سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
غرش موشکها
یکشنبه 92/5/6 ساعت 2:16 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بررسی عملکرد چهار ساله وزارت دفاع-1
از سکوت زیرسطحی‌ها تا غرش موشک‌ها

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دهم در حالی به پایان عمر چهار ساله خود می‌رسد که دستاوردهای زیادی در حوزه دریایی از خود بجای می‌گذارد.

خبرگزاری فارس: از سکوت زیرسطحی‌ها تا غرش موشک‌ها

کم کم به پایان دوره چهار ساله وزارت دفاع دولت دهم می‌رسیم، وزارتخانه‌ای که با هدایت سردار احمد وحیدی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر ارتباط و همراهی صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها توانست از توان علمی کشور در پیشبرد اهداف وزارت‌خانه متبوعش بهره ببرد.

در این رابطه گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس در نظر دارد طی انتشار چند گزارش، دستاوردهای وزارت دفاع دولت دهم را در حوزه های دریایی، هوایی، زمینی، پدافند، موشکی، پهپاد و فضایی را مورد بررسی اجمالی قرار دهد که این سلسله گزارش‌ها با اقدامات و پیشرفت‌های ایران در حوزه دریایی آغاز می‌شود.

آنچه مشخص است مواردی که ذکر می‌شود تنها گوشه‌ای از توان و دستاوردهای نظامی کشورمان است و قطعا پیشرفتهای دفاعی کشورمان به این موارد ختم نمی‌شود چراکه وزارت دفاع علاوه بر تامین نیازهای نیروهای مسلح، نقشی عمده در طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته علمی و فناوری کشور ایفا می‌کند.

***

* «دماوند» نگهبان ایرانی بزرگترین دریاچه جهان

بی‌شک یکی از مهمترین دستاوردهای هر کشور در حوزه دریایی می‌تواند ساخت شناورهای سنگین از جمله ناوشکن‌های نظامی باشد.

جماران اولین ناوشکن ساخت ایران بود که به عنوان عظیم‌ترین دستاورد دفاعی کشور توسط متخصصان نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشورمان ساخته شد و در روز سی‌ام بهمن‌ماه سال 88 با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در خلیج فارس به آب انداخته شد. ساخت این شناور در سال 1376 به دستور مستقیم فرمانده معظم کل قوا آغاز شده بود.

ناوشکن جماران 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن و رادارهای پیشرفته می‌تواند با سرعت 30 گره دریایی حرکت کرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت کنند، اما متخصصان دفاعی کشور با ساخت جماران فعالیت خود را متوقف نکردند و در همان زمان در حال ساخت ناوشکن جماران 2(دماوند) در شمال کشور بودند.

سرانجام ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی در اسفندماه 91 در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع، با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشور به آب انداخته شد.

ناوشکن جماران 2 در دریای خزر از حریم آبهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت می‌کند تا بزرگترین دریاچه جهان زیر پای نگهبان دریایی ایران برای حفاظت از سهم 20 درصدی خود باشد.

خط تولید ناوشکن جماران 2 در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج2 افتتاح شده بود. ناوشکن 1420 تنی موج 2 با قدرت موتور 20000 اسب بخار و سرعت 30 گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.

با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران2 نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

* ساخت ناوشکن‌های موشک‌انداز کلاس پیکان

علاوه بر ساخت این ناوشکن‌ها وزارت دفاع همزمان ساخت چندین شناور دیگر را در دستور کار دارد که در همین راستا چندی پیش دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از به آب اندازی ناوهای موشک‌انداز کلاس پیکان در آینده نزدیک خبر داد.

* «سراج 1»؛ سرعت مرگ

به همت متخصصان دفاعی و به مناسبت سی و یکم مرداد روز صنعت دفاعی در سال 89 خط تولید شناور تندرو و راکت‌انداز سراج 1، با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سپاه افتتاح شد.

شناور سراج 1 یک شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است.

برای طراحی و ساخت این شناور از پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است، سرعت، کارآیی و قدرت مانور شناور سراج در حد بالایی است.

جنس بدنه این شناور فایبرگلاس و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است. طراحی کابین در این شناور به گونه‌ای است که در سرعت بالا در داخل کابین ارتفاعات و سرو صدا احساس نمی‌شود. همچنین در شرایطی طوفانی دریا سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد.

* «ذوالفقار»؛ حمله سریع به کشتی‌های دشمن

نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار نیز در روز صنعت دفاعی توسط سردار وحیدی در صنایع دریایی وزارت دفاع افتتاح شد.

این شناور، شناور گشت دریایی است و طراحی آن بر اساس حمله سریع به کشتی‌های دشمن انجام شده و مجهز به موشک و تیربار است.

کارآیی مناسب، سرعت بالا،‌ مانور سریع و دریانوردی خوب از ویژگی‌های نسل جدید شناور ذوالفقار است، بدنه این شناور بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است که از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ‌ناوبری و الکترونیک برخوردار است.

 ‌با تولید انبوه شناور سراج 1 و نسل جدید شناور ذوالفقار قدرت دفاعی و سرعت عمل و چابکی نیروی دریایی کشورمان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

* «غدیر» کمین‌گاهی در زیر آب

یکی دیگر از اقداماتی که در سال 89 صورت گرفت الحاق 4 فروند زیردریایی غدیر به یگان دریایی کشور بود که با همت و تلاش متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و در راستای انبوه‌سازی این محصول استراتژیک با هدف ارتقاء توان دفاعی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. 

این زیردریایی از نوع زیردریایی سبک محسوب می‌شود و نخستین بار زیر دریایی کاملاً ایرانی غدیر در رزمایش بزرگ اتحاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، رنج ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار سایز کوچک، دستگاه کنترل عمق اتوماتیک، سیستم هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار و قابلیت ناوبری در آبهای کم‌عمق از ویژگی‌های این زیر دریایی است.

سیستم نوین پرتاب اژدر از ویژگی‌های بسیار مهم این زیرسطحی بشمار می‌رود. این سیستم از دقت بالایی برای هدف‌گیری برخوردار است.

این زیر دریایی علاوه بر قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی و قابلیت حمل نیروهای ویژه، دارای قدرت قوس سریع و پنهان شدن از رادار را نیز داراست. 

* «فاتح» جدیدترین زیردریایی نیمه سنگین ایران

علاوه بر زیردریایی‌های غدیر متخصصان صنایع دفاعی کشور با اتکا به تجارت گذشته خود در طراحی و ساخته سامانه های زیر سطحی، ساخت جدیدترین زیرسطحی نیمه سنگین جمهوری اسلامی ایران با نام «فاتح» را در دستور کار قرار دادند.

زیرسطحی «فاتح» با تناژ حدود 600 تن جزو زیرسطحی‌های نیمه سنگین ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که به احتمال زیاد در ماموریت‌هایی نظیر حفاظت از آبهای سرزمینی در کنار دیگر زیرسطحی‌های نیروی دریایی مانند زیر سطحی غدیر به انجام ماموریت خواهد پرداخت.

این زیر سطحی مجهز به پیشرفته‌ترین تسلیحات دفاعی و تهاجمی ازجمله چندین اژدر و مین‌های دریایی است که می‌تواند در عمق عملیاتی بیش از 200 متر در مدت زمان تقریبا 5 هفته به حفاظت از آب‌های سرزمینی ایران اسلامی بپردازد.

فاتح که کار ساخت آن در مراحل پایانی قرار دارد، بزودی به ناوگان دریایی ارتش الحاق خواهد شد

* تحویل انبوه معروفترین موشک کروز دریایی

یکی از حوزه‌هایی که وزارت دفاع بر روی آن تمرکز کرده و دستاوردهای بسیار خوبی نیز در آن دارد، موشک‌های کروز دریایی است که موشک دریایی نور با برد بیش از 120 کیلومتر از معروفترین آنهاست.

در همین راستا در سال 90 شاهد تحویل ‌انبوه ‌پیشرفته‌ترین سامانه‌های ‌موشکی‌ کروز به نیروی دریایی ارتش بودیم.

این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

* «قادر»؛ واکنش سریع 200کیلومتری ایران به متجاوزان

«قادر» یکی دیگر از موشک‌های کروز دریایی ایران است که خط تولید آن در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال 90 با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد.

موشک کروز دریایی قادر که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد، در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید.

پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت الشعاع قرار دهند اما متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوا و فضا با تولید و تحویل انبوه موشک قادر، علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های بالای خود در تامین نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان، یکبار دیگر دروغ بودن ادعای رسانه‌های غربی را اثبات کردند.

این موشک با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند. پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش یافت.

* تولید و تحویل موشک کروز «ظفر»

در چهارمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر در سال 90 خط تولید انبوه سامانه موشک کروز دریایی «ظفر» افتتاح و تحویل‌دهی اولین سری آن با حضور سردار وحیدی و سردار فدوی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شد.

ظفر یک موشک ضدکشتی، کوتاه‌برد و راداری است که قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار داده و منهدم کند.

قابلیت نصب بر روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضد جنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق‌العاده از ویژگی سامانه موشک کروز ظفر است، این سامانه صد در صد بومی و بدست توانمند متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضا طراحی و ساخته شده است.

موشک ظفر پس از شلیک با کاهش ارتفاع به مرحله کروز رسیده تا از دید دشمن پنهان بماند و در مرحله پایانی پس از کشف هدف در ارتفاع پایین هدف را منهدم می‌کند.

موشک ظفر قادر است هر 3 ثانیه به صورت تکی و چندتایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

سردار سیدمهدی فرحی رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع پیش از این با اشاره به اینکه موشک‌های ایران از قابلیت شلیک از روی شناورهای با سرعت بالای 30 نات (حدود 60 کیلومتر) برخوردارند به موشک‌های کروز ظفر، نصر، نور، قادر و غدیر اشاره کرد.

