متحرک را در 100 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد؛ یعنی مثل یک "موشک کروز" کوچک عمل می‌کند و در آن واحد تا آخرین لحظه برخورد به هدف هم تصویر را به ما می‌دهد. اگر خلبان ورزیده باشد می‌تواند آن را به پنجره یک ساختمان هم هدایت کند. در عین حال برای انهدام هدف‌های متمرکز بزرگ مثل سنگرهای اجتماعی، شهرهای بزرگ، پالایشگاه‌ها، پادگان‌ها و... هواپیمای بسیار ایده‌آلی است. طراحی این پهپاد توسط نیروی زمینی و شرکت‌های صنایع هوایی وابسته به وزارت دفاع صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران: آیا این پهپاد همانند "پهپاد شاهد 129" سپاه است؛ یعنی با خود موشک حمل می‌کند یا به صورت ا نتحاری عمل می‌کند؟

سرهنگ خاکی: شاهد 129 تسلیحات را حمل کرده و رها می‌کند، ولی پهپاد "رعد 85" با جثه و سر جنگی که دارد مانند یک موشک کروز عمل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران: آیا رعد 85 قادر است نقاطی مثل پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا را هدف قرار دهد؟

سرهنگ خاکی: در صورتی که از سوی مقامات بالا دستور صادر شود این توانایی را داریم که هر نقطه‌ای که در شعاع عملیاتی پهپاد باشد را هدف قرار دهیم.

باشگاه خبرنگاران: یعنی اگر در خلیج فارس رعد 85 را بلند کنیم می‌توانیم در بحرین پایگاه پنجم دریایی آمریکا را هدف قرار دهیم؟

سرهنگ خاکی: هر چیزی در علوم نظامی ممکن است، به شرطی که اراده، هدف و دستور پشت سر آن باشد؛ یعنی نیاز به این کار باشد. این پهپاد به عنوان یکی از ادوات دفاعی کشور ساخته شده است؛ تمام تجهیزاتی که ما داریم در واقع بالابرنده توان دفاعی ما هستند و به دنیا نشان می‌دهند که ما این توان را داریم در مقابل هر دشمنی از خود دفاع کنیم و هر کس بخواهد دست تجاوز به سوی کشور ما دراز کند چه در زمین و چه در هوا می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

رعد 85 و سایر پهپادهای ما این قدرت را دارند. ما حتی می‌توانیم به بالگردها و هواپیماها حمله کنیم این توانایی را در هواپیماهای بدون سرنشین داریم و به همین دلیل می‌گوییم در منطقه جایگاه نخست را داریم.

هیچ کشوری مانند ایران نیست. ممکن است کشوری پول داده و یا دو نمونه پهپاد خریداری کند، اما به محض اینکه پشتیبانی‌هایش قطع شود دیگر نمی‌تواند از لحاظ آموزشی و تجهیزاتی از آن‌ها بهره‌ای ببرد، اما ما خیالمان راحت است. هم می‌توانیم در ورژن‌های مختلف پهپاد تولید کنیم و بسته به نوع مأموریت ماژول‌هایی که هواپیما حمل می‌کند را تغییر دهیم و هم می‌توانیم دائماً پشتیبانی قطعه و تجهیزات داشته باشیم و به همین دلیل از نظر تجهیزات کم نمی‌آوریم.

باشگاه خبرنگاران: یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پهپادی شبیه به شاهد 129 که بتواند تسلیحات حمل کند در اختیار دارد و یا قصد تولید آن را دارد؟

سرهنگ خاکی: ما گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) هستیم. گروه در اصطلاح عامه به چند نفر می‌گویند، اما در ارتش اینطور نیست. در ارتش با یک سری تحقیقات سازمانی چیزی شبیه به یک تیپ سبک است، یعنی در حال حاضر پهپاد در نیروی زمینی به آن بلوغ ذهنی و عملیاتی رسیده که یک پادگان را به طور مستقیم در اختیار دارد و نفرات آموزش دیده و توان اداره مستقل خود را داراست.

اینکه می‌فرمایید چنین پهپادی (مانند شاهد 129) دارد، بله ما زمانی بود که به صورت خودجوش توانستیم هواپیماهای "شاهین نزاجا" و یا همان "مهاجر 4" یا "مهاجر 2" را به تسلیحاتی که رها شونده از هواپیما هستند مسلح کنیم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم، همان‌طور که قبلاً این کار را انجام داده‌ایم. در بعضی از رزمایش‌ها هم شاید دوستان فیلم‌برداری کرده باشند.

درخواست ما از سازمان‌های سازنده وزارت دفاع و شرکت‌های سازنده، توسعه عملکرد رفتارهای پروازی و برد ارتفاع است، زیرا هرچقدر برد و ارتفاع پروازهایمان را بهتر کنیم قابلیت‌های پروازی ما بهتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: آیا پهپادهای انتحاری ارتش جمهوری اسلامی این امکان را دارند که هر پرنده متجاوزی را در آسمان مورد هدف قرار دهند؟

سرهنگ خاکی: ما این امکان را داریم.

 


باشگاه خبرنگاران: لطفاً درباره "پهپاد یسیر" و جزئیات آن توضیح دهید؟

سرهنگ خاکی: هواپیمای بدون سرنشین یسیر هواپیمایی است با طراحی کاملاً بومی که برای پروازهای مراقبت و شناسایی طراحی شده و می‌تواند بین 7 تا 10 ساعت پرواز کند، از نظر برد هم بین 100 تا 200 کیلومتر بسته به نیاز عملیاتی برد دارد.

از نظر مداومت پروازی، پرسنلی که با این هواپیما کار می‌کنند آموزششان با پرسنل دیگر هواپیماها فرق دارد، به این لحاظ که سایر کادرهای پروازی ما شاید برای 3 یا 4 ساعت پرواز دوره دیده‌اند، اما کادر پروازی "یسیر" باید ساعات بیشتری را مراقب پرنده‌ای باشند که در حال پرواز است.

واقعیت در مورد این هواپیما این است که کاملاً بومی بوده و طراحی داخلی دارد و در این زمینه کشور ما در منطقه از جایگاهی برخوردار است که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه در این جایگاه قرار ندارند، این موارد مهم‌ترین خصیصه‌هایی است که یسیر برای ما داشته است.

باشگاه خبرنگاران: آیا تمام قطعات هواپیمای بدون سرنشین یسیر ایرانی است؟

سرهنگ خاکی: بله؛ اما باید به این مسئله توجه کرد که شما استارت ساخت هر نوع پرنده‌ای را بزنید در واقع علوم و تکنولوژی را از نو اختراع نمی‌کنید، علوم و تکنولوژی که تا به امروز به آن استناد می‌کردید بعد از وارد شدن بومی شده و با تکیه بر تکنولوژی داخلی آنچه که نیازتان است طراحی می‌کنید و می‌سازید.

باشگاه خبرنگاران: در خصوص رادارگریز بودن این پرنده هم توضیح دهید.

سرهنگ خاکی: رادارها باید امواجی را فرستاده و امواج برگشتی را دریافت کنند که بر این اساس ما سه نوع رادار داریم، فعال، نیمه فعال و یا به طور معمول غیرفعال هستند که باید فرکانس برگشتی از بدنه هواپیما را داشته باشند تا بتوانند RCS یا سطح مقطعی آن جسم را تشخیص دهند.

اختلاف یسیر با نمونه‌های قبلی آن در جثه است. هواپیماهای بدون سرنشین قبلی ما جثه‌های بزرگ‌تری داشتند، البته آن‌ها هم به دلیل نوع بدنه و طراحی‌شان رادارگریز است، اما یسیر چون جثه کوچک‌تری دارد و موادی که در ساخت آن به کار رفته فلزی نیست، یعنی از مواد مرکب استفاده شده و طراحی بدنه‌اش به گونه‌ای است که تا به حال راداری موفق به رویت آن نشده و به همین دلیل کاملاً رادارگریز است، حتی اگر در ارتفاع پایین پرواز کند و شما با چشم آن را رویت کنید.

