سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آپلود عکس
زیردریایی فاتح
چهارشنبه 92/3/22 ساعت 12:47 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

زیردریایی فاتح رونمایی می شود

فرمانده نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: زیردریایی کلاس متوسط «فاتح» در سال جاری رونمایی می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم الحاق ناوشکن بایندر به نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "ناوشکن بایندر به صورت ناوشکن بومی و عملیاتی درآمده است"، اظهار کرد: در این ناوشکن چندین هزار قطعه بومی شده، سطح بدنه آن کاملا تغییر کرده و سامانه‌های ناو کاملا به روز و بهینه شده است. همچنین توپ 76 میلی‌متری و 40 میلی‌متری و سامانه اژدرافکن و سامانه موشکی قادر و غدیر به آن اضافه شده است.

سیاری افزود: ناوشکن بایندر سابقه فعالیت 50 ساله در نیروی دریایی دارد و ما به عملیات‌های که این ناوشکن در دفاع مقدس انجام داده است افتخار می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که بزودی این ناوشکن در قالب ناوگروه بیست و هفتمین و بیست هشتمین نیروی دریایی به اقیانوس اطلس،‌ آرام یا هند جنوبی عزیمت کند.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه توانمندی جوانان ما در منطقه نمونه است، خاطرنشان کرد: ملت ایران بداند که جوانانش ناوشکن و زیردریایی می‌سازند و تعمیرات و بازسازی اساسی انجام می‌دهند. آنها که به دنبال سیاه‌نمایی هستند بدانند که توان جوانان ایران بسیار بالاست.

وی همچنین گفت: حسنین هیکل به تیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است که امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران توانسته در دریایی مدیترانه حضور یابد و آرزوی هخامنشیان را برآورده کند.

سیاری همچنین درمورد ناوگروه 26 نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: این ناوگروه اکنون در محدوده شمال اقیانوس هند و محور امام محمد باقر(ع) در حال گشت‌زنی است و طبق برنامه در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ حرکت می‌کند و ممکن است در این مسیر پهلو هم بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه "مدت ماموریت این ناوگروه سه ماه است"، تصریح کرد: در مسقط یا صلاله عمان، از طریق سفارتخانه، صندوق رای به این ناوگروه منتقل می‌شود تا کارکنان بتوانند برای انتخابات رای بدهند.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است که در سال جاری ناوگروه کشورهای دیگر در بنادر جمهوری اسلامی ایران پهلوگیری کنند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

ناوشکن بایندر
چهارشنبه 92/3/22 ساعت 12:43 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: نیروی دریائی

جدیدترین پهپاد پدافند
دوشنبه 92/3/20 ساعت 10:0 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
امیر اسماعیلی به فارس خبر داد
جدیدترین پهپاد پدافند با ویژ‌گی‌های «سریر» می‌آید/ تشریح مأموریت و قابلیت‌های سریر

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با تشریح قابلیت‌های پهپاد «سریر»، از رونمایی جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین این قرارگاه در آینده نزدیک خبر داد.

خبرگزاری فارس: جدیدترین پهپاد پدافند با ویژ‌گی‌های «سریر» می‌آید/ تشریح مأموریت و قابلیت‌های سریر

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، درخصوص توانمندی‌های نیروهای مسلح در حوزه طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، با اشاره به ویژگی‌های پهپاد سریر که اخیرا در رژه روز ارتش رونمایی شده است، گفت: این پهپاد قابلیت پرواز از هر طرف از دماغه‌اش را دارد یعنی زمانی که این هواپیما برای مثال به سمت غرب پرواز می‌کند، می‌تواند با بهکارگیری موتور دیگری که در مقابل آن است، تغییر جهت داده و به سمت شرق حرکت کند.

اسماعیلی همچنین قابلیت سرعت‌گیری و پنهان‌کاری را از جمله ویژگی های پهپاد سریر دانست و افزود: این هواپیمای بدون سرنشین توانایی بالایی در کشف و استفاده علیه اهداف مورد نظر و نیز تصویربرداری از مواضع دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه «سریر» هواپیمایی برای همه ماموریت‌هاست، گفت: سامانه موشکی آن نیز طراحی همین قرارگاه بوده و به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این پهپاد یکی از لایه‌های پنهانی پدافند هوایی را تشکیل می دهد به موشک‌های مورد استفاده در آن اشاره و  خاطرنشان کرد: این موشک‌ها قابلیت درگیری با اهداف متعددی ازجمله پهپادهای مهاجم را به پهپاد سریر می‌دهد.