* «خلیج فارس»، کابوس ناوهای آمریکایی

اواخر سال 89 بود که خبر تولید انبوه جدیدترین موشک بالستیک و هوشمند ضد اهداف دریایی «خلیج فارس» منتشر شد. موشکی که دشمن توانایی ردگیری و خنثی کردن این موشک را نخواهد داشت. 

موشک هوشمند و بالستیک «خلیج فارس» یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

شعاع برد عملیاتی این موشک 300 کیلومتر است. موشک «خلیج فارس» به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت این موشک جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

در آخرین ارتقای موشک خلیج فارس که در رژه نیروهای مسلح نیز به نمایش درآمده، این موشک می‌تواند از لانچرهای سه تایی شلیک شود که این موضوع توانایی مقابله این موشک با اهداف بیشتر را در آن واحد بالا می‌برد.

موشک خلیج فارس در تست‌های اولیه خود هدفی را مورد اصابت قرار داد که سطح مقطع آن یک دهم اهداف شناوری بزرگ مثل ناوهای هواپیمابر بود.

* «والفجر»؛ اژدر بومی ایرانی

سامانه اژدر بومی والفجر نیز که به دست متخصصان صنایع دفاعی ساخته شده در شهریورماه سال 90 رونمایی شد.

این اژدر با سر جنگی 220 کیلوگرمی توانایی انهدام شناورهای سنگین دشمن را دارد. اژدر والفجر که از شناورهای زیردریایی پرتاب میشود، دارای قابلیت عملیات در شرایط ناپایدار جوی و کاربرد در آب‌های کم عمق و عمیق دریا بوده و مجهز به سیستم ایمنی و تسلیح پیشرفته است.

سامانه اژدر والفجر در فرآیند طراحی و تولید خود انواع آزمایش های مهم میدانی دریایی شامل تست‌های کنترلی و فرمان پذیری و تست‌های دریایی آشیانه یابی و تست‌های آشکارسازی را با موفقیت انجام داده است.

این اژدر یکی از پیچیده‌ترین سلاح‌های دریایی است و مسلما نقش مهم و تعیین کننده‌ای در ارتقای توان دریایی و کارآمدی شناورها و زیردریایی‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

* هواناو «تندر» با قابلیت حمل انواع راکت و پهپاد

هاورکرافت را می توان هواپیمای بدون بال و یا نوعی کشتی نامید که قادر است در خارج از آب نیز حرکت کند، چون ساختمان آن به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند هم روی آب و هم روی سطوح صاف خشکی حرکت کند.

بهترین کاربرد آن روی سطوح صاف آب است. البته امـواج دریـا تـاثـیر چندانی در حرکت این وسیله ندارد. تنها خطر این است که اگر روی سطوح ناهموار حرکت کند، ممکن است کف آن صدمه ببیند.

سرعت هاورکرافت‌ها بسیار بیشتر از کشتی‌هاست، زیرا آنها برای مقابله با فشار آب، هیچ نیرویی را مصرف نمی‌کنند، بلکه تنها هوا را می‌شکافند.

در همین راستا هواناو بومی «تندر» که توسط متخصصین وزارت دفاع طراحی و ساخته شد بود، آبان ماه سال 91 با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

این هواناو در دو مدل رزمی و ترابری عرضه شد که مدل رزمی آن بنام تندر نام‌گذاری شد. هواناو تندر که به پهپادهای شناسایی و امکانات جمع‌آوری اطلاعات نیز مجهز شده، قادر است مأموریت‌های مختلف و متنوعی در حوزه‌های نظامی به انجام رساند.

گشت ساحلی، شناور فرماندهی، عملیات شناسایی آفندی و پدافند میان برد آبی خاکی، شرکت در عملیات دفاع نامتقارن، حمل و نقل نفرات و تجهیزات برای پشتیبانی و لجستیک جزایر و سواحل، آمبولانس دریایی و عملیات امداد و نجات از کاربردهای این هواناو بشمار می‌رود.

عبور از مناطق مسطح و صعب‌العبور مانند سطوح باتلاقی، شن‌زار، لجنی، نی‌زار، سطوح آب گرفته کم عمق و عبور از مناطق مین‌ریزی شده کم عمق، بدون نیاز به تجهیزات ساحلی از دیگر ویژگی‌های هواناو تندر است.

جمهوری اسلامی ایران در شمار 5 کشور دارای این فناوری است و قادر است نیازهای داخلی و صادراتی را با طراحی‌های متنوعی که انجام می‌دهد پاسخگو باشد.

بر روی هواناو تندر انواع سلاح‌های ساخت وزارت دفاع مثل راکت، توپ و هواپیمای بدون سرنشین قابل نصب و بهره‌برداری است و علاوه بر تأمین نیازهای رزمی، جابجایی مسافر، حمل بار در مناطق فاقد اسکله، امدادرسانی‌های هلال احمر در کمک به مناطق سیل زده، کنترل شیلات و شناورهای صیادی، حمل و نقل کارکنان و تجهیزات شرکت‌های فعال در دریا و مطالعات زیست محیطی دریا و ساحل از جمله کاربردهای تجاری این هواناو است.

*  تحویل سه اسکادران قایق پرنده «باور 2»

در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال 89، سه اسکادران قایق پرنده «باور 2» از سوی وزارت دفاع کشورمان به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. «باور 2» طراحی و ساخت مشترک سازمان‌های صنایع دریایی و هوایی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع‌ بود.

این یک پرنده اثر سطحی است که مأموریت گشت‌زنی و شناسایی بر روی دریا را انجام می‌دهد و مسلح شدن به تیربار، دوربین‌های دید در شب و دید در روز‌، ضبط و ارسال تصاویر و اطلاعات مورد نظر از ویژگی این قایق است.

جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در مدت نسبتاً کوتاهی کار طراحی، ساخت و بهره‌برداری قایق‌های پرنده را به انجام رسانده است و با این تلاش، در ایران جزو باشگاه طراحان و تولیدکنندگان پرنده‌های اثر سطحی است.

تحویل این حجم قایق پرنده نشان از پویایی، بالندگی و هم‌افزایی صنایع دفاعی وزارت دفاع است. قایق پرنده «باور 2» را می‌توان نماد دیگری از خودباوری و همت مضاعف و کار مضاعف فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع توصیف کرد.

وزیر دفاع همچنین چندی پیش اعلام کرد که جدیدترین شناور پرنده ساخت وزارت دفاع، شناوری با قابلیت تهاجمی و موشک‌انداز است که در آینده رونمایی می‌شود.

آنچه خواندید، بخشی از دستاوردهای صنایع دفاعی کشور در حوزه دریایی بود که طی چهار سال اخیر در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار گرفت.

منبع: فارس نیوز





تسخیر آسمان
یکشنبه 92/5/6 ساعت 2:14 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
بررسی عملکرد چهارساله وزارت دفاع/2
تسخیر آسمان با جنگنده‌ها و پهپادهای ایرانی

وزارت دفاع علی‌رغم تحریم‌های همه‌جانبه کشور خصوصاً در عرصه دفاع، با تکیه بر توانمندی‌های بومی، دستاوردهای مهمی در حوزه هوایی داشته که جنگنده قاهر 313 و نیز انواع پهپادهای رزمی و شناسایی از جمله آنها محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: تسخیر آسمان با جنگنده‌ها و پهپادهای ایرانی

کم کم به پایان دوره چهار ساله وزارت دفاع دولت دهم می‌رسیم، وزارتخانه‌ای که با هدایت سردار احمد وحیدی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر ارتباط و همراهی صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها توانست از توان علمی کشور در پیشبرد اهداف وزارت‌خانه متبوعش بهره ببرد.

در این رابطه گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس در نظر دارد طی انتشار چند گزارش، دستاوردهای وزارت دفاع دولت دهم را در حوزه های دریایی، هوایی، زمینی، پدافند، موشکی، پهپاد و فضایی را مورد بررسی اجمالی قرار دهد.

آنچه مشخص است مواردی که ذکر می‌شود تنها گوشه‌ای از توان و دستاوردهای نظامی کشورمان است و قطعا پیشرفتهای دفاعی کشورمان به این موارد ختم نمی‌شود چراکه وزارت دفاع علاوه بر تامین نیازهای نیروهای مسلح، نقشی عمده در طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته علمی و فناوری کشور ایفا می‌کند.

آنچه در زیر می‌خوانید، مروریست اجمالی به چند نمونه از مهمترین دستاوردهای هوایی این دوره چهارساله از وزارت دفاع که شامل طراحی، ساخت و اورهال هواپیماها و جنگنده‌های ایرانی و طراحی و ساخت مهمترین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت داخل و نیز تجهیز هواگردها به پیشترفته ترین موشکها و تسلیحات بومی می‌شود.

***

* درخشش صاعقه

جنگنده شکاری صاعقه از کلاس هواپیماهای دو سکانه بوده و از جمله فناوری‌های پیچیده و پیشرفته این جنگنده کاملا بومی، می‌توان به ارتقاء و بهینه‌سازی سیستم اویونیک و تسلیحاتی هواپیما در سطح SRII، بومی‌سازی اقلام وندور مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد که با تلاش بی وقفه و مشترک متخصصان هوشمند و افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

جنگنده شکاری صاعقه در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش ضربت ذوالفقار رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست اما نخستین اسکادران تخصصی آن در اسفند 1388 در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.

یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده صاعقه، پشتیبانی نزدیک هوایی است و این جنگنده می‌تواند انواع راکت، بمب و موشک را با موفقیت حمل و شلیک کند.

صاعقه همچنین مجهز به سیستم راداری پیشرفته‌ای است و در طول سال‌های گذشته توانسته است با صد‌ها سورتی پرواز و انجام عملیات های رزمی در رزمایش‌های مختلف، کارآمدی خود را در نبردهای هوایی به نمایش بگذارد.

