سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
میراژ اف 1
دوشنبه 92/5/14 ساعت 1:34 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اورهال دو فروند هواپیمای میراژ اف 1

دو فروند هواپیمای میراژ اف 1 توسط کارشناسان فنی پایگاه مقدم شکاری شهید سرلشکر خلبان ناصر حبیبی اورهال (بازآماد) شد.

به گزارش حوزه دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران، این دو فروند هواپیمای جنگنده شکاری میراژ اف 1 با صرف حدود 45 هزار نفر ساعت کار مفید توسط کارشناسان فنی پایگاه، اورهال (بازآماد) شد.

بنا بر  گزارش روابط عمومی نیروی هوایی، این هواپیماها پس از انجام پروازهای آزمایشی موفقیت آمیز به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوستند.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: نیروی هوایی

لیزر هولمیوم
دوشنبه 92/5/14 ساعت 1:31 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
مدیرکل دفتر توسعه فناروری ها ی سلامت وزارت بهداشت خبرداد:

دستیابی پژوهشگران کشور به تکنولوژی ساخت چند دستگاه تجهیزات پزشکی/ انحصار لیزر هولمیوم شکسته شد

پژوهشگران کشور موفق به دستیابی تکنولوژی ساخت چند دستگاه تجهیزات پزشکی شدند که از جمله این دستگاه ها دستیابی به ساخت لیرز هولمیوم است که تا امروز انحصار ساخت آن در اختیار کشورهای غربی بوده است.

مهدی صابری، مدیر کل دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه ساخت چند دستگاه تجهیزات پزشکی وارد فاز صنعتی شده است گفت: یکی از این دستگاه ها تیلور است که مشابه خارجی این دستگاه که الیزاروف نام دارد حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد این وسیله برای فیکس کردن استخوان هایی که دچار شکستگی شده بخصوص استخوان های دراز مثل استخوان ران مورد استفاده قرار می گیرد و از حرکت استخوان جلوگیری کند و بتواند استخوان در جایگاه خود جوش بخورد.

 وی با بیان اینکه این وسیله توسط یکی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ساخته شده و وارد فاز صنعتی شده است افزود: حدو د 6 تا 7 دستگاه لیزر نیز توسط پژوهشگاه لیزر ساخته شده است که یکی از مهمترین این لیزرها لیزر ktp است که این لیزر در افرادی که دچار هایپر پلازی پروستات شده و مجاری ادراری آنها مسدود شده است به منظور باز کردن مجاری ادرای مورد استفاده قرار می گیرد.

 وی ادامه داد: لیزر دیگر لیزر هولمیوم است که به عنوان سنگ شکن در کلیه ها و مجاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد که مزیت این لیزر نسبت به نمونه خارجی این است که سنگ ها را کاملا به شکل پودر درآورده تا به طور کامل دفع شوند.

صابری با تاکید بر اینکه لیزرهای دیگر در زمینه جراحی کاربرد دارند خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت این لیزرها تنها در اختیار کشورهای غربی بوده که هم اکنون با دستیابی پژوهشگران به تکنولوژی ساخت این دستگاه ها انحصار این دستگاه ها شکسته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




پیشرفتهترین سامانههای پدافند هوایی
یکشنبه 92/5/13 ساعت 12:13 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

رونمایی پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی/ روایت جدیدی از نحوه ترور شهید صیاد شیرازی

روایت جدیدی از نحوه ترور شهید صیاد شیرازی، 250 توصیه فرمانده کل قوا درباره پدافند هوایی، رونمایی جدیدترین پروژه‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و... از مهمترین عناوین خبری حوزه دفاعی امنیتی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:
 

"مرصاد" چگونه به دوزخ منافقین مبدل شد؟/ روایت جدیدی از نحوه ترور شهید صیاد شیرازی
مرداد ماه سال 1367 اردوگاه منافقین شاهد تکاپویی برای اقدام خصمانه دیگری علیه انسانیت و در توهم براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.


امیر اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد
افتتاح دانشگاه پدافند هوایی و رونمایی 10 پروژه جدید در دهم شهریور/ 250 توصیه فرمانده کل قوا درباره قرارگاه پدافند هوایی
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش این قرارگاه در یکی از مکان‌های مقدس کشور گفت: در روز پدافند هوایی (دهم شهریور ماه) از پروژه‌های جدیدی نظیر "رفیع"، "رجال" و "غفار1" رونمایی خواهد شد.


غول‌های آهنین هم از این فرمانده? شجاع ارتش جا ماندند
شهید سرلشکر منفرد نیاکی در تاریخ 1364.5.6 به عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر 58 تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگ اجرا شد، شرکت کرد و تقدیر بر آن بود که پس از 33 سال خدمت در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نائل آید.


سردار نقدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد
نقشه صهیونیست‌ها در حمله به حرم حضرت زینب(س)/ آمریکایی‌ها مرسی را فریب دادند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین، تکفیری‌ها را مزدوران صهیونیسم دانست و با اشاره به شرایط کنونی مصر گفت: از شرایط این کشور و کنار زدن آرای مردم متأسفیم، اما این موضوع نتیجه اعتماد مرسی به آمریکا بود.


"عملیات والفجر3" فتح‌الفتوحی از جنس حاج همت
عملیات والفجر3 به رغم همه مشکلات و موانع پیش روی رزمندگان اسلام، پیروزمندانه به سرانجام رسید.


سردار نقدی:
گروه‌های مقاومت در مصر برای براندازی رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز از معرکه‌ای که در مصر به راه افتاده است، گروه‌ها و نیروی مقاومتی ایجاد می‌شود که دودمان اسرائیل را بر باد خواهد داد.


سردار نقدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
صهیونیست‌ها خیلی زودتر از حد تصورشان فلسطین را ترک می‌کنند‌
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه امت اسلام در روز قدس سیلی وحدت را به گوش صهیونیست‌ها خواهند زد، گفت: صهیونیست‌ها خیلی زودتر از حد تصور خود، سرزمین فلسطین را ترک خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

غافل نمی شویم
شنبه 92/5/12 ساعت 11:5 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
دریادار سیاری در منطقه دوم دریایی بوشهر:
لحظه‌ای از آمادگی در زمینه جنگ سخت غافل نمی‌شویم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دشمن در برابر ما از جنگ سخت مأیوس شده و برای مقابله با ما شیوه بسیار خطرناک جنگ نرم را برگزیده است اما این بدین معنا نیست که ما لحظه‌ای از آمادگی خود در زمینه جنگ سخت غافل شویم.

خبرگزاری فارس: لحظه‌ای از آمادگی در زمینه جنگ سخت غافل نمی‌شویم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نداجا، محفل انس با قرآن کریم با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر، استاندار این استان و کارکنان و خانواده های منطقه دوم نیروی دریایی ارتش در مهدیه این منطقه برگزار شد.

در این مراسم دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به روی آوردن دشمن به جنگ نرم و تبدیل شدن درب خانه‌ها به مرزهای این جنگ، بر پرورش معنوی کارکنان این نیرو تاکید کرد و گفت: نیروی دریایی راهبردی افراد مومن، با بصیرت، شهادت‌طلب، خلاق، ولایتمدار، متعهد و بسیار قوی می‌خواهد.

وی در ادامه افزود: درست است که دشمن در برابر ما از جنگ سخت مأیوس شده است و برای مقابله با ما شیوه بسیار خطرناک جنگ نرم را برگزیده است اما این بدین معنی نیست که ما لحظه‌ای از آمادگی خود در زمینه جنگ سخت غافل شویم.

سیاری با اشاره به اینکه انسان‌های مومن و متعهد می‌توانند انواع تخصص‌ها را به ‌کار گیرند، بیان کرد: معنویت باید مورد توجه ویژه همگان بوی‍ژه کارکنان نیروی دریایی باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ویژگی‌های جنگ نرم، تغییر فکر را سبب تغییر باورها دانست و اذعان داشت: وقتی نوع تفکر تغییر یابد رفتار انسان‌ها نیز تغییر می‌کند دشمن در جنگ نرم به دنبال تسلط بر افکار است و می‌خواهد باورها را تغییر دهد.

وی حفظ ارزش‌ها را بزرگ‌ترین تودهنی به دشمن عنوان کرد و یادآور شد: بصیرت چراغ راه حرکت جامعه است و کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش با حضور در مناطق عملیاتی باید سطح معنویت را ارتقا دهند.

