سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
عناوین مهم دفاعی
جمعه 92/7/26 ساعت 11:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

عناوین مهم دفاعی هفته

تاکیدسپاه بر اهمیت‌جنگال‌در جنگهای‌جدید، گشت‌زنی نداجا در 3000کیلومتری ایران، آخرین وضعیت 2 پاسدار مجروح درگیری بانه، توضیح هوافضا درباره برد 12000 کیلومتری موشکهای سپاه، اعضای بدن یک بسیجی تهرانی اهدا شد، آینده روشن صنعت نظامی روسیه با پوتین، شرایط تردد مشمولان مقیم خارج از جمله عناوین مهم دفاعی این هفته است.
کلاهبرداران پیامکی در دام سپاه افتادند

یک شبکه‌ی «کلاهبرداری پیامکی» طی یک عملیات مشترک توسط نیروهای امنیتی سپاه آباده(فارس) و اراک(استان مرکزی) با دستگیری دو عامل اصلی آن متلاشی شد.


فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) از جنگ الکترونیک به عنوان نقطه گلوگاهی جنگ‌های جدید یاد کرد و گفت: تسلط بر دانش‌های بنیادی و کاربردی ارزشمند در این حوزه به منظور دفاع از انقلاب اسلامی امری مهم و حیاتی است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به گشت‌زنی ناوگروه‌های این نیرو در 3 هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، گفت: پاسخ هر کشور متجاوز به حریم آب‌های ایران را می‌دهیم.


جانشین سپاه بیت‌المقدس کردستان آخرین وضعیت دو پاسدار مجروح درگیری منطقه ساوان بانه را تشریح کرد.


قائم مقام سازمان فضایی ایران از آمادگی اعزام کپسول زیستی حامل موجود زنده به فضا خبر داد و گفت: کاوشگر پیشگام 2 به عنوان دومین میمون فضانورد هم اکنون آماده پرتاب به فضا است.


دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: ژئوپلیتیک انسان‌گرا به دنبال محیط زیستی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی برای بشریت مظلوم و خواستار انهدام و محو زرادخانه‌های اتمی در جنوب غرب آسیا، خصوصا رژیم صهیونیستی است.


در پی انتشار نادرست بخشی از سخنان فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، روابط عمومی این نیرو اعلام‌کرد که بُرد موشک‌های سپاه 2000 کیلومتر است.


جلسه دفاع از اولین پایانامه دکتری روانشناسی نظامی در دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله(عج) برگزار شد.


متن کامل طرح تحقیق و تفحص از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شد.


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از کنترل صد درصدی شناورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس توسط این نیرو خبر داد و گفت: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده وزارت دفاع است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند.


فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حضرت امام هیچگاه نگاه سازشکارانه به آمریکا نداشتند، گفت: در موضوع نرمش قهرمانانه قرار نیست از مواضع به حق خود کوتاه بیاییم.


متن کامل طرح تحقیق و تفحص از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شد.


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی حکمی فرمانده جدید هواپیمایی این نیرو را منصوب کرد.


اعضای جوان بسیجی‌ای که در مأموریت ایست و بازرسی در حال برقراری امنیت منطقه بود و یک خودرو وی را زیر گرفت، پس از تأیید مرگ مغزی، به نیازمندان اهدا می‌شود.


اعضای بدن محمد کرمی یکی از بسیجیان تهران که دچار مرگ مغزی شده بود، به چند از هموطنان نیازمند اهدا شد.


معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سیاهه توطئه‌ها و توهین‌های دولت آمریکا علیه ملت ایران گفت: ملت ایران 13 آبان پاسخ توهین‌های آمریکایی‌ها را خواهد داد.


در حالی که صنعت نظامی و صادرات سلاح روسیه در اواسط دهه 90 در لبه پرتگاه نابودی قرار گرفته بود، اما اکنون و با تلاش‌های ولادیمیر پوتین، روسیه به عنوان دومین صادرکننده سلاح جهان آینده‌ای روشن را در این زمینه برای خود ترسیم کرده است.


رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ما آمادگی داریم که در عید غدیر ماهواره دانشگاه شریف را به فضا پرتاب کنیم، گفت: پرتاب ماهواره دانشگاه شریف در انتظار برنامه زمان بندی سازمان فضایی است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش از تحویل قایق های تندرو و تسلیحات جدید توسط برخی کشورها به دزدان دریایی خلیج عدن خبر داد.


معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور را تشریح کرد.
منبع: مشرق نیوز




هواپیماهای فرمانده
پنج شنبه 92/7/25 ساعت 6:57 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

فرماندهان سوار چه هواپیماهایی می‌شدند

با وجود اینکه هواپیماهای هوانیروز در طول جنگ مورد تهدید جنگنده رهگیرهای عراقی واقع می‌شدند اما هرگز هیچ کدام از آنها ساقط نشدند.
به گزارش مشرق، هوانیروز ایران همچون بسیاری از یگانهای مشابه جهان، دارای ناوگان کوچکی از هواپیمای ترابری سبک و متوسط است و در حال حاضر وظایف این ناوگان کوچک ده فروندی همچون گذشته جا به جایی فرماندهان کارکنان تجهیزات و ... است.

همانند بسیاری از ارتش‌های جهان که با پایان جنگ سرد و کاهش تهدید‌های رایج غرب و شرق اقدام به کوچک سازی کردند، این یگان نیز در سال‌های پس از جنگ با این موضوع مواجه شد تا هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری و تامین قطعات هواپیماهای فرسوده کاهش یافته و به جای آن تمرکز بر روی هواپیماهای کارا و بهتر یگان باشد.


یگان «بال ثابت» هوانیروز دو سال پس از تاسیس رسمی هوانیروز یعنی در سال 1342 تشکیل شد، اما پیش از آن کلیه تمهیدات لازم برای تشکیل آن از سال 1340 مورد توجه قرار گرفته بود و با اعزام نخستین گروه از خلبانان هوانیروز به ایالات متحده جهت فراگیری آموزش خلبانی با هواپیمای سسنا یو17 (cessna U-17) و بالگرد اچt> اچ 43 اف (HH- 43F) ادامه یافت.

سال 1342، آموزش نخستین گروه شش نفره از خلبانان این نیرو به پایان رسید و به محض ورود آنان به ایران در تابستان همان سال، گروهی از نخستین شش فروند هواپیماهای سسنایو 17 آ نیز از ایالات متحده به ایران رسیدند و همگی گردان بال ثابت هوا نیروز را مستقر در پایگاه تازه تاسیس خود، در گوشه جنوب شرقی فرودگاه تاریخی قلعه مرغی تشکیل دادند.

از سال 1343 هوانیروز شروع به توسعه ناوگان خود کرد و همه 17 فروند بالگرد اچt> اچ 43 اف خود را از شرکت کامان (kaman) آمریکا دریافت کرد.

در همان سال بقیه هواپیماهای سسنا یو 17 که شامل 24 فروند بود، تحویل هوانیروز شد. تمامی بالگردها در پایگاه تازه تاسیس هوانیروز در اصفهان مستقر و به همراه آنها نیمی از ناوگان سسنایو 17 نیز به آنجا منتقل شد.

یگان بال ثابت هوانیروز با ورود به دهه 1350 وارد دوره پیشرفت خود شد. در سال 1351 چهار فروند سسنا 310 نو نیز از شرکت سسنا تحویل هوانیروز گردیدند و همگی در کنار یک یگان سسنا یو 17 در پایگاه پشتیبانی قلعه مرغی مستقر شدند.

هواپیماهای سسنا یو 17 افزون بر یگان قلعه مرغی در اصفهان نیز حضور داشتند درحالی که هوانیروز بیش از 8 فروند از سسنا یو 17 های خود را در سوانح مختلف در دهه 1340 از دست داده بود.

در آن سال‌ها رشد و توسعه هوانیروز ارتش ایران چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در سطح یگان‌ها و تجهیزات خود سیر صعودی پیدا کرد.

برنامه ریزی برای احداث سه پایگاه جدید در کرمانشاه، کرمان و مسجد سلیمان آغاز و در همان زمان کار بر روی توسعه پایگاه‌های اصفهان و قلعه مرغی نیز شروع شد.

به دنبال این برنامه‌ها در سال 1351 هوانیروز ایران ناوگان بزرگی متشکل از 60 فروند بالگرد سبک و شناسایی آگوستابل 206، ملقب به «جت رنجر»، 47 فروند بالگرد آگوستابل 205، ملقب به «هیوئی» و پنج فروند بالگرد ترابری سنگین سی اچ 47، ملقب به «شینوک» در اختیار داشت و حدود 10 فروند بالگرد اچt> اچ 43 اف نیز در شرف واگذاری به نیروی هوایی بودند.

در همان سال، ستاد فرماندهی هوانیروز برای خرید سه فروند هواپیمای راکول کامندر 690 (Rockwell Commander 690) به منظور ترابری فرماندهان ارتش و هواپیمای ترابری کوچک و شناسایی برنامه‌ریزی کرد تا این مجموعه را وارد ناوگان خود سازد. به جرات می‌توان گفت که این هواپیما بهترین و پیشرفته‌ترین هواپیما در رده خود در آن زمان و حتی هم‌اکنون محسوب می‌شود.

به دنبال آن شرکت هواپیمایی «تاکسی هوایی» که نمایندگی شرکت «راکول آمریکای شمالی» (company north american rockwell) را در ایران برعهده داشت، تمامی اقدام‌های لازم برای خریداری و ورود این سه هواپیما به ناوگان هوانیروز را به عمل آورد. هر سه هواپیما به ترتیب در 21 مرداد، 20 شهریور و 12 مهرماه 1352 به هوانیروز تحویل و در پایگاه پشتیبانی هوانیروز واقع در فرودگاه قلعه مرغی تهران مستقر شدند.

پیش از آن شش نفر خلبان سابق سسنا یو 17 و شماری از کارکنان فنی زبده هوانیروز آموزش‌های مربوط جهت پرواز با این هواپیما را در ایالات متحده به پایان رسانده بودند.

این هواپیماها به رنگ استتار صحرایی یکدست که در آن زمان رنگ رایج تجهیزات زمینی ارتش بود، درآمدند.

دیری نپایید که کارکنان پروازی و فنی این هواپیما خوشنودی خود را از عملکرد این هواپیما همچون همتایان خود در نیروی هوایی، در گزارش‌هایی اعلام کردند.

