سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
زنان نینجا و مردان پارکورکار یگان ویژه
چهارشنبه 93/6/12 ساعت 10:2 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
سردار کرمی از تحول آموزشی نیروهای یگان ویژه خبر داد؛

"زنان نینجا" و "مردان پارکورکار" در یگان‌ ویژه

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا از تجهیز 4 یگان ویژه پایتخت به تیم‌های «پارکور» و «اسکیت» خبر داد و گفت: در برنامه ریزی انجام شده قرار است تا آموزش «نینجا» و این ورزش مهیج را برای ماموران زن یگان ویژه قرار دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، با اشاره به توانمندی‌های یگان‌های ویژه و آموزش‌های متناسب ماموران این یگان با منطقه عملیاتی آن اظهار داشت: ماموران یگان ویژه با توجه به منطقه‌ای که در آن مستقر هستند آموزش‌های ویژه را می‌بینند و به عنوان مثال، 4 یگان ویژه مستقر در تهران بزرگ با توجه به محدوده شهری عملیاتی‌شان انواع آموزش‌های خاص را می‌بینند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با بیان اینکه در هریک از 4 یگان ویژه تهران بزرگ، تیم‌های آموزش دیده «پارکور» برای مناطق عملیاتی خاص در نظر گرفته شده است، گفت: در هریک از 4 یگان‌ ویژه پایتخت،‌ تیم‌های 22 نفره‌ای از ماموران یگان ویژه که آموزش‌های ورزش شهری «پارکور» را فرا گرفته‌اند وجود دارند تا با توجه به منطقه عملیاتی و شهری پایتخت، بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به وضعیت ترافیکی پایتخت و وجود ترافیک سنگین در پاره‌ای از اوقات، هر یک از 4 یگان ویژه تهران بزرگ تیم‌هایی از ماموران آموزش دیده در رشته ورزشی «اسکیت» را در اختیار دارند تا در شرایطی که ترافیک سنگین پایتخت در محدوده عملیاتی این یگان‌ها به وجود می‌آید بتوانند با استفاده از این تیم‌ها سریعاً خود را به محل ماموریتی خود برسانند.

کرمی در ادامه با اشاره به درنظر گرفتن آموزش «نینجا» برای زنان یگان ویژه گفت: ما در این یگان برنامه آموزش «نینجا» را برای ماموران زن یگان ویژه آغاز کرده‌ایم و در برنامه ریزی انجام شده قرار است تا آموزش این ورزش مهیج را برای ماموران زن یگان ویژه قرار دهیم.

 

منبع: مشرق نیوز




ساخت نانو حسگرهای فوق حساس ایرانی
چهارشنبه 93/6/12 ساعت 1:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
محققان اهوازی خبر دادند

سنجش دارو با ساخت نانو حسگرهای فوق حساس نوری

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز، برای تعیین یکی از داروهای درمان فشار خون، اقدام به ارائه‌ی روشی نوین نموده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ محققان دانشگاه شهید چمران اهواز، برای تعیین یکی از داروهای درمان فشار خون، اقدام به ارائه‌ی روشی نوین نموده‌اند.

در این روش از نانوذرات خاصی به عنوان حسگر نوری استفاده شده است و از مزایایی همچون هزینه کم، انجام آزمون در زمان کمتر و با استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاهی متداول بهره می برد.

هیدرالازین دارویی است که معمولاً برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری و یا جلوگیری از حملات قلبی ناشی از فشار خون به کار می‌رود. میزان مصرف روزانه این دارو بین 50 تا 200 میلی‌گرم تجویز شده است. با این حال، جذب بیش از حد آن سبب بروز علائمی چون سردرد، درد مفاصل و عضلات خواهد شد. هرچند روش‌های متعددی جهت تعیین این دارو وجود دارد، اما محققان این پروژه تلاش کرده‌اند که روشی جدید، سریع و با دقت و سلامت قابل قبول برای اندازه‌گیری آن در نمونه‌های دارویی بیابند.

برای این منظور نانوذرات پروسین بلو با خواص منحصر به فرد نوری، مغناطیسی و کاتالیستی، مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از خواص نوری این نانوذره به عنوان حسگر نوری و به کمک روش طیف‌سنجی، ترکیب هیدرالازین موجود در نمونه‌های دارویی در مقادیر میکرومولار نیز قابل اندازه‌گیری است.

این روش جدید، ساده ، ارزان و سریع بوده و نیاز به دستگاه‌های پیچیده‌ای همانند کروماتوگرافی، جهت انجام آزمون نمونه‌های دارویی را مرتفع خواهد کرد. طبق بررسی‌های انجام شده، نانوذرات سنتز شده در این تحقیق دارای ابعادی در محدوده 1 تا 20 نانومتر هستند.

امیر حاتمی، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، در خصوص کاربردهای این نانوذره جدید می‌گوید: «نانوذرات در این تحقیق، به عنوان یک حسگر نوری مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال طبق بررسی‌های انجام شده، از این ترکیب نانومتری می‌توان در صنایع رنگ به عنوان رنگدانه، ارتقای عملکرد حسگرهای الکتروشیمیایی، در زمینه‌ی تصویربرداری از سلول‌ها، تصویربرداری NMR و همچنین به عنوان کاتالیست در برخی واکنش‌های شیمیایی نیز بهره جست.

وی در ادامه افزود: استفاده از این نانوذرات به عنوان حسگر نوری برای اندازه‌گیری برخی ترکیبات دارویی و آفت کش‌ها نیز در دستور کار تیم تحقیقاتی ما قرار دارد. هم اکنون اندازه‌گیری یکی از سموم گروه کاربازیدها (آفت کش) با استفاده از این حسگر نوری و با همکاری مرکز سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام است.

افزایش سرعت و کاهش هزینه آزمون و بررسی نمونه‌ها، کاهش مصرف مواد و حلال‌های سمی که معمولاً در روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین دقت و حساسیت قابل قبول این روش، از مزیت‌های اصلی آن به شمار می‌روند.