اسماعیلی درخصوص هواپیماهای بدون سرنشین نسل «حازم» نیز گفت: پهپادهای حازم 1 و 2 در سال گذشته به کرات در رزمایش‌های پدافند هوایی به کار گرفته شد و پهپاد جدید «حازم 3» نیز در روز 10 شهریور ماه (روز پدافند هوایی) رونمایی می‌شود که از قابلیت‌هایی نظیر پهپاد سریر برخوردار است.

مشروح گفتگوی تفصیلی گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس با فرمانده قرارگاه پدافند هوایی متعاقبا منتشر خواهد شد.

منبع: فارس نیوز




اشیای عتیقه
دوشنبه 92/3/20 ساعت 1:54 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

کشف اشیای عتیقه توسط پاسداران سپاه صاحب‌الامر

پاسداران سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین طی سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی موفق به کشف و ضبط اشیای عتقیقه مربوط به 3500 سال قبل با ارزش بالغ بر 70 میلیارد ریال در این استان شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سربازان گمنام امام زمان سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین طی سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی موفق به شناسایی و دستگیری عوامل باند کشف، حفاری، نگهداری و خرید و فروش اشیای تاریخی و فرهنگی در این استان شدند.

اشیای کشف شده متعلق به عصر آهن و واجد ارزش فرهنگی و تاریخی بالایی بوده که شامل مقادیر زیادی سفال‌های آئینی و حلقه‌های بزرگ و کوچک فلزی، سرنیزه، خنجر، نوک پیکان و ... است.

لازم به ذکر است سربازان گمنام امام زمان(عج) سپاه صاحب‌الامر از 6 ماهه دوم سال 91 موفق به انهدام 3 باند فعال در زمینه اشیای تاریخی و فرهنگی در شهرستان‌های استان قزوین شده‌اند.

گفتنی است اشیای کشف شده از باندهای قاچاق اشیای عتیقه مربوط به مناطق تاریخی استان قزوین بوده و قدمت همه آنها مربوط به عصر آهن یعنی حدود 3500 سال قبل با ارزش بالغ بر 70 میلیارد ریال است.

شایان ذکر است، اشیای کشف شده توسط کارشناسان خبره میراث فرهنگی استان قزوین مورد تایید قرار گرفته و جزو با ارزش‌ترین اشیای کشف شده در سطح استان است.

این اشیای تاریخی که طی روزهای گذشته توسط پاسداران گمنام حریم ولایت از چنگال قاچاقچیان حرفه‌ای اشیای ‌تاریخی رهانیده و کشف و ضبط شده پس از طی مراحل قانونی به سازمان‌های ذیربط تحویل داده می‌شود.

گفتنی است در شهریور ماه سال گذشته نیز پاسداران گمنام حریم ولایت امام زمان سپاه صاحب‌الامر (عج) طی سلسله عملیات اطلاعاتی محموله‌های قاچاق بیش از 150 قطعه از اشیای عتیقه با قدمت بیش از 3500 سال را کشف و ضبط کرده بودند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

پرونده اس 300
دوشنبه 92/3/20 ساعت 1:51 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

روسیه:شانسی در پرونده اس300 نداریم

مدیر اجرایی شرکت "روستک" (روس تخنولوگی) گفت که مسکو در تلاش است تا تهران را متقاعد کند از شکایتش علیه شرکت دولتی "روس آبارون اکسپورت" به دلیل لغو قرارداد فروش پدافندهای اس-300 به ایران صرف نظر کند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سرگئی چمیزوف، مدیر شرکت " روس تخنولوگی" روز پنجشنبه در اردن به خبرگزاری نووستی گفت: شکایت در حال بررسی توسط یک دادگاه داوری بین المللی در ژنو است و متاسفانه شانس ما برای پیروزی در این پرونده بسیار کم است.

وزارت دفاع ایران و سازمان صنایع هوافضا در آوریل 2011 کیفرخواستی چهار میلیارد دلاری را علیه روس آبارون اکسپورت در یک دادگاه بین المللی داوری در ژنو به دلیل نقض تعهداتش در قرارداد فروش اس-300 به ایران اقامه کردند.

چمیزوف گفت: ما در تلاشیم تا درباره یک راه حل دوستانه با ایران به توافق برسیم اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمنیه حاصل نشده است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی گفته اند در صورتی از شکایت‌شان صرف نظر می‌کنند که روسیه به تعهدات قراردادی‌اش در مورد فروش اس- 300 به ایران عمل کند.