* توسعه سریع هوانیروز و یگان «بال ثابت» آن

با فرا رسیدن سال 1354، ستاد هوانیروز پرده از گسترش و توسعه ناوگان خود برداشت؛ برنامه‌ای که هوانیروز ایران را تا به امروز قوی‌ترین و بزرگترین هوانیروز منطقه خاورمیانه و در زمان خود سومین هوانیروز بزرگ جهان پس از ایالات متحده و شوروی سابق کرد.

به دنبال برنامه‌ریزی جهت خرید ده‌ها فروند بالگرد و هواپیمای جدید، استاندارد شماره سریال هواپیماهای هوانیروز تغییر کرد تا پذیرای ناوگان بزرگی که در آینده وارد خدمت خواهد شد، باشد.

به این ترتیب امکان اختصاص سریال به هزار هواپیما و بالگرد آینده هوانیروز وجود داشت.

نمونه‌ای از مدل‌های قدیمی یگان بال‌ثابت هوانیروز

با به پایان رسیدن نیمه دهه 1350، تقریبا کار بر روی ساخت و توسعه پایگاه‌ها و تحویل همه بالگردها و هواپیماها از سفارش‌های گذشته به پایان رسید تا پذیرای ناوگان 821 فروندی بالگردهای ترابری، شناسایی و تهاجمی این نیرو باشد.

به این ترتیب بین سال‌های 1348 تا 1357، 202 فروند بالگرد تهاجمی AH_ 1j ملقب به «کبرا» (64 فروند آنها قابلیت استفاده از موشک ضد تانک «تاو» را داشتند)، 287 فروند بالگرد پشتیبانی و ترابری بل 214آ، ملقب به «اصفهان» که توسط شرکت‌ «بل تکسترون» مختص آب و هوای ایران ساخته شده بودند و 102 فروند بالگرد پشتیبانی و ترابری متوسط آگوستابل 205 به همراه 170 فروند بالگرد سبک آگوستابل 206 جهت امور شناسایی آموزشی به خدمت هوانیروز در آمدند.

لازم به ذکر است که در آن زمان 60 فروند بالگرد ترابری سنگین سی اچ 47 سی (CH- 47c) ملقب به شینوک به خدمت هوانیروز در آمد و آن را تبدیل به بزرگترین کاربر این نوع بالگرد پس از ایالات متحده کرد و تا به امروز نیز بزرگترین کاربر این بالگرد در خاورمیانه می‌باشد.

این ناوگان عظیم در 10 گردان تهاجمی، یازده گردان پشتیبانی، دو گردان ترابری سنگین، پنج گردان شناسایی و چهار گردان آموزشی در پنج پایگاه اصفهان، تهران، کرمانشاه، کرمان و مسجد سلیمان مستقر شدند.

همچنین برنامه‌هایی برای احداث سه پایگاه جدیدتر در زاهدان، مشهد، اردبیل و گنبد کاووس در دست اجرا بود.

طرح توسعه هوانیروز موجب شد تا شمار هواپیماهای این نیرو جهت پشتیبانی از پایگاه‌های عظیم خود، بیشتر شود.

در سال 1354 تعداد 12 فروند هواپیمای شناسایی/ تهاجمی سسنا او 2 آ (cessnaO_ 2A) مازاد نیروی هوایی مستقر در پایگاه دوم شکاری تبریز به هوانیروز منتقل و در پایگاه قلعه‌مرغی مستقر شدند. علاوه بر آنها نیروی هوایی یکی از سه فروند راکول کامندر 681 خود را از پایگاه مستقل ترابری‌اش به هوانیروز واگذار کرد.

به دنبال توسعه سریع ناوگان هواپیماهای هوانیروز، این یگان در فروردین 1354، دو فروند هواپیمای فن جت فالکن 20 تی (jet Falcon 20E Fan) به منظور استفاده برای انتقال سریع فرماندهان ارتش و سه فروند راکول کامندر 690 آ (نمونه جدید‌تری از این نوع که قبلا خریداری و به کار گرفته شده بود) به منظور امور ارتباطی و ترابری سبک سفارش داده شد.

راکول کامندرها بین بهمن 1354 تا تیر 1355 تحویل هوانیروز شدند و به دنبال آن، دو فروند فالکن 20 نیز تحویل شده و در قلعه‌مرغی استقرار یافتند.

در سال 1356 دو فروند فوکر 27 در دو نوع موسوم به «فرندشیپ» و «تروپ شیپ» (Friendship، Troopship) به شرکت فوکر هلند سفارش داده شد تا هوانیروز نیز همچون سایر نیروهای سه‌گانه ارتش که قبلا این هواپیما را در اختیار داشتند و یا سفارش داده بودند، کاربر این هواپیما شود.

هدف از خریداری این هواپیماها، در اختیار داشتن وسیله‌ای ارتباطی به منظور انتقال کارکنان و خانواده‌هایشان و نیز حمل بار و تجهیزات بین پایگاه‌های این نیرو بود.

هر دو هواپیما به رنگ استتار دو رنگ خاکی درآمدند و تا سال 1357 به هوانیروز تحویل شدند.

برنامه‌ای جهت خرید چهار فروند دیگر از این نوع وجود داشت که با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 لغو شد.

* سال‌های پس از انقلاب و شروع جنگ

با وقوع انقلاب اسلامی و شروع تحریم‌های تسلیحاتی ایالات متحده علیه ارتش ایران، توسعه هوانیروز موسوم به ناوگان هزار فروندی متوقف شد و در اولین اقدام تحویل 50 فروند بالگرد بل 214آ ، 20فروند بالگرد کبرا و 30 فروند بالگرد شینوک که قبل از انقلاب هزینه آنها پرداخت شده بود متوقف و همگی آنها توقیف شدند.

لازم به ذکر است که شرکت «هسا» قراردادی مرتبط با مونتاژ و تولید 350 فروند بالگرد بل 214 اس تی در تأسیسات در دست ساخت خود در شاهین‌شهر اصفهان با شرکت «بل تکسترون» جهت ورود به خدمت آنها به هوانیروز در سال‌های 1360 تا 1365 منعقد کرده بود و میلیونها دلار تجهیزات و تأسیسات نیز جهت ساخت آنها در ایران خریداری شده بود اما با تحریم تسلیحاتی آمریکا این برنامه همچون برنامه مونتاژ 140 فروند جنگنده اف 16 آ برای نیروی هوایی به حالت تعلیق درآمد.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1359 هوانیروز که تا پیش از آن آمادگی خود را به میزان 80درصد حفظ کرده بود کارایی خود را که سالها برای آن برنامه‌ریزی و هزینه شده بود نشان داد.

در نخستین اقدام، بالگردهای گروه پشتیبانی مسجد سلیمان و اصفهان که در پایگاه اصفهان گسترش داده شده بودند به پایگاه چهارم شکاری «وحدتی» واقع در دزفول منتقل و به طور مؤثر در مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی علیه یگان‌های زرهی و پیاده دشمن به کار گرفته شدند.

در این راستا هواپیماهای توربو کامندر و فوکر 27 به طور روزانه اقدام به انتقال تجهیزات و مهمات لازم از مبدأ اصفهان به پایگاه شکاری دزفول می‌کردند.

هواپیماهای فالکن 20 و فوکر 27 هوانیروز که تا پیش از آن در فرودگاه دوشان تپه مستقر بودند به همراه شماری از سسنا یو 17ها و توربوکامندرها به پایگاه جدید خود واقع در فرودگاه مهرآباد در مجاورت ترمینال چهار، جایی که تا پیش از انقلاب آشیانه‌های شرکت هواپیمایی پارس ایر وجود داشت منتقل و در آنجا مستقر شده بودند پروازهای خود را از مبدأ مهرآباد به جای دوشان تپه و قلعه مرغی که باندهای کوچکی داشتند و مناسب آنها نبودند انجام می دادند.

پایگاه جدیدشان در مهرآباد تا پیش از آن پایگاه اصلی شرکت هواپیمایی پارس ایر بود که پس از انقلاب با ایرتاکسی ادغام و شرکت هواپیمایی آسمان را تشکیل دادند.


در آن زمان چهار آشیانه و یک ساختمان در اختیار هوانیروز بود. آنها یکی از آشیانه‌ها را به آشیانه فالکن 20 یکی دیگر را به آشیانه فوکر27 یکی به آشیانه توربو کامندر و دیگری را به آشیانه سسنا یو17 تبدیل کردند تا تمامی کارهای تعمیراتی این هواپیما در درون این چهار آشیانه صورت گیرد. سایر هواپیماها نیز در «رمپ» مجاور این آ‌شیانه در محوطه باز متوقف می‌شدند.

در مهر 1359 فرندشیپ این یگان در اختیار پایگاه چهارم پشتیبانی اصفهان قرار گرفت تا بسته‌های مهمات شامل راکت‌های 12.75 اینچی و موشک‌های BGM-71A موسم به «تاو» را به دزفول منتقل کنند تا کبراهای مستقر در دزفول در راه دفاع از پایگاه و شهرهای اندیمشک و دزفول با کمبود مهمات مواجه نشوند.

فرندشیپ مورد نظر شبانه و در سکوت کامل رادیویی مهمات مروبط را با عبور از ارتفاعات زاگرس و شهر اهواز به پایگاه وحدتی می رساند و در روز نیز به همراه یک فروند فوکر 27 دیگر پروازهای مربوط به خروج مجروحان و تعویض کارکنان را انجام می‌داد.

در طی جنگ هواپیماهای «توربوکامندر» به طور مکرر جهت انتقال فرماندهان در بین پایگاه‌ها و ستاد مشترک ارتش مورد استفاده قرار می‌گرفتند همچنین وظیفه خطیر دیگری چون انتقال لوازم یدکی بالگردها را نیز بر عهده داشتند چه بسیار بالگردهایی که با انتقال لوازم مورد نیازشان توسط این هواپیماها از خطر بمباران هواپیماهای عراقی در امان مانده و علیه نیروهای متجاوز مورد استفاده قرار گرفتند.

* تحویل فالکن هوانیروز به نیروی هوایی سپاه به دستور صیاد شیرازی

در سال‌های آغازین جنگ، شهید صیاد شیرازی با استفاده از این هواپیما که صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به فالکن 20 داشت، به جبهه‌های جنگ سرکشی می‌کرد.