اثر برخی پارامترهای موثر بر روند آزمایش همانند زمان، دما، pH، میزان بافر و مقدار پایدار کننده از دیگر موارد بررسی شده در این روش است. از این روش برای اندازه‌گیری ترکیب هیدرالازین در نمونه‌های دارویی موجود در بازار استفاده و نتایج قابل قبولی به دست آمده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران



نابودی مواضع دشمن در دریا و خشکی
چهارشنبه 93/6/12 ساعت 1:47 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر حاتمی مطرح کرد

تجهیز تمام شناورهای نیروی دریایی به سیستم‌های جنگال و سامانه‌های پیشرفته موشکی/ نابود‌ی مواضع دشمن در دریا و خشکی

جانشین وزیر دفاع با اشاره به اقتدار ایران در حوزه موشکی گفت: پیام این اقتدار این است که هر نقطه تهدیدکننده‌ای در دریا و خشکی را منهدم کرده و دشمن را از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دور خواهیم کرد.
 به گزارش حوزهدفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» در مراسم گرامیداشت هفته دولت که در ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد، با تبریک هفته دولت و روز صنعت دفاعی افزود: هفته دولت فرصت مغتنمی است تا مردم شریف ایران اسلامی با نتیجه حرکت دولت در جهت خدمتگزاری و نیز کارایی و توانمندی نظام اسلامی آشنا شوند.
 
وی از شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان الگوی حرکت جهادی و خدمتگزاری برای دولتمردان نام برد و اظهار داشت: این عزیزان به‌حق نماد مدیریت جهادی بودند که در مدت کوتاه تصدی‌گری، با سخت‌کوشی و تلاش فراوان این نوع مدیریت در کشور را پایه‌گذاری کردند.

 
‌حاتمی تصریح کرد: بر مبنای همین الگو و نیز اندیشه فرماندهی معظم کل قوا و خط مشی کشور با محوریت شعار سال، دولت با پی‌گیری این سیاست به دنبال حفظ و توانمندی حاکمیت کشور در همه حوزه‌ها و رفع فشارهای سیاسی، قطع مداخلات نا به‌جای قدرت‌های سلطه‌گر، قطع وابستگی و اتکا به درون و در نهایت پیشرفت اقتصادی دانش بنیان و ارتقای عزت و احترام مردم و سربلندی کشور در عرصه‌های بین‌المللی است.
 
وی با بیان اینکه با وجود استمرار دشمنی و تهاجم نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران که با هر حربه‌ای از جمله اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی، مقاومت خوبی از سوی نظام و دولت و مردم انجام شده است، تاکید کرد: ‌ چهره جمهوری اسلامی ایران محبوب‌تر از گذشته در جهان است، اما در مقابل، الگوها و سیاست‌های به‌کار گرفته شده از سوی نظام استکبار و قدرت‌های غربی به‌ویژه آمریکا موجب بروز روزافزون افراط‌گرایی و رشد تروریسم در منطقه شده است.
 
جانشین وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ‌ بنا بر فرمایش فرماندهی معظم کل قوا، ارتقاء علمی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهبردهای کشور برای حفظ و ارتقاء قدرت ایران است که سرلوحه کار دولت قرار دارد و از این طریق رسیدن به اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امروز بحمدالله کشور از قدرت علمی بسیار خوبی برخوردار است، اضافه کرد: به اذعان مراکز علمی دنیا، ما در رتبه 15 علمی جهان قرار داریم که البته این جایگاه شایسته ملت ایران نیست و با توکل به خداوند متعال و با صعود به رده‌های بالاتر به جایگاه حقیقی خود خواهد رسید.
 
حاتمی افزود: ترکیب هنرمندانه مثلث قدرت علمی و فناورانه کشور، ژئوپلوتیک ویژه و ایدئولوژی الهام‌بخش اسلام عزیز که توسط رهبری حکیمانه و مقتدرانه رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله) هدایت شده، موجب تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت مؤثر در منطقه شده است.
 
جانشین وزیر دفاع با اشاره به بخش‌هایی از قدرت دفاعی ایران گفت: ما امروز در همه حوزه‌ها و محورهای رزمی می‌توانیم از قدرت نظامی کشور که نماد آن نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی هستند پشتیبانی مؤثر به عمل آوریم، صنایع دفاعی کشور در مسیر پیشرفت است و جای رشد و تعالی دارد و این پیشرفت نسبت به گذشته بسیار چشمگیر و افتخارآمیز است.
 
وی با بیان اینکه اتکا به قدرت خارجی هیچ‌گاه مطمئن و پاسخگوی نیازهای ما نیست به نقض تعهدات و قراردادهای برخی کشورهای خارجی در قبال تجهیز تسلیحاتی کشور اشاره کرد و افزود: در طول دفاع مقدس و نیز در چند سال اخیر تجربه ثابت کرده که کشورهای به ظاهر قدرتمند با فشار زورگویان و ضعف سیاسی از اجرای برخی تعهدات و قراردادهای قانونی سرباز زده‌اند و دست نیروهای مسلح را خالی گذاشتند، اما امروز با عنایت به خداوند متعال و با تکیه بر علم و فناوری درون‌زا، اغلب نیازهای نیروهای مسلح را صنعت دفاعی بومی جمهوری اسلامی ایران تولید و تأمین می‌کند.
 
امیر حاتمی گفت: موشک‌های بالستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برد بسیار خوب، به قابلیت راهبردی نقطه‌زنی در خشکی و دریا دست پیدا کرده است و پیام این اقتدار، این است که می‌توانیم هر نقطه تهدیدکننده‌ای را در دریا و خشکی منهدم کنیم و دشمن را از مرزهای جمهوری اسلامی ایران با فاصله بسیار زیادی دور کنیم.
 
وی با اشاره به حوزه پدافند هوایی کشور تاکید کرد: بعد از آنکه دشمنان مانع از دستیابی نیروهای مسلح به سامانه بردبلند و ارتفاع‌بلند شدند، با همت و مجاهدت متخصصان صنایع دفاعی و متکی به قدرت علمی کشور، همه سامانه‌های مورد نیاز در برد و ارتفاع کوتاه، متوسط و بلند طراحی و تولید می‌شود.
 
امیر حاتمی همچنین به پیشرفت‌های نیروهای مسلح در حوزه دریایی اشاره کرد و افزود: تمامی تجهیزات نیروی دریایی در کلاس‌های مختلف از جمله شناورهای سطحی و زیرسطحی طراحی و تولید شده و امروز تمامی تجهیزات موجود، به سیستم‌های جنگ الکترونیک و سامانه‌های پیشرفته موشکی و پدافند هوایی تجهیز شده‌اند.
 
جانشین وزیر دفاع بیان داشت: در حوزه هوایی نیز همه تجهیزات پیشرفته مورد نیاز را طراحی، تولید و تعمیر می‌کنیم که از جمله آن می‌توان به تولید پهپادهای پیشرفته و مجهز با کاربردهای مختلف اشاره کرد.
 