چمیزوف از آمریکا به دلیل کمبود حمایتش انتقاد کرد و گفت که واشنگتن فشار سنگینی را بر مسکو برای توقف این قرارداد وارد کرد اما بعد لفاظی ها را تغییر داده و گفت که قطعنامه سازمات ملل به طور خاص اشاره ای به اس-300 ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها اکنون موافقند که این یک پدافند دفاعی است و روسیه نباید به تنهایی مسوول نقض این قرار داد باشد.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

رصد و مراقبت فضایی
یکشنبه 92/3/19 ساعت 1:26 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )
وزیر دفاع در جمع خبرنگاران تشریح کرد
ویژگی‌ها و توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق علیه السلام

وزیر دفاع توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: ویژگی‌ها و توانمندی‌های پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق(ع)

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم افتتاح نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: این مرکز در راستای تحقق امنیت بخشی به فضا و سامانه‌های فضایی کشور افتتاح شده است چرا که باید به طور دائم اجرام فضایی و ماهواره‌های عبوری از فضای کشور را رصد کنیم.

وی افزود: این سامانه نه تنها برای هدایت ماهواره‌های داخلی بلکه برای مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورها صاحب دارایی‌های فضایی مفید خواهد بود.

وزیر دفاع در ادامه تصریح کرد: با دستیابی به این نوع سامانه ما می‌توانیم با اشتراک گذاشتن این نوع داده‌ها، از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا بهره‌مند شویم.

همچنین سردار وحیدی با اشاره به تجهیزات به کار رفته در این پایگاه گفت: ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که برای جستجو و ردیابی اجسام فضایی استفاده می‌شود.

همچنین به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، وی افزود: اطلاعات منتج از سامانه های رصد فضایی نه تنها برای ماهواره های خودی، بلکه به مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورهای صاحب دارایی های فضایی نیز مفید خواهد بود.

وزیر دفاع گفت: هم اکنون معاهدات بین المللی مختلفی جهت هماهنگی و تبادل داده های رصدی وجود دارد که با دست یابی کشور به این نوع سامانه، ما می توانیم با به اشتراک گذاشتن این نوع داده ها، در شبکه مربوط قرار گرفته و از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا نیز بهره مند شویم.

سردار وحیدی با بیان اینکه پایگاه رصد و مراقبت فضایی امام صادق (ع)، به منظور کشف، شناسایی ، جستجو و رصد اجسام فضایی ایجاد شده است، گفت: ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که در این مرکز برای جستجو و ردیابی اجسام فضایی بکار گرفته می شود.

وی همچنین افزود: کلیه داده های رصد از سامانه های رصدی به سالن فرماندهی و کنترل عملیات مراقبت فضایی منتقل و از آنجا بعد از دسته بندی داده ها جمع آوری شده، فرایند کشف و شناسایی اهداف فضایی آغاز می گردد.

سردار وحیدی با اشاره به تخصص های مختلف و پیچیدگی های خاصی که برای احداث این پایگاه بکار گرفته شده تصریح کرد: با افتتاح این پایگاه، زنجیره فناوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل گردید.

سردار وحیدی، با تشکر و قدردانی از دانشمندان، مدیران و متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع که در شرایط سخت آب و هوایی منطقه این پایگاه بزرگ و مهم را احداث و آماده بهره‌برداری کردند گفت: صاایران بعنوان قطب طراحی و ساخت ماهواره و تجهیزات الکترونیکی و الکترواپتیکی فضایی در کشور نقش بسیار مهمی در این حوزه بسیار استراتژیک ایفاء کرده است.

وی، احداث و بهره برداری از نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور را حماسه فراموش نشدنی در عرصه علم و فناوری فضایی در کشورمان ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه آفرینان این عرصه نیز در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی این دستاورد درخشان را به ملت ایران تقدیم می کنند.

وزیر دفاع با تبریک این دستاورد بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران و متخصصان و دانشمندان حوزه فضایی کشور گفت: دستاوردهای ارزشمند و بزرگ دیگری در حوزه فضایی داریم که انشاءالله به زودی به اطلاع ملت بزرگ و شریف ایران خواهیم رساند.