تعداد قابل توجهی از این جنگنده در طول سالهای اخیر توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید و در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

* قاهر 313 دروازه ورود ایران به دنیای پنهانکاران

رونمایی از طرح جنگنده بومی قاهر 313 در نخستین ساعات صبح 14 بهمن ماه سال گذشته را می‌توان مهم‌ترین خبر صنعت هوانوردی ایران در سال‌های اخیر دانست؛ موضوعی که به خودی خود از گام بلند صنعت هوانوردی ایران برای شکستن مرزهای پیشین خود خبر می‌داد.

قاهر جنگنده نسبتا ریزنقشی است تک موتوره، بدون دم افقی و دارای کاناردهای (پیش‌بال‌های) بزرگ که کمی جلوتر از بال نسبتا کوچک جنگنده، جای گرفته‌اند.

بال هواپیما در وضعیتی تقریبا هم تراز با کاناراد در دو سوم عقب بدنه جای گرفته و شاید مهم‌ترین چیزی که در نخستین نگاه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، شکستگی قسمت جلویی بال از نقطه‌ای حدودا موازی با لبه کانارادهاست.

استفاده از این پیکره‌بندی بال در عرف طراحی در مقابل فدا کردن قسمتی از نیروی برای هواپیما به ثبات جانبی آن کمک می‌کند. البته این موضوع تعداد جایگاه جنگ‌افزارهای خارجی را نیز محدود می‌کند.

هواپیما سطوح متحرک زیادی ندارد و در واقع بجز سطوح متحرک منفرد بال‌ها، کاناراد ثابت هواپیما نیز سطوح متحرک خاص خود را دارد.

این هواپیما به دو دم عمودی بزرگ اما باریک مجهز است که با زاویه حدودی 30 درجه (کمتر یا بیشتر) نسبت به خط عمودی روی بدنه جای گرفته‌اند.

هواپیما به وضوح نیم رخی باریک دارد که تلاش شده خصوصیات پنهان‌کاری در آن رعایت شود. طرح شکستگی‌های زاویه‌دار روی بدنه و دماغه نشانگر همین موضوع هستند.

این جنگنده فوق‌پیشرفته با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که آن را با آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای نوین جهان در این عرصه، همطراز کرده است، می‌تواند تمام نیازمندی‌های نیروهای مسلح ایران را در صحنه نبرد هوایی پاسخ‌گو باشد.

سطح مقطع راداری بسیار کم، قابلیت انجام عملیات پرواز در ارتفاع پست، توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی، بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم‌های الکترواویونیک، قابلیت نشست و برخاست با طول و باند کوتاه و نیز نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی‌های پیشرفته قاهر 313 است.

* مسافرت با هواپیمای ایران140

این هواپیمای52 نفره توربوپراب که سرعت آن 570 کیلومتر در ساعت است، از نوع بال بالا بوده و دارای قابلیت نشست و برخاست در انواع شرایط جوی و فرودگاه های کوچک است.

در حالی که در دنیا تعداد انگشت شماری از کشورها، توان ساخت هواپیمای مسافربری را دارند، ایران با تلاش محققان وزارت دفاع در جرگه سازندگان هواپیماهای مسافربری قرار گرفته که هواپیمای «ایران 140» از جمله آنهاست.

این هواپیما در حال حاضر در خط‌وط پروازی مسافر جابه‌جا می‌کند و تعدادی نیز در خط تولید است.

هواپیمای «ایران 140» در واقع نسل جدیدی از هواپیماهاست که تکنولوژی آن مربوط به سال 2000 میلادی به بعد است.

اگرچه این هواپیما برای استفاده در خطوط پروازی مسافربری بکار می رود اما نمونه های گشت دریایی آن نیز برای حراست از مرزهای آبی کشورمان در حال ساخت است.

از آنجا که الزامات پرواز هواپیمای ایران 140 در خطوط تجاری، آموزش خلبانان این هواپیما با شبیه‌ساز است، متخصصان مجرب، زبده و کارآمد شرکت صنایع هواپیماسازی ایران «هسا» وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تلاش بی‌وقفه و با وجود تحریم‌های بین‌المللی اقدام به طراحی و ساخت این سامانه پیچیده کردند.

دانش و فناوری طراحی و ساخت این شبیه‌ساز کاملاً بومی است و تمامی الزامات و استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن رعایت شده و جمهوری اسلامی ایران تنها طراح و سازنده شبیه‌سازهای پروازی کاملا متحرک با فناوری بومی در منطقه خاورمیانه و جزو چند کشور محدود، صاحب این فناوری در دنیا محسوب می‌شود.

این شبیه‌ساز دارای سیستم حرکتی کامل 6 درجه آزادی، سیستم تصویری گسترده و کابین واقعی است و شبیه‌سازی تمامی سیستم‌های هواپیما و شرایط پروازی و آموزش خلبانان در مواجهه با شرایط اضطراری و بحرانی از ویژگی‌ این شبیه‌ساز به شمار می‌رود.

شبیه‌ساز مذکور، نخستین شبیه‌ساز استاندارد در نوع خود محسوب می‌شود که گواهینامه کیفیت و بهره‌برداری از سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده است.

امکان آموزش مراحل قبل، حین و بعد از پرواز در کلیه شرایط آب و هوایی و ساعات شبانه‌روز، دارای کنسول استاد پیشرفته با قابلیت کنترل کامل شبیه‌ساز، با امکان ترسیم مسیر پرواز و قراردادن هواپیما در هر فاصله از باند در فاز فرود، استفاده از سیستم‌ها و نمایشگرهای واقعی هواپیما و امکان ارزیابی، تست و گزارش‌گیری شبیه‌ساز بصورت کاملاً خودکار از دیگر ویژگی‌ این سامانه است.

شبیه ساز هواپیمای ایران 140

از نظر تجاری در حال حاضر هر ساعت پرواز با سامانه شبیه ساز در اروپا 1400 یورو و در برخی کشورها حداقل 550 دلار است که با طراحی و ساخت این سامانه علاوه بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه ارزی، درآمد و سودآوری نیز دارد.

شرکت هسا به عنوان قطب طراحی شبیه‌ساز هواگردها در کشور با سابقه طولانی در حوزه شبیه سازها و بهره‌برداری از تجارب پیشکسوتان، مشاوران و متخصصان، شبکه‌ای قوی از همکاران را در این حوزه ایجاد کرده است که قادرند انواع شبیه‌سازها را با تکیه با نبوغ ذاتی، دانش و فناوری بومی طراحی و تولید کنند.

* قطب اورهال و نگهداری هواپیما در منطقه

علاوه بر طراحی و ساخت هواپیما، جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان قطب اورهال، تعمیر و نگهداری انواع هواپیماها در منطقه محسوب می‌شود.

توانایی انجام تعمیرات اساسی هواپیماهای F14 ،707،747،F27 و موتورهای آن شامل:TF30،JT3D،GT9D،DART، تعمیرات اساسی موتور هواپیمایF5 و فالکن CF700، تعمیرات اساسی قطعات و سامانه ها از جمله ارابه فرود هواپیماهای C130،F4 و F5 و همچنین بازسازی و نوسازی بخش گسترده ای از دستگاه های آزمایش22 ازجمله توانمندی های وزارت دفاع در حوزه تعمیر و نگهداری است.

* تجهیز جنگنده‌ها به موشک‌های 200 کیلومتری

استفاده از موشک‌های کروز دریایی در جنگنده‌ها و بالگردهای رزمی ازجمله تکنیک‌هایی است که برای مقابله با تهدیدات دریایی دشمن، همواره مد نظر فرماندهان و متخصصان صنعت دفاعی کشورمان بوده که برای نمونه، می‌توان به پروژه «قائم» اشاره کرد که به تجهیز جنگنده‌های ارتش به موشک‌های 120 کیلومتری هوا به سطح «نور» اختصاص داشت.

موشک نور یکی از مشهورترین و پرتیراژترین موشکهای کروز دریایی است که در بیشتر رزمایش‌های دریایی ارتش و سپاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این موشک می تواند به صورت زمین پایه، دریاپایه و هواپایه علیه اهداف شناوری، سکوهای نفتی و مواضع دریایی دشمن بکار گرفته شود.

31 مردادماه سال 90 و همزمان با روز صنعت دفاعی بود که موشک 200 کیلومتری کروز «قادر» با حضور رییس جمهور رونمایی شد اما در همان ابتدای کار، رسانه‌های غربی با جوسازی‌های خبری اعلام کردند تولید این موشک توسط ایران صحت نداشته و ایرانی‌ها تنها یک نمونه از مدل خارجی آن را در اختیار دارند.

مدتی نگذشت که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیش از 20 فروند از موشک‌های جدید قادر را تحویل نیروهای دریایی سپاه و ارتش داد تا نشان دهد جمهوری اسلامی ایران نه تنها توان طراحی و ساخت این موشک را دارد، بلکه تولید انبوه آن نیز در کمترین مدت زمان پس از رونمایی، انجام گرفته است.

انتشار تصاویر شلیک موشک قادر از عمق سواحل کشور علیه اهداف سطحی و شناوری نیز نشان‌دهنده اطمینان به برد بالای این موشک و همچنین سامانه‌های هدف گیری آن بود.

در مراسم تحویل سامانه‌های موشکی قادر به نیروهای مسلح، وزیر دفاع گفت که این موشک نیز همچون نمونه قبلی آن، قابلیت شلیک در سه وضعیت زمین پایه (ساحلی)، دریاپایه (شناوری) و هواپایه را دارد.

سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدفهای شناوری ازجمله توانمندی هایی است که در موشک کروز قادر لحاظ شده است.