باشگاه خبرنگاران: یسیر تا به حال چند مأموریت را انجام داده است؟

سرهنگ خاکی: یسیر در نیروهای مختلف در حال استفاده بوده و این‌طور نیست که بگوییم صرفاً نیروی زمینی و یا نیروی هوایی ارتش از آن استفاده می‌کنند، در حال حاضر در مأموریت‌های آغازین یسیر هستیم به دلیل اینک جدیداً رونمایی شده چند مأموریت بیشتر انجام نداده اما در دوره‌های آموزشی بالای ده‌ها پرواز را انجام داده و الان هم نیروهای دیگر همانند ما از یسیر استفاده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران: این مأموریت‌ها آموزشی بوده یا عملیاتی؟

سرهنگ خاکی: ما انواع مأموریت‌ها را داریم، یا آموزشی، یا رزمایشی و یا عملیاتی. حتی ممکن است پرسنل عمل کننده هم اطلاع نداشته باشند مأموریتی که در حال انجام آن هستند در آخر به چه چیزی تبدیل شود، پهپادها بنا به دستور و یا بنا به مأموریت می‌پرند اینکه از اول مأموریت ما بگوییم امروز پرواز می‌کنیم برای فلان مقصد نمی‌شود تشخیص داد.

باشگاه خبرنگاران: آیا این هواپیما مشابه خارجی دارد یا خیر؟

سرهنگ خاکی: بعضی اوقات طراحی‌ها در کشورهای مختلف و علم طراحی یا علم به‌کارگیری به مرور شبیه می‌شود، من و شما اگر بخواهیم در حال حاضر یک خودرو را طراحی کنیم تمام علوم و طراحی‌های قبلی را کنار نمی‌گذاریم، به عنوان مثال چرا احساس می‌کنیم یک هواپیمای جنگنده در آمریکا، روسیه و یا چین شبیه به یکدیگرند فکر می‌کنیم F25 آمریکایی یا میگ روسی یا G8 چینی شبیه به هم‌اند، اما شاید کپی 50 درصد کار باشد. بقیه کار این است که طراحان هنگامی که بررسی می‌کنند، آیرودینامیکی و عملکرد پروازی که می‌خواهند به یک چیز مشترک می‌رسند که خواسته یا ناخواسته باعث می‌شود به یک دستاورد مشترک برسند.

ممکن است در کشورهای دیگر هواپیماهایی شبیه به یسیر باشد یا به عنوان مثال چرا تمامی هواپیماهای بدون سرنشین موتورشان عقب است، شما نمی‌توانید بگویید به تقلید از کشوری دیگر موتور هواپیما را عقب گذاشته‌ایم. این طراحی مشترک است، اگر قرار است دوربین هواپیما بهترین حالت را داشته باشد و بتواند تصویر خوبی به دور از آلودگی‌های موتور بگیرد این است که همیشه دوربین در دماغه بوده و موتور به انتها می‌رود. این‌ها موارد مشترکی است که گفتیم.

باشگاه خبرنگاران: یسیر در هر حالتی اطلاعات خود را ارسال می‌کند؟

سرهنگ خاکی: بله به صورت آنلاین.

باشگاه خبرنگاران: اگر خدایی ناکرده یسیر در جایی زمین‌گیر شود آیا می‌توان حافظه‌اش را پاک کرد تا اطلاعات آن به دست دشمن نیافتد؟

سرهنگ خاکی: ما بر روی هواپیمای بدون سرنشین چیزی ذخیره نمی‌کنیم، امکانش را داریم و ممکن است سیستمی بر روی هواپیما نصب کنیم که آنچه را که در آن واحد می‌فرستد خودش هم ضبط کند، می‌توان این کار را کرد، اما معمولاً نمی‌کنیم. اگر در جایی هم اتفاقی برای یسیر بیافتد مرحله‌هایی که سیر کرده خالی است.

باشگاه خبرنگاران: یعنی همراه خود ابزاری دارد که در صورت لزوم با ارسال فرمان تخریب شود؟

سرهنگ خاکی: اگر مجبور شویم کار می‌گذاریم. یک مدار آتش ساده است که می‌توانیم برایش تهیه کنیم. البته در حال حاضر نیز این مدار را دارد، اگر لازم باشد آن را کار می‌گذاریم. همه هواپیماهای بدون سرنشین این مدار را دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران




دزدان دریائی
یکشنبه 92/7/14 ساعت 12:41 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
نجات نفتکش ایرانی توسط ناگروه دریایی ارتش در خلیج عدن/آتش سنگین بر سر دزدان دریایی

دریادلان نیروی دریایی ارتش با موفقیت یک فروند کشتی نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات دادند.


خبرگزاری فارس: نجات نفتکش ایرانی توسط ناگروه دریایی ارتش در خلیج عدن/آتش سنگین بر سر دزدان دریایی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از نجات یک فروند نفتکش ایرانی توسط ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن خبر داد و گفت: شب گذشته نفتکش ایرانی مورد تعرض یک فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفته بود که با حضور به موقع ناوگروه بیست و هفتم این اقدام شوم دزدان دریایی ناکام ماند و موجب متواری شدن آنها شد.

وی افزود: در پی این ناکامی، دزدان دریایی بیکار ننشسته و با اضافه کردن تعداد نیروهای خود به هشت فروند قایق تندرو، صبح امروز بار دیگر به همان نفتکش ایرانی حمله ور شدند که پس از مواجهه با آتش پرحجم و سنگین ناوگروه بیست و هفتم، تیم اسکورت و تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش چند فروند از قایق های آنها دچار آسیب شده و مجبور به فرار شدند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه با تلاش ناوگروه بیست و هفتم این نیرو هیچ آسیبی متوجه نفتکش ایرانی نشد، اظهار داشت: پس از متواری شدن دزدان دریایی، نفتکش ایرانی با اسکورت ناوگروه نیروی دریایی مسیر خود به سمت مقصد را در سلامت کامل ادامه داد.

جره با بیان اینکه یکی از اهداف حضور ناوگروههای این نیرو در دریاهای آزاد، تامین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی است که با حضور مستمر و مقتدرانه خود موجب حفاظت از اقتصاد کشور در پهنه آبهای دوردست می شوند خاطر نشان کرد: ناوگروه بیست و هفتم متشکل از ناو بالگردبر خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان به شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ عازم شده است که اخیرا هم موفق شده بود قایق های یمنی را از چنگ دزدان دریایی نجات دهد و هم اکنون در حال گشت زنی در محدوده خلیج عدن و آبهای اقیانوس هند است.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: نیروی دریائی

ساخت شناور
شنبه 92/7/13 ساعت 1:23 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

آمادگی نیروی دریایی ارتش برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه ساخت شناور/ تشریح جزئیاتی از زیردریایی فاتح

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از کنترل صد درصدی شناورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس توسط این نیرو خبر داد و گفت: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده وزارت دفاع است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند.

به گزارش   باشگاه خبرنگاران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با اتکا بر داشته‌ها و امکانات خود پا در آب‌های فرامنطقه‌ای نهاده و انحصار قدرت‌های دریایی را شکسته است. این نیرو که نقشی فراموش‌نشدنی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله داشت اینک به نیرویی راهبردی تبدیل شده که با اقتدار کامل، قادر به تأمین امنیت منافع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه‌ای از آب‌های جهان است.