به دستور وی یک فروند از دو فروند جت فالکن هوانیروز در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت تا در آن زمان که این نیرو به دلیل تازه تأسیس بودن فاقد هواپیماهایی از این نوع بود جهت انتقال فرماندهانش به میادین نبرد مورد استفاده قرار گیرند.

با وجود اینکه هواپیماهای هوانیروز در طول جنگ مورد تهدید جنگنده رهگیرهای عراقی واقع می‌شدند اما هرگز هیچ کدام از آنها ساقط نشدند.

لازم به ذکر است که تنها در سال‌های آغازین جنگ یکی از توربوکامندرهای این نیرو که جهت تعویض کارکنان در جاده مجاور پادگان سقز فرود آمده بود به دلیل هوای ابری و نبودن دید مناسب به کوه برخورد کرد و خلبانان آن شهید شدند.

وظیفه انجام کارهای تعمیراتی هواپیماهای هوانیروز بر عهده شرکت‌های مختلفی چون هورآسمان، ایرتاکسی و صها (صنایع هوایی ایران) پیش از انقلاب و هواپیمایی آسمان، شرکت «داسو اویشن» در کنار نهاجا و صها، پس از انقلاب بود.

به این ترتیب که هواپیماهای «توربوکامندر» و «اسکای واگن» در هواپیماهایی آسمان بازرسی‌های دوره‌ای آنها تا رده نهایی آن یعنی «رده 5» انجام شده و می‌شود.

انجام بازرسی‌های دوره‌ای هواپیماهای فالکن 20 و فوکر 27 توسط خود کارکنان صورت می‌گرفت، به جز رده بازآماد(اورهال) آنها که به ترتیب در شرکت سازنده خود یعنی «داسو اویش» در فرانسه و دیگری در نهاجا صورت می‌گرفت.

سال‌های دهه 1370 هواپیماهایی آسمان تأییدیه و مجوز انجام بازآماد هواپیماهای فالکن 20 و 50 را در ایران دریافت کرد و نماینده شرکت «داسو اویشن» در ایران شد.

پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق و ورود به دهه 1370 شمار هواپیماهای عملیاتی سسنا یو 17 و توربو کامندر به تدریج کاهش پیدا کرد، لذا بسیاری از سسناها با عمری بالغ بر 30 سال بسیار فرسوده شده بودند و با تغییر رویه نبردهای کلاسیک و پایان مأموریت‌هایی چون هدایت آتش توپخانه با این هواپیماها، دیگر نیازی به عملیاتی نگه داشتن همه این هواپیماها نبود. توربو کامندرهای قدیمی تر نیز که شمار اندکی بودند به دلیل کاهش هزینه‌های بالای آنها مربوط به امور پشتیبانی قطعات و تعمیر و نگهداری آنها که توسط هواپیمایی آسمان صورت می پذیرفت از رده عملیاتی خارج و منبع لوازم یدکی مدل جدیدتر «توربو کامندر» 690آ شدند.

تنها شمار اندکی از هواپیماهای سسنایو17آ که عمر کمتری نسبت به سایرین داشتند(حدود شش فروند) عملیاتی باقی ماندند تا کارهای مربوط به آموزش خلبانان هواپیماهای دیگر هوانیروز و همچنین هدف کشی هوایی جهت تمرین افسران تیربارچی را بر عهده داشته باشند.

در آن سالها کلیه سسناهای عملیاتی و زمینگیر در فرودگاه قلعه مرغی مستقر شده بودند.

باقی‌مانده ناوگان عملیاتی سسنایو17آ نیز به علت فرسودگی زیاد از خدمت خارج شده و در فرودگاه قلعه مرغی انبار شدند.

در سال 1385 طرحی مبنی بر آموزش ابتدایی خلبانان بالگرد هوانیروز با این نوع هواپیماها مطرح و بنابراین حدود پنج یا شش فروند از آنها پس از طی مراحل بازسازی عملیاتی شدند.

اگرچه این طرح لغو شد اما از آن تاریخ تا 30 دی 89، پروازهای آموزشی خلبانان هواپیماهای هوانیروز از مبدأ قلعه مرغی صورت می گرفت.


با تعطیل شدن پایگاه پشتیبانی هوانیروز قلعه مرغی و انتقال تمامی سسنایو17های باقیمانده به فرودگاه مهرآباد پروازهای آموزشی با دو فروند سسنای باقی مانده صورت می گیرد اگرچه این هواپیماها قدیمی هستند اما هنوز بسیاری از هوانیروزهای جهان از هواپیماهای «اسکای واگن» به عنوان هواپیمای اصلی شناسایی و آموزشی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر حدود 70 فروند از انواع مختلف این هواپیماها به همراه حدود هزار فروند از نوع غیرنظامی آن یعنی سسنا185 در انواع مختلف در ده‌ها کشور جهان پرواز می‌کنند.

در سالهای اخیر همه هواپیماهای عملیاتی هوانیروز به جز یک فروند به رنگ‌های مختلف درآمده و استتار نظامی خود را ازدست داده‌اند و هوانیروز همچون گذشته از ناوگان کوچک خود در ماموریت هایی چون ترابری کارکنان، ترابری سبک و متوسط، جابجایی مسئولان و فرماندهان و آموزش خلبانی استفاده می‌کند.   منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی هوایی

بزرگترین مانع
پنج شنبه 92/7/25 ساعت 6:53 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

 

سردار سپهر:سپاه و بسیج بزرگترین مانع در برابر دشمن هستند

معاون هماهنگ‌کننده نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به نقش راهبردی و سرنوشت‌ساز سپاه و بسیج در رویارویی با توطئه‌های نظام سلطه و استکبار تاکید کرد بزرگترین مانع در برابر قدرت‌های استکباری، سپاه و بسیج است.
به مشرق به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار محمدحسین سپهر معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تشریح ماموریت‌های ذاتی و مهم معاونت نظارت و تائید صلاحیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه، گفت: شما باید در ارتقاء معنویت و تعالی کارکنان تلاش کنید زیرا اگر سلاح تقوا و بصیرت نباشد نمی توان از این انقلاب پاسداری کرد و رسالت نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداری از پاسداران است.

وی با اشاره به الزامات پاسداری تصریح کرد: مکتب محوری، ولایتمداری، اصولگرایی، انقلابی بودن، تحول دائمی و نوشوندگی، داشتن فرهنگ علوی و عاشورایی، مردمی بودن، انضباط دینی و انقلابی بخشی از الزامات پاسداری است که باید پاسداران ما به آن توجه کنند و نظارت و تائید صلاحیت نمایندگی ولی فقیه درعمل به این الزامات پیشقدم بوده و درحسن اجراء این ماموریت نقش بسزایی دارد.

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با تبیین نقش و جایگاه سپاه در انقلاب گفت: سپاه برای پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تشکیل شد و این سپاه باید عده و عده خود را برای مقابله با استکبار فراهم کند، زیرا استکبار هرگاه یقین کند برای اسقاط نظام توفیق دارد، لحظه‌ای غفلت نخواهد کرد، این در حالی است که دشمن طی 35 سال گذشته باور کرده است بزرگترین مانع در برابر قدرت های استکباری، سپاه و بسیج است.

سپهر در تشریح راهبرد استکبار بویژه آمریکا نسبت به ایران اظهار داشت: تغییر نظام، تغییر رفتار نظام و همگامی نظام با سیاست های جهانی خودش راهبردهای سه گانه آمریکا در قبال ایران اسلامی است و این راهبرد و دشمنی تا زمانی که بر سر اصول اعتقادی و انقلابی خویش ایستاده باشیم هرگز محقق نخواهد شد.

وی در ادامه عوامل پیروزی انقلاب را ایمان و استقامت و رهبری دینی دانست و گفت: برای حفظ این پیروزی سپاه باید جلودار جامعه باشد زیرا امروز سپاه، سپر بلایای مردم و مربی بسیج است. باید پاسداران ما از لحاظ تقوا و ولایتمداری از همه پیشتازتر باشند و اگر تقوا و بصیرت نباشد از این انقلاب قدرت پاسداری نخواهیم داشت.

همایش 5 روز مسئولین و مدیران نظارت و تایید صلاحیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه با تشکیل کارگاه های تخصصی و سخنرانی فرماندهان ومسئولان عالی رتبه سپاه در مجتمع فرهنگی امام رضا علیه السلام مشهد برگزار شد.
مشرق نیوز

 



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

موشک های باستیک ایران
سه شنبه 92/7/23 ساعت 4:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کلاهک‎ موشک‎های بالستیک ایران را بهتر بشناسید +تصاویر

انواع کلاهک‎های نصب‌شده روی موشک‌های بالستیک کشورمان که هریک برای طیفی از مأموریت‎ها کارایی دارند از جلوه‎های رشد و بالندگی در صنعت موشکی ایران است که بخش زیادی از بازدارندگی دفاعی کشور پس از جنگ تحمیلی مدیون آنهاست.

گروه دفاع و امنیت مشرق ـ موشک‎های نظامی ساخته شده‎اند تا مواد منفجره را به محل هدف برسانند و پس از اصابت، با انفجار حاصله آن را از بین ببرند. این محموله در بخشی از موشک که اصطلاحاً به آن سر جنگی (کلاهک جنگی Warhead) گفته می‎شود قرار می‎گیرد.

در موشک‎های بالستیک قدیمی و برخی از موشک‎های بالستیک فعلی، سرجنگی ثابت است یعنی موشک در مرحله نهایی حرکت، به همراه کل بدنه خود به سمت زمین می‎آید. در حالی که در موشک‎های جدید، سرجنگی جدا شونده است یعنی بخش مربوط به محموله انفجاری پس از مرحله اوجگیری از موشک جدا شده و به سمت زمین حرکت می‎کند.

خانواده موشک‎های بالستیک راهبردی (استراتژیک) ایرانی که بیشترین تعداد آنها را نمونه‎های گوناگون شهاب تشکیل می‎دهند از انواع این سرجنگی‎ها بهره‎مند هستند که هر یک مربوط به عملیات خاصی است. از اینرو در این گزارش بیشتر به بررسی کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک از نسل شهاب می‎پردازیم. همچنین با توجه به اهمیت موشک راهکنشی (تاکتیکی) فاتح-110 و نمونه دریایی آن اشاره‎ای نیز به خصوصیات سرجنگی آن خواهیم کرد.

این کلاهک‎ها صرف نظر از ثابت یا جدا شونده بودن، دستکم از سه وجه قابل بررسی و مقایسه هستند: وجود قابلیت هدایت، خصوصیات شکلی و نوع محموله جنگی.