سیاری با بیان اینکه رزمندگان عزت و اقتدار به نظام اسلامی ایران عرضه داشته‌اند، گفت: جایگاه نظام جمهوری اسلامی در جهان به گونه‌ای است که هیچ کشوری فکر تعرض به این کشور در سر نمی‌پروراند چرا که رزمندگان با حضور در همه عرصه‌ها توان ایران اسلامی را چند برابر کرده‌اند.

در ادامه آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: نیروی دریایی ارتش با روحیه ولایتمداری فصل نوینی در تاریخ این نیرو در جهان و تاریخ اسلام رقم می‌زند و وجود شخصیت‌های قرآنی در خانواده نیروی دریایی نعمت بزرگ این نیرو است.

وی نیروی دریایی ارتش را دارای روحیه جهادی، توان بالای رزمی و با شجاعت کامل توصیف کرد.

منبع: فارس نیوز




برچسب‌ها: ایران برقدرت

برعکس انتظار ما
شنبه 92/5/12 ساعت 1:5 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
تحقیقات مراکز آمریکایی در هفته اخیر؛

ایران برعکس انتظار ما در موضع ضعف و انزوا نیست

مراکز مطالعاتی و پژوهشی آمریکا که هسته‌های اصلی سیاستگزاری مقامات آمریکایی را تشکیل می دهند، ‌این هفته نیز به بررسی مسایل کلان جهانی پرداختند.

گروه بین‌الملل مشرق - مراکز مطالعاتی و پژوهشی آمریکا در گزارش‌های هفتگی خود چنانکه انتظار می‌رفت حجم و کیفیت موضوعات مورد توجه و تولیدات خود را در فصل تابستان کم کردند. هدف از این امر، از سرگیری دور جدید مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و تلاش جان مک کین سناتور جمهوری خواه برای خلق سناریوی دخالت مستقیم نظامی آمریکا در سوریه است.

بخشی از این تحلیل‌ها به بیان اختیارات کنگره آمریکا برای درخواست دخالت نظامی در سوریه وامتیازات همراه این درخواست برای ورود مجلس سنا به این قضیه وآشنایی آن با ابزارهای فشاری است که افرادی مثل مک‌کین از آن استفاده می‌کنند. این اقدام در حقیقت نقض رأی اعتمادی است که مردم به نمایندگان خود داده‌اند و مخالف خواست آنها مبنی بر عدم جنگ افروزی است.

افق هم‌پیمانی نظامی
مرکز «طرح‌های آمریکا»  American Enterprise Institute از ایده ایجاد یک ائتلاف نظامی جدید به رهبری آمریکا خبر داده است . دلیل شکل‌گیری این ائتلاف، رشد اهمیت استراتژیک بخش شرقی دریای مدیترانه است. از همین رو این مرکز از ایالات متحده خواسته است با همکاری قدرت‌های هم‌پیمان، به تقویت قدرت خود در منطقه و ایجاد پایگاه‌های امنیتی جدید بپردازد. مرکز مذکور از سیاست‌های آمریکا در عدم توجه به تأمین امنیت نیروی دریایی انتقاد کرده است. دلیل این انتقاد، کشف میدان‌های عظیم نفت و گاز در سال 2010 در حوزه شرقی این دریاست. در این حوزه، یک منطقه اقتصادی مشخص وجود دارد که کانون رقابت رژیم صهیونیستی وکشورهایی چون قبرس، لبنان و ترکیه به شمار می‌رود.

مصر
مرکز پژوهش‌های سیاست خارجی Foreign Policy Research Institute درباره عدم شایستگی قدرت‌های غیراسلامگرا و روی کار آمدن دوباره آنها در پی تجربه شکست اخوانی‌ها هشدار داده است. به گفته این مرکز اخوانی‌ها اگر چه دارای اشتباهاتی بودند و فهم درستی از دموکراسی نداشتند، لیکن به آراء مردمی به عنوان ابزاری برای تغییرات سیاسی پایبندی بودند و به خشونت روی نیاوردند. مرکز مذکور با اعتقاد به اینکه مصریها خواهان روی کار آمدن دولتی همچون دولت جمال عبدالناصر هستند، می‌گوید ارتش روش‌های گذشته را چندین بار تجربه کرده، اما هیچ موفقیتی بدست نیاورده است.



گفتگوهای تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی
مرکز ویلسون  Wilson Center علیرغم حمایت وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا از مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، نسبت به نتایج آن ابراز نگرانی کرده است. این مرکز گفته است پیش‌بینی نتیجه تلاش‌های جان کری قابل توجیه نیست و به سختی می‌توان ناظران را قانع نمود که تفاهم‌نامه‌ای برای پایان کشمکش درخصوص مسائل مهمی چون قضیه قدس و آوارگان در دست تهیه است.

ایران
 مرکز پژوهش‌های نظامی Institute for the Study of War  ضمن هشدار درباره افزایش فعالیت‌های نیروی دریایی ایران و تقویت نفوذ منطقه‌ای این کشور،‌ بیان داشته است که برخلاف انتظار، دولت ایران در موضع ضعف و عقب‌نشینی قرار ندارد و در عرصه بین‌الملل در انزوا نیست. این مرکز بار دیگر هشدار داد که آرمان های استراتژیک ایران تقویت شده است.

افغانستان
مرکز پژوهش‌های استراتژیک و مطالعات بین‌الملل CSIS نگرانی خود را درباره اوضاع افغانستان علی‌رغم حمایت‌های آمریکا ابراز داشته است... در افغانستان نشانه‌های نبود زعامت مدنی و سیاسی برای بهبود اوضاع آشکار شده است. این در حالی است که به دلیل شکست ایالات متحده و هم‌پیمانان آن برای فعال سازی خطوط کمک به افغانستان و ایجاد اصلاحات و تحولات، مظاهر فساد و به هدر رفتن اموال هویدا شده است. ایالات متحده با صرف نظر کردن از برگزاری انتخاباتی سالم تلاش دارد بعد از پایان انتخابات گروهی از زعمای هم‌پیمان را با خود همراه سازد.

مؤسسة هریتیچ Heritage Foundation بر خلاف دیگر مؤسسه‌ها سعی دارد به  انگیزه پنتاگون مبنی بر خرید 86 بالگرد Mi-17 ساخت روسیه برای نیروهای افغانی پی ببرد.. گفته شده است که این بالگرد توانایی سازگاری با شرایط جغرافیایی افغانستان (حالاتی که در مناطق ناهموار و تپه مانند به وجود می‌آید) را داراست. این مؤسسه اشاره می‌کند که ناتو این بالگردها را به خدمت گرفته است تا خلبانان افغانی بتوانند نیازمندی و آذوقه‌های این نیرو را جابجا کنند.



آمریکا
مؤسسه هریتیچ Heritage Foundation پیامدهای کاهش بودجه نظامی بر آمادگی نیروهای آمریکا بخصوص در شرایط جنگ را بیان کرده است. این مؤسسه همچنین به بررسی تأثیر بحران عمومی مالی و عوامل دیگر، بر آمادگی نظامی نیروهای این کشور پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده به دولتمردانی شجاع و دوراندیش نیاز دارد که بتوانند عمق چالش‌های موجود در زمینه آمادگی نظامی نیروهای این کشور را درک کنند و بودجه لازم برای حل این مشکل را قبل از به خطر افتان منافع ملی از کنگره دریافت نمایند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

دستاوردهای رزم زمینی
جمعه 92/5/11 ساعت 12:17 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دستاوردهای رزم زمینی وزارت دفاع در 4 سال گذشته

با تعریف استراتژی دفاعی کشور در حوزه نبردهای ناهمطراز نقش و جایگاه نیروی زمینی نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که دستاوردهای صنعت دفاعی نیز باید متناسب با میدان نبرد طراحی و ساخته شود.
به گزارش مشرق، کم کم به پایان دوره چهار ساله وزارت دفاع دولت دهم می‌رسیم، وزارتخانه‌ای که با هدایت سردار احمد وحیدی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر ارتباط و همراهی صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها توانست از توان علمی کشور در پیشبرد اهداف وزارت‌خانه متبوعش بهره ببرد.

در ادامه به بررسی مهمترین دستاوردهای رزم زمینی وزارت دفاع در این چهار ساله می پردازیم:

***

* طوفان5؛ موشک ضدزره با دوسر جنگی

همانطور که بحث تولید و بهینه‌سازی در ساخت تانک‌ها اهمیت دارد موضوع مقابله با تانک‌های دشمن نیز حائز اهمیت است و در همین خصوص ساخت موشک‌های ضدزره مورد توجه صنایع دفاعی کشور قرار گرفته است.