در همین ارتباط و به منظور آشنایی با دستاوردهای "نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران"، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری"، فرمانده نیروی "راهبردی" دریایی در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران به تشریح برنامه‌ها و عملکرد این نیرو پرداخت. مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به توانمندی نیروی دریایی ارتش در اعزام ناوگروه به آب‌های آزاد، آیا اعزام شناورهای این نیرو به آب‌های دور و مناطق جدید را در دستور کار دارید؟

دریادار سیاری: "مقام معظم رهبری" فرموده‌اند که «دریاهای آزاد متعلق به همه کشورهاست، منافع کشورها در دریا و هر کشوری که به دریا راه داشته باشد منافع راهبردی است»؛ بنابراین ما باید توانیم از منافع راهبردی کشور در دریا استفاده کنیم؛ اجرای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته و ما امروز تمام تلاشمان بر این است که به صورت گسترده و مطابق با قوانین و مقررات بین‌الملل در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم.

از زمان صدور دستور "فرمانده معظم کل قوا"، در منطقه شمال "اقیانوس هند" به طور مستمر حضور داشته‌ایم و در حاشیه این حضور مستمر توانستیم امنیت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های خود را در مقابل ناامنی که دزدان دریایی در منطقه "خلیج عدن" بوجود آورده‌اند تأمین کنیم.

حضور ما در دریای مدیترانه، سریلانکا، اقیانوس هند جنوبی، دریای چین و اقیانوس آرام نشان‌دهنده آن است که ما بر مبنای تدبیر رهبری و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی در عرصه آب‌های آزاد حضور یافته‌ایم.

در صورتی که منافع کشورمان در محدوده خلیج عدن، باب‌المندب و یا دریای سرخ به خطر بیفتد قطعاً امنیت را برای خطوط مواصلاتی خود برقرار خواهیم کرد.

 


باشگاه خبرنگاران: با توجه به توانمندی نیروی دریایی در عرصه ساخت شناورها، آیا در این زمینه آماده مشارکت با سایر کشورها هستید؟

دریادار سیاری: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده "وزارت دفاع" است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند، چرا که این نیرو در ساخت ناوها و ناوچه‌های جنگی تجربه بسیار ارزشمندی دارد.

ما دارای متخصصان ماهر، دانشجوی بسیار زیاد و همچنین توان بالای در زمینه ساخت شناور هستیم. با ساخت ناوهای "جماران"، "کمان"، "پیکان"، "درفش" و "جوشن" می‌توانیم ادعا کنیم که جزء یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در امر ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی محسوب می‌شویم.

باشگاه خبرنگاران: روابط نیروی دریایی ایران و روسیه در چه سطحی قرار دارد؟

دریادار سیاری: ما در طول یکی دو سال اخیر چندین بازدید از بنادر روسیه داشتیم. در سال 91 ناوگروه ارتش روسیه دو بار از بندرعباس بازدید داشت و یک بار هم ناوگروه ما از بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر بازدید کردند که این امر برای اولین بار اتفاق افتاد.

همچنین ما بازدیدی از نمایشگاه صنعت دریایی روسیه داشتیم و در این حد روابط دریایی برقرار بوده است. فکر می‌کنم در آینده نزدیک هم بازدید ناوگروه‌ها باز هم انجام شود.

باشگاه خبرنگاران: تاکنون چندین بار نسبت به برگزاری رزمایش مشترک با همسایگان جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اید، آیا از انجام رزمایش مشترک با روسیه نیز استقبال می‌کنید؟

دریادار سیاری: آمادگی داریم در صورتی که جزء سیاست‌های کلی نظام منظور شود با هر کشوری "رزمایش" انجام دهیم. اکنون که سالی یک بار با عمان رزمایش تجسس و نجات را انجام می‌دهیم نیز همین وضعیت ادامه دارد، ما آماده‌ایم با هر کشوری در خلیج فارس، اقیانوس هند و هر جایی که جزء سیاست‌های کلی نظام قرار بگیرد رزمایش انجام دهیم.

آمادگی "نیروی دریایی ارتش" برای انجام رزمایش مشترک با سایر کشورها به این معنی است که این نیرو از توانمندی خوبی برخوردار است که ادعا می‌کند می‌تواند با دیگر کشورها رزمایش انجام دهد، چرا که اگر ما این توانمندی را نداشتیم نمی‌توانستیم برای انجام رزمایش مشترک اعلام آمادگی کنیم. اگر امکاناتمان کم بود نمی‌توانستیم با کسانی که امکانات زیادی دارند وارد همکاری و یا کارهای مشترک شویم؛ زمانی می‌شود این کار را انجام داد که توانمندی بالایی داشته باشیم و ما این توانمندی را داریم.

باشگاه خبرنگاران: حضور نیروی دریایی ارتش در دریای خزر به چه صورت است؟

دریادار سیاری: "دریای خزر" برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دریای صلح و دوستی مطرح است. برای اینکه در این دریا تبادلات تجاری انجام و از منابع آن به نفع کشورهای مرتبط با این دریا بهره‌برداری شود لازم است که هر کدام از کشورهای همسایه دریای خزر، امنیت این دریا را برقرار کنند، چرا که هرگونه کار و تلاش زیر سایه امنیت انجام می‌شود و اگر امنیت نباشد کار پیش نمی‌رود.

جمهوری اسلامی ایران آنقدر توانمند است که در منطقه مربوط به خودش در دریای خزر، این امنیت را برقرار کند و نیروی دریایی ارتش مسئولیت این کار را به عهده دارد.

 


باشگاه خبرنگاران: لطفاً درباره جزئیات "زیردریایی فاتح" توضیح دهید.

دریادار سیاری: ویژگی‌های مطلوب یک زیردریایی عبارتند از "حضور طولانی مدت در زیر آب، سرعت مناسب در زیر آب، داشتن وسائل شناسایی در زیر آب و داشتن سلاح مناسب در زیر آب. این ویژگی‌ها و توانمندی‌ها باعث می‌شود که "زیردریایی" بتواند در منطقه مأموریتی که برایش تعریف شده حضور یابد. ما تلاش کرده‌ایم که زیردریایی فاتح این ویژگی‌ها را در حد مطلوب داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: جدیدترین دستاورد نیروی دریایی چیست؟

دریادار سیاری: ما هم‌اکنون در حال ساخت "ناو آموزشی" هستیم. این ناو یکی از دستاوردهای مهمی است که اگر کار ساختش به اتمام برسد ایران جزو یکی از کشورهای برتر منطقه در زمینه آموزش و کارورزی عملی دانشجویان خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه در چه سطحی قرار دارد؟

دریادار سیاری: همکاری ارتش و "سپاه" در سطح عالی قرار دارد. اگر امروز قوی هستیم و می‌بینیم که توان بازدارندگی کشور در سطح بالایی قرار دارد نشانه اتحاد و یکپارچگی ما است و دشمنان از اتحاد و همبستگی ما هراس دارند. این دو نهاد هر کدام تجهیزات خاصی دارند، اما در ابعاد آموزشی اطلاعاتی، عملیاتی، رزمایشی همکاری بین ارتش و سپاه وجود دارد.

ما آنقدر قدرتمندیم که دشمنان جرأت تجاوز به مرزهای کشور در عرصه‌های زمین، هوا و دریا را به خود نمی‌دهند و مطمئن باشید که اگر می‌توانستند به ایران حمله کنند این کار را انجام می‌دادند.

باشگاه خبرنگاران: مدتی است که خبری از درگیری ناوگروه‌های نداجا با دزدان دریایی منتشر نمی‌شود؛ آیا این دزدان ریشه‌کن شده‌اند؟

دریادار سیاری: "دزدان دریایی" کما فی‌السابق در محدوده خلیج عدن حضور دارند و ریشه‌کن نشده‌اند. حضور آن‌ها بستگی به شرایط کشور سومالی دارد، چرا که هنوز این کشور انسجام لازم را نیافته و لذا قطعاً دزدی‌های دریایی نیز ادامه دارد، اما اینکه مدتی است خبری از دزدی دریایی نمی‌شنوید دلیلش این است که نیروی دریایی با اقتدار توانسته امنیت را برای کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران برقرار کند.