وی در پایان گفت: با برنامه چهار ساله‌ای که تدوین شده و به تصویب رسیده است، افق بسیار چشمگیر و روشنی پیش روی ماست و به امید خداوند و با اتکا به الطاف الهی و قدرت علمی کشور و همت و تلاش جوانان این مرزوبوم، مقتدرانه و بهتر از گذشته در همه زمینه‌ها به‌پیش خواهیم رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران




رادار جدید ایرانی
سه شنبه 93/6/11 ساعت 11:15 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

دستاوردهای جدید پدافند در حوزه رادار رونمایی شد+عکس

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) از سامانه‌های جدید راداری رونمایی کرد.

به گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) صبح امروز به مناسبت دهم شهریور روز پدافند هوایی از 2 سامانه جدید راداری رونمایی کرد.

این سامانه ها شامل رادار کیهان، پروژه انتقال اطلاعات هادی، رادار 2 بعدی آرش ، سامانه طرح های پرواز fic2، سامانه دستیار فرمانده با قابلیت نمایش موقعیت دیده بانها و دریافت اطلاعات سامانه های راداری هستند.

امیر اسماعیلی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص مشخصات این سامانه‌ها گفت: رادار کیهان یک رادار 2بعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه و سمت و سرعت شعاعی اهداف است و قابلیت آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، استیلس (پنهانکار) بلندپرواز و بمب افکن و ترابری را دارد.

دستاوردهای جدید پدافند در حوزه رادار رونمایی شد+مشخصات


وی در مورد پروژه هادی نیز اظهار داشت: این پروژه توانایی انتقال اطلاعات رادار به فاصله بیش از 100کیلومتر را دارد و در بستر فیبر نوری عمل کرده و دارای رادار سمت‌یاب، رادار شناسایی، رادار ارتفاع‌یاب و قابلیت دریافت اطلاعات از سامانه کنترل و فرماندهی است.

اسماعیلی به مشخصات پروژه راداری آرش2 نیز اشاره و تصریح کرد: این رادار یک رادار 2بعدی سالیت استیت و با پوشش زاویه 360 درجه است و ارتفاع بیش از 100هزار پا را رصد می‌کند.

دستاوردهای جدید پدافند در حوزه رادار رونمایی شد+عکس


وی در خصوص پروژه FIC2 نیز گفت: این سامانه قابلیت دریافت و پردازش اطلاعات پروازی از سامانه اتوماسیون کنترل ترافیک هواپیمایی کشور را دارد و اطلاعات طرح‌های پروازی هواپیماهای عبوری را برای مناطق کنترل و فرماندهی پدافند هوایی ارسال می‌کند.

فرمانده پدافند هوایی در مورد سامانه دستیار فرمانده نیز خاطرنشان کرد: این سامانه با دریافت و پردازش اطلاعات رادارهای محلی و پردازش آنها اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری را تولید و در اختیار فرمانده قرار می‌دهد که این امر موجب دسترسی به موقع و در زمان فرماندهان مراکز کنترل و فرماندهی دفاع هوای به اطلاعات رادارهای محلی، دیده‌بان‌ها و دیگر اطلاعات مورد نیاز واگذاری هدف به جنگ‌افزار می‌شود و موجب بالا بردن قدرت و سرعت در تصمیم‌گیری می‌شود.

اسماعیلی در پایان گفت: دستاوردهای دیگر این قرارگاه در رژه 31 شهریور رونمایی خواهد شد.

در این مراسم، فرماندهان حوزه پدافند هوایی و برخی مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح ازجمله سردار عبداللهی معاون تحقیقات صنعتی ستاد کل نیز حضور داشتند. 

منبع: مشرق نیوز




تصاویر دستاوردهای پدافند هوایی
سه شنبه 93/6/11 ساعت 11:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

تصاویر/ رونمایی از دستاوردهای جدید پدافند هوایی

مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید پدافند هوایی صبح امروز سه شنبه با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در محل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

منبع: مشرق نیوز




دستاوردهای پدافند هوایی ایران
سه شنبه 93/6/11 ساعت 1:45 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
با حضور امیر اسماعیلی صورت گرفت

دستاوردهای جدید قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شد/ رونمایی از رادارهای "کیهان" و "آرش2"+‌ مشخصات

مراسم رونمایی از سامانه‌های جدید پدافند هوایی امروز با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و جمعی از مسئولین لشکری برگزار شد. .

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم رونمایی از سامانه‌های جدید پدافند هوایی امروز با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و جمعی از مسئولین لشکری برگزار شد.  
 
در این مراسم از "رادار کیهان"، "پروژه انتقال اطلاعات هادی"، "رادار دوبعدی آرش 2"، "سامانه طرح‌های پروازی FIC2"، سامانه دستیار فرمانده با قابلیت نمایش موقعیت دیده‌بان‌ها و دریافت اطلاعات سامانه‌های راداری رونمایی شد.  
 
امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در خصوص مشخصات این سامانه‌ها گفت: "رادار کیهان" یک رادار دوبعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه، سمت و سرعت شعاعی اهداف است و قابلیت آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، استیلث بلندپرواز و بمب‌افکن و ترابری را دارد.  
 
امیر سرتیپ اسماعیلی در مورد پروژه هادی اظهار داشت: این پروژه توانایی انتقال اطلاعات رادار به فاصله 100 کیلومتر را دارد و در بستر فیبرنوری عمل می‌کند و دارای رادار سمت‌یاب، رادار شناسایی، رادار ارتفاع‌یاب و قابلیت دریافت اطلاعات از سامانه کنترل و فرماندهی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با اشاره به مشخصات پروژه راداری" آرش2" افزود: این رادار یک رادار دوبعدی سالید استیت و پوشش زاویه 360 درجه است و ارتفاع بیش از 100 هزار پا را رصد می‌کند.
 
امیر اسماعیلی در خصوص پروژه FIC2 تصریح کرد: این سامانه قابلیت دریافت و پردازش اطلاعات پروازی از سامانه اتوماسیون کنترل ترافیک هواپیمایی کشور را دارد و اطلاعات پرهای پروازی هواپیماهای عبوری را برای مناطق کنترل و فرماندهی پدافند هوایی ارسال می‌کند.

وی با اشاره به این که ایکائو مطرح کرده فضای جمهوری اسلامی امن‌ترین فضا در خاورمیانه است؛ اظهار داشت: ما شاهد سه‌برابری پروازهای عبوری از فراز کشورمان هستیم و دلیل آن این است که سامانه‌ای FIC2 در پدافند هوایی کار شده است.
 