 

نمای گرافیکی کلاهک‎های مختلف موشک‎های میان‎برد و دوربرد بالستیک ایران


در صورت جدا شونده نبودن، وجود قابلیت هدایت و تصحیح مسیر برای کلاهک بستگی به خود موشک دارد. عمده موشک‎های بالستیک با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش راهبری(کنترل) می‎شوند بنا بر این پس از اتمام سوخت و خاموش شدن پیشران، قابل هدایت و راهبری نیستند.

سرجنگی‎های جدا شونده نیز معمولاً ‌فاقد هدایت هستند و از اینرو به صورت ذاتاً‌ پایدار طراحی می‎شوند تا پس از ورود مجدد به جو و ایجاد نیروهای آیرودینامیکی بر اثر حرکت روی بدنه به سمت زمین جهت گرفته و به مختصات انتهایی مسیر حرکت خود برسند.

از جمله موشک‎هایی با کلاهک هدایت شونده در دنیا موشک بالستیک ضد کشتی DF-21 چینی است که از سامانه راداری برای شناسایی هدف برای تغییر مسیرهای لازم بهره می‎برد. برخی از کشورهای دیگر نظیر هند نیز برای ساخت کلاهک‎هایی که در قوس نزولی مسیر پرواز قابل  هدایت باشند تلاش کرده‎اند.

از آنچه در ظاهر پیداست، می‎توان نتیجه گرفت سرجنگی موشک‎های بالستیک ایرانی از نسل شهاب و نمونه‎های توسعه یافته از روی آن از نوع هدایت شونده با سطوح آیرودینامیکی نیستند و در صورتی که از موتورهای راکتی کوچک واکنشی به عنوان راه حل معمول در پرتابه‎های خارج از جو (یا سایر راه‎های ممکن) در آنها استفاده نشده باشد این کلاهک‎ها پس از خاموش شدن پیشران موشک و طبعاً پس از جدایی از بدنه موشک قابل تصحیح مسیر نیستند.

برخی رسانه‎های خارجی بر مبنای تصاویر موشک‎های دوربرد ایرانی در رژه نیروهای مسلح، وجود موتورهای راکتی کوچک در سرجنگی آنها را گزارش کرده‎اند. تصاویر لحظه اصابت سرجنگی موشک شهاب-3 به هدف در یکی از رزمایش‎های موشکی پیامبر اعظم(ص) نشان از خطای بسیار اندک و کم‎نظیر آن (به نسبت سایر موشک‎های میان‎برد) دارد.

در هر صورت چنین دقتی باید به طریقی تأمین شده باشد و این روش محدود به شهاب-3 نبوده و قطعاً در سایر نمونه‎های توسعه یافته از آن نیز وجود دارد.

موشک بالستیک کوتاه‎برد فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است. برخی از نمونه‎های فاتح به نظر می‎رسد دارای سرجنگی جدا شوند باشند هر چند که برای موشکی در این رده، چنین چیزی مرسوم نیست اما در صورت وجود این امکان در فاتح-110 یا نمونه ضد کشتی آن یعنی «خلیج فارس» می‎توان با اطمینان گفت احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این سرجنگی کوچک که سرعتی بالا دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن مانند پاتریوت بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.


 

سرجنگی نسل چهارم موشک فاتح-110 و بالک‎های هدایت


نمونه‎های مختلف این موشک دارای محموله انفجاری شدید است که در نمونه‎های زمین به زمین سرعت آن نسبت به نمونه دریایی بیشتر است. این موشک همچنین از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است.
 


سرجنگی فاتح-110 و خلیج فارس که به نظر می‎رسد از نوع جدا شونده باشد


نگاهی به فناوری‎های موجود در کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک جهان نشان می‎دهد در برخی از آنها که رسیدن به دقت بالا مهم است از سامانه‎های هدایت و ناوبری خاصی در مراحل میانی و نهایی پرواز استفاده می‎شود. به عنوان مثال در موشک‎های دوربرد از سامانه‎هایی مانند ناوبری جهانی یا ستاره‎ای در فاز میانی و از سامانه‎های راداری در فاز نهایی برخورد به هدف (مانند موشک پرشینگ-2 آمریکا و DF-21 چین) استفاده می‎شود.

همچنین در زمینه هدایت و راهبری (کنترل) نیز لبه پژوهش‎های علمی دنیا معطوف به سامانه‎های جدیدی مانند عملگرهای پلاسمایی است که سرعت واکنشی در حدود 10 برابر سطوح آیرودینامیکی مانند بالک دارند. این سامانه در آمریکا روی گلوله‎های 155 میلیمتری توپخانه در حال آزمایش است.

از نظر ظاهری، اولین انواع سرجنگی‎های شهاب، مخروطی ساده بودند که بعدها با دو نوع دیگر، تنوع یافتند. نوعی که در اینجا آن را «سه مخروطی» می‎نامیم با دو بخش مخروطی که اولی زاویه بیشتری دارد شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه ای با طول قابل توجه به بخش مخروطی سوم می‎رسد. این ترکیب به نظر می‎رسد امروزه معمول‎ترین ترکیب هندسه ظاهری کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک کشور است زیرا علاوه بر خانواده شهاب، در موشک‎های قیام و سجیل-1 و 2 و عاشورا و قدر-1 و قدرF و موشک جدید قدرH نیز دیده می‎شود.
 


سرجنگی موشک های ایران از چپ به راست: شهاب-3 نسل اول، سجیل، قدرF، قیام-1

دقت در تصویر فوق نشان می‎دهد سرجنگی موشک‎های قدر و سجیل مشابه موشک قیام هستند که با افزوده شدن یک سطح مخروطی واسط به بدنه بزرگتر این موشک‎ها متصل شده‎اند. در واقع باید این بخش واسط در بالا قطری مشابه موشک قیام و در پائین قطری مشابه قدر و سجیل داشته باشد. بنا بر این بخش اصلی سرجنگی موشک‎های کشور می‎تواند مشترک باشد که ضمن صرفه اقتصادی بیشتر، انعطاف‎پذیری عملیاتی بالاتری نیز ایجاد می‎نماید.


 

سرجنگی‎های نمونه‎های مختلف موشک شهاب-3


نوع دیگر که آن را «دومخروطی» می‎نامیم، با یک حجم مخروطی از دماغه شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه‎ای کوتاه به بخش مخروطی انتهایی می‎رسد.

سرجنگی موشک‎های دوربرد از جو خارج شده و پس از طی بخش قابل توجهی از مسیر خود در خارج از آن مجدداً به جو بازگشته و به سوی هدف سرازیر می‎شوند. در این شرایط و با توجه به نبود هدایت، کلاهک پایدارتر مناسب‎تر است پس منطقی خواهد بود که در نسل‎های جدید شهاب، قیام و سجیل خبری از نوع مخروطی ساده نباشد. خصوصاً با توجه به کم بودن ضریب نیروی مقاوم این طرح کلاهک، رسیدن موشک سجیل به سرعتی منحصر به فرد در هنگام اصابت به هدف ممکن شده است.

به گزارش مشرق، اخیراً مقامات دفاعی کشور به نمونه‎ای از موشک‎های بالستیک ایرانی اشاره کرده‎اند که سرعت سرجنگی آن به مراتب بیش از موشکهای گذشته رسیده و قابلیت اجرای عملیات ضد کشتی در برد بلند را دارد. این موشک و سرجنگی آن را می‎توان سریع‎ترین سلاح موشکی ایرانی دانست.
 


سرجنگی موشک سجیل


متخصصان کشورمان با بهره‎گیری از طرح‎های موجود و اجرای محاسباتی که دارای پیچیدگی‎های علمی و فنی بالایی است اقدام به بهسازی طرح کلاهک موشک‎های کشورمان کرده اند. علاوه بر محاسبات آیرودینامیکی و دینامیک پروازی، تولید موادی که درجه حرارت بسیار بالای ایجاد شده در چنین سرعت‎هایی را تحمل کرده و امکان اتمام مأموریت را به سرجنگی بدهد نیز از مسائل بسیار پیچیده در رسیدن به این موفقیت است.

از نظر ماهیت عملکردی سر جنگی، دسته بندی از نظر منفرد یا غیر منفرد بودن آن صورت می‎گیرد. کلاهک منفرد، نوع معمول و پایه کلاهک هر موشکی است. این سرجنگی بسته به مأموریت تعریف شده برای آن می‎تواند انفجاری شدید، ترکش‎زا، آتش‎زا و ... باشد که در موشک‎های بالستیک عموماً از نوع انفجاری شدید است. جرم سرجنگی منفرد نسل‎های اول موشک شهاب-3 که در کلاهک مخروطی ساده جا داده شده‎اند از نوع انفجاری شدید است.

نوع دیگر، کلاهک «چندگانه» یا «مجتمع» است که در واقع از کنار هم قرار گرفتن تعدادی کلاهک کوچکتر حاصل شده است و پس از جدا شدن کلاهک اصلی از موشک و در زمان مطلوب، این کلاهک‎های کوچک از سرجنگی اصلی جدا شده و با فاصله گرفته از هم به نقاط مختلفی برخورد می‎کنند.

نوع دیگری از سرجنگی‎های موشک‎های ایران، «بارانی» نامیده شده است. این کلاهک نیز از تعداد زیادی بمبچه تشکیل شده اما فرایند عملکرد آن با خوشه‎ای متفاوت است به طوریکه پس از رسیدن به سطح زمین این مهمات به صورت شعاعی به اطراف پراکنده می‎شوند.


 

عملکرد سرجنگی بارانی موشک شهاب-3 در رزمایش


کلاهک تعدادی از موشک‎های شهاب در آخرین موشکی رزمایش پیامبر اعظم(ص) که به سمت پایگاه هوایی شبیه‎سازی شده دشمن شلیک شدند از نوع خوشه‎ای یا بارانی بوده است. این دو نوع، بهترین سرجنگی برای انهدام هدف‎هایی مانند هواپیما و بالگرد که برخی در سطح یک فرودگاه پراکنده شده و برخی زیر آشیانه‎ها قرار دارند به شمار می‎رود.