فارس نیوز




برچسب‌ها: هوا فضا

اولین موشکهای سپاه
شنبه 92/3/18 ساعت 1:6 صبح | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

وقتی‌اولین موشک‌های سپاه وارد ایران‌شد

مقدم از اتفاقات موشکی و ورود اولین پارتی موشک به کشور خبر داشت اما هنوز دوستانش از این موضوع چیزی نمی‌دانستند.

به گزارش مشرق، فارس در گزارشی به بررسی تاریخچه تشکیل یگان موشکی سپاه پرداخته است که در ادامه می خوانید:

هفتمین روز بازگشت بود. دلتنگی‌ها آرام آرام سر باز می‌کرد. هیچ کدام از برنامه کاری خود خبر نداشتند. سه ماه تمام از محل کارشان دور افتاده بودند. از اتفاقات جبهه‌های جنگ چیزی نمی‌دانستند. تا اینکه یک روز سرد زمستانی حسن مقدم از اتاق کارش در توپخانه‌ی سپاه با تک تک مسافران موشکی تماس گرفت. از حال و روزشان مطلع شد. او هم برای دوستانش دلتنگ شده بود. از سویی کارهای زیاد و مهمتری در پیش داشتند که بایستی خیلی زود دست به کار می‌شد، فرصت چندانی نداشت.

مقدم از اتفاقات موشکی و ورود اولین پارتی موشک به کشور خبر داشت اما هنوز دوستانش نمی‌دانستند. آنها در سایه آموزش‌هایی که در خارج از کشور گذرانده بودند امیدوار بودند تغییراتی در روند جنگ بخصوص جنگ شهرها به وجود بیاورند.

آنها برای تنبیه متجاوز با استفاده از سامانه جدید، سرنوشت جنگ را جور دیگری رقم می‌زدند. شاید هم به نقطه مطلوب نزدیک می‌کردند. این هم خواسته مسئولان و فرماندهان جنگ بود هم آرزوی قلبی خودشان.



حسن مقدم نیروهایش را فرا خواند.

دیدارها تازه شده بود. هر کس وارد اتاق می‌شد، دیگری را گرم در آغوش می‌کشید. انگار که سال‌هاست یکدیگر را ندیده‌اند یا همین دیروز بود که برای رفتن به سوریه در اینجا جمع شده بودند. مقدم با نیروهایش دوست بود. قاطی آنها می‌شد و پای درد دلشان می‌نشست اما موقع کار با هیچ کس سر شوخی نداشت. جدی و محکم می‌چسبید به کار و تا پایان ماموریت از پا نمی‌نشست. دوستانش مطمئن بودند که او مثل همیشه حرفی برای گفتن دارد.

این بار حرف‌هایش از جنس دیگری بود؛ از جنس سامانه موشکی. از آنچه در دیار غربت آموخته بودند و اینک باید به کار می‌بستند. حسن آقا گفت: «دوستان، ما از این به بعد دیگه نیروهای موشکی سپاه پاسداران حساب می‌شیم و از این بابت شکر گذار خداوند متعال هستیم. ماموریت سنگینی روی دوش ما گذاشته شده. وقتی ما اینجا نبودیم، دوستان کارهایی کردن حالا باید کمکشون کنیم و اگه خلا‌هایی وجود داره جبران کنیم. قرار نیست صبح بیاییم سر کار و شب برویم منزل. با این جور کار و تلاش نمی‌تونیم جواب خون شهدا و کسانی که همه‌ هستی‌شون رو در راه دین فدا کردن بدیم. مسئولیت ما سنگینه. پیش از این هم گفتیم چشم امید خیلی‌ها توی کشور به این جمع سیزده نفر دوخته شده. حالا همین قدر بدونید وقتی گزارش ماموریت‌مون رو به فرماندهان ارائه کردم دیدم خیلی امیدوارانه به موضوع نگاه می‌کنن.حالا برای شروع کارهامون مجبوریم بریم کرمانشاه. البته یکی دو نفر از دوستان مثل آقای ناصر بافقی اینجا می‌مونند و جزوات آموزشی و مرکز آموزش رو سر و سامان می‌دن. باید خیلی سریع مرکز آموزش موشکی راه اندازی بشه. نمی‌خوام همه گفتنی‌ها رو اینجا بگم. آماده رفتن بشید. باقی حرف‌ها رو تو راه براتون می‌گم.»