در همین راستا خطوط تولید موشک پیشرفته ضد زره طوفان-5 در ایام دهه مبارک فجر در سال 88 به بهره‌برداری رسید.

موشک طوفان-5 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره و دارای دو سر جنگی است که با وارد کردن نیروی مخرب و ویرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهای زرهی، تانک و نفربر را منهدم کند.
 این موشک به عنوان توسعه یافته‌ترین نمونه خانواده طوفان، طراحی و ساخته شد که تصاویر آن نشان دهنده تفاوت‌های محسوسی حتی نسبت به آخرین نمونه‌های خارجی تاو است.

طوفان بر خلاف نسل‌های قبلی از روش هدایت پیشرفته با استفاده از پرتو لیزر برخوردار است که ضمن حفظ آن از آسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیک دشمن، دقت بسیار بالایی نیز به آن می دهد.

این موشک دارای سر جنگی دو مرحله و یک میله نفوذگر جمع شونده جدید نیز هست. میزان نفوذ این موشک در زره بیش از نسل های قبلی عنوان شده است.

* اولین موشک ضدزره ایرانی با سامانه هدایت لیزری

خط تولید سامانه ضدزره دهلاویه، نیز تیرماه سال 91 در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع افتتاح شد. دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای ضدزره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است.

این موشک با بهره‌برداری از هدایت خاص که در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است، سرجنگی و موتور پرواز موشک انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده است که سامانه موشکی ضدزره دهلاویه به عنوان یک جنگ‌افزار کارآمد در نبرد ضد تانک شناخته شود.

موشک دهلاویه با توجه به نمونه های قبلی، اولین موشک ضدزره ایرانی است که با سامانه هدایت لیزری نیمه اتوماتیک، توان اصابت دقیق به اهداف متحرک و یا ثابت را دارد و همانند اسلاف خارجی خود همانند AGM-114 هلفایر می‌تواند به کابوسی برای ماشین آلات نظامی تبدیل و حتی بر ضد اهداف پرنده‌ای همچون بالگردها نیز به کار رود.

استفاده از سیستم هدایت لیزری علاوه بر توانمندی هدف گیری بسیاردقیق نسبت به سیستم‌های مشابه نظیر هدایت با سیم و هدایت رادیویی در مقابل استفاده دشمن از تدابیر متقابل الکترونیکی بسیار مقاوم بود و با توجه به سرعت بالای این موشک کمترین زمان ممکن را برای کشف نشانه روی لیزری به دشمن می‌دهد.
 سامانه نشانه‌روی این موشک که بر روی پایه قبضه قرار گرفته است، با استفاده از حسگرهای مادون قرمز و همچنین دوربین‌های نور مرئی امکان کشف هدف را به خدمه داده و سپس با قفل شدن نشانه‌گر لیزری بر روی هدف و تعقیب آن از سوی حسگر در نوک دماغه موشک، هدف مورد اصابت قرار می گیرد.

این سیستم لیزری بکار رفته در موشک دهلاویه در تمام شرایط عملیاتی و آب وهوایی قابلیت استفاده را دارد. موشک دهلاویه دارای چهار باله در عقب موشک و دو باله در جلوی آن است که هدایت موشک در هنگام پرواز به سمت هدف از طریق بالک های جلویی امکان‌پذیر می‌شود.

در سیستم برخوردی، موشک دهلاویه دارای یک سر جنگی دو مرحله‌ای است که توان بالایی برای نفوذ به زره‌های واکنش‌گر با مقاومت بالا محسوب می‌شود.

* قائم؛ موشک هدایت‌شونده ضدبالگرد

در ایام دهه مبارک فجر سال 88 خط تولید موشک ضدبالگرد قائم با حضور سردار وحیدی به بهره‌برداری رسید.

قائم یک موشک نیمه سنگین هدایت شونده است که قادر می‌باشد اهداف هوایی با سرعت کم و ارتفاع پایین به خصوص بالگردهای تهاجمی مجهز به سطوح مقاوم شبه زره را منهدم کند.
 موشک هدایت شونده ضدبالگرد قائم بدلیل هدایت توسط پرتوهای لیزر، در مقابل جنگ الکترونیک و ایجاد اختلالات عملکرد از جانب دشمن کاملا مقاوم است.

با تولید انبوه و تحویل این سلاح به نیروهای مسلح، قدرت دفاعی کشور در رزم زمینی و هوایی تقویت شده است.

* مهمات هوشمند بصیر با هدایت لیزری

مهمات هوشمند بصیر در بهمن‌ماه سال 90 با حضور وزیر دفاع رونمایی شد، این مهمات که به صورت لیزری هدایت می‌شود برای نخستین بار در کشور توسط متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع دفاع طراحی و ساخته شده است.

 بصیر قادر است اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی مراکز فرماندهی و اهداف متحرک را با دقت بسیار بالا و به طور دقیق مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.
 سیستم لیزری بکارگرفته شده در آن قادر است اهداف مورد نظر را کشف، شناسایی، موقعیت یابی و مسافت‌یابی کند.

درگیری در مناطق کوهستانی، خاکریزهای دشمن، اهداف متحرک، چند هدف ‌نزدیک، پناهگاه‌های مستحکم‌ دشمن و پدافند دشمن را از ویژگی‌های این مهمات ذکر‌ کرد.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء پنجمین کشور سازنده سلاح های هوشمند است که با تکیه بر فناوری بومی و بدون هرگونه کمک خارجی به این مهم نائل شده است.

* توپخانه متحرک 155 میلیمتری

توپ خودکششی 155 میلیمتری چرخدار توان حرکت با سرعت بالای 65 کیلومتر بر ساعت را دارد و با قابلیت های سامانه تعلیق کامیون مورد استفاده امکان حرکت در زمین های ناهموار، خندق و آب نیز برای آن وجود دارد. دوربین تیر مستقیم، سامانه دید در شب برای راننده و سامانه NBC(حفاظت در برابر حملات ش.م.ه.) نیز از جمله امکانات آن است که به کمک این سامانه ها قابلیت های عملیاتی آن بیشتر نیز شده است.

این توپ با مهمات معمولی و قدرت نواخت تیر 4 گلوله در دقیقه، بردی در حدود 30 کیلومتر داشته و با بهره گیری از گلوله هایی با فناوری بیس بلید و یا راکتی به بردهای بیش از 40 کیلومتر نیز دست می یابد.
 سامانه القای گرا بر روی قبضه توپ نیز از جمله تجهیزاتی است که به افزایش سرعت عمل این توپ منجر خواهد شد که ساخت توپ های تمام خودکار 100 میلیمتری پدافند هوایی در کشور نشان از وجود توانمندی بکارگیری چنین تجهیزاتی بر روی توپ های سنگین دارد.

با توجه به توانمندی های بالای هواپیماهای بدون سرنشین کشور در امور شناسایی و هدفگیری و توانایی ارسال موقعیت اهداف، برقراری خط ارتباط داده ای بین پهپادها و این توپ به افزایش چشمگیر کارایی عملیاتی آن منجر خواهد شد.

با این امکان، به محض شناسایی و هدفگیری اهداف با فرستاده شدن اطلاعات به توپ شلیک دقیقی انجام شده و آتش پشتیبانی توپخانه ای مؤثری فراهم خواهد شد.

بکارگیری گلوله های هدایت شوند و هوشمند در این سامانه که از توپ های موجود در کشور قابل شلیک هستند قابل هدایت و هوشمند بوده و بنابراین ضمن افزایش چشمگیر دقت شلیک، توانایی ضربه زدن به اهداف متحرک را نیز فراهم می آورند.

* ثاقب با سرعتی 5 برابر صوت

همچنین در آستانه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر در سال 90 خط تولید انبوه مهمات 125 و 105 میلیمتری ضدزره ثاقب با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرکز مهمات‌سازی سازمان صنایع دفاع افتتاح شد.

وزارت دفاع در راستای افزایش توانمندی نیروهای مسلح در حوزه رزم زمینی و تکمیل سبد محصولات دفاعی در بخش مهمات ضدزره با همت و تلاش متخصصان زبده و مجرب سازمان صنایع دفاع موفق شد خطوط تولید 125 و 105 میلیمتری ثاقب را به بهره‌برداری برساند.
 حرکت بر اساس انرژی جنبشی، سرعت 5 برابر صوت، قدرت نفوذ تا عمق نزدیک به نیم متر و وزن بالای قطعات نفوذکننده از ویژگی‌های این مهمات است.

* ذوالفقار؛ شمشیر برّان ایران

قطعا یکی از مهمترین مولفه‌های رزم زمینی، تانک‌های متناسب با صحنه نبرد و موقعیت جغرافیایی هر منطقه است که در این راستا متخصصان دفاعی کشورمان از چندی پیش طراحی، ساخت تانک ذوالفقار را در دستور کار قرار دادند.