حالا بعد از بکارگیری موشک‌های قادر در رزمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دریایی که توانمندی این موشک و شلیک آن از روی لانچرهای ساحلی و شناوری را نشان می‌داد، نمایش نمونه هواپایه موشک قادر در رژه 29 فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد پروژه نصب این موشک بر روی پرنده‌های رزمی نیروهای مسلح با موفقیت صورت گرفته و حالا باید شاهد تجهیز جنگنده ها و بالگردهای رزمی به موشک‌های 200 کیلومتری دریایی باشیم؛ امکانی که موجب افزایش توان و قدرتمندی دستان بلند نیروهای مسلح در عرصه مقابله با تهدیدات دریایی خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بکارگیری موشک قادر بر روی شناورها و یا جنگنده‌ها و بالگردها این است که با توجه به برد زیاد این موشک، می‌توان سامانه‌های پرتابگر آن را در محدوده‌ای دورتر از شناورهای دشمن نگه داشت و از طرف دیگر موجب کاهش منطقه امن برای حرکت ناوهای متخاصم خواهد شد که این امر یعنی دورایستایی شناورهای دشمن، آسیب پذیری آنها را نیز بیشتر خواهد کرد.

این پروژه در کنار سامانه موشکی هوا به هوای فکور (با قابلیت شلیک از جنگنده اف14)، دو مورد از دستاوردهای هواپایه‌ای است که در رژه 29 فروردین برای اولین بار به نمایش درآمدند.

* کرار؛ اولین پهپاد بمب افکن ایرانی

جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای اخیر با سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین توانسته است خود را به عنوان قدرت برتر منطقه در این حوزه معرفی کند؛ حوزه ای که امروز در ارتش های مدرن و پیشرفته جهان یکی از ستون های مهم رزمی به شمار می‌رود.

اگرچه در آخرین سالهای جنگ تحمیلی نیز رزمندگان اسلام توانسته بودند از برخی هواپیماهای بدون سرنشین خود برای شناسایی مواضع دشمن استفاده کنند، اما امروز این پهپادها می توانند با مداوت پروازی بالا، برد بلند و استفاده از مهمات و سامانه های موشکی مخصوص خود، نیازهای بیشتری را در نیروهای مسلح برطرف سازند.

اینها در حالیست که عرصه پهپادی یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان گفت ما در طول سال‌های پس از انقلاب به صورت کامل در آن تحریم بودیم.

هواپیمای بدون سرنشین کرار که در تابستان 1389 رونمایی شد اولین پهپاد ایرانی است که مأموریت آفندی در طراحی آن لحاظ شد.

صنعت دفاعی کشور از چندین سال پیش و پس از رسیدن بلوغ طراحی در پهپادهای کوچک و متوسط شناسایی اقدام به طراحی و ساخت بدون سرنشین های بزرگتر، دوربردتر و با قابلیت های جدید کردند.

کرار یکی از این پهپادها است که در نمونه های مختلفی طراحی گردیده. از هدف پرنده سریع(برای آزمایش سامانه های موشکی) گرفته تا اجرای عملیات ضربتی در عمق خاک دشمن در زمره مأموریت های این گونه های مختلف است.

مشخصات اعلام شده این پرنده شامل برد 1000 کیلومتر، سرعت حدود 900 کیلومتر بر ساعت، محموله قابل حمل حدود 500 کیلوگرم و سقف پرواز حدود 25هزار تا 40هزار پا(7500 تا 12000 متر) در نمونه های مختلف است.

روش بکارگیری این نمونه از کرار به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک پیشران راکتی است که پس از اتمام انرژی آن رها شده و موتور جت خود پرنده روشن می شود. پس از اتمام مأموریت نیز با رسیدن به منطقه خودی چترهای تعبیه شده باز و بالشتک هوا در زیر پرنده فعال شده و عمل فرود انجام می شود.

* حماسه؛ پهپاد پنهانکار

در اختتامیه همایش شهدای وزارت دفاع در سال جاری بود که جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران با نام «حماسه» توسط وزیر دفاع رونمایی شد.

این پهپاد آخرین نمونه از هواپیماهای بدون سرنشین بومی است که مداومت پروازی بالا و ارتفاع آن این هواپیما را از دیگر پهپادهای کشور متفاوت کرده است.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع در حاشیه رونمایی این پهپاد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این پهپاد به دست متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده است و می‌تواند سه مأموریت مراقبت، شناسایی و حمله با موشک و راکت را به صورت همزمان انجام دهد.

وزیر دفاع افزود: این هواپیما با قابلیت رادارگریزی می‌تواند از شناسایی شدن توسط دشمن جلوگیری کند.

فارس نیوز





صادرات بنزین بالگرد و هواپیما
شنبه 92/5/5 ساعت 3:17 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در گفت‌وگو با فارس:
آماده صادرات بنزین بالگرد و هواپیما هستیم

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با بیان اینکه آماده صادرات بنزین بالگرد و هواپیما هستیم گفت: این پالایشگاه تامین‌کننده همه نیاز کشور به بنزین بالگرد و هواپیمای آموزشی است.

خبرگزاری فارس: آماده صادرات بنزین بالگرد و هواپیما هستیم

مسلم رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: بنزین مورد نیاز برای هواپیماهای آموزشی و هلی‌کوپترهای بنزینی با عنوان LL100 است.

وی افزود: این بنزین از نوع سوخت‌های گران قیمت است که هر لیتر آن معادل پنج تا شش هزار تومان است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان ادامه داد: در گذشته این بنزین از خارج از کشور تامین می‌شد تا نیازهای هواپیماهای آموزشی و هلی‌کوپترها را رفع کند.

رحیمی تصریح‌کرد: با راه‌اندازی واحد الکلاسیون در پالایشگاه آبادان  این پالایشگاه برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید این بنزین کرد.

وی اضافه‌کرد: هم‌اکنون پالایشگاه آبادان همه نیازهای کشور را به این نوع بنزین تامین و کشورمان را از واردات این سوخت گران قیمت خودکفا کرده است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان خاطرنشان‌کرد: این پالایشگاه ظرفیت تولید 500 هزار لیتر از بنزین مورد نیاز هواپیماهای آموزشی و هلی کوپترها را دارد.

رحیمی افزود: با این وجود در حال حاضر 200 هزار لیتر از این نوع بنزین در حال تولید است چراکه نیاز کشور نیز به همین میزان است.

وی گفت: همچنین نمونه‌ای از این نوع بنزین برای انجام آزمایشات استانداردهای جهانی به کشور هلند ارسال شد و موفق به دریافت گواهی‌نامه استاندارد نیز شد.

فارس نیوز





ایران در خاورمیانه استثناست
شنبه 92/5/5 ساعت 3:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
ایران دارای یک‌چهارم بروندادهای علمی منطقه/ رشد علمی ایران در خاورمیانه استثناست

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه از نظر شتاب علمی و نرخ رشد تولیدات علمی استثناست، گفت: ایران حدود یک‌چهارم بروندادهای علمی این منطقه را در اختیار دارد.


خبرگزاری فارس: ایران دارای یک‌چهارم بروندادهای علمی منطقه/ رشد علمی ایران در خاورمیانه استثناست

جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در مورد پیشرفت‌های تولید علم کشورهای خاورمیانه، گفت: کشورهای ایران و ترکیه به همراه تعدادی از کشورهای عربی سهم خود را از بروندادهای علمی جهان در دهه اخیر افزایش داده‌اند.

به گفته مهراد، نتایج مربوطه از داده‌هایی که از پایگاه‌های استنادی استخراج می‌شود، نشان می‌دهد که این کشورها یک روند رو به رشد پژوهشی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: گرچه باید پذیرفت که علیرغم وجود تعداد زیادی از این کشورها با منابع غنی در منطقه، هنوز درصد کمی از بروندادهای علمی جهان به خاورمیانه تعلق دارد. به عبارت دیگر، این واقعیت را می‌پذیرم که در 10 سال اخیر بروندادهای علمی کشورهای منطقه تنها از 2 درصد به 4 درصد افزایش یافته است. مورد ایران و ترکیه در بین کشورهای منطقه از نظر شتاب علمی و نرخ رشد تولیدات علمی یک استثنا است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ضمن پرداختن به تولیدات علمی منطقه خاورمیانه و مقایسه آن با آمریکا گفت: سهم ایالات متحده از پژوهش‌های علمی جهان در طول یک دهه از 40 درصد به 29 درصد کاهش یافته است. در حالیکه منطقه خاورمیانه سهم خود را به نسبت افزایش داده است.

سرپرست ISC افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد که کشورهایی دارای بهترین عملکرد پژوهشی هستند که پیشینه طولانی در پژوهش‌های علمی دارند. منطقه خاورمیانه برونداد غیر یکپارچه دارد و تولیدات علمی این کشورها با هم برابر و قابل مقایسه نیست.

مهراد گفت: ایران حدود یک چهارم از بروندادهای علمی این منطقه را در اختیار دارد. در دنیای عرب تنها مصر، عربستان سعودی و اردن با هم بیش از 90 درصد انتشارات پژوهشی را در میان سایر کشور های عربی به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، در دهه اخیر علاوه بر منطقه خاورمیانه، آمریکای لاتین نیز از نظر علمی با سرعت در حال توسعه است.

سرپرست ISC گفت: کشورهای خاورمیانه اصولا از نظر فعالیت‌های پژوهشی ضعیف هستند اما از نظر سنت‌های فکری قوی، که در این بین ایران و مصر در رأس این کشورها قرار دارند. ایران و ترکیه بر روی پژوهش‌های علمی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند بدون اینکه از قبل پایه پژوهشی محکمی داشته باشند.