امیراسماعیلی با بیان این که ابزار پدافند هوایی سامانه موشکی است تاکید کرد: سامانه تلاش 1 در ارتفاع پایین، متوسط، سامانه تلاش 2در ارتفاع متوسط بالا و سامانه تلاش 3 که امروز رونمایی و در شبکه تست موفق شد درارتفاع بالا و خیلی بالا جواب داده و تلفیق سامانه‌های تلاش 1 ، 2 و 3 با سامانه اس 200 این قابلیت را به قرارگاه پدافند هوایی می‌دهد که ان شالله هر گونه هدف متخاصم احتمالی را سرنگون و در جای خود سرکوب کند.

امیر سرتیپ اسماعیلی در مورد سامانه دستیار فرمانده (RDSE) نیز گفت: این سامانه با دریافت و پردازش اطلاعات رادارهای محلی و پردازش آنها، اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری را تولید و در اختیار فرمانده قرار می‌دهد که این امر موجب دسترسی به موقع و در زمان فرماندهان مرکز، کنترل و فرماندهی دفاع هوایی به اطلاعات رادارهای محلی، دیده بانها و دیگر اطلاعات مورد نیاز، واگذاری هدف به جنگ افزار می‌شود و موجب بالابردن قدرت و سرعت در تصمیم‌گیری می‌شود.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در پایان خاطرنشان کرد: دستاوردهای دیگر این قرارگاه به یاری خداوند متعال در رژه روز 31 شهریورماه رونمایی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




زمین گیر کردن نقشه راه نیروی هوایی امریکا
دوشنبه 93/6/10 ساعت 10:27 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

نسل جدید «کرار» نقشه راه نیروی هوایی آمریکا را زمین‌گیر کرد +عکس

در حالی که ایفای نقش رزمی هوا به هوا توسط پهپادها در نقشه راه 2025 میلادی نیروی هوایی آمریکا پیش‌بینی شده اما ایران با توجه به پیشرفت‌های شگرف خود در زمینه پهپادها تا کنون 2 پهپاد با مأموریت هوا به هوا معرفی کرده است؛ یکی "سریر" متعلق به قرارگاه پدافند هوایی و دیگری "کرار-4".
گروه دفاع و امنیت مشرق - پهپادهای جمهوری اسلامی ایران که در دل جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران متولد شده و در همان دوران عملیاتی شدند امروزه یکی از بازوان پرتوان نیروهای مسلح کشورمان برای اجرای هر چه بهتر وظایف خود هستند.

این روزها حوزه تأثیرگذاری این هواگردهای بدون سرنشین با قابلیت اطمینان و توانایی‌های عملکردی بالای خود به خارج از مرزهای کشور نیز رسیده و علاوه بر فروش محصول، فروش فناوری ساخت و تولید انبوه آن به کشورهای دوست نیز صورت گرفته است.

در این گزارش به معرفی یکی از دستاوردهای جدید در زمینه پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) که در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد بازدید ریاست جمهوری قرار گرفت، می‌پردازیم. در بین پهپادهای مختلف ایران نمونه‌هایی وجود دارد که به دلایلی شاخص شده‌اند. از جمله آنها پهپاد کرار است که با توجه به عدم رونمایی از پهپاد شاهد دارای موتور جت به عنوان اولین پهپاد ایرانی معرفی شده دارای این نوع موتور شناخته می‌شود.

به علاوه سرعت 900 کیلومتر بر ساعت، برد تا 1000 کیلومتر، سقف پرواز 7500 تا 12هزار متر و میزان محموله جنگی تا 250 کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های مهم این پهپاد هستند که به شاخص شدن آن کمک نموده‌اند.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد موتور جت کرار


کرار که برای اجرای مأموریت‌هایی همچون هدف سریع برای تمرین پدافند هوایی و پهپاد تهاجمی توسعه یافت در تابستان سال 1389 برای اولین بار با حضور رئیس جمهور وقت معرفی شد. اما نمونه جدید آن نیز اخیراً با حضور ریاست جمهوری رونمایی شد و همانطور که در گزارش «کرار مهاجم خستگی ناپذیر در برد 1000 کیلومتر» گمانه‌زنی کرده بودیم این نمونه از پهپاد کرار با قابلیت رهگیری اهداف هوایی به اجرای مأموریت می‌پردازد.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
ماکت پهپاد کرار در نمایشگاهی در سال 1383


پیشرانه کرار از نوع توربوجت است که به همراه سایر زیرسامانه‌های مورد استفاده در این پهپاد در داخل کشور ساخته شده. آیرودینامیک، طراحی هواپیما، طراحی موتور که احتمالاً از انواع مشتق شده از موتور جت ایرانی طلوع-4 است، سامانه‌های سوخت، سازه، مخابرات، الکترونیک، هدایت و کنترل و ناوبری از جمله زمینه‌های تخصصی به کار گرفته شده در طراحی و ساخت کرار است.
 

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
اولین تصاویر نمایش داده شده از دوربین پائین‌نگر پهپاد کرار


سامانه خلبان خودکار با قابلیت اجرای مأموریت بدون نیاز به ارتباط با ایستگاه زمینی، توانایی برنامه‌ریزی مجدد در حین پرواز و تغییر مأموریت، بسته شدن امکان ارتباط برای جلوگیری از نفوذ دشمن در سامانه هدایت و کنترل و برخورداری از سامانه‌های پیشرفته ناوبری از سایر دیگر ویژگی‌های عنوان شده برای کرار توسط مسئولان صنعت دفاعی است.

روش به کار گیری نمونه‌های فعلی کرار به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک پیشران راکتی سوخت جامد است که پس از اتمام انرژی آن رها شده و موتور جت خود پرنده کار تأمین توان آن را بر عهده می‌گیرد. پس از اتمام مأموریت نیز با رسیدن به منطقه مد نظر چترهای تعبیه شده، باز و بالشتک هوا در زیر پرنده فعال شده و عمل فرود انجام می‌شود.
 

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
آغاز مأموریت یک پهپاد کرار
 

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
بازیابی کرار در پایان مأموریت

البته گفته شده در نمونه‌های بعدی از ارابه فرود برای نشستن بر روی باند استفاده خواهد شد اما قابلیت پرتاب کرار این امکان را می‌دهد تا از مساحت کوچکی در نزدیکی صحنه عملیات یا نقاط نزدیک به مرز برای آغاز مأموریت استفاده نماید که به افزایش برد و مداومت پروازی هواپیما و راحتی به کار گیری آن در شرایط حمله گسترده دشمن و خطر زیر آتش بودن فرودگاه‌ها منجر می‌شود.

بدین ترتیب هر نقطه می‌تواند محل آغاز مأموریت کرار باشد و در شرایطی که به اذعان فرماندهان آمریکایی در عملیات طوفان صحرا، یافتن سکوهای پرتاب موشک اسکاد عراقی همانند گشتن به دنبال سوزن در انبار کاه بوده، دشمن برای از کار انداختن پهپادهای کرار قبل از پرواز در کشوری که بسیار بزرگتر از عراق است نیز کار بسیار بسیار دشوار و شاید عملاً ناممکنی را پیش رو دارد.
 