تانک ذوالفقار اولین تانک تماماً ایرانی است که ساخت آن در داخل کشور در سال 1374 با اتکا به توان متخصصان داخلی انجام شد.

متخصصان صنایع دفاعی هر روز بر روی نمونه جدیدتری از تانک ذوالفقار کار می‌کنند تا این تانک بتواند در میادین نبرد و دفاع زمینی کارآیی خودش را حفظ کند و متناسب با تهدیدات، تغییراتی در آن ایجاد و آن را متناسب با نیاز میدان نبرد آماده و پیشرفته کرده‌اند.
 این تانک تاکنون چندین مرحله ارتقا یافته و نسل‌های مختلفی از آن تولید شده است و در نسل‌های جدید ذوالفقار نیز سیستم هدایت آتش به‌روز و سامانه‌های لیزری نصب شده بود.

امروز سامانه‌های مدرن از جمله سیستم کنترل آتش بر روی تانک ذوالفقار نصب شده که این سیستم بر روی تانک مدرن m60 نیز نصب شده است.

تانک ذوالفقار پس از اینکه در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کرد امروز در مقایسه با تانک t72  در برخی مولفه‌ها از این تانک پیشی گرفته است که‌ آخرین نسل آن در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد.

تانک ذوالفقار توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی طراحی و کار ساخت و تولید آن توسط متخصصان صنایع دفاعی کشور صورت گرفته است.

* خمپاره‌انداز برد بلند «وفا»

سامانه خمپاره‌انداز برد بلند 160 میلی متری «وفا» یکی دیگر از دستاوردهای وزارت دفاع بود که در روز صنعت دفاعی سال 91 با حضور رئیس جمهور و رئیس ستادکل نیروهای مسلح رونمایی شد.

این خمپاره‌انداز در برد توپخانه‌های معمولی اجرای آتش می‌کند.
  افزایش قدرت سر جنگی به میزان دو تا سه برابر، عمر بالای مهمات نسبت به گلوله‌های موشکی، پراکندگی کمتر نسبت به گلوله‌های موشکی و نواخت تیر 5 تا 8 گلوله در دقیقه از مشخصه‌های عملیاتی این خمپاره‌انداز است.

این سامانه به نام یکی از فرماندهان متخصص وزارت دفاع، سردار مرحوم وفا غفاریان نامگذاری شده است.

* خودروی تاکتیکی فرماندهی «ارس»

خودروی تاکتیکی ارس نیز توسط رئیس جمهور در روز صنعت دفاعی سال 91 رونمایی شد.

خودروی تاکتیکی - فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودروی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری را دارد.
 قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی،‌ گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

* طوفان در آسمان

بی‌شک یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت دفاع دولت دهم طراحی و تولید بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 بود که در دویست و هشتاد و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره‌برداری رسید.

بالگرد طوفان 2 که با همت و تلاش متخصصان کار آمد و اقتدار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده، نسل جدیدی از بالگردهای رزمی است که از فناوری های پیشرفته و روز آمد برخوردار است.
 در این بالگرد مجموعه‌ای ارزشمند از فناوری‌های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله میتوان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

در سال گذشته 2 فروند از این نوع بالگرد به ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل گردید و با تولید و تحویل انبوه آن توان رزمی – عملیاتی نیروهای مسلح به نحو قابل توجهی افزایش می‌یابد.

* تجهیزات انفرادی در رزم زمینی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پنجمین جشنواره جوان سرباز که خرداد ماه سال 92 برگزار شد از 5 محصول و دستاورد دفاعی در حوزه تسلیحات و تجهیزات رزم انفرادی رونمایی کرد که در ذیل آمده است:


*سلاح انفرادی سرباز

سلاح انفرادی جدید نیروهای مسلح به نام سرباز به منظور بهره‌گیری از حداکثر توانایی‌های سلاح کلاش و افزایش بهره‌برداری سلاح مذکور در موقعیت‌های مختلف رزمی ساخته شده است   .

امکان نصب انواع تجیهزات جانبی استاندارد، قابلیت استفاده از قنداق تلسکوپی، تجهیزات کمکی نشانه‌روی از قبیل نشانه‌گر نوری و لیزری، تجهیزات کمکی دفاع شهری از قبیل انواع پروژکتور و قابلیت نصب دوپایه و دوربین به منظور بالابردن بهتر در تیراندازی از ویژگی‌های سلاح سرباز است.

*سلاح تک‌تیرانداز مرصاد

سلاح تک‌تیرانداز مرصاد به علت نیاز یگان‌های تک تیرانداز به سلاح سبک و دقیق، کالیبر کوچک بوده است.

این سلاح می‌تواند ماموریت‌های تک تیراندازی از قبیل از کار انداختن نفرات، تجهیزات الکترونیکی،‌منابع سوخت و سایر اهداف مهم دشمن را در شرایط مختلف عملیاتی مورد هدف قرار دهد.

این سلاح قابلیت نصب انواع دوربین دید در شب را دارد.

*تپانچه ساعد

این تپانچه به منظور پاسخ‌دهی به نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح طراحی و آماده تولید انبوه شده است.

وزن سبک، ظرفیت بالای خشاب، عمر دوام بالا در تیراندازی،‌افزایش دقت تیرانداز، قابلیت نصب انواع تجهیزات استاندارد از قبیل پوینتر و چراغ قوه، ضامن مکانیکی برای افراد راست دست وچپ دست، ظرفیت خشاب 15 تیر، و بهبود ارگونومی، سلاح بدون تغییر در وزن کلی از مزیت‌های تپانچه سائد به شمار می‌رود.

* مهمات نافذ

تاکنون در کشور ما مهمات نافذ با کالیبر بزرگ تولید شده است که به منظور شلیک موثر و نفوذ در انواع زره‌های سخت از قبیل بالگردهای مهاجم و خودروهای زرهی و نفربرها مهمات نافذ طراحی و ساخته شده است.

این مهمات به سادگی از تمامی جلیقه‌های ضدگلوله موجود عبور کرده و با قدرت بالای تخریب امنیت را از یگان‌های عملیاتی دشمن سلب می‌کند.

* لباس استتار

در مقابل دوربین‌های اشعه مادون قرمز یکی از تهدیدهای نیروهای رزمنده رویت توسط دوربین‌های دید در شب (مادون قرمز) است.

این لباس همان لباس رزم متداول است و بدون اینکه خواص مطلوب خود و استتار مرئی از دست بدهد، در آن قابلیت استتار در برابر دوربین‌های دید در شب ایجاد شده است.

این لباس در طرح‌های استتار کویری، جنگلی و شهری قابل ارائه است این لباس می‌توان خصوصیات آنتی باکتریال را اضافه کرد.

منبع: مشرق نیوز




ساخت منظومه ماهوارهای
جمعه 92/5/11 ساعت 12:12 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

ساخت منظومه ماهواره‌ای مشتمل بر 10 ماهواره

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تصویب طرح کلان ملی ساخت منظومه ماهواره‌ای در شورای علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر، علم وصنعت و تهران اجرایی خواهد شد.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر علیرضا رهایی در همایش معرفی فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه در بیشترین تعداد طرح‌های کلان مشارکت دارد، افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در 12 طرح کلان ملی مصوب شورای عتف مشارکت دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تصویب پروژه ملی در شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) خبر داد و اظهار داشت: پروژه کلان طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای با هدف پوشش دایمی ماهواره‌ای برای ایمن سازی اطلاعات در شبکه بانکی و تلفن‌های ماهواره‌ای در شورای عتف به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این پروژه با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر، علم وصنعت و تهران اجرایی خواهد شد، ادامه داد: این منظومه مشتمل بر 10 ماهواره است که در کنار هم فعالیت می‌کنند و علاوه بر ایران کشورهای همسایه را پوشش خواهد داد.

رهایی مدیریت یکپارچه در حوزه نفت و گاز پارس جنوبی، شبکه ملی اطلاعات علمی، سامانه هوشمند حمل و نقل درون و برون شهری، طراحی سیکلوترون، سفینه موجود زنده و هواپیمای 150 نفره را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی این دانشگاه نام برد و یادآور شد: اجرای این پروزه‌ها در آینده نزدیک جوابگوی نیازهای کشور خواهد بود.