به نظر می‌رسد چنین مسائلی برای اصحاب رسانه خیلی مهم نیست و لذا به آن نمی‌پردازند. مثلاً هیچ رسانه‌ای نمی‌پرسد "چه اتفاقی افتاده که این روزها در خلیج عدن خبری (از دزدی دریایی) نیست". حتی یک نفر اشاره نمی‌کند که ناوهای جمهوری اسلامی ایران طی مأموریت‌های صد روزه دریانوری، امنیت را برای اقتصاد کشور برقرار می‌کنند.

امنیت ارزان به دست نمی‌آید و برای تأمین آن باید هزینه کنیم، باید جان را فدا کنیم، باید سختی بکشیم، باید مدت‌ها زیر آب بمانیم، باید 100 روز از خانواده دور باشیم و باید شرایط طوفانی را تحمل کنیم، اما این وظیفه کیست که این مسائل را منعکس کند و بگوید امروز فرزندان ملت ایران در باب‌المندب مراقب هستند که اقتصاد کشور آسیب نبیند.

کارکنان نیروی دریایی ارتش می‌توانند با تخصص‌هایی که دارند کار در این نیرو را رها کرده و در جایی دیگر مشغول به انجام کار راحتی شوند؛ اینکه چرا در این نیرو خدمت می‌کنند دلیلی جز ادامه خط ولایت‌مداری، عشق به مردم، عشق به وطن و انجام تکلیف ندارد. کارکنان نداجا می‌خواهند ثابت کنند که جمهوری اسلامی و ملت ما توانمند هستند، لذا امیدواریم پوشش فعالیت‌های کارکنان این نیرو به خوبی انجام شود.

 


باشگاه خبرنگاران: در یکی از سخنان خود تأکید داشتید که باید به سلطه بیگانگان بر آب‌های منطقه خاتمه دهیم؛ در این خصوص چه تلاش‌هایی از سوی نیروی دریایی ارتش انجام شده است؟

دریادار سیاری: ما بر منطقه "خلیج فارس"، "تنگه هرمز" و "دریای عمان" که منطقه آب‌های سرزمینی و منطقه نظارت و فلات قاره جمهوری اسلامی ایران است تسلط کمال داریم. کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نیز باید این احساس را داشته باشند که ما می‌توانیم به کمک همدیگر امنیت کامل را در منطقه برقرار کنیم.

ما اعلام کرده و می‌کنیم که برای تأمین امنیت نیازی به حضور دیگران نیست، و همیشه گفته‌ایم که همه کشورهای منطقه باید ترتیبی اتخاذ کنند که دیگران به این منطقه نیایند.

آن‌هایی که می‌گویند ما آمده‌ایم امنیت را برقرار کنیم در هر جایی که حضور یافتند عامل ناامنی شدند همان‌طور که در افغانستان و عراق شاهد آن بودیم و لذا این ادعای نیروهای فرامنطقه‌ای کاملاً پوچ است.

باشگاه خبرنگاران: نحوه رصد شناورهای نیروهای فرامنطقه‌ای توسط نیروی دریایی ارتش به چه صورت است؟

دریادار سیاری: نیروی دریایی ارتش تمامی تحرکات ناوهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه را زیر نظر دارد و با ابزارهای مختلفی این کار انجام می‌شود. ما به طور صد درصد کنترل لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران: آیا در زمینه ساخت ناو هواپیمابر اقدامی را در دستور کار دارید؟

دریادار سیاری: ما بر مبنای نیاز خود تصمیم‌گیری کرده و بر اساس مأموریت‌مان تجهیزات خود را تعریف می‌کنیم؛ هنوز به اینجا نرسیده‌ایم که نیازی به ناو هواپیمابر داشته باشیم، اما اعلام می‌کنیم علی‌رغم همه پیچیدگی‌های اینگونه ناوها ما توانمندی ساخت ناو هواپیمابر را داریم.

باشگاه خبرنگاران: لطفاً برنامه‌های نیروی دریایی در روز 7 آذر را شرح دهید.

دریادار سیاری: "7 آذر" سالروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، یادآور "عملیات مروارید" و حماسه‌آفرینی‌های نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس است. محاصره اقتصادی، محاصره بنادر، قطع صادرات نفت و شکست نیروی دریایی دشمن بعثی از جمله مواردی است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را رقم زد.

به مناسبت روز نیروی دریایی به محضر فرماندهی کل قوا شرفیاب می‌شویم، از تدابیر ایشان استفاده می‌کنیم و برای یک سال تدبیر می‌گیریم که این تدابیر در کتاب‌هایی جمع می‌شود و در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

همچنین به مناسبت 7 آذر و هفته نیروی دریایی، اجرای برنامه‌هایی مختلفی را در نظر داریم و اگر قرار بر الحاق زیردریایی‌ها، ناوهای سطحی و پروازی‌های جدید یا اورهال شده باشد سعی می‌کنیم که در آن مقطع زمانی انجام شود. ممکن است رزمایشی نیز برای آن مقطع پیش‌بینی شود.

در عرصه برنامه‌های فرهنگی، قدردانی از پیشکسوتان و خانواده معزز شهدا را در دستور کار داریم و برای فرهنگ‌سازی در جامعه و آشنایی جوانان با دریا، به نماز جمعه همه استان‌ها سخنران می‌فرستیم. همچنین جلسه‌ای نیز با وابستگان نظامی دیگر کشورها خواهیم داشت و آن‌ها با توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آشنا خواهند شد.

 


باشگاه خبرنگاران: برای آشنایی بهتر مردم با نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، چه اقدامی انجام داده‌اید؟

دریادار سیاری: کتاب "تقویم تاریخ دفاع مقدس نیروی دریایی" به همت دفتر پژوهش‌های نظری این نیرو تنظیم شده و روزشمار جنگ را نشان می‌دهد. اکنون 13 جلد از این کتاب منتشر شده و فکر می‌کنم به بیش از 40 جلد نیز برسد. این کتاب به طور کامل به مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش در هر یک از روزهای دوران دفاع مقدس پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران: جوانانی که مایل به فعالیت در نیروی دریایی ارتش هستند چگونه می‌توانند جذب این نیرو شوند؟

دریادار سیاری: آن دسته از افرادی که مایل به فعالیت در نیروی دریایی هستند پس از قبولی در کنکور، برای تحصیل در پنج رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عرشه، کارشناس مدیریت و تفنگدار دریایی به دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر اعزام می‌شوند. این دانشجویان با درجه "ناوبان دوم" دانش‌آموخته می‌شوند و به بدنه نیروی دریایی می‌پیوندند.

در مقاطع پایین‌تر نیز نفرات دیپلمه را استخدام می‌کنیم. این نفرات در آموزشگاه‌های نظامی منجیل و رشت (فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی) آموزش می‌بینند و با درجه "مهناو یکم" به بدنه نیرو اضافه می‌شوند و به عنوان متخصص به کار می‌پردازند. همچنین افرادی نیز به‌عنوان کارمند جذب نیروی دریایی می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

جدیدترین جزئیات
جمعه 92/7/12 ساعت 11:11 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جدیدترین جزئیات از پهپاد «یسیر»

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، جزئیات و ویژگی‌های هواپیمای بدون سرنشین یسیر را تشریح کرد.
به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ارتش، سرهنگ رضا خاکی فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، در پاسخ به اینکه چرا پهپادها این میزان مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند،گفت: سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چراکه این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمی‌کند و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را می‌توان در یک زمان به پرواز در آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که یسیر و شاهد 129 که اخیرا رونمایی شده‌اند، چه تفاوتهایی با هم دارند، اظهار داشت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاس ها و برای ماموریت های مختلف طراحی می‌شود. شاهد 129 ماموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده شود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله‌ای که  حمل می‌کند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.

وی در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت می‌تواند پرواز داشته باشد.

خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه  بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز در می‌آورد، تنظیمات مربوطه را انجام می‌دهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار می‌دهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام ماموریت به هر سه اینها متکی است.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در خصوص امکانات این هواپیما، گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگ‌نمایی خوبی دارد که می‌تواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود اینگونه هواپیماها می تواند در هر نقطه‌ای پرواز کند و در هر نقطه‌ای بنشیند.