در پایان باید گفت بهبود موشک‎های بالستیک کشور تنها منحصر به افزایش برد از 300 کیلومتر در شهاب-1 به 2000 کیلومتر در قدر و عاشورا و ... و بهبود دقت نبوده است بلکه بهینه‎سازی ریزترین خصوصیات عملکردی و عملیاتی با تغییرات اجزای مختلف نیز در دستور کار بوده مثلاً استفاده از سوخت جامد، آن هم دو مرحله‎ای در موشک دوربرد و سریع سجیل که خواب را از چشم صهیونیست‎ها ربوده، حذف بالک در موشک میانبرد قیام-1 که تنها با وجود یک سامانه کنترلی فوق مدرن ممکن شده و همچنین انواع کلاهک‎های مختلف که هریک برای طیفی از مأموریت‎ها کارایی بهینه دارند از دیگر جلوه‎های رشد و بالندگی در صنعت موشک‎های بالستیک ایران است که بخش زیادی از بازدارندگی دفاعی کشور پس از جنگ تحمیلی مدیون آنهاست.

اگرچه بیانات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شهید ستاری مبنی بر اینکه "همه کسانی که عادت به تهدید زبانی ایران کرده اند، بدانند، پاسخ ما به هرگونه شرارتی بر ضد ملت ایران، پاسخی جدی و سخت خواهد بود"، مصادیق پیدا و پنهان فراوانی دارد، اما حتما موشکهای ایرانی جزء مهمی از این پاسخ سخت و جدی خواهند بود.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

دزدان دریائی
دوشنبه 92/7/22 ساعت 4:43 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری در جمع خبرنگاران:

دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید دوباره در صحنه حاضر شدند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما در ظرف 9 ماه گذشته موردی از دزدی دریایی نداشتیم، اما دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید که از جاهای مختلف دریافت می‌کنند دوباره در صحنه حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" در حاشیه اولین همایش بازخوانی مأموریت‌های عقیدتی سیاسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طی 15 روز گذشته دو مورد برخورد شدید با بحث ناامنی در فضای دریای آزاد داشتیم که یک مورد دو هفته پیش بود که دزدان دریایی، کشتی نفت‌کش ما را با تعداد زیادی قایق‌های تندرو مورد هجوم قرار دادند و ناوگروه ما وارد عمل شده و آن‌ها را دور کرده و کشتی به سلامت عبور کرد.

وی افزود: سه چهار روز پیش هم کشتی گازبر ما مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفت که دوباره آن ناوگروه ما وارد عمل شد و این کشتی را از دست دزدان دریایی نجات داد تا به مسیرش ادامه دهد.

امیر سیاری تصریح کرد: همه این موارد در خلیج عدن در ورودی باب‌المندب اتفاق افتاده است، البته ما در ظرف 9 ماه گذشته موردی نداشتیم، زیرا هم کنترل بیشتری به عمل آوردیم هم قاطعانه با این مسائل برخورد می‌کنیم، اما دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید مانند قایق‌های تندرو از جاهای مختلف به دست می‌آورند دوباره در صحنه حاضر شده و خطوط مواصلاتی همه دنیا را تهدید می‌کنند.

وی گفت: الحمدلله ما امروز توانسته‌ایم خطوط مواصلاتی خود را حفظ کرده و کشتی‌های خود را از دست دزدان دریایی نجات داده و اجازه ندهیم تا تعرضی به کشتی‌ها داشته باشند.

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در این زمینه همکاری با کشورهای منطقه داشتید، اظهار داشت: در این مورد خیر؛ مستقلاً عمل کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه ناوچه آموزشی لقمان در چه مرحله‌ای است گفت: لقمان نام پروژه ساخت ناو آموزشی با عنوان خلیج فارس است.

وی افزود: ما نیاز به ناو آموزشی داریم تا آموزش‌های عملی کارکنان نیروی دریایی که به بدنه این نیرو اضافه می‌شوند را در عرصه دریا به ویژه دریاهای آزاد به انجام برسانیم.

امیر سیاری تصریح کرد: از زمانی که فرمانده معظم کل قوا فرمودند "نیروی دریایی نیروی راهبردی است و باید در آب‌های آزاد دنیا حضور داشته باشد" ما باید از نظر استاندارد آموزشی سطح بسیار بالایی داشته باشیم، زیرا ما در سطح آب‌های بین‌المللی دریانوردی می‌کنیم و اگر در آنجا آموزش استاندارد جهانی نداشته باشیم نمی‌توانیم حضور یابیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: بنابراین ما باید به منظور اینکه آموزش و مهارت خود را بالا ببریم به دنبال این هستیم که پروژه لقمان اجرایی شده و ان‌شاءالله ناو آموزشی خلیج‌فارس ساخته شود.

وی افزود: این ناو توانمندی نیروی دریایی را در بحث آموزش و مهارت بسیار بالا می‌برد و چنین یگان‌هایی نیز در منطقه وجود ندارد، لذا این جهشی برای ارتقای توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر سیاری درباره اینکه چقدر کار اجرایی برای ساخته شدن این ناو باقی مانده گفت: کار اجرایی آن شروع شده اما مطمئناً چند سالی به طول خواهد کشید تابه انجام برسد، زیرا کار نو و جدیدی است و باید متناسب با نیازمندی‌های خودمان که در عرصه اقیانوس‌ها تعریف شده و این طراحی امکان‌سنجی و طراحی مفهومی می‌خواهد همه این موارد پای کار آورده شده تا به انجام برسد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ان‌شاءالله با توجه به نیازهایی که خودمان تعریف می‌کنیم و نمونه آن ممکن است در جای دیگر وجود نداشته باشد زمان اتمام ساخت آن را بعداً اعلام می‌کنیم.

امیر سیاری درباره اورهال کردن ناو "لاوان" گفت: ناو لاوان یکی از ناوهایی است که به مناسبت 7 آذر روز نیروی دریایی رونمایی خواهد شد و واقعاً کار علمی و فنی زیادی روی آن انجام شده است.

وی افزود: این ناو یکی از تجهیزاتی بوده که شاید دیگران فکر می‌کردند ما نمی‌توانیم آن را بازسازی کنیم و به عرصه عملیاتی بیاوریم، اما غیر از آن چندین پروژه دیگر نیز که تعمیرات اساسی روی آن انجام شده و حتی دور از انتظار خود ما بوده با همت کارکنان نیروی دریایی در 7 آذر قطعاً رونمایی خواهد شد.

امیر سیاری درباره ناوشکن "سهند" و احتمال استفاده از آن در رزمایش سه ماهه آخر سال گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند پروژه‌ای است که در حال انجام بوده و ما ناوی را می‌سازیم که به مراتب پیشرفته‌تر از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" خواهد بود، اما این ناوشکن برای رزمایش آخر سال آماده نخواهد شد.

وی افزود: به دلیل تدبیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هر ناو ساخته شده باید نسبت به ناو قبلی پیشرفته‌تر باشد از نظر علمی و فناوری توانایی حضور در عرصه آب‌های آزاد را داشته باشد یعنی یک جنبه جهانی را با خود داشته باشد ناو سهند ساخته می‌شود.

امیر سیاری تصریح کرد: بنابراین ناوشکن سهند قطعاً پیشرفته‌تر است و وضعیت بهتر و فناوری بالاتری دارد، اما برای رزمایش آخر سال آماده نخواهد شد.

وی درباره زیردریایی بومی "فاتح" گفت: ساخت این زیردریایی در برنامه کار است، اما زمان آن را دقیقاً نمی‌توانم بگویم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه کدام کشورها قایق‌های تندرو به دزدان دریایی می‌دهند، گفت: من نمی‌دانم ولی ما می‌فهمیم بالاخره این تجهیزات ساخت خودشان نیست، زیرا کشورهایی که دزدان دریایی از آنجا می‌آیند خودشان این توانمندی را ندارند که در عرصه دریا برای برهم زدن خطوط مواصلاتی وارد عمل شوند، لذا مشخص است که این قایق‌های تندرو و سلاح و امکانات ارتباطی پیشرفته از جای دیگری به آن‌ها داده می‌شود.

امیر سیاری تصریح کرد: مقابله با دزدان دریایی فقط به ما مربوط نمی‌شود، زیرا وقتی آن منطقه ناامن است برای همه جای دنیا نا امن است و نزدیک به دو سوم تجارت جهان در آنجا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ناامنی که در آن منطقه به وجود آمده قطعاً برای برخی کشورها منافعی وجود دارد که تلاش می‌کنند این ناامنی وجود داشته باشد، یعنی در سایه ناامنی می‌خواهند منافع خود را حفظ کنند.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی دریائی

پهپادهای شناسایی و رزمی
یکشنبه 92/7/21 ساعت 7:4 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
 

پهپادهای شناسایی و رزمی ایران چگونه آسمان خاور میانه را به زیر بال‌های خود خواهند کشید؟ + تصاویر و مشخصات

استفاده از پهپادهای رزمی و شناسایی برای دفاع از مرزهای آبی و خاکی در حوزه دفاعی و امنیتی اهمیت ویژه‌ای دارد. رونمایی و دستور تولید انبوه پهپادهای رزمی "شاهد 129" "نیروی هوافضای سپاه" و "پهپاد شناسایی" "یسیر" "ارتش جمهوری اسلامی ایران" نقش بسزایی در دفاع از کیان میهن‌مان ایفا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ در آخرین روزهای هفته دفاع مقدس از پهپادهای رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پهپاد شناسایی ارتش رونمایی شد. خبر رونمایی از پهباد "شاهد 129" بلافاصله مورد توجه رسانه‌های رژیم صهیونیستی قرارگرفت.

در این گزارش قصد داریم جزئیات پهپاد "شاهد 129" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و پهپاد "یسیر" نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرده و بازتاب آن در رسانه‌های جهان و خلاصه‌ای از بیشینه‌ تکنولوژی ساخت پهپاد در کشورمان بپردازیم.

هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با نام "شاهد 129" روز جمعه با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران رونمایی و عملیاتی شد  . 

سرلشکر جعفری در مراسم رونمایی از این پهپاد رزمی گفت: "طراحی و ساخت این نوع پرنده تاکنون تنها در انحصار آمریکا بود اما از این پس ایران نیز با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، از فناوری ساخت این نوع پهپاد قدرتمند برخوردار شد".

همزمان با رونمایی پهپاد تازه رونمایی شده سپاه پاسداران با حضور سرلشکر جعفری، دستور تولید انبوه "شاهد 129" در محل ساخت این پهپاد صادر شد  . 

"شاهد 129" توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است  .

 دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی‌های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد  .

 سقف پروازی این پهپاد 24 هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را بدست گیرد.