شبکه هوشمند صنعت برق

وی اجرای طرح شبکه هوشمند صنعت برق را از جمله پروژه های تحقیقاتی این دانشگاه نام برد و یادآور شد: اجرای این پروژه موجب مصرف بهینه در برق خواهد شد .

آخرین وضعیت ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رهایی با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره آت‌ست دانشگاه شریف، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نمونه مهندسی و پروازی این ماهواره آماده و در انتظار پرتابگر آن هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این ماهواره جوابگوی نیازهای متنوع کشور خواهد بود، گفت: این ماهواره آماده پرواز است.

طراحی هواپیمای 150 نفره

رهایی با اشاره به جزئیات اجرای پروژه کلان هواپیمای 150 نفره اظهار داشت: در حال حاضر 180 نفر روی این پروژه در حال فعالیت هستند تا هزار وظیفه‌ای که برای این طرح تعیین شده است را اجرایی کنند.

سفینه حامل موجود زنده

وی با بیان اینکه طرح سفینه حامل موجود زنده با سازمان فضایی در حال اجرا است، یادآور شد: در حال حال حاضر این طرح پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وضعیت دو پروژه کلان امیرکبیر

رهایی از آغاز ساخت سیکلوترون خبر داد و اضافه کرد: طرح کلان شبکه علمی نیز با هماهنگی دو دانشگاه در دستور کار قرار دارد.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: ماهواره

قابلیت غیرقابل توقف
چهارشنبه 92/5/9 ساعت 1:47 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
اندیشکده آمریکایی «علوم و امنیت بین‌المللی»:
ایران تا اواسط سال 2014 به قابلیت غیرقابل توقف هسته‌ای دست می‌یابد

تحلیلگران یک اندیشکده آمریکایی گزارشی را تهیه و اعلام کرده‌اند ایران در اواسط سال 2014، به «قابلیت قطعی» هسته‌ای شدن دست پیدا می‌کند.

خبرگزاری فارس: ایران تا اواسط سال 2014 به قابلیت غیرقابل توقف هسته‌ای دست می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی «بلومبرگ»، «دیوید آلبرایت» مدیر اندیشکده «علوم و امنیت بین‌المللی» و «کریستینا والروند» یکی از اعضای این اندیشکده (ISIS)، اعلام کردند که ایران در اواسط سال 2014 میلادی به «قابلیت قطعی» برای فراوری اورانیوم با درصد غنای پایین و تبدیل آن به سوخت مورد نیاز ساخت سلاح‌ هسته‌ای بدون آنکه بازرسان بین‌المللی بتوانند آنها را ردیابی کنند دست پیدا می‌کند.

این گروه تحقیقاتی گزارشی را آماده کردند مبنی بر آنکه ایران از طریق کار بر روی طرح نصب هزاران سانتریفیوژ اضافی در سایت نطنز و فردو به چنین قابلیتی دست پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، گرچه افزایش فراوانی و نوع بازرسی‌ها در نیروگاه‌های غنی‌سازی مهم است، اما به اندازه‌ای کافی نیست که ایران از رسیدن به این قابلیت بازدارد.

این ادعاها در شرایطی مطرح شده است که ایران بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای اش برای اهداف غیرنظامی است و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کردند که ایران گرچه در حال توسعه قابلیت هسته‌ای خود است اما تصمیمی برای تولید بمب نگرفته است.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: انرژی هسته ای

وزرای دفاع
سه شنبه 92/5/8 ساعت 1:59 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

آشنایی با وزرای دفاع پس از انقلاب

از زمان تشکیل دولت موقت تاکنون، 11 وزیر بر مسند وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نشستند که سه تن از این وزرا در سال‌های دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، از اولین روزهای پیروزی اتقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت تا کنون، یازده نفر در راس وزارت دفاع قرار گرفتند؛ وزارتخانه ای که اگر چه در ایام جنگ تنها به تامین نیازهای نیروهای مسلح بخصوص ارتش می پرداخت (پشتیبانی از سپاه برعهده وزارت سپاه بود) اما در سالهای پس از جنگ به یکی از راهبردی ترین وزارتخانه هایی تبدیل شد که علاوه بر آن وظیفه ذاتی خود، نقشی اساسی در حرکت کشور در مسیر پیشرفت علمی و فناوری ایفا کرد.

در روزهای آینده و با شروع به کار دولت یازدهم، دوازدهمین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز معرفی خواهد شد.

آنچه در زیر می خوانید آشناییست مختصر با یازده وزیر دفاع که پس از انقلاب اسلامی بر مسند این وزارتخانه نشستند و در این میان سه وزیر دفاع نیز در سالهای جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که این نظر می توان وزارت دفاع را سرآمد دیگر وزاتخانه‌ها دانست.

***
احمد مدنی (1358-1357)
 احمد مدنی
احمد مدنی
احمد مدنی در مرداد ماه 1308 در شهر کرمان به دنیا آمد و دوره ابتدائی و متوسطه را در همین شهر طی کرد و سپس برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دانشکده حقوق نام نویسی کرد.

مدنی سال بعد جزو داوطلبان اعزامی دانشجویان نیروی دریایی برای ادامه تحصیلات به انگلستان رفت و در سال 1331 به درجه ناوبان دومی و در آبان ماه 1348 نیز به درجه دریاداری رسید.

وی بیشتر دوران خدمت خود را در بندرعباس و جزایر خلیج فارس گذراند اما در سال 1351 به علت فعالیت‌های سیاسی از کار برکنار شد و از آن تاریخ تا انقلاب بهمن 1357 به تدریس در علوم سیاسی و اقتصاد در دانشکده‌های مختلف در ایران پرداخت.

وی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهدی بازرگان به سمت وزیر دفاع و فرماندهی نیروی دریایی انتخاب شد اما پس از حدود دو ماه از وزارت دفاع کناره گرفت و به خواست بازرگان، مدتی عهده دار استانداری خوزستان شد.

مدنی در نخستین انتخابات ریاست جمهوری، در بهمن ماه سال 1358، نامزد شد و پس از بنی صدر حائز رتبه دوم آرا شد.

وی در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز از حوزه انتخابیه کرمان انتخاب شد اما اعتبار نامه وی به تصویب نرسید.

مدنی در پی به دست آمدن اطلاعاتی از اسناد مکشوفه در سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان خط امام، به جاسوسی و ارتباط با آمریکا متهم و در اواسط سال 1359 برای همیشه از کشور خارج شد و به آمریکا مهاجرت کرد.

اولین وزیر دفاع ایران پس از انقلاب سرانجام در روز 23 بهمن 1384 پس از یک بیماری نسبتاً طولانی در اثر ابتلا به سرطان، در ایالت کلرادو در آمریکا مُرد.  

مصطفی چمران (1360-1358)
 
 مصطفی چمران
مصطفی چمران
مصطفی چمران در سال 1311 در خیابان پانزده خرداد تهران، متولد شد. تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه آغاز و مقطع متوسطه را نیز در مدرسه دارالفنون و البرز گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ‏التحصیل شد.

چمران در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام و در کنار معروف‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا (برکلی) با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد.

بعد از وفات عبدالناصر رییس جمهور وقت مصر بود که چمران به کمک امام موسی‏صدر رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان امل را بنا کرد و به مبارزه در لبنان پرداخت تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57، پایانی بر 23 سال هجرت او شد.

چمران اندکی پس از بازگشت به ایران، معاونت نخست‏وزیری در امور انقلاب را برعهده گرفت و مهمترین نقطه کارنامه او در این مقطع، در شهر پاوه و در مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب رقم خورد.

دکتر چمران بعد از این پیروزی بی‏نظیر به تهران احضار و از طرف امام‏خمینی(ره)، به وزارت دفاع منصوب گردید.

در پست جدید، برای تغییر و تحول ارتش از یک نظام طاغوتی، به یک سلسله برنامه‏های وسیع بنیادی دست زد که پاک‏سازی ارتش و پیاده کردن برنامه‏های اصلاحی از این قبیل است.

نمایندگی مردم تهران در مجلس اول و نیز نمایندگی رهبر انقلاب در شورای عالی دفاع از دیگر مسئولیت های «اولین وزیر دفاع شهید» بود.

او سرانجام در تاریخ 31 خرداد 1360 هنگامی که برای معرفی و توجیه فرمانده جدید محور دهلاویه به این منطقه رفته بود، در خط مقدم نبرد، بر اثر اصابت ترکش خمپاره 60 دشمن از ناحیه سر زخمی و در راه انتقال به اهواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

جواد فکوری (1360)
جواد فکوری
جواد فکوری
 سرلشکر خلبان جواد فکوری فرمانده نیروی بود که در17 دی 1317 در محله چرنداپ شهر تبریز متولد شد.