وی در پاسخ به اینکه دستگاه‌های کنترل این پهپاد را هم می‌توان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد:به طورکلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن می‌تواند به صورت سه پایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.

خاکی با تاکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است، در پاسخ به این سوال که آیا سیستم های راداری می‌توانند این هواپیماها را بگیرند، گفت: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرودینامیکی‌شان معمولا رادار گریز ساخته می‌شوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.

وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارد، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیک‌آف تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره می کند.
منبع: مشرق نیوز



تلاش دشمنان
جمعه 92/7/12 ساعت 11:7 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزیر سابق ارتباطات در گفت‌وگو با مشرق:

رهبر انقلاب تمام مراحل پرتاب ماهواره امید را دنبال می‌کردند/ تلاش دشمنان برای هک ماهواره‌های ایرانی ناکام ماند

پرتاب ماهواره امید به عنوان اولین ماهواره ایرانی بسیار مورد توجه و خرسندی رهبر انقلاب قرار گرفت در حدی که تمام مراحل را دنبال می‌کردند و اخبار به‌صورت لحظه‌ای در اختیار ایشان قرار می‌گرفت. این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت داشت و صد البته ما را خوشحال کرد.

گروه دفاع و امنیت مشرق - بیست سالی می شود که وزیر سال‌های 88 تا 91 ارتباطات، دستی بر چند و چون فعالیتهای فضایی کشورمان دارد، چه آن زمان که کارشناسی مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته بود و چه در سالهای بعد که دکتری علوم مدیریت دانشگاه بوردو فرانسه را داشت و رییس سازمان فضایی ایران شد.

اگرچه امروز به عنوان منتخب مردم تهران در شورای شهر چهارم، ذهنش به سمت موضوعات پایتخت و امور اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کرده اما علاقه و تجربه اش، هنوز "فضا" ست و اینچنین می شود که مهندس "رضا تقی‌پور" که از مدیرعاملی صنایع الکترونیک شیراز گرفته تا رییس هیات مدیره ایز ایران، در جریان تحولات کوچک و بزرگ صنایع الکترونیکی، مخابراتی و فضایی کشورمان بوده است در گفتگوی تفصیلی با گروه دفاع و امنیت مشرق به بیان جزئیات جالب و خواندنی از سیر رشد و ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوع و علمی مهم مانند فضا می پردازد.

وی در ابتدای این گفتگو با یادآوری اینکه فناوری‌های فضایی، در دنیای امروز جزء فناوری‌های راهبردی و استراتژیک محسوب می شود، آنرا به عنوان یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری و ارزیابی توان علمی و فنی کشورها توصیف کرد.

تقی پور با اشاره به رقابت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در عرصه فضایی گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فضای علمی، دانشگاه‌ها و صنعت ما تحت سلطه آمریکا و غرب قرار داشت اما با شکسته شدن این حصار، یکی از بحث‌هایی که به دلیل کاربردهای فراوان و اهمیت استراتژیکی برای انقلاب اسلامی ایران، مورد توجه جدی بود بحث فضا بود.



رییس اسبق سازمان فضایی کشورمان خاطرنشان کرد: سنجش از راه دور، ارتباطات و مخابرات از جمله موضوعات مهم در عرصه فضایی است و امروز نقشی که ماهواره‌ها و محموله‌های فضایی در کاربردهای مختلف دارند تقریباً بی‌بدیل است.

این کارشناس عرصه فضایی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه شکل گیری و رشد صنعت فضایی در جمهوری اسلامی ایران گفت: هم بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، مرکزی به اسم "سنجش از دور" بوجود آمد که این مرکز به موازات وزارت ارتباطات وجود داشت و بیشتر در حد دریافت تصویر از بعضی از ماهواره‌ها در مدارات مختلف بود اما جهش در این بخش مانند بسیاری از عرصه‌هایی که با جنبش و خیزش علمی در کشور شروع شده از حدود 3 دهه پیش بود.

وی اضافه کرد: در این عرصه هم خوشبختانه متخصصین و دانشمندان ما اگرچه امکانات زیادی نداشتند ولی همت بالایی داشتند و ما در اواخر دهه 60 جزء اولین گروه‌هایی بودیم که علی‌رغم امکانات کم این انگیزه و توان در ما ایجاد شد که می‌توانیم و باید به این فناوری دست پیدا کنیم.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان گفت: نهایتاً یک کار جدی مطالعاتی در سال‌های آخر دهه 60 در کشور شروع شد و نحوه ورود به این فناوری‌ها و در اصل تکنولوژی‌هایی که ما باید در آنها وارد بشویم، مشخص شد. این بحث تقریباً تا سال 73، 74 ادامه داشت و بنده هم کم و بیش با همین گروه‌هایی که کار علمی را دنبال می‌کردند مرتبط بودم و در نهایت، در سال 74 پیشنهادی را برای طراحی و ساخت اولین ماهواره در کشور مطرح کردیم. این موضوع در قالب دو گروه، یکی در وزارت فناوری ارتباطات و دیگری در موسسه تحقیقات علمی و بعد در صنایع الکترونیک ایران به موازات دنبال شد.

جزئیات کارشکنی غربی ها در همکاری فضایی با ایران

تقی پور با تشریح رشد علمی کشور برای رسیدن به جایگاه مناسب در عرصه فضایی گفت: همکاری ما در سال 79 بعد از مطالعات اولیه و کارهای علمی با بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علم و صنعت ایران عملیاتی شد و در همان زمان دانشگاه خواجه نصیر هم فعالیت‌هایی را داشت و سپس در بسیاری از دانشگاه‌ها بحث ایجاد صنایع هوا و فضا به موازات شکل گرفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشگاه‌هایی بودند که به این مجموعه اضافه شدند.

وی با اشاره به  همکاری وزارت ارتباطات با ایتالیایی‌ها برای طراحی و ساخت ماهواره مصباح افزود:  به دلیل عدم همکاری غربی‌ها یعنی کشور ایتالیا و آلمان که این پرتاب را قبول کرده بودند، متأسفانه آن پروژه به نتیجه کامل نرسید اما نتیجه این تلاش‌های داخلی این بود که پروژه‌ها با تلاش متخصصان داخلی و تقریباً می‌توانیم بگوییم به صورت گسترده از صفر در بحث ساخت قطعات و زیر سیستم‌های مختلف شروع شد و نهایتاً اولین پروژه طراحی و ساخت ماهواره بومی به همراه پرتابگر، ایستگاه‌های زمینی و ایستگاه‌های کنترل و هدایت در سال 87 به نتیجه رسید و ماهواره امید با ماهواره‌بر سفیر در مدار قرار گرفت.

این صاحب نظر مسائل فضایی تصریح کرد: این یک تحول عظیم علمی و فناوری بود که توانستیم سطح علم و پیشرفت‌های فناورانه دانشمندان ایرانی را به همه جهانیان نشان دهیم چراکه که کشورهای بسیاری حتی با کمک خارجی‌ها تلاش‌های زیادی را بخصوص در بحث پرتاب تا به امروز انجام دادند و علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در صنایع و فناوری‌های پیشرفته هنوز موفق به قراردادن ماهواره در مدارهای لازم و مد نظر نشده‌اند.

وی با تذکر این موضوع که این اقدام جمهوری اسلامی، بسیاری از کشورهای پیشرفته را هم دچار تعجب و شگفتی کرد، گفت: ما در آن زمان به تعبیری هشت یا نهمین کشوری بودیم که به این توانمندی طراحی و ساخت ماهواره در کنار طراحی و ساخت پرتابگر دست پیدا کردیم که به صورت کاملاً مستقل و بومی بدون اینکه هیچ کمکی را از کشورهای خارجی دریافت کنیم، بود.