از فرودگاه مهرآباد با یک فروند هواپیمای «فرند شیپ» ارتشی به مقصد کرمانشاه پرواز کردند. داخل هواپیما کنار هم نشستند،‌ چهره‌های بشاش و خندان شان غم و غصه‌ها را از دل می‌زدود. بعد از چند ماه دوباره بوی جبهه به مشامشان خورده بود.

پیرانیان چند صلوات محکم و جاندار از جمع گرفت. پرواز دمشق در ذهن‌شان جان گرفته بود. یادآوری خاطرات آموزش، چه تلخ و چه شیرین،‌ دیگر برایشان شیرین می‌نمود.

حسن آقا برایشان توضیح داد که: «در غیاب ما آقای حاجی‌زاده و همکارانش تیپ موشکی حدید رو در پادگان شهید منتظری کرمانشاه تشکیل دادن و تلاش خودشون رو می‌کنن. برای شروع کارهای تخصصی هم چشم انتظار شما هستن. به لطف خدا موشک‌ها هم رسیده و ما هر کدوم تو تخصصی که گذروندیم کارمون رو شروع می‌کنیم. گروه موشکی حدید نوپاست و احتیاج به تقویت و کار بیشتر داره. من به همه شما دوستان وهمرزمانم ایمان دارم. باید صادقانه تلاش کنیم تا مجموعه‌مون رو به شرایط مطلوب برسونیم.»

گروه موشکی از کرمانشاه با گام‌های استوار و امیدوار رهسپار پادگان شهید منتظری در بیست کیلومتری کرمانشاه شدند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: موشک

موشک بالستیک
پنج شنبه 92/3/16 ساعت 12:3 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

موشک بالستیک چیست؟

یک موشک بالستیک در حقیقت یک ماشین تحویل موشک- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارشخبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران ،  موشک، پرتابه‌ای است که با نیروی عکس‌العمل ناشی از خروج گاز (معمولاً ناشی از سوختن سوخت) حرکت می‌کند. در موشک ماده اکسیدکننده نیز به همراه سوخت حمل می‌شود و سوختن سوخت در آن نیاز به اکسیژن هوا ندارد. از این نظر موشک با راکت و فشفشه فرق دارد.  
 



انواع موشک
:

موشک‌ها از نظر سوخت به دو دسته موشک با سوخت مایع و موشک با سوخت جامد تقسیم می‌شوند.
موشک‌هایی با سوخت پیشران جامد



سوخت‌های پیشران از یک نوع سوخت و یک اکسنده تشکیل شده‌اند. برای روشن شدن موشک، کافی است یک جرقه کوچک سوخت پیشران آنرا آتش بزند. سوخت آتش گرفته تا آخرین قطره می‌سوزد. گازهای حاصل از سوخت پیشران را از طریق دماغه انتهایی موشک خارج می‌شوند. اولین موشک‌ها را احتمالا در قرن یازدهم میلادی در کشور چین ساخته‌اند. آنها موشک‌هایی بودند که از سوخت پیشران جامد استفاده می‌کردند. سوخت موشک یک نوع باروت بود که از مخلوطی از نیترات پتاسیم، زغال چوب و سولفور تشکیل شده بود.

 

موشک‌هایی که از سوخت پیشران جامد استفاده می‌کنند، اغلب به عنوان موشک‌های تقویت‌کننده‌ای استفاده می‌شوند که نیروی اولیه موشک‌های بزرگ‌تر را تأمین می‌کنند. موشک‌های بزرگ‌تر خود از سوخت پیشران مایع استفاده می‌کنند. بزرگترین موشک‌های مصرف‌کننده سوخت جامد با 45 متر ارتفاع جزء موشک‌های تقویت‌کننده شاتل فضایی ایالات متحده محسوب می‌شوند. آنها حاوی 586500 کیلوگرم (2/1 میلیون پوند) سوخت پیشران هستند که به‌طور متوسط 13 میلیون تن (5/3 میلیون پوند نیرو) نیروی پیشران را تولید می‌کنند.  

این موشک‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که بعد از اتمام سوخت و افتادن در دریا، از دریا بیرون کشیده شده، دوباره برای مأموریت‌های بعدی سوختگیری می‌شوند. ساخت موشک‌هایی که از سوخت جامد استفاده می‌کنند چندان دشوار نیست. آنها مقدار زیادی نیروی پیشران را در یک مدت زمان کم تولید می‌کنند. تنها ایراد این نوع موشک‌ها این است که بعد از روشن شدن به راحتی خاموش نمی‌شوند. به عبارت دیگر ، نمی‌توان آن را به آسانی تحت کنترل درآورد.