خلبانی جنگنده اف-4 را در ایران و آمریکا آموزش دید و پس از انقلاب با شروع جنگ تحمیلی به عنوان یکی از طراحان عملیاتهای نیروی هوایی ایران به کار خود ادامه داد که طراحی عملیات های منحصر به فرد کمان 99 (140 فروندی) و عملیات H3 ازجمله نقاط درخشان کارنامه او محسوب می‌شود.

در سال 1359 او و نیروی هوایی بحران ناشی از کشف کودتای نوژه را از سرگذراندند، علیرغم پاکسازیهای گسترده و سوظن دولت انقلابی، فکوری (به عنوان فرمانده نیرو) موفق به احیای فعالیت روزمره و پروازهای عملیاتی نیروی هوایی شد.

با برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری و پس از تشکیل کابینه محمدعلی رجایی او با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد و به عضویت دولت درآمد.

در شهریور ماه 1360 و با نزدیک شدن زمان اجرای عملیات شکست حصر آبادان، سرهنگ فکوری به پیشنهاد تیمسار فلاحی به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی منتقل شد.

سرانجام در 7 مهرماه سال 60 وقتی او به همراه جمع دیگری از فرماندهان ارتش و سپاه، ازجمله تیمسار فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا در راه بازگشت از جبهه برای ارائه گزارش خدمت حضرت امام(ره) بود، بر اثر سقوط هواپیمای سی-130 به شهادت رسید.

موسی نامجو (1360)
موسی نامجو
موسی نامجو
 سیدموسی نامجو در سال 1317 در بندرانزلی بدنیا آمد و پس از انجام تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تحصیل در دانشکده افسری ادامه داد و به درجه افسری رسید.

در سال 1337 به عنوان یکی از بهترین شاگردان، دیپلم ریاضی گرفت و وارد دانشکده نقشه برداری دانشکده افسری (امام علی) گردید و با مدرک لیسانس نقشه برداری (درجه ستوان دومی) در سال 1340 از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد.

وی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی آشنایی داشت و در زمان پیروزی انقلاب، عضو هیئت علمی دانشکده افسری بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت فرماندهی دانشکده منصوب شد و پس از شهادت دکتر چمران به عنوان نماینده امام (قدس سره) در شورای عالی دفاع منصوب گردید و به اندازه‌ای با امام (ره) محشور بود که امام او را سید موسی خطاب می‌کردند؛ پس از آن به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید باهنر راه یافت.

وقتی پیشنهاد پست وزارت دفاع را به او دادند، گفته بود، اجازه دهید در دانشکده افسری بمانم، چون اگر دانشکده افسری درست شود، به منزله «فیضیه» ارتش خواهد شد و ارتش شما را درست خواهد کرد.شهید رجایی ضمن تجلیل از او، پست وزارت دفاع را به دیگری واگذار کرد.

علاقه او به دانشگاه افسری ارتش به حدی بود که هنگام گرفتن رای اعتماد از مجلس برای وزارت دفاع اینگونه خود را معرفی کرد: «سرهنگ سید موسی نامجو فرمانده دانشگاه افسری، مامور در وزارت دفاع.»

نامجو که پس از انتقال سرهنگ جواد فکوری از وزارت دفاع به ستاد فرماندهی ارتش، جایگزین او شده بود، سرانجام به همراه چند تن دیگر از فرماندهان ارتش و سپاه، بعد از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الائمه، در راه بازگشت به تهران جهت ارائه گزارش به حضرت امام(ره) بر اثر سقوط هواپیما به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

محمد سلیمی (1364-1360)
محمد سلیمی
محمد سلیمی
 امیر سرلشکر محمد سلیمی که در زمان جنگ تحمیلی مسئول دفتر مشاوره حضرت امام خمینی(ره) در امور نظامی و مسئول ستاد جنگ‌های نامنظم را برعهده داشت، در زمان حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دفاع مقدس نیز از جمله افرادی بوده که نزدیکترین ارتباط را با ایشان داشته است.

سلیمی در دولت اول میرحسین موسوی با درجه سرهنگی به وزارت دفاع برگزیده شد و سالها بعد در خرداد 1379، با کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به عنوان دومین فرمانده کل ارتش (پس از تغییر ساختار ارتش) منصوب و به درجه سرلشکری نائل آمد.

یک روز پس از این انتصاب، امیر سرلشکر سلیمی نشان درجه یک نصر را نیز از رهبر معظم ایران و فرماندهی کل قوا دریافت کرد.

سلیمی در شهریور 1384 از این مقام استعفا داد و در حال حاضر به عنوان مشاور فرماندهی کل قوا در امور ارتش، مشغول فعالیت است.

محمدحسین جلالی (1368-1364)

با تشکیل کابینه دوم میرحسین موسوی، محمدحسین جلالی به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب شد تا این مسئولیت را برای چهار سال برعهده بگیرد.

جلالی که از فرماندهان عالیرتبه نیروی هوایی ارتش بود، به دستور حضرت امام(ره) برای کمک در تشکیل نیروی هوایی سپاه انتخاب گردید و در حدفاصل 28 دی 1370 تا آبان 1376 فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده گرفت.

اکبر ترکان (1372-1368)
اکبر ترکان
اکبر ترکان
 اکبر ترکان که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح را در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی را برعهده گرفت، تنها فرد غیر نظامی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع رسیده ‌است.

وی از 1 تیر 1360 تا 4 مرداد 1361 استاندار ایلام و از 15 تیر 1362 تا 14 بهمن 1363 استاندار هرمزگان نیز بوده‌است.

ترکان در انتخابات ریاست جمهوری 1376 از نامزدی علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد و در کابینه اول محمود احمدی نژاد نیز بمدت 4 سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت.

وی همچنین در انتخابات ریاست جمهوری 1392 به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت می‌کرد.

محمد فروزنده (1376-1372)
محمد فروزنده
محمد فروزنده
 محمد فروزنده در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان هشتمین وزیر دفاع تاریخ انقلاب اسلامی انتخاب و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و چهار سال این مسئولیت را برعهده داشت.

وی پس از این دوره و اتمام دولت هاشمی رفسنجانی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان پنجمین رییس بنیاد مستضعفان انتخاب شد.

پیش از او علینقی خاموشی، محمدعلی رجایی، میرحسین موسوی و محسن رفیقدوست ریاست این بنیاد را که در گذشته با نام بنیاد مستضعفان و جانبازان فعالیت می کرد، بر عهده داشتند.

وی هم اکنون یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

علی شمخانی (1384-1376)
علی شمخانی
علی شمخانی
 امیر دریابان علی شمخانی متولد 1334 اهواز، در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان فرمانده سپاه خوزستان، فرمانده نیروی زمینی ،قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه (در کابینه مهندس موسوی) نقش به سزایی در طراحی، فرماندهی و پشتیبانی از عملیات های مختلف رزمندگان اسلام در میدان نبرد ایفا کرد و به دلیل ابراز شایستگی در رده های مختلف فرماندهی جنگ از سوی فرماندهی معظم کل قوا، مفتخر به دریافت سه مدال فتح شد.

شمخانی یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی (سال 1368)، با حکم فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت الله خامنه ای ،ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش، با دریافت درجه سرتیپی (دریاداری) فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت.

او چند ماه پس از تصدی فرماندهی این نیرو، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء(ص) را عهده دار شد و در مدت فرماندهی هشت ساله در قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء (ص) ضمن طراحی و اجرای ساختار جدید نیروهای دریایی ارتش و سپاه و تعیین حدود مأموریت های دو نیرو، تشکیلات رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را با ایجاد تحول اساسی در سلاح ها، تاکتیک ها و عملیات مشترک دو نیرو، تجدید سازمان کرد.

با انتخاب سید محمد خاتمی به عنوان رییس جمهور در خرداد 76، دریادار شمخانی به عنوان وزرای دفاع معرفی و از مجلس رای اعتماد گرفت و دو سال بعد نیز به دریافت درجه سرلشکری (دریابانی) از سوی فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد.

شمخانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1380 شرکت و پس از خاتمی و احمد توکلی نفر سوم شد اما مجددا در کابینه دوم خاتمی به عنوان وزیر دفاع معرفی گردید.

از فرماندهان جنگ ایران و عراق و از نیروهای سپاهی بود که بعدها به ارتش منتقل شد و فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت. پس از جنگ ایران و عراق، در زمان دولت اول خاتمی به عنوان وزیر دفاع به مجلس پنجم معرفی و به این سمت منصوب گردید و پایه گذار مهمترین اقدامات در عرصه دفاعی و خودکفایی نیروهای مسلح در حوزه های مختلف شد.