مهراد معتقد است گرچه تعدادی از کشورهای خاورمیانه در حوزه آموزش عالی و تحقیقات علمی سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده اند مانند قطر، عربستان و امارات در 5 سال گذشته، اما توسعه علمی در این کشورها یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. بسیاری از سیاست‌های پژوهش علمی این کشورها که دارای منابع غنی هستند در راستای ایفای نقش در سطح جهانی تنظیم شده‌اند و در طول 15 تا 20 سال آینده به نظر می‌رسد این کشورها بتوانند به سطح پژوهشی قابل توجهی توسعه یابند.

منبع: فارس نیوز





سامانه موشکی S200
جمعه 92/5/4 ساعت 7:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

متحرک‌سازی سامانه موشکی S200 در اواسط راه است/ نام S200 بومی می‌شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به سبک شدن بخش‌هایی از سامانه موشکی S200 گفت: موضوع متحرک‌سازی این سامانه را تیم فنی قرارگاه و تیم مراکز دانش‌بنیان دانشگاه‌های کشور آغاز کرده‌اند و ما تقریباً در اواسط راه هستیم.

امیر‌ سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، با رد اخباری مبنی بر متحرک‌سازی کامل سامانه موشکی S200 اظهار داشت: سال گذشته در بخش تکنیکی کاری کردیم که این سامانه موشکیِ ارتفاع بالا که راهبردی نیز هست به شکل نقطه‌زنی نیز بتواند مورد استفاده قرار گیرد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: کشور سازنده S200، این سامانه را طوری طراحی نکرده بود که علیه هواپیما‌های بدون سرنشین با سطح مقطع یک دهم هواپیما‌هایی که برای این سامانه طراحی شده، توانایی مقابله داشته باشد.

 


وی ادامه داد: این موضوع در رزمایش سال گذشته اتفاق افتاد و ما هواپیمای بدون‌سرنشین با سطح مقطع بسیار پایینی را با سامانه S200 منهدم کردیم.

امیر اسماعیلی گفت: کار بعدی ما در سامانه S200 این بود که بخش‌هایی از این سامانه را سبُک کردیم و بخش‌هایی که این سامانه را لَخت و فقط سکون واقعی و محض به آن دیکته می‌کرد را با صحبت‌ها و افکار فنی و اِعمال موارد فنی، حذف کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: این موضوع باعث شد سامانه S200 به مطالبه‌ای که فرمانده معظم کل قوا از ما داشتند نزدیک شود. معظم‌له در سال گذشته خواسته بودند تا ما این سامانه را مانند آن‌چه در عملیات والفجر 8 اتفاق افتاد، متحرک‌سازی کنیم.

وی با اشاره به نام سامانه S200 اظهار داشت: به دلیل تغییرات مهمی که توسط متخصصان ما بر روی این سامانه صورت گرفته است قصد داریم نام آن را نیز بومی کنیم.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: در رزمایش سال گذشته? خود توانستیم با شلیک موشک S200 توسط "را‌دار مادر" هدف را مورد اصابت قرار دهیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: ما بخش دوم را در این رزمایش انجام دادیم، یعنی موشک S200 با هدایت را‌دار مادر به پهپاد اصابت کرد؛ اما بخش اول که موضوع متحرک‌سازی است را تیم فنی قرارگاه و تیم مراکز دانش بنیان دانشگاه‌های کشور به صورت یک کار بزرگ آغاز کردند و ما تقریباً در اواسط راه هستیم.

وی تصریح کرد: ان‌شاء‌الله به روزی برسیم که سامانه S200 ما نیز به طور کامل، مانند سامانه موشکی ارتفاع متوسط ما متحول شود.

 

 
امیر اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا نام خاصی برای این سامانه در نظر گرفته‌اید، گفت: من عقیده‌ام این است خود کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید برای سیستم‌ها و سامانه‌ها نام‌گذاری کنند، مانند سامانه‌های موشکی مرصاد1، مرصاد2 و یا‌زهرا(س) و تاکنون نیز همین طور بوده است، لذا بنده فقط به‌عنوان اینکه از همه دست‌اندرکاران فنی و عملیاتی تشکر کنم حضور دارم و ان‌شاء‌الله خودشان نام این سامانه را خواهند گذاشت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)  خاطرنشان کرد: فعلاً مشغول کار هستیم و هنگامی که کار به پایان برسد، نام آن نیز معین خواهد شد.

گفتنی است، چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها به اشتباه، خبر از  متحرک‌سازی کامل سامانه S200 داده بود.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

قدرت دریایی سپاه
پنج شنبه 92/5/3 ساعت 11:47 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار فدوی مطرح کرد
قدرت دریایی سپاه آسیب‌پذیری ناوهای آمریکایی را نشان داد/ تغییر در استراتژی دریایی آمریکا

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: استراتژی دریایی سپاه و نمایش قدرت عملی و میدانی آن که میزان بالای آسیب پذیری ناوها و تجهیزات آمریکایی‌ها را نشان داد، باعث شد تا مقامات نظامی آنان به فکر تغییر در رویکرد دریایی خود باشند ولی ایجاد این تغییرات نیز موجبات مصونیت آنها را فراهم نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: قدرت دریایی سپاه آسیب‌پذیری ناوهای آمریکایی را نشان داد/ تغییر در استراتژی دریایی آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت دومین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس و حضور معظم له در جمع کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی، که در ستاد نیروی دریایی سپاه در بندرعباس برگزار شد، به توان بازدارندگی و قدرت دفاعی نیروی دریایی سپاه اشاره کرد و گفت: توان بازدارندگی و قدرت دفاعی ما به سطحی رسیده است که خیال و جرأت حمله نظامی را از مخیله دشمن محو کرده است.

وی افزود: این سطح از بازدارندگی موضوعی است که مطلوب‌ترین هدف نیروهای مسلح در همه کشورها بوده ولی عملا برای بسیاری از آنها در حد یک رؤیا و آرزوی دست نیافتنی باقی مانده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: با ایجاد این توانمندی،‌ دشمن از نتیجه گیری در مواجهه نظامی با جمهوری اسلامی کاملا ناامید شده است و شرط ادامه این وضعیت، حفظ آمادگی و به روز نگه داشتن قدرت نظامی در سایه رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری است.

فدوی با اشاره به سخنان وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ایجاد تغییر در استراتژی دریایی آمریکا، گفت: آنها خواهان گسترش نفوذ و حضور خود در نقاط مختلف جهان هستند و این هدف را عمدتا از طریق استراتژی دریایی دنبال می کنند و تکیه‌گاه آنها ناوهای بزرگ با حجم متمرکز و متراکم تجهیزات مستقر بر آنها است.

وی افزود: استراتژی دریایی سپاه و ظهور و نمایش قدرت عملی و میدانی آن که میزان بالای آسیب پذیری ناوها و تجهیزات آنان را نشان داد، باعث شد تا مقامات نظامی آمریکا به فکر تغییر در رویکرد دریایی خود باشند ولی ایجاد این تغییرات نیز موجبات مصونیت آنها را فراهم نخواهد کرد.

فدوی در ادامه به پیوند ایمان، اعتقاد و باور نیروهای مسلح به قدرت الهی، اشاره کرد و گفت: در این اعتقاد و باور،‌ قدرت های مادی در هر حجم و مقیاسی که باشند و اگر به بالاترین عدد از سطوح قدرت نیز دست پیدا کنند،‌ در برابر قدرت و عظمت خدا،‌عددی به حساب نمی آید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: اگر امروز دشمنان از رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی ایران به شدت واهمه دارند به دلیل قدرت بازدارندگی و کسب توانمندی هایی است که فرزندان این ملت در پرتو کار و تلاش و مجاهدت و ایمان به دست آورده اند.

وی در ادامه با اشاره به دومین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس و حضور معظم له در جمع کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی به ویژه نیروی دریایی سپاه و ارتش و خانواده های آنان اظهار داشت: این دیدار با همه ویژگی هایی که داشت، نماد روشنی از رابطه امام و امت و تجلی عینی یک رابطه الهی و معنوی و در عین حال قلبی و عاطفی بود.

فدوی افزود: ما رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا در این سفر را یک راهبرد و خط مشی در حوزه نیروی دریایی دانسته و تمام تلاش و ظرفیت خود را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و لزوم بهره گیری از فرصت روحانی و معنوی این ماه اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا از امتیازات ویژه ای که برای این ماه در نظر گرفته شده است نهایت استفاده را ببریم.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام مهدی زنگی آبادی معاون روابط عمومی و تبلیغات نیروی دریایی سپاه به بیانات مقام معظم رهبری در سفر به بندرعباس و محوریت قرار دادن نیروی دریایی اشاره کرد و آن را یکی از دلایل حساسیت و اهمیت مأموریت این نیرو و تأثیرگذاری آن در معادلات منطقه ای و بین المللی دانست.

منبع: فارس نیوز




برگزاری رزمایش
چهارشنبه 92/5/2 ساعت 11:40 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

برگزاری رزمایش‌های بسیج در سال جاری با شکل جدید

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: رزمایش‌های الی بیت المقدس امسال بسیج با ترکیبات جدید و به شکل زنجیره‌ای انجام می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی معاونت مقاومت مردمی و آموزش نظامی بسیج، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه سازمان‌دهی جدید بسیج موجب انسجام و هماهنگی بیشتر بسیجیان در طول سال شده، گفت: رزمایش‌های امسال بسیج با ترکیبات جدید و به شکل زنجیره‌ای انجام می‌شود.

وی درباره ماحصل رزمایش الی‌بیت‌المقدس در یک سال گذشته اظهار داشت: ارتقای آمادگی بسیجیان، مهم‌ترین دستاورد این رزمایش بوده، زیرا سازماندهی جدید بسیج سازماندهی توأمان فکری، عقیدتی و نظامی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: قبلاً سازماندهی ما در بسیج سازماندهی دوگانه بود، یعنی واحدهای رزمی و واحد‌هایی که کار تربیتی و فرهنگی برای بسیج انجام می‌دادند نیز جداگانه بودند.