وزیر اسبق ارتباطات کشورمان با تاکید بر اینکه در زمینه فضایی بیش از 3 دهه است که در تحریم هستیم و اصطلاحا درب تمام فناوری‌ها و حتی فناوری‌های جزئی کاملاً به روی ما بسته است، گفت: خوشبختانه بعد از اولین پرتاب موفق که ورود جمهوری اسلامی را به باشگاه فضایی محقق کرد، ما با حضور در اتحادیه‌های منطقه‌ای و نشست‌های بین‌المللی توانستیم سطح علمی و فناوری خود را به دنیا معرفی کنیم و زیرساخت‌های بسیاری از پروژه های پیشرفته که می‌تواند ورود ما را در اقتصاد فناوری‌های فضایی تضمین کند، در کشور آماده شده است.

تقی پور همچنین نسل‌های بعدی پرتابگرها برای پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر در مدارات بلندتر و افزایش دقت در محموله‌های تصویربرداری و عکس‌برداری را از جمله گام های بعدی در عرصه فضایی دانست و اضافه کرد: ما در هرکدام از پرتاب‌های خود بخش‌هایی از این موارد را بهینه سازی کرده و ارتقا دادیم و امروز می‌توانیم باافتخار اینرا اعلام کنیم که ما در بسیاری از زمینه‌ها صادر کننده این فناوری‌ها هستیم.

مسئول سابق سازمان فضایی کشورمان با تشریح تلاش های برخی کشورها برای عدم راهیابی ایران به فضا گفت: متأسفانه کشورهای معدودی تلاش دارند که این حلقه همچنان به دلایل اقتصادی، استراتژیک و دفاعی امنیتی بسته بماند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌هایی که در عرصه فضا دارد عمده نیازهای خود را تأمین می کند و با پروژه‌هایی که در دست اجرا است انشاالله شاهد خواهیم بود که خوداتکایی کامل بدست بیاید.

تشریح اقدامات انجام شده در دوران وزارت تقی پور

وزیر ارتباطات در سالهای 88 تا 91 درباره کارهای انجام شده در دوران وزارت خود نیز گفت: در دوره‌ای که بنده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتم، تلاش زیادی برای خودکفایی و تأمین کلی نیازهای داخلی کردیم. این تلاش‌ها در بحث مخابرات، سنجش از دور و پروژه‌هایی با اهداف بزرگ هم بود که به قرارداد رسید و امروز شاهد ثمره آنها هستیم و به تدریج در حال رسیدن به مرحله پایانی و پرتاب هستند.



وی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده برای ترغیب فضای علمی و دانشگاهی کشور در عرصه فضایی که باعث یک حرکت جمعی در دانشگاه‌های ما شد، اتفاق بزرگ دیگری که افتاد، ایجاد پژوهشکده‌های خاص فضایی درون حداقل 5 دانشگاه بود و امروز این پژوهشکده‌ها به خوبی با تربیت نیروهای متخصص و برخورداری از اساتید با سطح دانش فضایی بالا می‌توانند در سطح طراحی پیچیده‌ترین ماهواره‌ها و محموله‌های فضایی فعالیت و پا به پای دانش روز دنیا حرکت کنند.

تقی پور ادامه داد: شاید در بحث ساخت به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته هنوز تمامی اینها به صورت کامل به مرحله نهایی نرسیده ولی خوشبختانه سطح مقالاتمان، حضورمان در همایش‌ها و بیان دستاوردها در کنفرانس‌های بین‌المللی توانسته است در مرزهای علمی دنیا حرکت کند. در سطح فناوری‌ها هم تعداد 5 دانشگاه به 8 الی 9 دانشگاه که به طراحی و ساخت زیرمجموعه‌ها، زیرسیستم‌های ماهواره‌ها و پرتابگرها و ایستگاه‌های زمینی ممارست دارند افزایش پیدا کرده است. اینها یک تحول علمی و فناورانه یا به تعبیری یک جهش بود که این دوره را با دوره قبلی متفاوت می‌کند.

ماجرای تغییر ساختار سازمان فضایی

رییس سابق سازمان فضایی کشورمان در خصوص قرار گرفتن سازمان فضایی به عنوان زیرمجموعه رئیس جمهور نیز به مشرق گفت: این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثلاً آمریکا، هند، روسیه و چین وجود دارد و رئیس سازمان فضایی به عنوان معاون رئیس جمهور یا معاون نخست وزیر در بالاترین سطح تصمیم‌گیری کشور به صورت مستقیم برای توسعه این فناوری‌ها اقدام می‌کنند. این اقدام‌ در دولت دهم متأسفانه به صورت ناقص انجام شد یعنی به جای اینکه رئیس سازمان فضایی به عنوان معاون رئیس جمهور مطرح شود، این ساختار در مجموعه‌هایی به صورت غیر مستقیم با نهاد ریاست جمهوری مرتبط شد.

وی در تحلیل خود از این موضوع گفت: به نظر می‌رسد این تغییر ساختاری درست نبود چراکه به تعبیری نه تنها سرعت کار را افزایش نداد بلکه باعث ایجاد یکسری محدودیت‌ها و کندی‌ها در دستیابی کشور به این فناوری‌ها شد. امیدوارم این تصمیم در شورای عالی فضایی کشور مطرح شده و به نحو مطلوبی این مسیر اصلاح شود و برای ساختار فضایی کشور، با توجه به این که دستگاه‌های مختلفی در این موضوع دخیل هستند، یک تصمیم بهینه‌ای اتخاذ شود و این مسیر تا حدود زیادی اصلاح و بازگشت در جهتی داشته باشد که بتواند باعث پیشرفت بیش از پیش این فناوری شود.



تقی پور با اشاره به تصمیم گیری‌های اشتباه در این زمینه افزود: من هنوز هم با آن الگو که رئیس سازمان فضایی معاون رئیس جمهور شود موافقم یعنی اگر مثلاً ما رئیس سازمان فضایی را هم سطح رئیس سازمان انرژی اتمی داشته باشیم فکر می‌کنم این الگو، الگوی درستی است منتها متأسفانه این پیشنهاد عملی نشد که اگر عملی می‌شد وضعیتمان خیلی بهتر بود.

این کارشناس مسائل فضایی تصریح کرد: بیشتر مشکلات در بحث انتصاب‌ها بود و اینکه چه کسی سکان‌دار این موضوع باشد که نهایتاً این مشکلات منافع ملی را دچار آسیب و کل حرکت را با افت اساسی مواجه کرد. این در حالی است که می‌توانست سرعت رو به رشد این موضوع با همان شتاب قبل داشت ادامه پیدا کند. در حال حاضر امیدواری که وجود دارد این است که یک نگاه کارشناسی در بحث ساختار صورت بگیرد و این ساختار اصلاح شده، در جهت منافع و اقتدار ملی شروع به حرکت کند.

وی با یاداوری اینکه این توان و قابلیت در کشور ما وجود دارد که بتوانیم با بهره‌گیری از این فناوری‌های پیشرفته و مسیرهای دانش بنیان و با ایجاد اشتغال در سطوح بالادست برای متخصصین و دانشمندان فضایی، به جای صادر کردن کار متخصصان به صورت خام، محصول آماده را به صورت محصولات و خدمات فضایی صادر و به کل دنیا عرضه کنیم، اظهار داشت: هنوز این عقیده را دارم که این کار شدنی است و یک عزم و اراده ملی می‌طلبد و ما توانایی رسیدن به این اهداف را داریم.