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد کرار مسلح به بمب


پهپاد کرار تا کنون با بمب‌های 250 و 500 پوندی و نیز موشک هوا به سطح ضد کشتی کوثر مشاهده شده بود. این موشک به عنوان یک سلاح ضد کشتی برد کوتاه، سبک و با پیشرانه راکتی سوخت جامد ساخته شده است. گونه کوثر-3 با وزن 120 کیلوگرم و برد 25 کیلومتر دارای سر جنگی به جرم 29 کیلوگرم بوده و به سرعتی نزدیک به 0.8 سرعت صوت می‎رسد.

همچنین با توجه به ساخته شدن بمب‌های هوشمند رعد301 و نیز بمب هوشمند 342 این سلاح‌ها نیز جزء تسلیحات کرار خواهند بود.

بمب هوشمند 342 که دارای هدایت GPS یا ترکیب GPS/INS است با طول حدود 1.5 متر دارای جرمی کمتر از 50 کیلوگرم بوده و مدت زمان پرواز آن 35 ثانیه است. این بمب با برخورداری از سرجنگی ترکشی قابلیت مناسبی در انهدام مراکز تجمع غیرمحافظت شده دشمن و انهدام خودروهای سبک آنها خواهد داشت و چندین فروند از آن توسط کرار قابل حمل است.

اما گونه رهگیر پهپاد کرار که با نام کرار-4 معرفی شده با موشکی به نام شهاب ثاقب به نمایش در آمد. موشک شهاب ثاقب در واقع نام یک موشک سطح به هوا است که توسط وزارت دفاع در دهه 1370 ساخته شده.

شهاب ثاقبِ پدافند هوایی، موشکی با جرم حدوداً 84 کیلوگرم با 13.5 کیلوگرم سرجنگی ترکشی است که به واسطه پیشران سوخت جامد خود، بیشینه سرعت 740 متر بر ثانیه (حدود 2.2 برابر سرعت صوت) را کسب می‌کند. برد این موشک در حالت سطح به هوا به 8.8 تا 11 کیلومتر در برابر اهداف مختلف می‌رسد.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد رهگیر کرار-4
 

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
موشک سطح به هوای شهاب ثاقب

اما موشک شهاب ثاقب نمایش داده شده با پهپاد کرار شباهت بالایی به موشک شفق دارد که چندی پیش به عنوان سلاحی جدید برای بالگرد کبرا در مأموریت ضد زره و ضد شناور معرفی شده بود.

شفق، موشکی هوشمند است که با استفاده از جستجوگر IIR روی هدف خود قفل می‌کند و با برد 8 تا 10 کیلومتر، سرعت آن 2 تا 2.7 ماخ است. بنا بر اطلاعات منتشر شده این موشک 60 کیلوگرمی‌توانایی نفوذ 1 تا 1.5 متر در انواع زره تانک و شناور را داشته و دقت اصابت آن 30 سانتیمتر مربع در فاصله 10 کیلومتر است.

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
موشک شفق (تصویر پائین) و موشک شهاب ثاقبِ پهپاد کرار (تصویر بالا)


از مهمترین مزیت‌های موشک شفق، سهولت در به کار گیری و عدم نیاز به ایستایی بالگرد شلیک کننده در مقابل هدف بوده که نشان‌دهنده قرار گیری آن در رده موشک‌های شلیک کن و فراموش کن است.

شفق یکی از اولین موشک‌های بومی است که از جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) استفاده می‌نماید. این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال(جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد.

همچنین برخلاف جستجوگرهای اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت فعالیت دارند جستجوگر تصویری حرارتی در شب و شرایط نامساعد با درصدی کاهش برد توان عملیات دارد.

در حالی که تصور می‌شد موشک به نمایش درآمده با پهپاد کرار در بازدید ریاست جمهور از وزارت دفاع در اسفند ماه سال 92 همان موشک شفق باشد در رونمایی اخیر مشخص شد این موشک نیز شهاب ثاقب نامیده شده است. در هر صورت شفق و شهاب ثاقبِ پهپاد کرار، از موشک سطح به هوای شهاب ثاقب مشتق شده‌اند.

کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد کرار در بازدید رئیس جمهور از وزارت دفاع در اسفند ماه 1392

موشک شهاب ثاقب پهپاد کرار با توجه به اصل و ریشه خود و نیز نمونه هم خانواده‌اش یعنی شفق احتمالاً جرمی در حدود 60 تا 80 کیلوگرم دارد. در این موشک نیز مانند شفق از عملگرهای آیرودینامیکی برای کنترل موشک اثری دیده نمی‌شود. همچنین نوع سامانه هدفگیری و هدایت آن نیز نامشخص است.

با توجه به دماغه پهن (Blunt) این موشک احتمال به کار گیری حسگرهای راداری منتفی است زیرا این حسگرها نیازی به چنین شکل دماغه‌ای ندارند.

بیشینه سرعت موشک شهاب ثاقبِ پهپاد کرار نیز تحت تأثیر همین شکل دماغه نسبت به شهاب ثاقب پدافند هوایی به طور کلی کاهش خواهد یافت. اما با توجه به سرعت پروازی بسیار بالای پهپاد کرار احتمالاً این افت سرعت جبران می‌گردد.

در حالی که ایفای نقش رزمی هوا به هوا توسط پهپادها در نقشه راه 2025 نیروی هوایی آمریکا پیش‌بینی شده اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشرفت‌های شگرف خود در زمینه پهپادها تا کنون 2 پهپاد با مأموریت هوا به هوا معرفی کرده است. یکی پهپاد سریر متعلق به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش و دیگر پهپاد کرار-4.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد سریر مجهز به دو موشک هوا به هوا


هر چند تا به حال چندین بار پهپادها قربانی موشک‌های هوا به هوای جنگنده‌های سرنشین‌دار شده‌اند که در یکی از این موارد، تنها شلیک یک پهپاد به جنگنده سرنشین‌دار نیز به صورت ناموفق ثبت شده اما کارشناسان خارجی ابراز داشته‌اند، تحلیل همه این درگیری‌های هوایی نشان‌دهنده یک واقعیت بوده است: "جنگنده سرنشین‌دار برای هدف قرار دادن پهپادها با توجه به ابعاد کوچک و سرعت پائین آنها مجبور شده تا فاصله‌ای کم و بعضاً کمتر از شعاع دید چشمی به آن نزدیک شده و موشک خود را شلیک کند."