هزینه هر ساعت پرواز برای جنگنده‌های رزمی 10 هزار دلار است و این در حالی است که پهپاد ایرانی شاهد 129 می‌تواند با هزینه 100 هزار تومانی در هر ساعت در آسمان ایران اسلامی بدرخشد  .

   "شاهد 129" قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد  . 

شاهد 129 سر تیتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی 

بلافاصله پس از رونمایی از پهپاد جدید ایرانی رسانه صهیونیستی تایمز اسراییل صفحه اول روزنامه را به این دستاورد رزمی ایران اختصاص داد و نوشت "ایران از یک پهپاد دوربرد جدید رونمایی کرد".

این روزنامه نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از پهپاد جدیدی رونمایی کرد که با برد پروازی   1700   کیلومتر می‌تواند تمام مناطق خاورمیانه را تحت پوشش قرار دهد".

 

این رسانه صهیونیستی با اشاره به برخی از سخنان سردار سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، می‌نویسد: "شاهد 129" بسیار دقیق، هوشمند و کاربردی است. این پهپاد سربازی قدرتمند مرزی است و امنیت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد".



روزنامه جروزالم پست هم نوشت: "ایران دستور تولید انبوه پهپاد شاهد 129 را اعلام کرد. این روزنامه با اشاره به قابلیت‌های پهپاد شاهد 129 نوشت: پهپاد جدید ایرانی می‌تواند با یکبار سوختگیری 24 ساعت مداومت پروازی داشته باشد".



روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت هم در تیتری نوشت: "ایران از پهپادی جدید رونمایی کرد؛ دنیا از این اقدام شگفت زده شد".


همچنین در هفته دفاع مقدس جدیدترین پهپاد نیروی زمینی ارتش با نام "یسیر" با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده این نیرو در محل یگان پهپادی نزاجا رونمایی شد.

این پرنده بدون سرنشین با سقف پروازی 15 هزار پا و مداومت پروازی 8 ساعته می‌تواند تا شعاع 200 کیلومتر پرواز عملیاتی داشته باشد و با ارتباط با ایستگاه‌های کنترل زمینی قابل حمل از مکان‌های مختلف که به این پرنده دستور داده می‌شود، مراقبت کند و یا اهدافی را شناسایی کند  .

پهپاد یسیر که به دست محققان و دانشمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده مجهز به دوربین‌های شناسایی با فناوری روز دنیاست و احتیاجی به باند فرودگاهی برای نشست و برخاست ندارد  .

سبکی وزن، تحرک و جابجایی بالا و دوربین‌های قوی و همچنین قابلیت لاک کردن روی اهداف، ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران را دوچندان کرده است  .   یسیر می‌تواند در امداد رسانی، عملیات‌های رزمی و همچنین کنترل ترافیک نیز بکار گرفته شود.

 


یکی از شاخصه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که به نوعی آن را می‌توان از دستاوردها و برکات هشت سال دفاع مقدس تلقی کرد خود کفایی در تجهیزلت پیشرفته و بومی سازی ادوات جنگی بخصوص جنگ الکترونیک و پهپادهای رزمی است.

اهمیت پهپادها در عرصه دفاعی

پهپادها که از مظاهر جنگ الکترونیکی است در نبردهای مدرن امروزی کارایی بالایی دارند. از این رو در استراتژی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ساخت و بکارگیری پهپادها توجه ویژه‌ای شده بطوریکه در سال‌های اخیر مدل‌های پیشرفته‌ای از این پرنده‌های الکترونیکی به دست توانمند متخصصان داخلی ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

برای مثال پهپادهای "مهاجر"، "بمب افکن کرار"، "ابابیل"، "هد هد A"، "هد هدB " و "سایه" در سال‌های اخیر به تجهیزات نیروهای مسلح اضافه شده و موجبات ارتقاء ضریب امنیتی مرزهای آبی و خاکی کشور را فراهم کرده است.

مروری کوتاه بر مدل‌های پیشین پهپاد و تاریخچه ساخت آن‌ها

مهاجر اولین پهپاد شناسایی ایران است. تاریخچه ساخت این پرنده نیز به جنگ تحمیلی باز می‌گردد. در سال 1364 صنایع هوایی قدس تشکیل شد و مهاجر 1 را به سپاه پاسداران تقدیم کرد. اولین مأموریت این بی سرنشین تصویر برداری از منطقه شلمچه بود که باعث شد فشار بر روی هواپیماهای شناسایی ارتش کم شود. با تجهیز قایق‌های تندرو به سکوهای پرتاب پهپاد، دامنه عملیات‌های شناسایی مهاجر 1 به هورالعظیم نیز کشیده شد. عملکرد مطلوب این پرنده‌ها باعث شد بعد از جنگ، به صنعت پهپاد سازی توجه ویژه‌ای شود که نتیجه آن در سال‌های بعد دیده شد.

در حال حاضر مدل جدید هواپیمای مهاجر4 با حداکثر سرعت گشت زنی 180 کیلومتر بر ساعت دارای مداومت پروازی 5 تا 7 ساعت بوده و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.

بیشینه سرعت مهاجر 4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت رسیده است و سقف پرواز آن 15000 پا(حدود 4500 متر) عنوان شده است که نسبت به مهاجر 2 و 3 که تا 11 هزار پا توان صعود داشتند حدود 36 درصد بهبود را بیان می‌کند. بنابراین مهاجر 4 محدوده وسیع‌تری را می‌تواند پوشش دهد.

گفته می‌شود حزب الله لبنان هم توانایی ساخت پهپاد را دارد و در جنگ 33 روزه سال 2004 از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی مواضع دشمن استفاده کرده است. گفتنی است یکی از پرنده‌های بدون سرنشین حزب الله در جنگ 33 روزه توسط اسراییل ساقط شد این پهباد "ایوب" نام داشت.

پهپاد "ابابیل" ساخت صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران جزو یکی از پهپادهای پیشرفته کشور محسوب می‌شود.

کلمه ابابیل از قرآن کریم گرفته شده است و تلمیح به ماجرای حجوم کفار بوسیله فیل‌ها به خانه کعبه را دارد که به اذن خداوند پرنده‌های گروهی ابابیل با پرتاب گل فیل‌ها را از پای درآوردند.

پهپاد ابابیل با اهداف نظامی و غیر نظامی ازجمله جنگ الکترونیک، فعالیت‌های جاسوسی، کنترل مرزها، کنترل هوایی مکان‌ها و ... ساخته شده است. این هواپیما می‌تواند تا 8 ساعت پرواز داشته باشد و توانایی حمل تسلیحات را دارد. ابابیل بر روی سکوی پرتاب (Launcher) نصب می‌شود. حداکثر ارتفاع پرواز برای این پهپاد 10000 پا و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است. پهپادهای ابابیل در مدل‌های مختلف از جمله ابابیل B، ابابیل T، ابابیل SH طراحی و ساخته می‌شود.

صاعقه1 هواپیمای بدون سرنشینی از نوع بال دلتا با ضریب منظری متوسط رو به پایین است که توسط متخصصان داخلی طراحی و به صورت انبوه تولید شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. صاعقه جزو سریعترین پهپادهای ایرانی است که همین عامل سرعت بالا آن را به ابزار مناسبی برای تمرین ادوات توپخانه‌ای تبدیل نموده است.

بیشینه سرعت صاعقه 250 کیلومتر بر ساعت، شعاع پرواز 10 کیلومتر، سقف پرواز 11هزار پا (حدود 3300متر) و مداومت پرواز آن حدود 60 دقیقه است.

کرار نخستین پهپاد بدون سرنشین و دارای موتور توربو جت ساخت ایران استکه قادر به حمل مواد منفجره‌ است و می‌تواند آن را به سوی اهداف پیش بینی شده پرتاب کند.

این هواپیما قادر به پرواز در مسافت‌های دوردست با سرعت 900 کیلومتر در ساعت است. کرار 4 متر طول دارد و قابلیت حمل 4 موشک ایرانی کروز ضد ناو کوثر و یا یک موشک ضد ناو نصر را دارا است. برد این هواپیمای بدون سرنشین، 1000 کیلومتر است و می‌تواند دو بمب صد کیلوگرمی، و یا یک بمب 200 کیلوگرمی را حمل کند.


کنترل مرزها در برابر تجاوزات خارجی، نفوذ بیگانگان و سایر عوامل مخرب از جمله مسائلی است که از ابتدای تشکیل کشورها و تمدن‌ها مورد نظر بوده و همیشه عملیاتی سخت و هزینه بر به حساب می‌آمده است. در دهه‌های اخیر با اختراع وسایل پرنده بحث کنترل از آسمان، در حوزه تامین امنیت مرزها به یک پدیده ثابت در عمده کشورهای جهان از جمله ایران بدل شده است.

هرچند با اشراف و توان بالای اطلاعاتی نیروهای مسلح، امنیت مرزهای ایران علی رغم وجود تهدیدات و ناامنی‌های فراوان در اطراف کشورمان، قابل تحسین است اما می‌توان با بهره گیری گسترده از پهپادهای ایرانی، راه را برای کاهش نیروی انسانی و هزینه‌های مادی در این فعالیتها باز کرد.




مقتدرتر از همیشه
یکشنبه 92/7/21 ساعت 7:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سرلشکر جعفری:

ایران اسلامی مقتدرتر از همیشه برتارک جهان می‌درخشد

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه انقلاب ما امروز در اوج خود قرار دارد، گفت: برغم تمام دشمنی‌های اسلام ستیزان و در رأس آنها اسرائیل غاصب، ایران اسلامی مقتدرتر از همیشه بر تارک جهان می‌درخشد و پیام خود را جهان صادر کرده است.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر پاسدار "محمدعلی جعفری"، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز(21مهر) در مراسم صبحگاه مشترک بسیجیان که در محل یگان عملیاتی تیپ بسیج پایه سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی برگزار شد؛ با گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به این خطه، افزود: ما به عشق رهبری و انگیزه الهی برای دفاع از میهن و اهداف بلند انقلاب، لباس سپاه و بسیج بر تن کرده‌ایم تا در همه صحنه‌های دفاعی از نظام و انقلاب صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه امروز عزت و اقتدار ملت ایران زبانزد خاص و عام است، این موفقیت را حاصل تداوم راه شهدا و مقاومت و پایداری ملت در برابر هجمه‌های مختلف دشمنان بیان کرد.