وی تصریح کرد: در سازمان‌دهی جدیدی که پس از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین شکل گرفت، این‌ واحدها توأمان با هم کار کردند، یعنی همان سازماندهی نظامی، مشغول کار تربیتی است و سر‌گروه کار تربیتی و فرهنگی، فرمانده دسته است.

نقدی گفت: رزمایش‌های قبلی بسیج متکی بر سازماندهی قبلی بود، اما در سال 91 ما این سازمان جدید را به آزمایش گذاشتیم و مشاهده شد که بسیار مستحکم‌تر است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: انضباط و انسجام واحدها به طور چشمگیری پس از رزمایش الی بیت‌المقدس افزایش یافته و قابلیت‌های رزمی فوق‌العاده بالا رفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: فرمانده دسته‌ای که در سازمان‌دهی قبلی هر‌ از‌ چندگاهی در رزمایش‌ها نیروهایش را می‌دید و با آنها آماده رزم می‌شد، الآن به‌عنوان یک مربی تربیتی در طول سال با همین دسته خودش کار فکری و اعتقادی می‌کند، لذا بسیار منسجم و هماهنگ عمل می‌کنند.

نقدی تصریح کرد: در کار رزمی نیز که این واحدها به‌صورت مشترک عمل می‌کنند، این عقبه و انسجام را دارند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: الحمد‌الله این رزمایش تجربه بسیار موفقی بود و انشاء‌الله امسال ما با شکل جدید و با استفاده از دستاوردهای تجربه موفق رزمایش‌های سال 91 رزمایش‌های گسترده‌تری خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این رزمایش‌ها مانند مانور‌های الی‌بیت‌المقدس در استان‌ها، خواهد بود، اظهار داشت: امسال رزمایش‌های بسیج با ترکیبات جدید و به شکل زنجیره‌ای برگزار می‌شود.

نقدی خاطرنشان کرد: انشاء‌الله به زودی و در چند روز آینده نام این رزمایش‌ها را اعلام می‌کنیم که با جمع بندی در قرارگاه امام هادی(ع) از سوی سردار فضلی اعلام خواهد شد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: رزمایش

شکار تانک
چهارشنبه 92/5/2 ساعت 11:36 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

شکار تانک در ماه رمضان+نقشه

حجم بالای تانک و نفربرهای دشمن متجاوز که در این عملیات منهدم شدند (حدود 1100 دستگاه) و تصرف قرارگاه «تیپ 10 زرهی عراق» باعث شد که از آن با عنوان «عملیات شکارتانک» یاد شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، پس از پایان پیروزمندانه ی عملیات «الی بیت المقدس» و آزادسازی «خرمشهر» ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، استراتژی «تعقیب و تنبیه متجاوز» را در پیش گرفتند. عملیات «رمضان» با هدف تحقق این استراتژی طراحی و اجرا شد. عبور از مرز و داخل شدن در خاک عراق، تامین منابع جدید و تبیین روش های نوینی را می طلبید در حالی که «عملیات رمضان» با همان مقدورات و روش های گذشته طراحی شد که برای ماشین جنگی صدام، شناخته شده بود. هدف نهایی از اجرای این عملیات، آزادسازی «بصره» به عنوان شاهرگ حیاتی جنوب عراق و یا حداقل حضور در ساحل شرقی اروندرود و تسلط  جاده های منتهی از شمال عراق به «بصره» بود که موجب جدا شدن جنوب عراق (به عنوان کانون حضور شیعیان) از شمال آن می گردید و با فرض تحقق چنین  هدفی، پایان پیروزمندانه جنگ، بسیار محتمل و نزدیک به نظر می رسید.

از هفت ماه پیش از آغاز «عملیات رمضان»، اخباری از داخل عراق می رسید مبنی بر تشکیل خطوط پدافندی مستحکم در مناطق استراتژیک، اما در عین حال، اطلاعاتِ به دست آمده از عمق دشمن، کم تر به دست می آمد. زیرا ایران از اطلاعات ماهواره ای به کلی محروم بود و عکس برداری هوایی با امکاناتی که در اختیار سپاه و ارتش بود، نیازهای عملیاتی را تامین نمی کرد. تنها اطلاعات خودی، با شناسایی از نزدیک و به وسیله ی نیروی انسانی به دست می آمد که شناخت کافی از آرایش و استحکامات نیروهای دشمن را به دست نمی داد. در حالی که تغییر آرایش نیروهای بعثی و روش های جدید دفاعی آن ها، حکایت از استراتژی جدید ارتش عراق می کرد که نبود شناخت کافی از این وضعیت تازه ، آثار نامطلوبی بر عملکرد خودی گذاشت.

«عملیات رمضان» با طراحی و فرماندهی مشترک سپاه و ارتش، در چهار محور و در پنج مرحله اجرا شد. گرچه رزمندگان، در خیز ابتدایی، خطوط دفاعی دشمن را در هم شکستند اما به زودی نداشتن شناخت دقیق از وضعیت و استحکامات جدید نیروهای بعثی، به اختلال در اجرای عملیات منجر شد. یگان های تحت امر «قرارگاه فتح»(تیپ 25 کربا، تیپ14 امام حسین(ع)، تیپ 8 نجف اشرف، تیپ27 محمد رسول الله(ص))  توانستند با نفوذ به عمق خاک عراق، تا نهر «کتیبان» پیش بروند و به «قرارگاه فرماندهی تاکتیکی تیپ 10 زرهی عراق» ، دست یابند (و منطقه ای به وسعت 250 کیلومتر مربع را از وجود بعثیان پاک نمایند) اما ، نیروهای پیش تاز که از جناح چپ، با اتکا به «کانال پرورش ماهی» وضعیت قابل دفاعی داشتند، از جناح راست، در برابر هجوم یگان های زرهی عراق آسیب پذیر بودند. قرارگاه های مجاور نیز که با تسلیح زمین و موانع پیچیده ی عراق رو به رو شده بودند، نتوانستند جناح راستِ یگان های «قرارگاه فتح» را تامین کنند. لذا یگان های تحت امر «قرارگاه فتح»، راهی برای تثبیت پیشروی های وسیع خود در عمق خاک عراق نداشتند و با هدف جلوگیری از دور خوردن و محاصره شدن توسط  ارتش بعث، اقدام به عقب نسینی نمودند و تنها محدوده ی «پاسگاهِ مرزی زید» در تصرف قوای اسلام باقی ماند. در عین حال، دشمن بعثی، در جریان «عملیات رمضان» متحمل خسارات سنگینی شد که انهدام کامل «لشکر9 زرهی از سپاه سوم عراق» از آن جمله بود. حجم بالای تانک و نفربرهای عراقی که در این عملیات منهدم شدند (حدود 1100 دستگاه) باعث شد که از آن با عنوان« عملیات شکارتانک» یاد شود.

نام عملیات: رمضان
 زمان: سه شنبه 22 تیر  تا پنجشنبه 7 مرداد  1361 شمسی
رمز عملیات: یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی
نوع تک: گسترده
فرماندهی: مشترک
سازمان: مشترک
تلفات وارده بر عراق: 6400 کشته و زخمی - 1315 اسیر

نقشه را پس از ذخیره با کیفیت مناسب مشاهده نمایید


نقشه ی عملیات رمضان

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: دفاع مقدس

موشکهای رادار گریز ایران
چهارشنبه 92/5/2 ساعت 2:9 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

انواع موشکهای رادار گریز ایران

برد 300 کیلومتر ضمن پوشش تمامی محدوده خلیج فارس، بخشی از خاک کشورهای حاشیه آنرا نیز پوشش می دهد. با توجه به استقرار تعداد زیادی پایگاه آمریکایی در این محدوده، این موشک ضد رادار برای شکستن خط اول دفاع هوایی دشمن بسیار مفید خواهد بود.

در طی درگیری های نظامی بعد از جنگ جهانی دوم، پدافند هوایی در مواجهه با تهدیدات هوایی در مواردی که نیروی پدافند کننده از فناوری های روز عقب نبوده بسیار موفق ظاهر شده است. از اینرو امروزه سامانه های دفاع هوایی جای خود را به عنوان راه حلی قابل اعتماد در ذهن فرماندهان تثبیت کرده اند. از مناطق اصلی میدان نبرد تا مراکز پشتیبانی، اماکن سیاسی و اقتصادی و ... با قرار گرفتن تحت پوشش پدافند هوایی از امنیت لازم برای ایفای نقشی در جریان جنگ برخوردار می شوند.

ضرورت سرکوب پدافند هوایی دشمن

در سوی مقابل تلاش نیرویی که برای تعیین روند جنگ، نیاز به انهدام تأسیسات و اهداف مورد نظر خود دارد مفهوم سرکوب پدافند هوایی دشمن(SEAD) را بوجود آورده است. در این راهبرد، از سامانه های کشف و هشدار تا تسلیحات دشمن مورد هدف هستند اما با توجه به تغذیه سلاح ها از طریق داده ها، قطع فرایند تولید اطلاعات مورد نیاز دشمن، هوشمندانه و به صرفه تر بوده و زودتر نتیجه لازم را حاصل می کند. بدین ترتیب راه آسمان دشمن برای هواپیما، بالگرد و موشک های خودی باز و امن شده و با از بین رفتن حمایت پدافند هوایی، هوا و فضا برای دشمن ناامن می شود.

در میان انواع آشکارسازها، رادارها به علت شیوه عملکرد و حجم اطلاعات تولیدی از بیشترین اهمیت برخوردارند و از اینرو کوشش برای ساخت تسلیحات ضد رادار در کشورهای پیشرو اولویت بالایی دارد. البته همین شیوه عملکرد رادارهای معمول که بر مبنای ارسال امواج و دریافت بازتاب آن است باعث شد تا هدف قرار دادن آنها نیز روشهای کاملاً ممکن و عملی داشته باشد بدین ترتیب که با استفاده از یک گیرنده امواج رادار، می توان موقعیت فرستنده آن را نسبت به خود سنجیده و به سمت آن حرکت کرد. موشک ها به عنوان یک سلاح مناسب برای حمل این گیرنده ها به کار گرفته شدند که در نتیجه تا حد امکان ضمن حفظ نیروی خودی از آتش پدافند دشمن، حمله مؤثری را نیز به انجام می رسانند.