در واقع مورد اصابت قرار دادن یک هدف دارای سرعت کم و با ابعاد کوچک با بازتاب راداری و حرارتی پائین کار ساده‌ای نبوده و در مقابل به عقیده کارشناسان، پهپادها با بهره‌گیری از حسگرهای متعدد خود راحت‌تر می‌توانند هواپیمای جنگنده را شناسایی و ردگیری نمایند.

این در حالی است که اگر پهپادها بتوانند بالگردها، پهپادها و در گام بعدی هواپیماهای تهاجم زمینی و پشتیبانی نزدیک و نهایتاً موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی که عموماً سرعت‌هایی در حدود ماخ 0.6 تا 0.8 دارند را به طور مؤثری تهدید کنند، کار بزرگی برای شبکه پدافند هوایی نیروی مدافع انجام داده‌اند و در آینده و با توسعه‌های بیشتر می‌توان به انهدام جنگنده‌ها توسط پهپادها اطمینان بیشتری داشت.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
ردگیری بالگرد بل205 توسط پهپاد شاهد-129


پهپاد ایرانی سریر با مأموریت درگیری هوایی مجهز به دو موشک از رده دوش‌پرتاب‌های سطح به هوا با برد حدود 5 کیلومتر است که در زمره پهپادهای دارای موتور ملخی و سرعت پروازی احتمالاً کمتر از 300 کیلومتر بر ساعت توسعه یافته.

لازم به ذکر است پهپاد آمریکایی پریدیتور که دارای موتور ملخی و پیستونی است و تنها شلیک یک پهپاد به جنگنده (میگ-25 عراقی در سال 2002) را ثبت کرده نیز از یک موشک استینگر استفاده کرده که در واقع موشکی سطح به هوا است که در نقش هوا به هوا هم به کار می‌رود.

اما به نظر می‌رسد متخصصان وزارت دفاع با علم به نقاط قوت و ضعف پهپادها و با بهره‌گیری از تجارب گرانبها و کم نظیر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله، پهپادهای سریع‌تر دارای موتور جت کرار را نیز برای نقش رهگیری هوایی مناسب دیده‌اند که ضمناً نشان‌دهنده تعریف نقشی جدید برای رهگیری هوایی توسط پهپادها در نیروهای مسلح ایران است.

این پهپاد فعلاً با تجهیز به موشکی از نسل شهاب ثاقب که ممکن است در آینده شاهد تغییراتی در شکل ظاهری آن باشیم وارد مأموریت هوا به هوا شده است. کرار-4 احتمالاً قابلیت حمل تا 3 فروند از این موشک را دارد. همچنین برخی از موشک‌های هوا به هوای موجود نیز کاندیدای نصب روی پهپاد رهگیر کرار-4 هستند.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد رهگیر کرار-4

امکان پرواز کرار از هر نقطه برای دفاع هوایی، اوج‌گیری مناسب، ابعاد کوچک و سطح مقطع راداری کم از نکات مثبتی هستند که می‌تواند به اجرای موفق مأموریت‌های رزم هوایی توسط کرار-4 کمک کند.

به علاوه عدم توان دشمن در شناسایی پهپادهای کرار پیش از شروع پرواز آنها که به معنی امکان بالاتر حضور کرارها در آسمان است منجر بالا رفتن هزینه تهاجم هوایی دشمن و کاهش ضریب موفقیت آن خصوصاً در صورت به کار گیری چند پهپاد کرار برای پشتیبانی از یکدیگر خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد در نقشه راه 2025 نیروی هوایی آمریکا ایفای نقش مأموریت‌های درگیری هوایی برای پهپادها پیش‌بینی شده است.

بنا بر این نیروهای مسلح ایران با شروع به کار گیری پهپادها در نقش رزم هوایی، 10 سال زودتر از بزرگترین توسعه دهنده فناوری پهپاد، آن هم در شرایطی که امکان رویایی با انواع اهداف هوایی متخاصم از پهپادها تا هواپیماهای جنگنده را پیرامون و بعضاً در فضای کشورمان دارند فرصت کسب تجربیات عملیاتی و اصلاح و بهبود پهپادهای رهگیر خود خصوصاً با تجهیز بیشتر پهپاد کرار-4 به حسگرها و تسلیحات لازم برای رزم هوا به هوا به صورت مستمر را قبل از آماده شدن دشمن خواهد داشت. 
منبع: مشرق نیوز



دستاوردهای جدید دفاعی ایران
دوشنبه 93/6/10 ساعت 9:49 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی در نشست خبری عنوان کرد

بهره‌برداری از 4 سامانه "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2" و "سامانه تلاش3 "/ برگزاری رزمایش گسترده پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از بهره‌برداری 4 سامانه "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2"و هم‌چنین سامانه تلاش 3 خبر داد.

به گزارش خبرنگاردفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) صبح امروز در نشست خبری به مناسبت 10 شهریور (روز پدافند هوایی) به تشریح دستاوردهای نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در این حوزه پرداخت.

در این نشست خبری امیراسماعیلی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و پیروزی مقاومت در غزه و ابراز موفقیت مردم منطقه علیه تکفیری‌هایی که از هیچ جنایتی ابایی ندارند را جشن بگیریم، گفت:شش سال از زمان تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش می‌گذرد و این قرارگاه ماموریت حراست از دستاوردهای نظام و نقاط استراتژیک همچون صدها پالایشگاه، مراکز هسته‌ای و تاسیساتی را بر عهده دارد.

امیر اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه تاکنون برای پوشش پدافند کل کشور 3600 نقطه پدافندی داشته‌ایم، گفت: این تعداد به‌زودی به پنج هزار نقطه به لحاظ راداری، موشکی، دیده‌بانی و توپخانه‌ای خواهد رسید.
 
وی تصریح کرد: طرح جامع نور ولایت که در سال 90 و 91 طراحی شد جهت چگونگی آمایش سرزمینی و دریافت سلاح های پدافندی انجام گرفت و در تشکیل لایه های پدافندی به مرحله اجرا رسید.

امیر اسماعیلی ادامه داد: طبق این طرح ساختار سازمانی پدافند هوایی باید از نظر تجهیزات و سامانه‌ها به نقطه‌ای برسد که اهداف مجموعه را در راستای جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین کند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: به لطف خدا چندی پیش‌طرح جامع ساختار قرارگاه پدافند هوایی مورد تصویب فرماندهی معظم کل قوا قرار گرفت و به امید خدا در آینده‌ای نزدیک به ما ابلاغ خواهد شد که با این دو طرح ما به اهداف والای خود یعنی حفظ و حراست از مرزهای هوایی کشورمان می‌رسیم.  
 