او همینک علاوه بر ریاست مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز هست.

مصطفی محمدنجار (1388-1384)
مصطفی محمدنجار
مصطفی محمدنجار

 سردار مصطفی محمدنجار متولد سال 1335 در تهران، مدرک مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدرک فوق لیسانس در رشته  اجرایی با گرایش مدیریت استراتژیک را از سازمان مدیریت صنعتی اخذ کرد.

او پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1357 تاکنون در مسئولیت های مختلف دفاعی ازجمله ارزشیابی استان سیستان و بلوچستان، رئیس بنیاد تعاون، معاون خودکفایی صنایع دفاعی و رئیس گروه جنگ افزاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیأت مدیره سازمان صنایع دفاع، رئیس گروه صنایع تسلیحاتی، رئیس گروه صنایع مهمات سازی و معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان صنایع دفاع مشغول به خدمت شد.

با انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور در تیرماه 1384، نجار به عنوان وزیر دفاع از مجلس رای اعتماد گرفت و تا سال 1388 در این سمت باقی ماند.

او در کابینه دوم احمدی نژاد نیز به عنوان وزیر کشور معرفی شد که این مسئولیت را تا امروز برعهده دارد.

احمد وحیدی (1388-اکنون)

احمد وحیدی
احمد وحیدی

 سردار احمدی وحیدی متولد سال 1337 در شیراز ازجمله فرماندهان ارشد سپاه در طول دفاع مقدس و سالهای پس از آن است که مسئولیت های مهمی همچون فرماندهی قرارگاه‌های عملیاتی و اطلاعاتی سپاه، فرماندهی نیروی قدس، معاونت طرح و برنامه و امور بین‌المللی وزارت دفاع، جانشینی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی دولت نهم در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور را برعهده داشت.

محمود احمدی نژاد در انتخاب اعضای کابینه خود، نام احمد وحیدی را به عنوان وزیر دفع به مجلس معرفی کرد که همین موضوع باعث ایجاد جوسازی‌های رسانه‌ای از سوی غرب و خصوصا رژیم صهیونیستی شد.

آنها این انتخاب را به دلیل ادعای دخالت ایران در موضوع آمیا (انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین در تیرماه 1373) نوعی دهن کجی جمهوری اسلامی به خود می دانستند.

چراکه  ساعات پایانی روز چهارشنبه 28 مرداد 88 لیست وزرای پیشنهادی خودرا ارائه نمود که در میان این نامها، نام احمد وحیدی برای سمت وزارت دفاع و نیروهای مسلح به چشم می‌خورد.

در تاریخ 10 شهریور 1388، در جریان سومین روز بررسی وزرای کابینه دهم، هنگامی که نوبت به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید، قوامی(نماینده مجلس) که قرار بود به عنوان تنها مخالف سخن بگوید، از طریق منشی مجلس تغییر رای خود را اعلام و دلیل این انصراف را «گستاخی و رجزخوانی رژیم صهیونیستی» درباره سردار وحیدی اعلام کرد و گفت: برای نشان دادن حمایت کامل و قاطع مجلس از ایشان در برابر این گستاخی صهیونیست‌ها، از وقت مخالفت خود صرف‌نظر می‌کنم و نه تنها رای منفی خود را پس می‌گیرم، بلکه به ایشان رای مثبت خواهم داد.

در همین حین، نمایندگان با سردادن شعار «مرگ بر اسرائیل» حمایت خود را از نظر قوامی اعلام کردند.

دو روز بعد و در جریان پنجمین و آخرین روز بررسی وزرای کابینه دهم، احمد وحیدی با کسب 227 رای موافق از مجموع 286 رای ماخوذه، رسماً به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب و با کسب 79?37? آرا از نمایندگان، دارای بیشترین درصد جلب اعتماد نمایندگان مجلس در میان سایر وزرای پیشنهادی شد.

بنا بر گمانه‌ زنی‌های محافل سیاسی و رسانه‌ای، سردار احمد وحیدی از بیشترین شانس برای تصدی وزارت دفاع دولت یازدهم برخوردار است.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: وزارت دفاع

رونمایی 10 پروژه جدید
دوشنبه 92/5/7 ساعت 11:0 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

افتتاح دانشگاه پدافند هوایی و رونمایی 10 پروژه جدید در دهم شهریور/ 250 توصیه فرمانده کل قوا درباره قرارگاه پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش این قرارگاه در یکی از مکان‌های مقدس کشور گفت: در روز پدافند هوایی (دهم شهریور ماه) از پروژه‌های جدیدی نظیر "رفیع"، "رجال" و "غفار1" رونمایی خواهد شد.
امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" در گفتگوی مشروح با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مطالبات فرمانده معظم کل قوا از قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: دستور تاریخی و شجاعانه تفکیک بخش "پدافند هوایی" از "آفند نیروی هوایی ارتش" به تدبیر فرمانده معظم کل قوا بود و نظر ایشان از این تفکیک، داشتن یک نیروی تخصصی در بخش دفاع و پدافند هوایی بود، زیرا ما قبلاً پدافند هوایی داشتیم، اما مأموریت‌های آن متفاوت بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: قبل از شروع جنگ تحمیلی، پدافند هوایی صرفاً مأموریت دفاع از چند پادگان نیروی هوایی را بر عهده داشت که در خلال جنگ تحمیلی نیز این مأموریت کمی گسترش پیدا کرد و در بعضی دهلیزها و معابر نفوذی کشور، پدافند هوایی گسترش محدودی داشت.

وی تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی، تجارب هشت سال دفاع مقدس و بررسی جنگ‌های اخیر منطقه و کشورهای دیگر، این موضوع به شاکله نیروهای مسلح ابلاغ شد که باید یک نیروی تخصصی داشته باشیم که نام نیرو هم نداشته باشد.

امیر اسماعیلی ادامه داد: این موضوع دلایل متفاوتی داشت که یکی از آن‌ها همه‌شمول بودن و شکل پدافند هوایی است؛ یعنی بتوان از همه سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح در کل کشور به شکل کنترل عملیاتی استفاده و در کل کشور فضا و هوا را رصد کرد.

 
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: این رصد کردن 24 ساعته و بدون تعطیلی است که پدافند هوایی را از سایر نیروهای مسلح متفاوت می‌کند، یعنی وسیله‌ها یا حتی شکل سازمانی سایر نیروها ممکن است در بخشی از زمان و یا مکان تغییر کند یا اصلاً مأموریت خود را لغو کنند. ما در پدافند هوایی از شروع جنگ تحمیلی تا به امروز نه‌تنها حتی یک سامانه موشکی، راداری، شنود الکترونیکی و یا دیده‌بانی را جمع آوری نکرده‌ایم، بلکه حتی این نقاط گسترش را افزایش داده‌ایم.

* 250 توصیه فرمانده معظم کل قوا درباره قرارگاه پدافند هوایی

وی اظهار داشت: مطالبه فرمانده معظم کل قوا از قرارگاه پدافند هوایی به خصوص بعد از بحث تفکیک این بود که باید غافلگیر نشویم و روز به روز خود را ارتقا دهیم.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: معظم‌له در 10 شهریور 90 نیز برای بخش پدافند هوایی دعا کردند و گفتند "شما همه جوان و با انگیزه هستید" و هم توصیه‌های مدیریتی و فرماندهی داشتند که "پدافند هوایی خیلی مهم است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود".

فرمانده قرارگاه  پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: در بخشی از فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در جلسات متعدد بالغ بر 250 مرتبه در مورد پدافند هوایی توصیه‌هایی را داشتند و آن را به‌عنوان اولویت اول مطرح کردند.

 

وی اظهار داشت: طبیعتاً بخش غافلگیری امروزه از طریق هوا و فضا میسر است، زیرا در مقابله با سرعت عمل کشور حریف و دشمن بالقوه با چشم طمع یا تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق هواپیماهای دورپرواز، هواپیماهای استراتژیک، موشک‌های کروز، نیمه بالستیک و بالستیک، باید پدافند هوایی کشور فعال شده و فعالیت آن مداوم و مستمر باشد.