اولین استفاده ها از موشک های ضد رادار به دهه 1960 باز می گردد. در آن دوره سامانه های به کارگرفته شده چندان هوشمند نبوده، با خاموش شدن رادار مورد حمله، هدف را از دست داده و درنتیجه احتمال اصابت بالایی نداشتند. بعدها با افزودن سامانه های هدایت اینرسی تا حدودی مشکل فوق حل شد.

انواع موشک های ضد رادار تا به امروز، هوا به سطح و سطح به سطح کروز بوده اند و اگر موشک هایی که توانایی آشیانه یابی منبع جنگ الکترونیک دشمن را دارند در نظر بگیریم گونه های هوا به هوا و سطح به هوا هم برای این منظور ساخته شده اند.

در ایران موشک های ضد رادار هوا به سطح خریداری شده از خارج و بهسازی شده در داخل و همچنین موشک های سطح به هوای ارتقاء داده شده با قابلیت هدف قرار دادن منبع جنگ الکترونیک معرفی شده بودند اما اخیراً توسط فرماندهی نیروی هوافضای سپاه خبر از وجود موشک ضد رادار بالستیک ساخت ایران داده شد.

عملکرد این موشک بالستیکی است یعنی با زاویه های متوسط حدود 45 درجه یا بیشتر از آن شلیک شده و پس از اوجگیری و خاموش شدن موتور با رسیدن به نقطه اوج مسیر، حرکت منحنی شکلی بر اساس قوانین علم بالستیک را پیموده و به سمت زمین سرازیر می شود. در واقع موشک های بالستیک روی مداری بیضوی حرکت می کنند که کره زمین روی یکی از کانون های آن قرار دارد. به طور معمول این موشک ها پس از خاموش شدن موتور دیگر قابل هدایت نیستند زیرا هدایت آنها با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش صورت می گیرد اما نمونه هایی برخوردار از سطوح متحرک روی بدنه نیز ساخته شده است که در نتیجه در قوس نزولی(به اصطلاح فاز ترمینال) نیز قابل هدایت و تصحیح مسیر هستند.

کشورمان ایران، از سازندگان مطرح موشک بالستیک با برد، محموله و دقت های متفاوت است که بجز چند نوع اولیه، همه آنها از طرح های بومی بهره مند هستند. به طور عادی این موشک ها برای انهدام اهداف زمینی مانند پایگاه های دشمن به کار می روند اما در سال گذشته ایران پس از چین دومین کشوری بود که موشک بالستیک ضد کشتی خود را رونمایی کرد. این موشک که خلیج فارس نام دارد، از یکی از روش های هدایت اپتیکی یا حرارتی استفاده می کند و محصولی با کاربردی جدید از خانواده موشک های بالستیک محسوب می شود که پیشتر در گزارش هایی به به معرفی آن پرداخته بودیم.

اجرای عملیات ضد رادار نیز مأموریت جدیدی برای موشک های بالستیک کشور و حتی در جهان است که با توجه به مزیت های این رده از موشک های می تواند مورد بررسی قرار گیرد.کاربرد موشک های ضد رادار بالستیک می تواند هم مورد اصابت قرار دادن رادارهای زمین پایه دشمن و هم رادارهای مستقر بر کشتی های جنگی باشد.

با توجه به اهمیت سرکوب دفاع هوایی دشمن در نبرد، استفاده از موشک های بالستیک در شرایطی که امکان استفاده از هواپیماهای رزمی برای سرکوب پدافند هوایی دشمن نیست راه حل کاملاً مناسبی خواهد بود.

در یک نبرد احتمالی در صورت حضور جنگنده های دشمن در فضای خودی با فرض بدترین حالت یعنی استیلای هوایی او بر آسمان ما، هم هواپیماهای حامل موشک ضد رادار و هم پرتابگرهای موشک بالستیک در معرض خطر نابودی قرار دارند اما پرتابگرهای زمینی با استتار بالا از هر نقطه ای می توانند شلیک کنند و تا لحظاتی قبل از شلیک کاملاً از دید دشمن پنهان هستند؛ در صورتی که هواپیماها در چنین فرضیه ای شاید موفق به بلند شدن از روی زمین هم نشوند. بعلاوه موشک های بالستیک مد نظر اگر از نوع سوخت جامد باشند بنابر اعلام منابع رسمی در زمانی حدود 30 ثانیه برای شلیک آماده می شوند و حتی فرصت کافی برای خروج پرتابگرها از منطقه و استتار مجدد هم برای بسیاری از آنها وجود خواهد داشت و البته ممکن است تعدادی از آنها نیز توسط جنگنده های تهاجمی دشمن منهدم شوند.

در صورت خاموش شدن رادار از سوی دشمن که راه حل ساده ای برای خلاص شدن از شرّ موشک های ضد رادار است، موشک بالستیک با تکیه بر هدایت سنتی خود یعنی روش های هدایت درونی یا اینرسیایی، به سمت مختصات هدف خواهد رفت و در نتیجه ادامه مأموریت آن با مشکل چندانی مواجه نمی شود.



اما سرعت حرکت موشک های بالستیک ضد رادار ایرانی که سه نوع محتمل آن را در ادامه گزارش معرفی خواهیم کرد بسیار بالا خواهد بود بطوریکه تنها بعضی از موشک های ضد رادار دور برد از این نظر با آنها قابل قیاس خواهند بود. بجز همین عامل سرعت که کار ردگیری به موقع و درگیر شدن با موشک را برای دشمن سخت می کند، استفاده از فناروی های پنهانکاری راداری در خود این موشک ها، عدم انتشار امواج به دلیل ماهیت غیرفعال(پسیو) بودن جستجوگر به کار رونده در آنها و سقف پرواز نچندان بالای آنها کار درگیری را برای واحدهای پدافند هوایی دشمن بسیار دشوار می کند.

عملکرد موفق موشک های ضد موشک پاتریوت، تاد و استاندارد(در سامانه ایجیس ناوهای آمریکایی) علاوه بر داشتن محدودیت در میزان سرعت هدف، به ردگیری شدن موشک در فاز ابتدایی و سقف ارتفاعی که فاز میانی موشک در آن رخ می دهد نیز بستگی زیادی دارد به طوریکه اگر زمان اجزای عملیات موشک ضد رادار کوتاه باشد، این ضد موشک ها برای رسیدن به وضعیت مناسب برای درگیری به مشکل بر می خورند. در فاز نهایی موشک بالستیک نیز مسئله سرعت و زاویه سیر بالا برای موشک های کوتاه تا میانبرد خود را نشان داده و کار را برای سامانه های دشمن دشوار می کند.

در مجموع نمی توان مدعی بود هیچ موشک بالستیکی توسط سامانه های ضد موشک دشمن مورد اصابت قرار نخواهد گرفت اما برای موشک هایی با برد متوسط قطعاً اینکار با سامانه های موجود دشوار خواهد بود و برای بالستیک های کوتاه نظیر خلیج فارس بسیار دشوارتر. در نهایت با شلیک همزمان چند موشک بالستیک قطعاً تأسیسات دشمن مورد هدف قرار خواهد گرفت خصوصاً به عنوان یک راه حل در شرایط ناچاری می توان تعدادی از این موشک ها که دارای فناوری پائین تری هستند یا اساساً از سامانه های پیشرفته تهی شده اند را به عنوان قربانی جهت پر کردن ظرفیت سامانه های دشمن مصرف نمود.

هر چند قیمت یک موشک بالستیک کوتاه برد از یک موشک کروز ضد رادار تا حدودی گرانتر است اما سرعت حرکت زیاد، احتمال بالای اصابت به هدف و احتمال بسیار کمتر مورد هدف قرار گرفتن(در مقایسه با یک موشک کروز) عوامل مهمتری در انتخاب آن برای واکنش های سریع و نقش آفرینی در راهبرد پاسخ ویرانگر به تهاجم دشمن، هم در انهدام رادارهای زمینی و هم کشتی های او است.

کدام موشک ها؟

با توجه به برد اعلام شده 300 کیلومتری برای موشک بالستیک ضد رادار ایرانی، شاید تنها نام موشک خلیج فارس به ذهن خطور کند اما با نگاهی به سایر نمونه های معرفی شده در کشور، می توان دید موشک های دیگری نیز قابلیت قرار گرفتن به عنوان بستر توسعه نمونه بالستیک ضد رادار را دارند.


فاتح-110

به گزارش مشرق، یکی از آنها فاتح-110 است. این موشک راهکنشی(تاکتیکی) که تمام مراحل طراحی، ساخت، آزمایش، تولید انبوه و توسعه نمونه های جدید آن در داخل کشور و به دست متخصصان داخلی انجام شده است از افتخارات صنایع پیشرفته کشور محسوب می شود.

بیشترین برد اعلام شده برای نمونه های مختلف فاتح-110 حدود 250 کیلومتر است که 16 درصد با میزان اعلام شده برای نمونه ضد رادار اختلاف دارد. بنابراین این موشک که عنوان دار دقیقترین موشک بالستیک کشور و دارای هدایت با بالک های موجود در دماغه مخروطی خود(کانارد کنترل) است که در نتیجه، حرکت آن می تواند تا زمان برخورد به هدف تصحیح شود توانایی خوبی برای تبدیل شدن به موشک مد نظر دارد. یکی از راه ها برای این منظور کاهش میزان سرجنگی موشک از 450 کیلوگرم فعلی(در نمونه با برد 250 کیلومتر) است زیرا برای انهدام یک رادار، مقادیر مواد منفجر کمتر نیز کافی خواهد بود.