امیراسماعیلی بیان داشت: رصد لحظه به لحظه تهدیدات به ما این نکته را نشان می‌دهد که سامانه‌های ما باید از همه لحاظ بومی باشند زیرا پدافند هوایی خط مقدم دفاع در برابر حملات هوایی آینده است و به زعم فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی در اولویت یکم قرار دارد اگر بومی نباشد و از خارج از کشور خریداری شود طبیعتاً از نقاطی با سامانه‌هایی به ما حمله خواهند کرد که ما غافلگیر خواهیم شد بنابراین همان یک نکته کافی است که پدافند هوایی سرلوحه کار خود را بومی کردن سامانه‌های خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: پدافند هوایی نیروی تجهیزات محور است که باید نیرو‌هایش متعهد و متخصص باشد و اقدام به موقع را سرلوحه کار خود قرار دهد.  
 
امیر اسماعیلی در ادامه افزود: به لطف خدا از سال گذشته که خبرهایی در راستای تحقیقات و سامانه‌های یکپارچه پدافند هوایی عرض کرده بودیم، به مدت این یکسال 4 سامانه که کاملا عملیاتی شده است را به امید خدا به زودی وارد چرخه پدافند هوایی کشور اضافه خواهیم کرد.

وی گفت:‌ فردا (سه‌شنبه 11شهریورماه) از "رادار کیهان"، "طرح هادی"، "رادار آرش2"و هم‌چنین "سامانه تلاش 3"بهره‌برداری می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اظهار داشت: رادار کیهان این رادار برد بلند با فرکانس‌های ترکیبی با کشف ریز پرنده‌ها و موشک‌های کروز است این رادار مهمترین برتری‌اش تاکتیکی و متحرک بودنش است  
 
وی افزود: در بخش فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه مهم است کنترل فواصل نبرد از فضاهای دورتر نسبت به سامانه‌های مستقر شده است بنابراین طرح هادی در پدافند هوایی کلید خورد که این طرح برای اطلاعات راداری، موشکی و شنود الکترونیکی به مراکز فرماندهی کنترل در فواصل دورتر در مراکز ایمن است بنابراین آنچه سامانه‌های ما کشف می‌کنند توسط پروژه طرح هادی این اطلاعات در اختیار افسر پدافند هوایی صجنه نبرد قرار می‌گیرد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) رادار دیگری را با نام رادار "آرش 2" را معرفی کرد و گفت: رادار آرش 2 کاملا با تکنولوژی روز دنیا مطابقت دارد و توانایی شناسایی ریزپرنده‌ها و تهاجمات هوایی دشمنان به مرزهای هوایی را داراست. 

امیر اسماعیلی دستاورد دیگر را رادار آرش 2 با قابلیت کشف ریزپرنده‌ها و مطابق با تکنولوژی روز دنیا معرفی کرد و گفت: همچنین سامانه تلاش 3 که تلفیق موشک ایرانی با سامانه اس200 در بحث راداری و برد بلند است را به سرانجام رساندیم؛ سامانه‌های موشکی تلاش 1-2 و 3 امروز قابلیت درگیری دارند و همه تست‌هایشان تمام شده و به زودی وارد شبکه یکپارچه می‌شوند.

 
امیراسماعیلی اظهار داشت: آنچه پدافند هوایی به عنوان راهبردهای خود در طرح جامع پدافند هوایی مد نظر خود قرار داده است یک انسجام بین نیروهای پدافند هوایی و سامانه‌های این پدافند است که این مفهوم واقعی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که اگر ما منسجم باشیم هیچ گاه در برابر تهاجمات به دشمنان غافلگیر نمی‌شویم مورد دوم تحرک سامانه‌ها است چون سامانه‌های موشکی و پدافندی همواره به صورت ماهواره‌ای در رصد دشمن قرار دارند بنابراین ما نیازمند تحرک و جابه جایی این سامانه‌ها هستیم. 

وی افزود: سامانه متحرک پدافند هوایی درواقع رستاخیر هواپیماهای حمله‌ور احتمالی آینده خواهد بود که رادار کیهان نیز از این موضوع بهره می‌برد.  
 
امیر اسماعیلی ادامه داد: این سامانه قادر به متحرک‌کردن سامانه موشکی ارتفاع متوسط در کمتر از 30 دقیقه در هر نقطه است و پدافند هوایی این سامانه را با متحرک کردن طراحی کرده است.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: راهبرد دیگر،‌ قرارگاه هوشمندی است که باید در این راستا کارکنانی مجرب و دانشمند را آموزش بدهد که امروزه افتخار پدافند هوایی بر این است که در زمینه هوشمندی و ارتقاء سطح آموزشی کاملاً به شکل مستقل و بدون نیاز به آموزش خارجی صرفاً برای سامانه‌های بومی عمل می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: هوشمندی در سامانه و تجهیزات لازم است که نمونه آن سامانه تلاش است که ارسال اطلاعات به‌صورت امن و سریع صورت گیرد و با راهبرد هوشمند و به آن می‌رسیم که بسیار حائز اهمیت است.
 
وی اظهار داشت: قرارگاه پدافند هوایی پس از تفکیک این افتخار را دارد که 140 درصد در زمینه اطلاعات راداری و موشکی و شنود الکترونیکی موفق بوده و ما بایستی به‌جایی برسیم که هوشمندی سامانه‌های ما نیازی به ترمیم نداشته باشد.  
 
امیر اسماعیلی یادآور شد: ایکائو در مرداد سال جاری مطرح کرده است که فضا و هوای جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین فضای خاورمیانه برای فضای عمومی و پروازهای خارجی است.  
 
وی ادامه داد: راهبرد مشترک ما برابر با دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که این بدان معناست که اقدام قاطع و جدی و بی‌پرسش در برابر دشمن متجاوزگر است که 4 مأموریت کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام در برابر مهاجمان وظیفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در برابر با مهاجمان است.  
 
امیر اسماعیلی یادآور شد: راهبرد دیگر ما حس امنیت و آسایش و سلامت هوایی است که با اشتراک قراردادن با کشورهای برادر و دوست می‌توانیم به امنیت، صلح و آرامش منطقه کمک بسزایی کنیم.  
 
امیر اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف ساخت پهپاد چیست، گفت: پهپاد صرفاً مأموریت جاسوسی ندارد، می‌توان از پهپاد به‌عنوان هدف آموزشی استفاده کرد یا از آن برای شناسایی یگان‌های خودی بهره برد و  یا مورد استفاده در رهگیری دشمن شود.  
 