نحوه واکنش کشورها به دستاوردهای فضایی ایران

وزیر سابق ارتباطات کشورمان در پاسخ به سوال مشرق در خصوص نحوه مواجهه کشورها با دستاوردهای فضایی ایران با تقسیم بندی نوع برخورد آنها به سه مدل گفت: دسته‌ای از کشورها بودند که قبل از این اتفاق با آنها مراوداتی را داشتیم. این کشورها اگرچه مستقیماً جواب رد به ما نمی‌دادند ولی در اصل ما را معطل نگه داشته بودند و برای آنها موفقیت‌های فضایی ایران شگفت انگیز و غافلگیرکننده بود به نحوی که بعد از اولین پرتاب وقتی ما همتایانمان را در مجامع بین المللی و منطقه ملاقات می‌کردیم با شگفتی و تعجب زیاد عنوان می‌کردند که برای آنها قابل تصور نبود که ایران به چنین موفقیتی دست پیدا کند. تصور این کشورها این بود که در رفت آمدهایی که به ایران دارند با سطح علمی ایران آشنا شده‌اند و ایران قادر به دست‌یابی به چنین دستاورد علمی نیست. بعد از آن لحن صحبت این کشورها با ایران به عنوان یک رقیب تغییر کرد و اگر قبلاً به ایران به چشم کشوری نگاه می‌کردند که ما به آنها احتیاج داریم اگرچه خیلی علاقمند نبودند به ایران با این نگرش نگاه کنند.



وی افزود: بخش دیگری از کشورها، کشورهای دوست بودند. این کشورها شاید از نظر بعضی موضع‌گیری‌های سیاسی کاملاً با ما هم جهت نبودند ولی به عنوان کشور مسلمان بسیار از این موضوع خوشحال بودند. در نشست‌های بین‌المللی ابراز خوشحالی می‌کردند و پیشنهاد همکاری به ما ارائه می‌دادند. از جمله این پیشنهادها طراحی و ساخت ماهواره کشورهای اسلامی مانند ماهواره بشارت بود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گروه سوم از کشورها گفت: گروه سوم کشورهایی بودند که طبق معمول ضدیت‌شان با جمهوری اسلامی ایران مشخص بود. آنها اوایل علاقه‌ای به قبول این موضوع نداشتند و بعد از اینکه تقریباً همه مجامع علمی و مجامع بین‌المللی فضایی حضور ماهواره‌های ما را در مدارها و ثبت در مجامع بین‌المللی جهانی پذیرفتند این کشورها به اجبار سعی کردند با زیر سوال بردن این فناوری‌ها و اینکه این دستاوردها با کمک‌های خارجی بوده و با خبرهای انحرافی این موضوع را تحت الشعاع قرار دهند در حالی که فکر می‌کنم خود آنها اطلاع داشتند که این اتفاق کاملاً با توانمندی داخلی صورت گرفته بود. این کشورها سعی کردند هدف ایران را جاسوسی جلوه دهند. این در حالی است که شاهد هستیم امروز خود کشورهای صاحب این ادعا به صورت وسیع با ایجاد شبکه‌های گسترده جمع‌آوری اطلاعات از تمام دنیا جاسوسی می‌کنند.

راهبرد جدید دشمنان برای جلوگیری از پیشرفتهای فضایی ایران

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مانعی که شاید آنها تلاش دارند پیش روی ما حفظ کنند بحث رقابت اقتصادی است. آنها علاقمند نیستند ایران به این فناوری دست پیدا کند زیرا بازار تقریباً در انحصار چند کشور مثل آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و هند است. یکی از راهبردهای ما همین موضوع باید باشد که بتوانیم مباحث اقتصادی را از راه توسعه فناوری‌های فضایی دنبال کنیم. فروش فناوری‌ها، محصولات و خدمات فضایی می‌تواند در آینده کشور ما بسیار تعیین کننده باشد به خصوص اینکه ما امروز پتانسیل‌های زیاد علمی و فنی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که همه اینها آمادگی دارند در پروژه‌های مختلف فضایی توانمندی‌های خودشان را نشان دهند.

تقی پور تاکید کرد: آنها می‌دانند توانمندی متخصصین و دانشمندان ما بسیار بالاست و ما می‌توانیم به عنوان یک رقیب جدی حتی در عرصه اقتصاد فضایی برای آنها مطرح باشیم منتها مسئله‌ای که امروز برای دنیا باید مهم و باعث تنبه باشد این است که کشورهای مخالف علی‌رغم شعارهای زیبا و عامه پسنیدی که می‌دهند و از طرف آنها گفته می‌شود نشر علم و اطلاع رسانی حد و مرز ندارد و بر خلاف موادی که در اعلامیه حقوق بشر نوشته‌اند که باید علم به صورت یکسان در بین همه آحاد بشر توزیع شود، ما شاهد این هستیم که امروز کاملاً از دسترسی به منابع علمی محرومیم و به تعبیری ما خودمان تولید علم می‌کنیم و حتی مجبور به تولید منابع علمی در داخل کشور و به دست خودمان شده‌ایم.



وی افزود: این نشان می‌دهد که این شعارها پوچ است و با این ژست زیبا می‌خواهند بگویند ما هیچ محدودیتی برای انتشار علم نداریم. امروز تحصیل در این رشته‌ها برای خیلی از ایرانی‌ها محدود شده ولی علی‌رغم این موضوع خوشبختانه این نهال جوان ولی پویا و بالنده توانسته ثمره بیشتری داشته و خودش را تکثیر کند و به یک قابلیت بدون برگشت تبدیل شود. ما حتی اگر با کمک خارجی‌ها می‌توانستیم پرتابگر یا ماهواره ژئو داشته باشیم، اینکه ما امروز منابع انسانی داریم که می‌توانند با اراده خودشان هر پروژه فضایی را انجام دهند، این مهمتر از دستیابی به محصول است.

این کارشناس مسائل فضایی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در ابتدای جنگ که فرموده بودند "جنگ برای ما نعمت است" گفت: این تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای خودش نعمت بود که دانشمندان، متخصصان و مدیران ما یکبار دیگر این نکته را به خود و مجموعه تحت نظرانشان متذکر شوند که شعارهای غربی‌ها کاملاً فریبکارانه است و ما فقط باید روی توان بومی خودمان حساب کنیم و تنها از این مسیر است که می‌توانیم به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم. اگرچه خودشان اذعان دارند که فعالیت‌های ایران کاملاً صلح‌آمیز و در جهت پیشرفت‌های علمی است اما فقط شعارش را می‌دهند. خوشبختانه دانشمندان ایرانی علی‌رغم این محدودیت‌ها در سطح جهانی حرف برای گفتن دارند و در همایش‌های بین‌المللی مقالات زیادی دارند و حتی در کمپانی‌های فضایی چند ملیتی تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود چراکه به هرصورت آنها به این دانش و مهارت دانشمندان ایرانی نیاز دارند.

مسئول سابق سازمان فضایی کشورمان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: نگرانی آنها از فراگیر شدن این خیزش علمی است. نگرانی آنها این است که این خودباوری به یک جریان عمومی مبدل شود وامروز وقتی یک دانشمند هسته‌ای ما ترور می‌شود خوشبختانه همان روز بیش از هزاران دانشجو در رشته فیزیک هسته‌ای ثبت نام و مشغول به تحصیل می‌شوند.

پیش دستی های ایران برای محک ادعاهای غرب

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه فعالیتهای کشورمان برای اطلاع از میزان اشراف غربی ها بر فعالیتهای فضایی کشورمان ادامه داد: بعضی طرح‌ها از طرف ایران ارائه نشد تا ببینیم ادعای این کشورها مبنی بر رصد تمام نقاط فضا صحت دارد یا خیر. نتیجه این بود که این حرف آنها دروغی بیش نیست کما اینکه پرتاب ماهواره امید را با قدری تاخیر گزارش کردیم اما اعلام گزارش پرتاب فضایی ایران از طرف آنها صورت نگرفت. این کشورها احتمال دادند شاید این پرتاب ما اتفاقی بوده اما بعد از تکرار پرتاب‌های موفق، آنها به این نتیجه رسیدند که این دانش در ایران به تعمیق رسیده است. قطعاً آنها با الگو برداری از این موضع سال‌هاست باور کرده‌اند که ما از نظر توانمندی‌های منابع انسانی در موضوع هسته‌ای هیچ چیز کم نداریم و بر اساس سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این پیشرفت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کاملاً صلح جویانه و در جهت مقاصد صلح جویانه است.