شلیک فاتح-110


سرعت فاتح-110 نیز بسیار بالا و بالغ بر 1500 متر بر ثانیه است که میزان قابل توجهی برای این موشک 3620 کیلوگرمی محسوب می شود. در برخی رسانه های داخلی، خطای دایروی این موشک 10 متر عنوان شده که با این میزان سرجنگی محمول، به تنهایی برای انهدام هدف آسیب پذیری مثل رادار مناسب است اما با توجه به اینکه همه موشک های شلیک شده به این میزان دقت دست نمی یابند با استفاده از جستجوگر آشیانه یاب راداری، مشکل حل شده و نوع احتمالی ضد رادار فاتح-110 با درصد آماری بسیار بالایی به خطای بسیار کمی دست خواهد یافت.

موشک بعدی قابل بررسی، نسل جدید فاتح-110 با نام خلیج فارس است که با توسعه منطقی فاتح، با برد بیشتر و سرجنگی سنگین تر با مأموریت تخصصی ضد کشتی ساخته شده. نمونه فعلی خلیج فارس دارای هدایت اپتیکی یا حرارتی بوده، برد آن 300 کیلومتر و میزان سرجنگی آن 650 کیلوگرم است.


پرتابگر سه تایی موشک ضدکشتی خلیج فارس

از نظر برد، این موشک تطابق کامل با میزان اعلام شده دارد و با توجه به عدم نیاز جستجوگرهای راداری به دماغه منحنی، می تواند در نمونه ضد رادار از دماغه مخروطی بهره مند شود. در اینصورت سرعت نمونه احتمالی ضد رادار آن بیشتر از سرعت نمونه ضدکشتی یعنی بیش از 3 برابر صوت(حدود 900 متر بر ثانیه در ارتفاع بالا و بالغ بر 1020 متر بر ثانیه در ارتفاع پائین) خواهد بود.


شلیک خلیج فارس

دیگر مورد قابل بررسی، موشک تندر است. این موشک که بر اساس موشک های سطح به هوای HQ-2 چینی(صیاد-1 ایرانی) ساخته شده حدود 190 کیلوگرم سرجنگی دارد. نوع سطح به هوای این موشک برای رسیدن به سقف پرواز 27 کیلومتری طراحی شده است که در حالت بالستیک ضمن رسیدن به ارتفاعات بیشتر به بردهای بیش از 150 کیلومتر دست می یابد. در واقع بنابر اذعان منابع خارجی برد نمونه های چینی در حالت سطح به سطح دست کم به 180 تا 200 کیلومتر می رسد. این موشک نیز دارای سطوح کنترل آیرودینامیکی بوده و از نظر تئوری، مسیر آن تا لحظه اصابت به هدف، قابل تصحیح و کم کردن خطا است.


موشک تندر

بیشترین سرعت دست یافتنی با این موشک 10.8 متری که از دو مرحله پیشران اولیه سوخت جامد به عنوان شتاب دهنده و سوخت مایع به عنوان موتور اصلی نیرو می گیرد 1200 تا 1250 متر ثانیه(بیش از 4 برابر سرعت صوت) است. هر چند برد تخمینی تندر تفاوت بیشتری نسبت به فاتح-110 با عدد 300 کیلومتر اعلام شده دارد اما، وجود پیشران سوخت مایع در مرحله دوم به معنی قابلیت بالقوه در کنترل میزان سوخت و کم کردن نیروی رانش تولیدی در ارتفاعات پائین جو است. در نتیجه پیشران تندر مدت بیشتری می سوزد و با توجه به میزان افزایش مقدار ضربه ویژه تولیدی موتور، برد آن را نیز افزایش می دهد.

در واقع با توجه به فیزیک موشک های بالستیک، در بخشی از فاز ابتدایی(فاز بوست) که موشک در جو غلیظ(ارتفاعات پائین) حرکت می کند هرچه نیروی کمتری مصرف شود بهتر است و در عوض با افزایش رانش در ارتفاعات بالا، موشک در نهایت به برد و سرعت بیشتری دست می یابد. سرعت بیشتر موشک نیز در هنگام ورود به جو به معنی کاهش زمان ممکن برای واکنش نشان دادن توسط دشمن و کاهش احتمال مورد اصابت قرار گرفتن موشک بالستیک یا سرجنگی جداشده آن است.

با یک نگاه منطقی به سه نمونه موشک مطرح شده، خلیج فارس را می توان به احتمال بالاتری پایه توسعه موشک یالستیک ضد رادار کشور دانست. وجود پرتابگر تکی تمام متحرک و سه فروندی نیمه متحرک برای فاتح-110 و خلیج فارس در قیاس با پرتابگر ثابت تندر، ارزش عملیاتی بالاتری نیز برای آنها بوجود می آورد.

برد اعلام شده 300 کیلومتر، ضمن پوشش تمامی محدوده خلیج فارس، بخشی از خاک کشورهای حاشیه آن را نیز پوشش می دهد. با توجه به استقرار تعداد زیادی از پایگاه های آمریکایی در این محدوده و به تبع آن سامانه های پدافند هوایی، این موشک ضد رادار برای شکستن خط اول دفاع هوایی دشمن در منطقه به صورت سریع و مطمئن، بسیار مفید خواهد بود.

وجود چنین سلاحی در مواجهه با سایر کشورهای هم مرز نیز تا عمق قابل توجهی، نهایتاً تا 300 کیلومتر، پدافند دشمن را از رادار و مزایای آن محروم خواهد کرد. البته رادارهای جدید آسیب پذیری کمتری برای ردگیری شدن دارند اما بالستیک بودن موشک ها و ثابت بودن رادارهای هدف، احتمال اصابت به این دسته رادارها را هم تا حد قابل قبولی بالا می برد.

همچنین امکان ردگیری و آشیانه یابی منبع ایجاد جنگ الکترونیک دشمن نیز توسط موشک ها ممکن و حتی عملیاتی شده در دنیا و ایران است و در نتیجه افزودن این توانایی به انواع موشک های ضد رادار کشور از جمله بالستیک، توانایی بیشتری در انهدام طیف بیشتری از اهداف ایجاد می کند.

استفاده از آشکارسازهای دیگر نظیر رادارهای پسیو زمینی یا سامانه های ESM که امروزه به صورت بومی در کشور تولید می شوند برای کمک به هدفگیری این رادارها خصوصاً پیش از پرتاب مفید است.

در آخر باید گفت کشتی های دشمن که همگی به چند نوع رادار مجهز هستند نیز هدف ساده ای برای این موشک ها محسوب می شوند که در صورت خاموش کردن رادار و در نظر گرفتن تحرک شناور، هر چند احتمال اصابت این موشک ها به آن کم می شود اما راه برای سایر سامانه ها نظیر موشک های کروز باز می شود تا فارغ از دفاع موشکیِ «رادارپایه» دشمن، ناو را در صفحه شطرنج، کیش و مات کنند.
منبع: سایت ارتشی


برچسب‌ها: موشک

ستار
چهارشنبه 92/5/2 ساعت 2:4 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تجهیز جنگنده های ایران به موشک ستار

امروزه موشک های هدایت لیزری «ستار» که به کارگیری آنها روی جنگنده های اف-4 و اف-5 نهاجا اعلام شده، مکمل تسلیحات جنگنده بمب افکن های کشورمان بوده و نیاز به خرید تسلیحات در این رده از خارج کشور را کاملا برطرف کرده اند.

انهدام هدف به صورت دقیق خواسته اصلی از اجرای یک عملیات بمباران هوایی است. در سال های گذشته برای افزایش اطمینان از این موضوع، با چندین هواپیما به یک هدف حمله می شد که هر یک نیز چندین بمب را رها می کردند اما علاوه بر مصرف مهمات زیاد برای یک هدف، هر چه تعداد هواپیماهای درگیر در یک عملیات بیشتر شود، احتمال اصابت ضربات پدافند دشمن بیشتر شده، آمادگی برای اجرای عملیات های بیشتر در گستره وسیع تر کاهش یافته و عمر عملیاتی ناوگان نیز زودتر به پایان می رسد.

برای اولین بار بمب های هدایت لیزری در دهه 1960 در آمریکا توسعه داده و در جنگ ویتنام به کار گرفته شد. بعدها موشک های هدایت لیزری نیز ساخته شدند تا قابلیت های این نوع هدایت دقیق با برد و سرعت بیشتر موشک ها ترکیب شود. در واقع هر چند موشک ها گرانتر از بمب ها هستند اما برد بالاتر آنها هواپیمای شلیک کننده را از خطر پدافند دشمن بیشتر مصون داشته و سرعت بالای موشک ها نیز مدت زمان مورد نیاز برای فرایند نگه داشتن پرتو لیزر روی هدف را کاهش می دهد.


دقت بمب هدایت لیزری(GBU-24) در اصابت به هدف

در جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان، نسل اول بمب های هدایت لیزری که پیش از انقلاب خریداری شده بودند مورد استفاده قرار گرفت. البته به دلیل تعداد نچندان زیاد این بمب ها و خطر ایجاد شونده برای هواپیمای نشانه گذار، هم در عملیات های بمباران لیزری تلفاتی بر پیکره نهاجا وارد شده و هم این مهمات نمی توانست به طور گسترده و همه جانبه به کار رود. از طرفی کارایی بالای موشک های هدایت لیزری که در اختیار دشمن بعثی قرار داشت و بعدها انهدام ناوشکن سهند و آسیب دیدن سبلان در درگیری با آمریکا توسط تسلیحات هدایت شونده لیزری نقش این مهمات در نبردهای جدید را بیش از پیش آشکار کرد…..

سایت : ارتشی



برچسب‌ها: موشک

<      1   2   3   4      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 218
بازدید دیروز: 335
کل بازدیدها: 1325677