وی اضافه کرد: در دکترین جمهوری اسلامی ایران پهپاد با عنوان وسیله جاسوسی جایگاهی ندارد.  
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پاسخ به سؤال دیگری در مورد موشک سوم خرداد بیان داشت: سامانه موشکی سوم خرداد سامانه منحصربه‌فردی است که در سازمان هوا و فضای سپاه طراحی و تولیدشده که سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور اضافه می‌شود.  
 
امیر اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که نحوه تعامل شما با دیگر کشورها در زمینه انتقال سامانه موشکی و دفاعی چیست، گفت: حوزه پدافند حوزه متفاوتی با دیگر نیروهاست و هر کشوری باید برای حفظ و حراست از عرصه هوایی خود سامانه مجزا و مخصوصاً بومی داشته باشد. این موضوع به این اصل عدم غافلگیری برمی‌گردد، هرچند اگر مقام معظم رهبری در این حوزه دستوری صادر کنند، ما اطاعت خواهیم کرد ولی ایشان تا به امروز دستوری در این عرصه نداده‌اند.  
 
وی در پاسخ به این سؤال که رزمایش متفاوتی که گفتید کی برگزار خواهد شد، گفت: رزمایش پدافند هوایی عمدتاً مشترک برگزار می‌شد، اما رزمایشی که درباره آن صحبت کردیم قرار است به یک منطقه بحران ایجاد و چند منطقه پدافندی در آن دخیل باشند که بتوانند علاوه بر کنترل آن به خدمت‌رسانی و ارائه خدمات به مناطق هم‌جوار نیز باشند.  
 
وی گفت: در این رزمایش کنترل و سامانه یکپارچه قطع خواهد شد و هرکدام از مناطق باید بتوانند علاوه بر کنترل منطقه خود برای دسترسی به اهداف و رهیگیری نیز اقدام کنند. این رزمایش در پایان سال یا اوایل سال بعد برگزار خواهد شد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران




رونمایی از فاتح
یکشنبه 93/6/9 ساعت 11:34 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سیاری: امسال فاتح رونمایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی از زیردریایی فاتح در هفت آذرماه سال جاری خبر داد.

 به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه مراسم آغاز دوره‌های 25 و نهم حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال جاری از زیردریایی فاتح هفت آذر رونمایی خواهد شد که این امر نشان‌دهنده قدرت ساخت زیردریایی در جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه کشور را بسیار بالا خواهد برد.

وی همچنین درباره ماموریت ناوگروه 31، گفت: ناوگروه 31 الان در قسمت جنوبی دریای سرخ در حال ماموریت است که ماموریت اصلی آن حضور در دریاهای آزاد و برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری و نفتکش خواهد بود. منطقه عمومی ماموریت این ناوگروه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است و اگر ماموریت دیگری به ناوگروه واگذار شود به سمت آب‌های آزاد در محل‌های دیگر حرکت خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره رزمایش ولایت 93، اظهار کرد: این رزمایش در نیمه دوم سال با کیفیت بسیار بالا و در محدوده گستره آب‌های آزاد به ویژه شمال اقیانوس هند برگزار خواهد شد. قسمتی از توانمندی‌های نیروی دریایی اعم از شناورهای سطحی، زیرسطحی، پروازی، عملیات ویژه و موشکی در این رزمایش شرکت خواهند داشت. 

منبع: مشرق نیوز




اولین شلیک
یکشنبه 93/6/9 ساعت 11:31 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

اولین شلیک موفق باور 373

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: پهپاد جاسوسی اسرائیل که یکی از بالاترین تکنولوژی های آنها بود، در ارتفاع 3هزار و 700 متری منهدم شد.
به گزارش مشرق، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: پهپاد جاسوسی اسرائیل که یکی از بالاترین تکنولوژی های آنها بود، در ارتفاع 3هزار و 700 متری منهدم شد.

وی با اشاره به هماهنگی ارتش و سپاه در این عملیات اظهار داشت: این پهپاد تنها با شلیک یک تیر موشک منهدم شد که اینها در صورت اشتباه می توانست حتی برای هواپیماهای کشوری که در این کریدور و کریدورهای اطراف در حال پرواز بودند، ایجاد خطر کند.

اسماعیلی تصریح کرد: ما اجازه دادیم تا این پهپاد به داخل بیاید و 43 دقیقه آن را رهگیری کردیم چون نمی خواستیم اتفاق ناگواری برای پرواز های کشوریمان بیفتد چراکه در روزهای اخیر بنا بر اعلام ایکائو، به دلیل امن بودن آسمان ایران، این پروازها به 3 برابر رسیده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: در طول مدتی که ما این پهپاد را رهگیری کرده بودم، خود آن متوجه نشده بود والا شاید تصمیم بر فرار می گرفت و یا خودش را منفجر می کرد. اما یگان پدافند هوایی مستقر در نطنز که نزدیک تر بود، توانست در یک اقدام بدون نقص و بدون اینکه مشکلی برای دیگر پروازها بوجود بیاید، آن را منهدم کند.

وی با تاکید بر اینکه ما از قبل اطلاعات این پهپاد را داشتیم حضور آن در دیگر کشورها را رصد کرده و برای مقابله با آن آماده بودیم، گفت: ما اجازه دادیم این پهپاد به منطقه مورد نظر برسد چون اگر لب مرز منهدم می شد، امکان داشت لاشه آن و اطلاعات دوربین آن گیر ما نیفتد.

اسماعیلی گفت: این پهپاد دارای دو دوربین «جلونگر» و «پهلونگر» بود که متناسب با اقدامات جاسوسی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: رادار بُرد بلند و استراتژیک «شهاب» در کشف و شناسایی این پهپاد نقش داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 80درصد این پهپاد بر اثر شلیک موشک از بین رفته است، تصریح کرد: تیم اطلاعات نیروهای مسلح 48 ساعت پس از سقوط این پهپاد توانستند اطلاعات خوبی از آن به دست بیاورند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود از اولین شلیک موفق موشک توسط سامانه باور 373 خبر داد و گفت: ما این سامانه یا سامانه پدافندی سوم خرداد را از برخی سامانه های برد بلند دیگر کشور ها بهتر می دانیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به بکارگیری نیروهای بسیج در حوزه پدافند هوایی گفت: در رزمایش اخیر، همین بسیجیان پدافند، پهپاد «پری پلن» را به پرواز در آورده و با کمک خود بسیجیان توانستیم آن را مورد هدف قرار دهیم. 
منبع: مشرق نیوز



<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 138
بازدید دیروز: 225
کل بازدیدها: 1327426