سرلشکر جعفری، با بیان اینکه همه مردم دنیا چشم به مبارزه ملت ایران در مسیر بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب دوخته‌اند، اظهار داشت: مبارزه ملت ایران در زیر سایه ولایت و منطبق بر قوانین الهی بحمدالله همیشه پیروز بوده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب ما امروز در اوج خود قرار دارد، تصریح کرد: برغم تمام دشمنی‌های اسلام ستیزان و در رأس آنها اسرائیل غاصب، ایران اسلامی مقتدرتر از همیشه بر تارک جهان می‌درخشد و پیام خود را جهان صادر کرده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: مقابله با ظلم، ستم، نظام سلطه و مستکبران جهان و مهم تر از همه پیاده سازی ارزش‌های اسلامی و ولایی در جامعه و معرفی آن به جهانیان مهم ترین پیام ماست.

عضو شورای امنیت ملی با بیان اینکه استمرار انقلاب اسلامی و ظلم ستیزی ما، ماهیت استکبار را تهدید می‌کند، اظهار داشت: قطعا دشمن در مقابل این حرکت سکوت نخواهد کرد چراکه احساس خطر شدید می‌کند ولی ما همچنان باید به راه ارزشی و الهی خود ادامه دهیم.

سرلشکر جعفری با اشاره به ناکامی توطئه نظامی علیه سوریه در بیان علت این ناکامی گفت: آنان به خوبی می‌دانند که ایران اسلامی کشور سوریه را حمایت مادی، معنوی و فکری می‌کند و پیروزی نهایی هم خواه، ناخواه به نام ایران ثبت می‌شود.

وی با اشاره به انقلاب های صورت گرفته در سال‌های اخیر در کشورهای عربی که به تأسی از انقلاب اسلامی صورت گرفته، نداشتن رهبری را از دلایل عدم موفقیت این انقلاب‌ها بیان کرد.

سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به اهمیت سخنان رهبرمعظم انقلاب و رهنمودهای ایشان و همچنین سفر پرخیر و برکت ایشان به خطه خراسان شمالی، فهم، درک و عمل به منویات ایشان را وظیفه مهم جامعه بیان کرد و افزود: شکر این نعمت‌ها حضور به موقع در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی برای تحقق اهداف نظام و انقلاب است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در خصوص بحث مذاکره ایران با آمریکا و سخنان رهبری در این خصوص اظهار داشت: بیان سخن "نرمش قهرمانانه" از سوی رهبری باعث تعبیرهای مختلفی از سوی دشمنان شد که در اصل مفهوم این سخن از "نرمش" این است که ما اهل خصومت و دشمنی نیستم و "قهرمانانه" نیز یعنی فرصتی به دشمن بدهیم که بتواند اصول و ارزش‌های ما را بشناسد و با مقایسه با راه انحرافی خود به حقانیت ما پی ببرد.

سرلشکر جعفری در همین رابطه به آن هایی که در مسیر ایجاد انحراف در بیانات حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند و ادعا می‌کنند که حضرت امام موافق تعطیلی شعار مرگ بر آمریکا بودند یادآوری کرد: مردم دست آن ها را خوانده‌اند و فریب فضاسازی‌های آنان را به نفع دشمن نخواهند خورد و بعد از فتنه سال 88 دیگر حنای آنها برای مردم رنگی ندارد و بدانند که ملت ایران و انقلاب اسلامی ما محکم تر از این حرف‌ها بوده و حاضر نیستند ایستادگی و پایداری بر ارزش‌ها و اصول انقلاب خود را که حاصل خون شهیدان است را از دست بدهند.

گفتنی است؛  سردار حسینعلی یوسفعلیزاده، فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های بسیج، گفت: بیش از 295 هزار نفر عضو بسیج هستند که این تعداد شامل 38 درصد جمعیت استان خراسان شمالی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پاسخ به متجاوز
شنبه 92/7/20 ساعت 12:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر سیاری:

پاسخ هر کشور متجاوز به حریم آب‌های ایران را می‌دهیم/ گشت‌زنی ناوگروه‌های نیروی دریایی در 3000 کیلومتری ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به گشت‌زنی ناوگروه‌های این نیرو در سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران گفت: ناوگروه‌های ارتش ایران اکنون در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب در حال گشت‌زنی هستند.

به گزارش حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" در جمع کارکنان مجموعه آموزشی امیر سرلشکر شهید "نامجو" در حسن‌رود، با اشاره به اهمیت برقراری امنیت در عرصه دریاهای آزاد، ایران را امن‌ترین کشور منطقه دانست و اظهار داشت: پاسخ هر کشور متجاوز به حریم آب‌های ایران را می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امنیت در مرزهای زمینی و هوایی ایران برقرار است، افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزهای دریایی حضور دارد.

امیر"سیاری" تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار برقراری امنیت ناوگان تجاری ایران در آب‌های بین‌المللی را به عهده دارد.

وی انتهای مرزها را ابتدای فعالیت نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد و گفت: دزدان دریایی در چند روز گذشته به یکی از بزرگ‌ترین نفتکش‌های ایران حمله کردند و با مقابله نیروی دریایی ارتش مواجه شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به گشت‌زنی ناوگروه‌های این نیرو در سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران افزود: ناوگروه‌های ارتش ایران اکنون در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب در حال گشت‌زنی هستند.
 
امیر"سیاری" با تأکید بر ضرورت ارتقای علم و دانش کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: خدمت کردن در عرصه دریا در شرایط جوی نامناسب توان جسمی بالا می‌خواهد و باید به پرورش جسمی کارکنان توجه شود.
 
وی معرفت دینی برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی را مهم دانست و تصریح کرد: توجه به معنویت و حفظ ارزش‌ها محور اصلی و آمادگی رزمندگی کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: رزمندگان در دوران دفاع مقدس برای کشور عزت و افتخار آفریدند.
 
وی با بیان اینکه حفظ خطوط مواصلاتی ایران در دریا را از وظایف نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس بود، افزود: نیروی دریایی ارتش وظیفه پشتیبانی از ناوگان تجاری و نفتکش‌های ایران در دوران دفاع مقدس را بر عهده داشت.
 
امیر"سیاری" حفظ خطوط مواصلاتی کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های آزاد را از وظایف این نیرو دانست و  اظهار داشت: ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از ناوگان تجاری کشور در آب‌های بین‌المللی پشتیبانی می‌کنند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش، این نیرو را ادامه دهنده راه شهدا خواند و خاطر نشان کرد: خدمت در نیروهای مسلح و دفاع از مرزهای آبی کشور افتخاری برای کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: باشگاه خبرنگاران




اختراعات بی نظیر
جمعه 92/7/19 ساعت 11:26 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اختراعات بی‌نظیر در جنگ تحمیلی +تصاویر





در این شرایط ابتکارات نظامی و مهندسی می توانست نتیجه عملیات های ضد دشمن را جور دیگری رقم بزند. کم کم قدرت مهندسی جنگ آشکار شد. جهاد سازندگی در راس پروژه های مهندسی را برای تهیه امکانات مورد نیاز برعهده گرفت.
به گزارش فرهنگ نیوز ، روزهای زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود. انقلاب نو پای ایران روزهای سختی را به خود دیده بود هنوز آرامش کامل در کشور برقرار نشده بود مردم و مسئولان سعی می کردند تا شرایط را به گونه ای مساعد به پیش ببرند.

همه چیز به خیال صدام محیا بود تا پیروزی غلبه بر سرزمین ایران را جشن بگیرد قدرت نظامی و حمایت ها از صدام به گونه بود که او را در موضع قدرت یک برنده واقعی می دانست. اما از همان روزهای اولیه جنگ و ساعتهایی که توپ های دشمن مردم بی دفاع شهرها را نشانه رفته بود هسته های اولیه مقاومت برای دفاع از شهرها شکل گرفت و این خود نشانه ای بود برای دشمن که ایرانی با تمام توان خود خواهد ایستاد.

جنگ شروع شده بود و امکانات ایران برای دفاع کم بود. کشورهای غرب و شرق با تحریم اقتصادی ایران و کمک به صدام جبهه سومی را برای ضربه زدن به ایران شکل داده بودند. حتی معمولی ترین تجهیزات دفاعی مثل سیم خاردار تحریم شد و این فشارها و دست خالی، جنگیدن را سخت می کرد. ایران تمام توان خود را می بایست به کار بگیرد. جنگ نابرابر بود و قدرت نیروهای مقابل جای مقایسه را با نیروی نظامی ایران نمی گذاشت. تنها قدرتی که جبهه ما را امیدوار می کرد توکل بر خدا و قدرت ایمان بچه ها بود.

در این شرایط ابتکارات نظامی و مهندسی می توانست نتیجه عملیات های ضد دشمن را جور دیگری رقم بزند. کم کم قدرت مهندسی جنگ آشکار شد. جهاد سازندگی مسئولیت پروژه های مهندسی را برای تهیه امکانات مورد نیاز برعهده گرفت. در هر بازه زمانی متناسب با شرایط پیشروی جنگ نیروهای مهندسی دست به ابتکارات جدیدی در این حوزه می زدند. ساخت پلها بر روی رودخانه های جنوب کشور که همواره از نظر دشمن به عنوان سد تلقی می شدند به ایران در رسیدن به پیروزی های بعدی جنگ کمک کرد.

ساخت پل بشکه ای بر روی رودخانه بهمنشیر در جهت شکستن حصر آبادان تلاشی بود که زمینه دستاوردهای بزرگی را در ساخت پل و پیشرفت های بعدی در این حوزه ایجاد نمود. پل بشکه ای عملیات ثامن الائمه (ع) با استفاده از بشکه های 220 لیتری و متصل کردن آنان به هم ساخته شد تا کار جابه جایی نیروها و امکانات را برای انجام عملیات شکست حصر آبادان محیا سازد.

پل خیبر که به عنوان شاهکارهای مهندسی جنگ در دنیا از آن یاد می شود بزرگترین پل شناور دنیا به طول 14 کیلومتر بود که بر روی هور زده شد. برای شناور ماندن پل از مواد پلیمری استفاده شد تا در صورت حمله هوایی دشمن به سرعت قابل تعمیر و تعویض باشد و در طول مسیر به پل اصلی قطعات یدکی نصب شد تا در صورت نیاز به سرعت عوض شود.