موشک‌های با سوخت مایع

اکثر موشک‌هایی که از آنها در پروازهای فضایی استفاده می‌شود، از سوخت پیشران مایع بهره می‌برند. سوخت و اکسنده که در مخزن‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند، هر دو مایع هستند. پمپ‌های قدرتمندی آن‌ها را به محفظه احتراق می‌برند؛ در آن‌جا آنها باهم ترکیب شده، شروع به تولید گازهای خروجی می‌کنند. گازهای مذکور نیز به نوبه خود از دماغه انتهایی موشک خارج می‌شوند. بعضی از موشک‌ها از یک ماده قابل اشتعال سریع برای شروع احتراق استفاده می‌کنند. سوخت پیشران سایر موشک‌ها هنگام ترکیب سوخت و اکسنده شروع به احتراق می‌کند.

اما روش احتراق در این موشک‌ها اکسنده و سوخت باهم ترکیب می‌شوند و در محفظه احتراق شروع به سوختن می‌کنند. سپس گازهای خروجی حاصل از فرآیند احتراق از دماغه خارج و به عنوان نیروی پیشران ، موشک را به طرف جلو حرکت می‌دهند.

توجه کنید کمتر از سوخت مایع در موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود مگر در انواع قاره‌پیما که نیاز به رانش بیشتری دارند و گرنه بیشترین مورد استفاده در موشک‌های فضایی است.

همچنین آنها از لحاظ کاربرد به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

موشک‌های بالستیک  
موشک‌های اتمی  
موشک‌های فضایی  
موشک‌های ضد ماهواره  
موشک‌های لیزری  
موشک‌های شیمیایی، میکروبی، صوتی،...  
موشک‌های جنگ شهری  
موشک‌های ضدتانک  
موشک‌های ضدزره  
موشک‌های ضدهوایی  
موشک باستیک


یکی از پشتوانه‌ها و تکیه‌گاه‌های نظامی کشورها در عرصه بین‌المللی، قدرت موشکی آنهاست. در جهان امروزی به رغم امضای پیمان نامه‌های متعدد کشورها و قراردادهای بین‌المللی که برای کنترل تکنولوژی موشکی در سازمان ملل به امضاء می‌رسد، در نهایت کشوری حرف اول را می‌زند که به لحاظ موشکی مجهزتر باشد.
 
تا قبل از جنگ جهانی دوم (بنا به مقتضیات جنگ) فقط چندین کشور که در حال جنگ بودند ابرقدرت موشکی محسوب می‌شدند (مانند روسیه و آلمان). در واقع جنگ برای اینها مانند کاتالیزوری در جهت پیشرفت صنایع موشکی بود؛ همچنان قدرتمند و قدرتمندتر می‌شدند و این امر موجب رعب و وحشت کشورهای دیگر شد، چرا که از همان ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد اگر فقط چند ابرقدرت خاص، این تکنولوژی را به دست می‌گرفتند، دیگر پاسخ ندادن به درخواست‌های آنها کار مشکلی بود.


 
پس از فروکش کردن التهابات جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورها دست به کار شدند و شروع به ساخت یا حداقل خرید موشک کردند زیرا می دانستند اگر سیستم موشکی قوی داشته باشند، پشتوانه خوبی برای حفظ امنیت دارند. هرروزه انواع موشک ساخته و آماده می‌شد و در این میان یک فناوری، توجه همگان را بیش از دیگر شاخه‌ها به خود جلب کرد و آن، تکنولوژی ساخت موشک‌های بالستیک بود.
 
برد بسیار بالا و توانایی حمل مقدار زیاد مهمات، آن‌ها را از سایر موشک‌ها متمایز می‌سازد و همین موضوع، موجب رعب و وحشت و نگرانی می‌شود. با اینکه یک موشک بالستیک به خودی خود یک سلاح کشتار جمعی (WMD) محسوب نمی شود، ولی می تواند مقدار زیادی از انواع سلاح‌های کشتار جمعی را حمل کند و به عنوان یک منبع نگرانی برای کشورها به حساب آید.  
تکنولوژی موشک‌های بالستیک هم پس از جنگ جهانی دوم نمو پیدا کرد و از دهه 1950 ابرقدرت‌هایی موشکی به وجود آمدند که تهدیدی برای کشورهای دیگر محسوب می‌شدند. در این عرصه، اتحاد جماهیر شوروی یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بود. با گذشت زمان، قدرتش بیشتر و بیشتر می‌شد و همواره حرف اول را در این زمینه می‌زد. این مسئله، کشورهای دیگر- مخصوصاً رقیب سرسختش یعنی ایالات متحده آمریکا- را آزار می‌داد.