امیر اسماعیلی افزود: ما برای اینکه به این مطالبه عظیم برسیم باید همواره پنج الی 10 سال جلوتر از وضع فعلی تهدیدات را رصد کنیم، لذا اگر پدافند هوایی را برای تهدیدات بالفعل امروزی ترسیم یا آن را برای خود شبیه‌سازی کنیم، محکوم به شکست است؛ زیرا اگر برای امروز دفاع کنیم دیگر از تهاجم احتمالی آینده خبری نداریم و عقب خواهیم ماند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: برای رسیدن به این مطالبه باید بسیاری از نکات مورد نظر در پدافند هوایی را تقویت کرد که یکی از آن‌ها موارد تحقیقاتی است. بعد از تفکیک پدافند هوایی از آفند نیروی زمینی، در مدت کمتر از پنج سال سامانه‌های پدافندی در قرارگاه به شکل تحقیقاتی کلید زده شد، اما آنقدر به این سامانه‌ها امیدوار بوده و باور داشته‌ایم که آن‌ها را در رزمایش سال گذشته به میدان آورده و تست عملیاتی کردیم؛ رسانه‌ها نیز به زیبایی نشان دادند که این سامانه‌ها اهداف خود را منهدم کردند.

وی اظهار داشت: در پدافند هوایی، مورد آسیب قرار دادن اهدافی که با سرعت، مانور و انعطاف‌پذیری بالا در حرکت هستند یک کار تکنیکی خاص است و افراد تکنیکی خاصی را می‌طلبد؛ ما برای اینکه به این تکنیک برسیم هم به دانش موجود در قرارگاه پدافند هوایی و هم به مراکز دانش‌بنیان و هم به صنایع دفاعی و وزارت دفاع و صنایع دفاعی نیاز داریم تا دانشی از آن استخراج کنیم که به مطالبه عملیاتی خاص پدافند هوایی برسیم.
 

امیر اسماعیلی تصریح کرد: الحمد‌الله در سال گذشته سامانه موشکی "مرصاد 1" و کمتر از سه ماه بعد از آن، سامانه ارتقایافته "مرصاد 2" که سامانه موشکی ارتفاع متوسط بود را به دست فرزندان این مملکت ساختیم که به شایستگی تست شد و امروز این سامانه‌ها در بخش‌هایی از کشور مستقر شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: سامانه موشکی ارتفاع پایین" یازهرا(س) 3" نیز در سال گذشته رونمایی شد که در رزمایش نقطه‌زنی کرد و الحمدالله امروز در میادین پدافند هوایی مستقر است.

* گسترش رادارهای "شهاب" و "ثامن"

وی گفت: رادار "شهاب" را متفاوت از سایر رادارهای موجودمان به صحنه آورده، تست و رهگیری کردیم. این رادار در اجلاس "سران جنبش عدم تعهد" در تهران به شایستگی، خود را نشان داد و به فضل پروردگار حتی شاهد یک مورد تجاوز هوایی یا حتی قصد تجاوز و شناسایی هوایی و شنود نبودیم، لذا این رادار هم در یکی از نقاط کشور گسترش پیدا کرده و امسال گسترش این نوع رادارها را در برنامه داریم.

امیر اسماعیلی افزود: رادار " ثامن" نیز کاملاً در داخل کشور طراحی و تولید شد؛ این رادار هم یک بخش بسیار خوب برای جلوگیری از غافلگیری دارد و گسترش پیدا کرده است.

 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت: این رادارها از جهت "طیف‌های فرکانسی" کاملاً با هم متفاوت هستند و در حقیقت ما با جنگ الکترونیک به شکل مکانیکی و تکنیکی مقابله کرده، به آن فکر کرده و  سامانه‌های آن را به صحنه آورده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: جلوگیری از غافلگیری، هم جلوگیری در صحنه و هم جلوگیری در تکنیک و هم انعطاف تاکتیکی است؛ وقتی ما انواع و اقسام رادارها با طیف‌های گوناگون را به صحنه می‌آوریم، آموزش ما نیز باید آموزش منعطفی باشد.

امیر اسماعیلی گفت: در 20 تا 30 سال گذشته، پرسنل پدافند هوایی عادت کرده بودند که با یک نوع رادار کار کنند، اما در کمتر از پنج سال یک کار جهادی صورت گرفته و پرسنل غیور پدافند هوایی که عمدتاً محل زندگی و خدمت آن‌ها در دره‌ها و کوه‌ها و خارج از شهر است، توانسته‌اند به این سطح آموزش برسند تا مقابله و مواجهه احتمالی خود را ارتقا بخشند.

* افتتاح دانشگاه پدافند هوایی

 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تأسیس دانشگاه این قرارگاه اظهار داشت: الحمد‌الله در بخش آموزش، دانشگاه "پدافند خاتم" را به مجموعه قرارگاه اضافه کرده‌ایم که دهم شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود و از اول مهرماه دانشجو می‌پذیریم؛ خودمان نیز به صورت مستقل به دانشجویان آموزش داده و این دانشگاه را اداره می‌کنیم، زیرا قبلاً دانشجویان پدافند هوایی در دانشگاه افسری و به همت ستاد مشترک ارتش و نیروی زمینی ارتش، آموزش داده می‌شدند.

 

* رونمایی از پروژه‌های "رفیع"، "رجال" و "غفار1"

وی درباره برنامه‌های ویژه روز پدافند هوایی گفت: از حدود 10 پروژه که صد درصد آماده شده در دهم شهریور امسال رونمایی خواهیم کرد که اعم از پروژه‌های راداری، شنودی و موشکی است؛ به طور نمونه در بخش سامانه‌های راداری، پروژه "رفیع" (ارتفاع‌یاب دیجیتالی)، پروژه "رجال" (پروژه رادار بی‌صدا که صد درصد عملی شده و رادار پسیو و غیرفعال و آرایه فازی است؛ این تکنولوژی در اختیار پنج کشور دنیاست و نزدیک به 100 هدف را به طور همزمان پردازش می‌کند) و پروژه " غفار1 " را داریم که سامانه شبیه‌ساز سلاح موشکی است؛ یعنی ما بدون اینکه حتی یک موشک شلیک کنیم می‌توانیم افسران موشکی خود را با آن آموزش دهیم؛ این موضوع از بدو تولد پدافند هوایی در قبل و بعد از انقلاب و قبل از تفکیک سابقه نداشته و در انحصار چند کشور خاص دنیا بوده است.

امیر اسماعیلی افزود: این صحنه‌سازی رزمی در بستر " G.I.S" و "3D" کاملاً سه بُعدی که یک فضای کاملا جنگی از یک ساعت تا یک سال با همه عوارض جغرافیایی شبیه‌سازی شده است، طراحی می‌شود که افسران در آن شرایط قرار گرفته و نحوه دفاع خود را نمره‌دهی کرده و سیستم به آن‌ها نمره عملیاتی می‌دهد.

* برگزاری رزمایش پدافند هوایی در یکی از مکان‌های مقدس کشور
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از برگزاری رزمایش این قرارگاه در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این رزمایش را بسیار برجسته‌تر، بزرگ‌تر، پرحجم‌تر و با اهدافی متفاوت نسبت به رزمایش سال گذشته طراحی کرده‌ایم که بسته به نوع تهدیدات روز و با توجه به اتفاقات منطقه و فرامنطقه است، زیرا معتقدیم همیشه باید چندین سال جلوتر از تهدیدات باشیم.

وی درباره مکان جغرافیایی رزمایش امسال پدافند هوایی تصریح کرد: این رزمایش به مرکزیت یکی از مکان‌های مقدس کشورمان و در مناطقی که بخش عظیم و تقریباً نیمی از کشور را دربر می‌گیرد، برگزار خواهد شد که البته قبلاً در بخش‌هایی از آن منطقه رزمایش انجام داده بودیم، اما در بخش‌هایی از آن نیز رزمایش صورت نگرفته بود.

 


امیر اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: برای نقاطی از کشور که پوشش آن برای ما دغدغه بود، پوشش بسیار خوبی با سامانه‌های راداری و شنود الکترونیکی انجام دادیم که یکی از دستاوردهای ما در این زمینه، کشف هواپیمای جاسوسی و پنهان‌کار آمریکایی " U2 " است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تأکید کرد: ما هم‌اکنون نفس این هواپیما را حس می‌کنیم و می‌دانیم از کجا پرواز و از چه مسیری عبور می‌کند؛ حتی اگر به مرزهای جغرافیایی ما نزدیک شود، اخطار ما را دریافت کرده و به موقع نیز پاسخ می‌دهد و از مرزها دور می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی چنین هواپیمایی با این خاصیت از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و فرزندان این مرز و بوم به موقع کشف و شناسایی می‌شود، ما برای سایر اهداف خود نیز مشکل خاصی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران




<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 335
کل بازدیدها: 1325460