ساخت پل بعثت بر رودخانه وحشی اروند در عملیات والفجر 8 اتصال ایران را به فاو امکان پذیر کرد. با وجود مخالفت های اکثر نظامیان نیروهای جهاد با محاسبات دقیق و در گرمای طاقت فرسای جنوب این پل را در ماه رمضان ساختند و با لوله هایی با قطر 156 اینج دو ساحل اروند را به هم متصل کردند.

باتلاق های موجود در دشت های جنوب و نهرها و رودخانه های کوچک کار عبور دادن نیروها را با مشکل مواجه می کرد هر کدام از این موانع تاکتیک مخصوص به خود را می طلبید که نیروها با ساخت پلهای فایبرگلس، پل های شناور، پلیکا، فرشهای باتلاقی نیروها را در شبهای عملیات با کمترین تلفات جابه جا می کرد.

قایق مرداب رو

مهندسان برای رفع مشکل پروانه موتور قایقهایی که در مرداب به دلیل حجم زیاد نی و گیاهان مردابی از کار می افتاد دست به ابتکاری نو زدند و قایقهایی را طراحی کردند که با ملخ چوبی و از طریق جابجای هوا هم روی نی و هم روی آب با سرعت پیش می رفتند جالب اینجاست که موتور متحرک این قایقها موتور فولکس بود که برای خنک شدن احتیاج به آب نداشت و با هوا خنک می شد و بعدها نمونه بزرگتر این نوع قایقها با نصب موتور هواپیما ساخته شد.

بعد از فتح فاو عراق بارها سعی کرد راههای پشتیبانی رزمندگان را ببندد به همین دلیل تمام پلهای بهمنشیر که راههای ورود به جزیره آبادان و از آنجا به فاو بود را از بین برد و هر تلاشی از سوی ایران را با حملات شدید دشمن از بین می برد. جهادگران برای حل این مسئله دست به ابتکار عجیبی زدند و آن هم ساخت سد بر روی بهمنشیر بود. برخی که فکر می کردند با ساخت این سد خاکی آبادان غرق می شود با آن مخالفت کردند اما جهادگران با محاسبات دقیق، محلی را انتخاب کردند که با احداث سد، آب تا حدی در آنجا بالا می آمد و دوباره به کارون بر می گشت و از طریق کارون به اروند می ریخت. سد بهمنشیر ساخته شد و هواپیماهای دشمن هم در از بین بردن آن عاجز شدند.

یکی دیگر از ابتکارات ویژه جهاد در دوران جنگ تحمیلی "سازه منحرف کننده موشک" نام دارد؛ در اواخر جنگ فرانسه موشکهای اگزوسه رادار گریز را به رژیم بعثی عراق داد. این موشکها قادر بود در ارتفاع 4 متری سطح آب پرواز کرده و کشتی ها را هدف قرار دهد. مهندسان جهاد جنگ برای منحرف کردن رادار این موشکها صفحه های عمود بر هم فلزی طراحی کردند که امواج فرستاده شده از طرف موشک را به سمت خود موشک بازتاب می داد و موشک در انتخاب هدف به اشتباه می افتاد و به جای کشتی ها به این صفحات اصابت می کرد. با این طرح، صنایع نظامی فرانسه دچار مشکل شد چراکه دیگر هیچ کشوری حاضر به خریدن این موشکها نبود.

پل شناور خضر

پس از جنگ نیز بسیاری از دستاورد های مهندسی نظامی و ساخت ادوات و تجهیزات جنگی مرهون تلاش ها و زحمت های گروه های مهندسی جهاد در 8 سال دفاع مقدس بود. اگرچه سختی کار و کمبود امکانات مانعی بود برای نرسیدن به اهداف مهندسی جنگ ولی ایمان و پشتکار بچه های مهندسی جنگ توانست موانع و کمبودها را از سر راه بردارد و زمینه ای باشد برای بروز نبوغ و دستاورهای بعدی در نظام جمهوری اسلامی.
منبع: نورآسمان


برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

اخبار دفاعی امنیتی
جمعه 92/7/19 ساعت 10:54 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

از بیانات مهم رهبری در دانشگاه هوایی شهید ستاری تا تشریح جزئیات زیر دریایی"فاتح"، ناو"خلیج فارس" و پهپادهای انتحاری ارتش

واکنش وزیر دفاع و مشاور عالی فرمانده کل قوا به اظهارات نتانیاهو و اوباما، آمادگی نیروی دریایی ارتش برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه ساخت شناور، جزئیات زیردریایی"فاتح"، بیانات مهم رهبری در دانشگاه هوایی شهید ستاری، تشکیل ستادهای مردمی 13 آبان، نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی، تشریح جزئیات پهپادهای انتحاری ارتش، ناو خلیج فارس و پروژه دریایی لقمان از مهم‌ترین اخبار حوزه دفاعی- امنیتی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

آمادگی نیروی دریایی ارتش برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه ساخت شناور/ تشریح جزئیاتی از زیردریایی فاتح

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از کنترل صد درصدی شناورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس توسط این نیرو خبر داد و گفت: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده وزارت دفاع است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند.

ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکاییها بدبینیم/ برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود

هفتمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه ای فرمانده کل قوا، در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد.

سران کاخ سفید بیمار روانی هستند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه رسم آمریکایی‌ها این است که وقتی هر کسی را می‌کشند، بلافاصله وی را به عنوان بیمار روانی معرفی می‌کنند، گفت: بیمار روانی سران کاخ سفید هستند که دم دست‌ترین اقدام برای آن‌ها کشتن انسان‌هاست.

حضور فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان ارتش + تصاویر

هفتمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اهدای سردوشی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ارتش، با حضور فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.

رونمایی از بازی "عصر اقتدار"/ بزرگترین پروژه تاریخی کشور در اختیار مرکز هنرهای دیجیتال

مسئول اداره پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان بسیج از رونمایی از کتاب "بازی‌نامه و فیلم‌نامه 2024" برمبنای سند چشم‌انداز خبر داد و گفت: در هفته بسیج شاهد رونمایی رسمی چند اثر فاخر از جمله بازی رایانه‌ای "عصر اقتدار" خواهیم بود.

تشکیل ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان/ جنایات حاکمان آمریکا علیه ملت ایران هرگز فراموش نخواهد شد

رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور از تشکیل ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خبر داد.

"شهید اردستانی" به حمله ناجوانمردانه دشمن چگونه پاسخ داد؟

سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی(معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش) یکی از قهرمانان جنگ است که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در 1373.10.15 بر اثر سانحه هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی، سرلشکر شهید منصوری ستاری به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی توسط ناوگروه نداجا

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: دریادلان نیروی دریایی ارتش با موفقیت یک فروند کشتی نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات دادند.

دودستگی در کشور به دشمن دست برتر در مذاکرات را می‌دهد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، وحدت را رمز پیروزی‌ و بقا دانست و گفت: شکاف و دودستگی نه تنها موضع کشور را در مذاکرات هسته‌ای تضعیف و در مذاکرات به دشمن برتری می‌دهد بلکه زمینه‌ساز بازگشت سلطه به کشور است.

توانایی "رعد 85" برای حمله به پایگاه‌های نیروهای فرامنطقه‌ای/ سرنگونی پرنده‌های متجاوز به وسیله پهپادهای انتحاری ارتش

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش گفت: پهپاد رعد 85 با 100 کیلومتر برد و داشتن سر جنگی قوی به عنوان هواپیمای رزمی انتحاری عمل می‌کند و برای انهدام هدف‌های متمرکز بزرگ مثل سنگرهای اجتماعی، شهرهای بزرگ، پالایشگاه‌ها، پادگان‌ها و ... هواپیمای بسیار ایده‌آلی است.

یادواره شهدای خلیج فارس برگزار می‌شود

فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه از برگزاری یادواره شهدای نیروی دریایی سپاه در نبرد رو در روی ناوهای آمریکایی با ناوگروه شهید مهدوی-شهدای خلیج فارس- همزمان با سالروز عملیات غیورمردان سپاه در 16 مهر 1366 در استان بوشهر خبر داد.

تأمین امنیت هوایی از اولویت‌های اصلی دفاع کشور است

رئیس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: دفاع از آسمان کشور و فراهم کردن امنیت هوایی از اولویت‌های اصلی دفاع از کشور است.

رهبر معظم انقلاب کار نویسندگان کتاب لشکر خوبان را مجاهدت فی‌سبیل‌الله خواندند

رئیس مرکز انتشارات حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب لشکر خوبان گفت: ایشان در دیداری که امروز نویسندگان این کتاب با معظم‌له داشتند، تالیف کتاب را مجاهدت فی‌سبیل‌الله خواندند.

دشمنی ایران و آمریکا سوءتفاهم نیست

یک استاد دانشگاه گفت: این همه شهید طی 8 سال از بین ما رفته‌اند و حالا نمی‌شود بگوییم همه چیز بین ایران و آمریکا سوءتفاهم بوده است.
 
خلبانی که کارگری می‌کرد

سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی(معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش) یکی از قهرمانان جنگ است که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در 1373.10.15 بر اثر سانحه هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی، سرلشکر شهید منصور ستاری به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

اصول انقلاب اسلامی به هیچ وجه قابل معامله نیست

مشاور ارشد وزیر دفاع با اشاره به دشمنی‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران طی سالیان متمادی گفت: اصول انقلاب اسلامی به هیچ وجه قابل معامله و مذاکره نیست.

دیدار و گفتگوی فرمانده نیروی دریایی نامیبیا با امیر سیاری 

فرمانده نیروی دریایی نامیبیا در راس یک هیات نظامی با امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

ناو خلیج فارس فرزند پروژه دریایی لقمان

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناو منطقه‌ای خلیج فارس در آینده نزدیک در پروژه دریایی لقمان به عنوان فرزند این پروژه ساخته می‌شود.

شهید اردستانی از خدا چه خواست؟

سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی(معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش) یکی از قهرمانان جنگ است که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در 1373.10.15 بر اثر سانحه هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی، سرلشکر شهید منصور ستاری به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

امروز ایران در بهترین شرایط نسبت به دشمنان قرار داد/ باید انحصار علمی دشمن در فضاهای علمی نوین را بشکنیم

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در بهترین و مستحکم‌ترین شرایط نسبت به دشمنان قرار داد، گفت: جهش و رشد علمی می‌تواند دشمن را خلع سلاح کند و الکترونیک در این حرکت ما نقش بی بدیلی را ایفا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران




<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327304