موشک بالستیک چیست؟

یک موشک بالستیک در حقیقت یک ماشین تحویل موشک- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع گوناگون موشک‌های بالستیک بر حسب برد، طبقه‌بندی می‌شوند.

نوع خاصی از موشک‌های بالستیک وجود دارد که از زیردریایی‌ها شلیک می‌شود و SBLM نام دارد.
 
 در ساخت موشک‌های بالستیک، مبحث «پیشران» که مشخص‌کننده برد موشک است مهمترین مسئله محسوب می‌شود و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد.  

موشک‌های بالستیک به موشک‌هایی می گویند که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند(که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود) و مابقی راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

برخی از موشک‌های بالستیک حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از یک ماشین ورود مجدد (RV) به جو باز می‌گردند که برد بسیار بالایی دارند.  
موشک‌های بالستیک از لحاظ برد به5 گروه زیر تقسیم می‌شوند:  
1-موشک جنگی کوتاه برد با میزان برد 150 کیلومتر  
2- موشک بالستیک کوتاه برد با میزان برد 150 تا 799 کیلومتر  
3- موشک بالستیک میان برد با میزان برد 800 تا 2399کیلومتر  
4- موشک بالستیک دوربرد با میزان برد 2400 تا 5499 کیلومتر  
5- موشک بالستیک قاره پیما با میزان برد 5500 کیلومتر به بالا  
 
تفاوت میان موشک بالستیک و کروز:


تفاوت میان این دو موشک در چگونگی عملکرد در مراحل نهایی است. موشک بالستیک به هنگام پرواز در جو زمین با سیستم‌های کنترل پرواز همچون بال‌های منحنی برای جریان هوای آیرودینامیکی و سکان و پره‌های بالابرنده که موشک را به صورت افقی و عمودی تراز می‌کنند  مسیر خود را تصحیح می‌کند. که در صورت پرتاب سیستم‌های هشدار دهنده می‌توانند مسیر آنها را کشف و به مقابله بپردازند. در صورتی که موشک کروز می‌تواند با سقف پرواز کم و مجهز به رادار کوچک و پرتوی مادون قرمز با استفاده از یک اشتباه در سپر پدافند دشمن از آن عبور کرده و هدف خود را نابود کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: موشک

جنگ ایران با آمریکا در 5 جبهه
سه شنبه 92/3/14 ساعت 2:13 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

جنگ ایران با آمریکا در 5 جبهه

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه با آمریکا در جبهه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری در جنگ هستیم، گفت: حماسه در اوج جنگ و نبرد شکل می‌گیرد.

 

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سردار محمدرضا نقدی عصر امروز در مجمع عالی بسیج خراسان جنوبی با اشاره به ماه رجب اظهار کرد: این ماه نورانی نردبان بالا رفتن ما به سوی ضیافت الله قرار گرفته است.

وی تشکیل مجمع عالی بسیج را سرمایه گران‌سنگی برای بسیج دانست و ادامه داد: این مجمع مرکزی برای جمع شدن تمامی دلسوزان انقلاب، هم‌اندیشی و هم‌دلی پیدا کردن در راه پیشبرد انقلاب است.

ضمانت اجرایی انقلاب مردم هستند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: متولی برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی راهکارهای انقلاب ولایت است.

نقدی با بیان اینکه مردم ضمانت اجرایی انقلاب هستند، یادآور شد: مردم در آستانه آزمون بزرگی قرار گرفته‌اند و ولایت از آنها حماسه‌سازی می‌خواهد.

وی با اشاره به حماسه اذعان داشت: حماسه در اوج جنگ و نبرد تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه حماسه دارای دو سمت و سو است، متذکر شد: در یک طرف مردم قرار گرفته‌اند که حماسه‌سازی می‌کنند و در طرف مقابل آن استکبار به رهبری آمریکا قرار گرفته است.

نقدی با بیان اینکه صلاح برای ملت ما کارساز نیست، افزود: در این جنگ تفنگ استفاده نمی‌شود.

وی وضع اقتصاد آمریکا را از هم پاشیده دانست و اضافه کرد: بودجه نظامی آمریکا کم شده است و از این لحاظ توان مبارزه را ندارد.