وی ادامه داد: بحث‌های رقابت جدی است و قطعاً آنهایی که فضای این دو حوزه را در انحصار خودشان نگه داشته‌اند علاقه ندارند که اقتدار خودشان را کم کنند. می‌خواهند بگویند که هنوز در این عرصه پیشتازند. البته برای آینده‌های دورتر معتقدیم که این هیبت دروغین خواهد شکست چراکه اتفاقی به وقوع خواهد پیوست که دنیا متوجه این پرده پوشی‌ها و مباحثی که شاید امروز برای ما بیان آن به مردم دنیا سخت باشد، خواهند شد. درست است که بحث هسته‌ای یک نماد تقابل و خودکفایی ایران در مباحث مختلف است ولی شاید از سوی دیگر بتوان گفت که خودکفایی فضایی ایران به خاطر تبلیغات و سیاه نمایی‌های مختلف که در بحث هسته‌ای وجود داشته و به حق، ما روی آن اصرار داشتیم مظلوم واقع شد.

تقی پور در عین حال متذکر شد: در اینجا بحث، بحث رقابت است و لزومی ندارد همه دستاوردهای خود در این عرصه را مطرح کنیم کما اینکه می‌دانیم به هر صورت آنها همه آنچه را که دارند عرضه نکرده‌اند. متخصصین ما در این مقوله حرفه‌ای هستند و از تحلیل روندها و حرف‌هایی که زده می‌شود می‌توانند کدهای بسیاری استخراج کنند . به یقین پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران داشته است بیشتر از آن بوده که گفته شده است.

تقی پور درباره ساخت ماهواره‌های مکان‌یاب در کشور نیز گفت: ما پیرامون این موضوع برنامه‌هایی داریم ولی همه آن را اعلام نمی‌کنیم. البته ما برای مدیریت بلایای طبیعی نیز به ماهواره هایی با کیفیت تصویربرداری بالا نیاز داریم و آنها را دنبال می‌کنیم.

علاقه و پیگیری رهبر انقلاب در زمینه دستاوردهای فضایی

این مسئول با سابقه عرصه فضایی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تلاش‌های صورت گرفته از طرف بیگانگان برای تحت کنترل درآوردن ماهواره‌های ایران گفت: این دسته از اقدامات تقریباً معمولی است ولی کسی آنرا اعلام نمی‌کند. در بحث مخابرات ما سیستم‌هایی داریم که شاید برای کل دنیا ناشناخته باشد؛ چه از نظر ترکیب فرکانسی، چه از نظر نوع مدلاسیون، نوع ارسال یا دریافت‌ها. ما این موارد را طبق یک قائده کلی تا زمانی که لازم به گفتن نباشد عرضه نمی‌کنیم اما تلاش های مختلفی از سوی برخی کشورها برای تسلط بر ماهواره های ایرانی و هک سیستم آنها صورت گرفت که خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی و پیش بین های مناسب ناکام ماند.

وی همچنین با اشاره به علاقمندی رهبر معظم انقلاب درباره موضوع فضایی ایران گفت: پرتاب ماهواره امید به عنوان اولین ماهواره ایرانی بسیار مورد توجه و خرسندی ایشان قرار گرفت در حدی که تمام مراحل را دنبال می‌کردند و تقریباً تمام اخبار به صورت لحظه‌ای در اختیار ایشان قرار می‌گرفت و این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت داشت و صد البته ما و سایر دست اندرکاران این پروژه را بسیار خوشحال کرد.



تقی پور در پایان این گفتگو خطاب به مدیران و دست‌اندرکارانی که امروز در فناوری فضایی مسئولیت دارند، گفت: نهضت شروع شده و محدویت‌های اقتصادی و مانند آن نباید مانع کار تلقی کنیم. امروز ما نمونه‌ای موفق عینی هم داریم. کشورهایی هستند که با صرف هزینه چند ده برابر ایران به نتیجه‌هایی رسیده‌اند که ما اکنون بدون صرف این هزینه‌ها رسیده‌ایم. این مسیر بالاخره از چند جنبه متفاوت برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و بسیار مهم است. از جنبه اینکه ما واقعاً می‌توانیم دانشمندان خود را در فناوی‌های پیشرفته به کار بگیریم و باعث ارتقا این دانش در داخل شویم.

وی همچنین تاکید کرد: برای ارتقاء این نهضت احتیاج است که مرتب این چرخه تبدیل دانش به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و برگشت بخشی از این ثروت یا سرمایه‌ای که در این حوزه گردش می‌کند به تحقیقات را تکمیل کنیم و انشاالله مسئولین برای تحقق این موضع همت بگمارند چراکه آینده برای ایران بسیار روشن است.

این کارشناس عرصه فضایی همچنین خطاب به جوانان، دانشجویان و اساتید این رشته گفت: اگرچه در گذشته دوران سختی را داشتیم ولی اکنون این دوران طی شده و ما می‌توانیم با مدیریت صحیح شرایط از این به بعد حرف حتی در عرصه جهانی داشته باشیم و رمز موفقیت ما این است که این حلقه بسته صادرات فناوری‌ها و خدمات در داخل کشور را باز کنیم و انشاالله روز به روز شاهد باشیم که به جای فروش مواد  خام بتوانیم محصولات و خدمات فضایی را صادر کنیم.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: هوا فضاماهواره

تقابل با ایران
چهارشنبه 92/7/10 ساعت 12:44 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
  سردار سلامی در گفتگو با فارس:
سپاه انحصار قدرت‌های بزرگ در آسمان را شکست/ زمان تقابل با ایران گذشته است

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اظهارات اخیر اوباما درخصوص اینکه آمریکا بدنبال تغییر نظام ایران نیست، گفت: آنها به این حقیقت رسیده‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران شکست‌ناپذیر است.

خبرگزاری فارس: سپاه انحصار قدرت‌های بزرگ در آسمان را شکست/ زمان تقابل با ایران گذشته است

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به طراحی و ساخت جدیدترین پهپاد نیروی هوافضای سپاه که اخیرا مدل رزمی آن رونمایی شد، گفت: پهپاد شاهد 129 با مداومت پروازی بالا طی 24 ساعت در شبانه‌روز می‌تواند بدون سوخت‌گیری پرواز انجام دهد و همین طور قادر است راکت‌های دقیقی را به سمت اهداف پرتاب کند و از عمق هوانوردی بسیار منحصر به فرد و قابلیت‌های تکنیکی بالا و سقف پرواز نسبتا بالایی برخوردار است.

سلامی تصریح کرد: این هواپیمای بدون سرنشین در حقیقت ظهور یک توان هوایی جدید، برای شکستن انحصار تسلط هوایی قدرت‌های بزرگ در آسمان است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر اوباما رئیس جمهور آمریکا درخصوص اینکه آنها بدنبال تغییر نظام ایران نیستند، اظهار داشت: پاسخ اوباما توسط شخصیت‌ها و مقامات کشورمان داده شده است. اظهار این اعتراف حکایت از یک واقعیت دارد و آن این است که دامنه ثبات و قدرت و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده که دیگر در ذهن رهبران قدرت‌های بزرگ عالم هم متزلزل ساختن یا براندازی جمهوری اسلامی ایران کاملا یک امر منسوخ است.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: آنها به این حقیقت و واقعیت رسیده‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران شکست‌ناپذیر است و بهتر است که با قواعد شایسته، عادلانه و برابر در نظام بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران به جای تقابل به تعامل بپردازند.

سلامی تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ به این واقعیت رسیده‌اند که زمان تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران گذشته و بهترین رویکرد این است که آنها از تقابل به تعامل تغییر وضعیت و تنزل سطح بدهند.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 200
بازدید دیروز: 326
کل بازدیدها: 1327263