جنگ بر سر اسلام است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین حضور آمریکا را در تمامی صحنه‌ها جدی عنوان کرد و گفت: ما با آمریکا در جبهه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری در جنگ هستیم.

نقدی با بیان اینکه این جنگ‌ها بر سر اسلام است، ادامه داد: از آغاز انقلاب کودتاها و جنگ‌های مختلف برای مبارزه با اسلام صورت گرفته است.

وی تمدن غرب را رو به نابودی دانست و اذعان داشت: نظام سرمایه‌داری در یک بن بست کامل قرار گرفته است.

تمدن غرب دین را کنار می‌گذارد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه تمدن غرب می‌خواهد معنویت و دین را کنار بگذارد، یادآور شد: این تمدن با حکومت 400 ساله‌اش برای پیشبرد اهدافش به بن‌بست خورده است.

نقدی از قانونی شدن ازدواج هم‌جنس در غرب خبر داد و متذکر شد: در آمریکا 35 درصد از نوزادان متولد شده حرام‌زاده هستند .

وی با بیان اینکه کشورهای غربی در زمینه فرهنگی، سیاسی و امنیتی هیچ حرفی برای زدن ندارند، افزود: این کشورها نتوانسته‌اند نیاز‌های بشر را جواب دهند.

وجود 7 میلیون کارتن خواب در آمریکا

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از وجود 7 میلیون کارتن خواب در آمریکا خبر داد و اضافه کرد: این کشور 16 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

نقدی خاطرنشان کرد: تمامی کارشناسان غربی مطمئن هستند آمریکا سقوط می‌کند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

سوریه و پهپادهای ایران
سه شنبه 92/3/14 ساعت 2:10 عصر | نوشته ‌شده به دست رضا خانگلی | ( نظرات )

سوریه از پهپادهای ایران استفاده می‌کند؟

یک مقام ارشد در یکی از سرویس‌های امنیتی کشورهای منطقه خاورمیانه که تحولات سوریه را پیگیری می‌کند گفت: در دو ماه اخیر شاهد تحول در درگیری های مسلحانه در سوریه هستیم.

به گزارش مشرق، ایران دیپلماتیک به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته ارسالی از سوی ایران و روسیه به سوریه باعث شده تا نیروهای دولت دمشق از ویژگی های متمامیزی در تعقیب و نابودی دشمنان خود برخوردار شوند.
 
این ویژگی‌ها باعث شده است تا نیروهای دولت سوریه در میدان نبرد با مخالفان مسلح بتوانند به موفقیت ها و پیروزی‌هایی دست یابند.
 
این روزنامه اضافه کرد: براساس گزارش کارشناسان و مسؤولان در سرویس های امنیتی کشورهای غربی، این فناوری ها شامل تعداد زیادی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ساخت ایران و سامانه های مقابله های گلوله های خمپاره هستند.
 
واشنگتن پست افزود: واحدهای نظامی دولت سوریه همچنین از تجهیزات جدید رصد و جمع آوری اطلاعات امنیتی و جاسوسی اطراف مراکز مخالفان مسلح استفاده می‌کنند. نیروهای دولتی سوریه همچنین از تجهیزاتی برای ارسال پارازیت و مقابله با تماس های مخابراتی مخالفان نیز استفاده می کنند.
 
همچنین فرماندهان ارشد نظامی سوریه  از شیوه های جدید تاکتیکی استفاده می‌کنند که برخی از کارشناسان آنها را نتیجه مشاوران و مدرسان خارجی می‌دانند.
 
یک مقام ارشد در یکی از سرویس های امنیتی کشورهای منطقه خاورمیانه که تحولات سوریه را پیگیری می کند نیز گفت: در دو ماه اخیر شاهد تحول در درگیری های مسلحانه در سوریه هستیم. سلاح و تجهیزات دیگری که از روسیه و ایران به سوریه می آیند دارای کیفیت بالایی هستند. تجهیزات و سامانه های نظامی باعث افزایش قدرت نیروهای دولتی سوریه شد.
 
سوریه از 2 سال پیش تاکنون با موجی از بحران خشونت آمیز روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان مسلح تبدیل شده است. ارتش سوریه در دو ماه اخیر توانست موفقیت هایی را کسب کند.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: ایران ابرقدرت

<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 
موضوعات
لینک دوستان
دیگر موارد


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 257
کل بازدیدها: 1325722